Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: dilemma
Medlem

Geografisk sted: dyre haven
Hej psych.

Jeg har lige fået stillet diagnoserne panikangst samt generaliseret angst (GAD), jeg har fået en henvisning fra min læge til en pykolog. Jeg har selvfølgelig ænkt mig at benytte mig af denne mulighed, da det nok er den hurtigste og bedste måde at komme videre på. Mit problem ligger i at min læge råder mig til at tage psykofarmaka sideløbende med mit terapiforløb. Jeg er virkelig ikke glad for at skulle tage psykofarmaka og gå undt i en konstant "osteklokke" de næste par måneder, men samtidigt er angsten virkelig invaliderende for mig, og jeg vil derfor gerne så hurtigt videre som muligt. Når jeg for et panik anfald er det eneste jeg er i stand til at ligge og trække vejret roligt, samtidigt med at jeg prøver at at overbevise mig selv om at jeg ikke skal dø, ikke nogen rar følelse.

Er der nogle er jer med nogle erferinger på området der vil dele ud af godterne? jeg har brug for det!

mvh.

edit: der er dog kommet en god ting ud af min angst, jeg er stoppet med at ryge skunk, stoppet med at tage kokain (hvilket var meget tiltrængt), stoppet med at drikke, og soppet med at tage... ja egentlig alle former for rusmideler.

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Titel: Re: dilemma
Medlem

Hej.

Jeg har været på ssri anti-depressivmedicin, de såkaldte lykkepiller, i en kort periode pga. en angstproblematik. (social angst) For mig hjalp det en del, og mindskede angsten i den periode jeg tog dem. Jeg valgte at stoppe med at tage dem (langsom nedtrapning) efter et halvt år, da jeg følte jeg havde fået det meget bedre. (det var selvfølgelig pga. medicinen)
Og min angst kom selvfølgelig igen efter jeg stoppede med medicin, da jeg ikke havde arbejdet med angsten undervejs i perioden.

De bivirkninger jeg oplevede ved medicinen var et meget stabilt humør (et ikke svingende humør)
Det var både godt og skidt, da det gjorde at jeg ikke var helt nede i kulkælderen. Men derimod var jeg heller ikke i rigtig godt humør. Jeg var på et stabilt midterpunkt.
Jeg oplevede også en vægtøgning i perioden jeg tog dem, da den medicin jeg fik gav en stor appetit.
Ligegyldigt hvad, om du vælger at tage psykofarmaka eller ej, så er det ekstremt vigtigt at du arbejder med den angst du oplever, for den forsvinder ikke af sig selv, desværre! Hvilket du jo nok også har erfaret.

Hvis dine angstanfald er meget invaliderende for dig, kan det måske være en god ide at benytte sig af psykofarmaka i en kort periode, samtidig med at du arbejder med angsten (f.eks gennem et terapiforløb). Bare husk at nedtrappe langsomt med medicinen (i dialog med din læge) , hvis du vælger at stoppe med det.

Jeg synes det er godt at du holder pause med stofferne sålænge du oplever angst. De kan nemt fremprovokere og forstærke angstfølelsen.

Venlig hilsen

Junior medlem

Jeg stod i samme problem som dig for 1,5 år siden.
Jeg gik også til lægen og fik en henvisning til psykolog.
Jeg tog imod pillerne. Men bruge dem ikke.
Har dem stadig at lægge.
Jeg ville også undgå det samme som dig. Bare det at man ved du har pillerne og bare kan tage en
Er som regl nok til angsten lægger sig.
Det er rent psykisk.
Det virkede ihvertfald for mig.
Brugte psykolog og alternativ healing
Den alternativ healing var nok den der virkede bedst

Held og lykke, vejen ud er at se frygten i øjnene

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har haft angst, og været på lykkepiller, og de hjælpede mig meget.
Jeg er i gang med at stoppe på piller nu efter 2 år, og fik sidst et anfald for 3timer siden, men jeg har fået styr på vejrtrækningsmetoder jeg synes hjælper meget.
Gik også til en psykolog et par gange og det hjælpede lidt.

Skunk har JEG ikke noget problem med, kan sagtens ryge uden at få angst, men kombineret med et eller andet ligesom alkohol eller coke så bliver det slemt.

