Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 16:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Baggrund:

Depression i næsten 2 år. Først begyndt behandling nu med Citraloprama i næsten 1 måned.

Jeg har en god barndom, intet unormalt.

Problem:

I nat drømte jeg at jeg dræbte en masse mennesker, det føltes så rigtigt, og da jeg skulle for en dommer så skulle jeg spille skuespiller for at vise "anger" for hvad jeg havde gjort.

Der var en person der havde skubbet mig til det, en person der fortalte mig det her gør du. I drømmen. Han fik vist også noget af skylden i retsagen og jeg fik kun et halvt års fængsel.

Da jeg vågnede følte jeg mig forvirret og bange for mig selv. Mest af alt: Bange for ikke at have dårlig samvittighed over at dræbe et andet menneske.

Jeg er bange for at jeg ville være fuldstændig ligeglad, og mere bange for om folk fandt ud af det, og straffen ved at gøre dette.

Jeg har altid været et meget følsomt menneske hele mit liv, og ville kunne få dårlig samvittighed for at have sagt noget til en person, også føle mig nødsaget til at undskylde.

Men pludselig har jeg bare fået denne mærkelige tanke... Jeg er så fucking forvirret....

Hvordan fanden kan jeg være bange for ikke at have dårlig samvittighed for at tage et andet menneskes liv?

Jeg tænkte med det samme at jeg havde lyst til at snakke med en psykolog om det her.. Men jeg starter først efter næste samtale med min læge, da vi ellers kan risikere at "spilde psykologens tid".

WTF.. Jeg fatter ikke mig selv ligenu.. Derudover har medicinen virket rigtig godt på det sidste, jeg har haft lyst til at være social igen, og jeg har faktisk været rigtig glad og kunne grine uden at lave et "skuespils grin" fordi jeg ikke synes noget var sjovt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Det lyder makabert, men drømme betyder ofte noget helt andet end hvad man lige umiddelbart tror. Kan ikke svare på om det har noget med medicinen at gøre da jeg ikke har kendskab til det.

Nu ved jeg ikke om du tidligere i dit liv har gjort ting som du fortryder, men ikke har afklaret med dig selv endnu. Det kunne godt være en påvirkningsfaktor mht. dine drømme.

Desuden vil jeg heller ikke mene du skal lægge for meget spekulation i din samvittighed i forbindelse med den her slags drømme. Jeg kan sagtens følge dig i at sådanne drømme er underlige, ubehalige eller forvirrende.

"og da jeg skulle for en dommer så skulle jeg spille skuespiller for at vise "anger" for hvad jeg havde gjort."
- Jeg tror betydningen i dette hænger meget sammen med hvad du forklarer:
"Derudover har medicinen virket rigtig godt på det sidste, jeg har haft lyst til at være social igen, og jeg har faktisk været rigtig glad og kunne grine uden at lave et "skuespils grin" fordi jeg ikke synes noget var sjovt."

At du i drømmen bliver nødt til at "fake" følelser, hænger godt sammen med du forklarer du før har været nød til at være falsk, mht. reaktioner over for andre mennesker.

Er du stoppet med et (mis)brug eller andre ændringer udover din medicin?

Mvh.

Medlem

Hej
Jeg har også drømt mange virkelig mærkelige ting gennem mit liv. Jeg har f.eks drømt at jeg har været sammen med min mor op til flere gange, og har efterfølgende vågnet op og tænkt. What the fuck!! Jeg tror ikke det er noget du skal lægge alt for meget i. Det er en drøm. Sålænge du ikke har planer om at gå ud og skade på andre mennesker nu her, hvilket det ikke lyder til, så lad det ligge. Underbevidstheden er et dybt mørkt hav hvor kaos hersker, og mærkelige drømme er ganske normale.

Prøv at accepter den tanke du har. Bare lad den være, og vær ligeglad med den. Hvis du ikke accepterer og er ligeglad med den, bliver den ved med at komme igen.
Jeg tror at du bare er blevet forvirret over din lidt voldsomme drøm. Så længe du ikke ønsker at gøre skade på andre, så er det ok. Læg ikke alt for meget i tanken og drømmen og vær rolig omkring det. Snak det evt. igennem med en, det tror jeg kan hjælpe en del.

Og som Den Rolige skriver: "men drømme betyder ofte noget helt andet end hvad man lige umiddelbart tror"
Du kan evt. prøve at skrive til Lene Sonne på http://www.netspirit.dk Hun arbejder med at tyde drømme.

Medlem

DU skal tænke på at virkeligheden er langt fra en drøm man har haft. Du må ku da føle på dig selv lige nu, om du ville angre/være ked af det ved at slå en masse mennesker ihjel. Hvis du ikke føler anger/er ked af det, so what. Det betyder vel ikke noget. Du må bare acceptere dine egne følelser, istedet for at prøve at lave om på hvad du føler. Det er en hård kamp som aldrig kan vindes. Been there.

