Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 17:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: aMT og mad
Medlem

sidste gang jeg tog amt (30 mg oralt) havde jeg fastet 3 timer før som jeg fik at vide var bedst. Fik af en eller anden åndsvag grund ikke så meget at spise imens det stod på og det påvirkede klart trippet negativt. Jeg kan i det hele taget ikke det med at være stimuleret uden at have godt med mad i maven, min krop bliver så svag at jeg næsten ikke kan andet end at sidde. Problemet er bare at aMT så vidt jeg ved er en rimelig stærk MAOI, så der er jo ikke så mange ting man faktisk må spise.

Hvad gør I, i sådan en situation? Hvad spiser I? Og de ting man helst ikke skal spise, gælder det også i noget tid før man vælger at trippe? I så fald hvor lang tid?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg har ingen erfaringer med aMT, endnu i hvert fald. Men så vidt jeg husker er aMT's MAOi egenskaber da milde til moderate?
Det kan sagtens være jeg husker forkert.. EDIT: det gjorde jeg ikke:
Citat:
It also acts as a very weak, non-selective and reversible inhibitor of the enzyme monoamine oxidase (MAO), but this is unlikely to be very significant if at all with typical doses.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-Meth ... armacology)

Det er en mulighed at lade være med at faste, men du bør nok alligevel undgå "Foods to avoid on MAOi" - http://www.erowid.org/chemicals/maois/maois_info2.shtml

Medlem

okay, jeg synes bare at have læst på div boards at det var en meget stærk MAOi, men fedt nok så.

tak for linket med mad man bør undgå, der er jo bare så meget! Hvad plejer I at spise for at holde kroppen kørende?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du kan få nogen flydende kcal ind, et liter mælk (evt. sødmælk - 600kcal), proteinshakes, et håndfuld nødder (hvis det muligt, men de er meget kcal rige), milkshakes (evt. med blendet havregryn)

Rigtig god HR du prøver at få nogen kcal ind.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

Jeg har selv tænkt på noget proteinshake, men så læste jeg det her på blazR's link

"Avoid liquid and powdered protein dietary supplements (Anon, 1989)."

men har du selv erfaring med det? Nødder er en god idé, det vil jeg bruge tror jeg. Mælk også, jeg havde en idé om at det også var no go, men det ser ikke sådan ud. jeg takker for rådene!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du kan få nogen flydende kcal ind, et liter mælk (evt. sødmælk - 600kcal), proteinshakes, et håndfuld nødder (hvis det muligt, men de er meget kcal rige), milkshakes (evt. med blendet havregryn)

Uha da.. protein shakes og nødder er da ifølge "foods to avoid on MAOi" ikke tilrådeligt..?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

og mælk må man drikke 120 ml af

Medlem

jeg vil lige tilføje at jeg sidste gang spiste en lille pose peanuts inde i trippet. Tror ikke engang det var en hel pose. Under comedown og også dagen efter havde jeg en moderat til kraftig hovedpine. Nu læser jeg så på dit link at lige præcis peanuts kan foresage hovedpine i den sammenhæng. Ved ikke om det var pga peanuts eller de rimelig kraftige kæbe spændinger som jeg havde hele vejen igennem. Hvis det er først nævnte må aMT da alligevel være en pænt kraftig MAOi, da det jo som sagt ikke var vildt mange peanuts jeg spiste

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis det er først nævnte må aMT da alligevel være en pænt kraftig MAOi...

Jeg kan faktisk se på det wiki-link at der er "citation needed". Her, på Erowid, står der følgende:
Citat:
In the 1960's there was quite a bit of interest at a couple of pharmaceutical houses in the indole analogues of amphetamine. Both the alpha-methylated tryptamine (AMT) and the alpha-ethylated homologue (AET) were found to be effective monoamine oxidase inhibitors..
- http://www.erowid.org/chemicals/amt/amt_info1.shtml

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sorry nu stiller jeg et dumt spørgsmål, hvorfor må man ikke drikke mælk, proteinshakes og spise nødder på MAOi'er? Jeg har selv gjort i stride strømme. Det er ikke at jeg ikke tror på jer! Men hvad er der farligt ved det/hvad kan der ske?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem

det vil jeg også gerne have opklaret..... det kunne være super fedt hvis nogen havde et konkret svar på hvad man faktisk kan spise med sikkerhed når man er på en MAOi, for jeg kan stort set ikke fungere på noget rusmiddel hvis min mave er tom. Gør mig bare tung og svag samt giver ubehag i maven

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Puny-pete, jeg tror det er pga. risiko for tyramin-indhold.. Mælk er der som nævnt et maximum på 120ml, sikkert fordi det indeholder en smule tyramin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_ ... teractions - der står også lidt relevant her; http://en.wikipedia.org/wiki/Monoamine_ ... electivity

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Rules to Remember:

-Read all labels on all foods.
-Purchase protein-containing foods (meat, poultry, fish, eggs and dairy products) that are properly packaged, refrigerated, frozen or canned. Check labels closely for the freshest date.
-Eat only fresh foods, at all times, avoiding fermented, overripe, unfresh and aged foods. · Be sure to keep foods in appropriate storage facilities (freezer, refrigerator, etc.).
-Go to restaurants that prepare food when it's ordered - not made ahead of time and kept warm. Ask the wait staff or manager if you're unsure.
-When eating out, it is best to avoid soups, gravies, and sauces, and eat the most simply prepared foods possible.
-At home, avoid eating leftovers.

http://www.entheology.org/tips-maoi/maoicards.htm

Det lader til, også ifølge første link, at det er risikoen for at protein bliver nedbrudt under ikke-ordentlige forhold - jeg kan dog ikke lige gennemskue om det bliver nedbrudt til tyramin(synes det ville være lidt sært).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hold da op, det vidste jeg ikke, jeg har også drukket store mængder alkohol under aMT. Drak også 1 liter sødmælk og 1 proteinshake med rapsolie

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Puny-pete, jeg TROR også at tyramin er "mindre farligt" end så mange af de andre ting der står på listen over interactions som f.eks monoamine-releasers f.eks ;)

Det er nok også begrænset hvor meget hvor meget tyramin 1 liter(frisk, uåbnet) indeholder.. Alkohol ville jeg holde mig fra under indtagelse af MAOi

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]