Prøv og google alternative metoder til at håndtere angst-anfald på, du finder sikkert noget der passer til dig.

ps: min angst bliver værre hver eneste gang jeg drikker mig fuld og/eller tager coke. Bliv væk fra det.

Senest rettet af haltukjafti 12 jul 2012 21:03, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Jeg er i gang med at stoppe på piller nu efter 2 år, og fik sidst et anfald for 3timer siden, men jeg har fået styr på vejrtrækningsmetoder jeg synes hjælper meget.

Prøv og google alternative metoder til at håndtere angst-anfald på, du finder sikkert noget der passer til dig.

ps: min angst bliver værre hver eneste gang jeg drikker mig fuld og/eller tager coke. Bliv væk fra det.

Hvad har du været igennem af behandling ?
Tænker 2 år er lang tid med det problem. Jeg selv havde det i et 1 år siden angsten slap mig.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er udelukkende psykologbehandlet for min angst. (Jeg har ingen gavnlig effekt af medicin -mange slags har været forsøgt i en lang årrække).

Men min angst er et symptom på en anden lidelse, så ved ikke om det kan sammenlignes?

Junior medlem

Jeg er udelukkende psykologbehandlet for min angst. (Jeg har ingen gavnlig effekt af medicin -mange slags har været forsøgt i en lang årrække).

Men min angst er et symptom på en anden lidelse, så ved ikke om det kan sammenlignes?

Hvad er din angst et symptom på. Hvis du har lyst til at dele det selvfølgelig :roll:

Medlem
Brugeravatar

Jeg lider af PTSD af forskellige årsager. Det har ændret sig fra tidligere at være det der kaldes kompleks ptsd, til at jeg nu er en hel del bedre fungerende. Men det er kronisk.

Junior medlem
Brugeravatar

Hvad har du været igennem af behandling ?
Tænker 2 år er lang tid med det problem. Jeg selv havde det i et 1 år siden angsten slap mig.

4-5gange til psykolog og så bare på piller.
Har stort set behandlet migselv, og det har virket udmærket synes jeg.

Vejrtrækningsøvelser synes jeg hjælper rigtigt meget, ligesom i dag når et anfald startede så lavede jeg en teknik jeg synes virker, og næsten med det samme så stoppede angsten.
Kan dog mærke det, fordi jeg er rigtig træt, men anfaldet som sådan varede kun under 30sek pga den vejrtrækningsteknik jeg brugte.

Junior medlem

Det er flot du kan selv,
Jeg havde dog brugt en psykolog, det kan give en ro at få afvide hvorfor kroppen gør som den gør.

Brugte også den teknik med vejret,
Til sidst var så ovenpå at jeg satte mig i sofaen og provokede mig selv til et angst anfald og lod mig rive med
Uden at tritte imod. Det var der det slap for alvor.
Ved det lyder meget nemt bare at gøre det fordi man automatisk titter imod
Men prøv det hvis du har modet og energien til det.

Medlem

Geografisk sted: dyre haven
Damn!
jeg har slet ikke haft overskud til at svarer før nu, eller det sidste stykke tid har jeg nok, men havde helt glemt tråden. Jeg har nu levet med angst i 7 måneder og 2 uger, jeg har hverken fået psykologhjælp eller medicin, men hold nu op der er sket meget. jeg har siden jeg fik stillet mig diagnose ikke rørt nogle former for rus midler ud over at jeg har været ful 4-5 gange! - og jeg var før min angst afhængig af kokain og hash, vel tildels også alkohol i weekenderne, nok mere hele festscenen jeg var afhængig af..
Det skal dog siges at min angst er på et niveau nu, hvor jeg noglegange tvivler på om den stadig er der. Jeg har holdt ud i forhold til uddannelse på trods af lidelsen og alt er bare skide godt :D jeg har dog nogle gange et par dage hvor angsten bliver lidt slem igen, men overordnet set er min livskvalitet 500% højere!

ville bare lige give et reply til de mennesker der var så søde at tage sig tid til at svare på tråden - tak

Mvh. Frank The Bunny

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Medlem

det er sgu dejligt at høre;-) keep up the good work;-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]