Medlem
Brugeravatar

Hvor gammel er du?

Mht. drømme så betyder det intet. Jeg har drømt nogle meget forskruede ting... Alt lige fra at tortere og dræbe mine venner, til at have sex med min søster. Ingen af delene er ting som jeg har lyst til at give mig i kast med i virkeligheden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Som Den Rolige nævner, så må du ikke ligge for meget i drømmen, selvom den kan trække nogle paralleler til noget fra den virkelige verden.

Selvom jeg sagtens kan genkende det der med, at frygte hvordan jeg ville reagere og handle i særlige situationer. Jeg vil mene at når man er meget følsom, så kan alene tanken om specifikke ting fremprovokere store følelser og det er da klart du er mærket af situationen efter sådan en ubehagelig drøm.

Det er først og fremmest en godt, at man forsøger at være ærlig overfor sig selv. Hvis man går og spiller skuespil alt for længe, så kan man risikere at miste en hel del af sin oprindelige identitet. Og man kan pludselig komme i tvivl om hvor man egentlig står.

Den samme gælder for den medicin du tager. Den kan ligeså gøre dig fjern fra dine oprigtige følelser og derfor vil du måske være påvirket af hvordan du pludselig handler anderledes i forskellige situationer, men det behøver slet ikke være spor negativt hvis det, som du nævner, har givet dig lyst til at være social igen og grine fra hjertet, så er det jo overvejende positivt at du har fundet dig en støtte som du kan bruge, indtil du har fået smag for livet atter engang. (:

Men man må konstatere at det ikke nytter noget at tage sorgerne på forskud, der vil opstå en masse situationer hvor det vil være umuligt at forudsige ens egen reaktion. Selvfølgelig er det ofte godt at have en plan, men uanset hvor meget vi ønsker at kontrollere vores tilstedeværelse i livet, så bygger livet i overvældende grad på tilfældigheder. Det kan være svært at affinde sig med, men man må bare gøre sit bedste og tage en dag af gangen.

Medlem

Når man drømmer om at død og mord i drømme, handler det stort set altid om forandring og om at dræbe en side i sig selv.
Drømmen giver ret god mening for din situation ligenu - Der er sket en positiv forandring i dit liv, og du har det godt med den. Men grunden til at du bliver nødt til at spille skuespil, er fordi du tvivler på pillernes ægtelighed.

Det kan godt være, at drømmetydning er helt ude at skide, men det er da måske værd at tage med i sine overvejelser, hvis det giver mening for én?

Senest rettet af Migdenseje 21 jul 2012 13:30, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg giver ikke så meget for drømmetydning må jeg indrømme, men det er helt normalt at have drømme hvor i man gør noget man aldrig ville gøre i vågen tilstand, jeg har selv prøvet det flere gange. Det at du har det dårligt over at du gjorde det i drømmen, viser at du fungerer helt normalt. Jon Ronson skriver i sin bog "The Psychopath Test" at hvis man er bekymret for hvor vidt man er psykopat, så er man helt sikkert ikke psykopat. Jeg synes det passer ret godt på din situation.

Medlem
Brugeravatar

... hvis man er bekymret for hvor vidt man er psykopat, så er man helt sikkert ikke psykopat.

Præcis! En psykopat er en person uden samvittighedsfølelse. OP, jeg synes at det er meget vigtigt for diskussionen at vi kender din alder. Jeg forestiller mig at du stadig er teenager, hvilket kan forklare det hele. Jeg havde selv seriøse psykiske problemer af ikke helt anderledes karakter i den alder, som egentlig bare var symptomer på depression, manglende selvværd og et indre raseri mod verdens uretfærdighed.

Medlem

det kan nemt være pillerne. havde selv nogle meget mærkelige drømme da jeg var på dem. der var ingen grænser for hvad jeg kunne opleve igennem natten :D.. men det fortalte min læge mig så også på forhånd. og det var samme præperat.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Jeg har tit slået folk ihjel på mere eller mindre makabre måder, jeg er også selv blevet slået ihjel i mine drømme. Men da det "bare" er drømme lægger jeg ikke noget i dem, jeg finder endda nogle af dem underholdende på et eller andet bizart plan når jeg dræber folk, fordi jeg ved de ikke er virkelige - lucid drømme.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig så meget om det, hvis du ved at du er et sympatisk menneske i virkeligheden. I drømme er der som regel meget langt til virkelighedens verden. :)

EDIT: Det at du bekymre dig om du er psykopat, tyder også stærkt på at du ikke er.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]