Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 22:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Kunne godt tænke mig at vide hvordan forskellige stoffers rus er, bare sådan kort. Evt links er velkommen!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det her er i hvert fald en start

http://www.erowid.org/

http://psychedelia.dk/wiki/index.php/Forside

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Læs en masse triprapporter - der er en sektion her på siden og ellers er der her, rapporter i en uendelighed... http://www.erowid.org/experiences/exp_front.shtml

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Det her (http://infobeautiful2.s3.amazonaws.com/ ... ld_550.gif) er et godt udgangspunkt til en general forståelse for de forskellige kategorier de fleste stoffer falder under, altså stimulanter, hallucinogener, depressanter og beroligende midler (og de stoffer som falder ind under blandede kategorier, altså hvor cirklerene overlappper hindanden). Det kræver nok du selv googler lidt videre på det du ikke forstår, men det er bare en god måde at få overblik.

EDIT; bedre billede: http://infobeautiful2.s3.amazonaws.com/ ... ld_960.gif

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ja
Meget kort gennemgang af de mest kendte stoffer:
Hash - du bliver ofte træt, og griner meget, fordi alt er så sjovt og anderledes.
Kokain og amfetamin - du bliver vildt hyper, kan ikke sove, og føler at du kan alt.
Heroin - du bliver meget afslappet, og får en meget rar følelse af lykke.
Alkohol - du mister dine hæmninger, så du tør mere. Ved store doser risikere du at miste en go' del af kontrollen over din krop - du kan fx. ikke gå lige. Alkohol kan både gøre dig aggressiv (som oftest, når jeg drikker), glad, ked af det osv..
Koffein - du bliver frisk. Ved støre doser, kan du få en ubehagelig følelse i kroppen.
Ritalin - du bliver frisk - og mister apetiten.
Resten må du læse dig frem til :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hash - du bliver ofte træt, og griner meget, fordi alt er så sjovt og anderledes.
Kokain og amfetamin - du bliver vildt hyper, kan ikke sove, og føler at du kan alt.
Alkohol - du mister dine hæmninger, så du tør mere. Ved store doser risikere du at miste en go' del af kontrollen over din krop - du kan fx. ikke gå lige. Alkohol kan både gøre dig aggressiv (som oftest, når jeg drikker), glad, ked af det osv..
Koffein - du bliver frisk. Ved støre doser, kan du få en ubehagelig følelse i kroppen.

:hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.

:hm:

+10000000000000

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Det var måske en meget subjektiv formulering af hvordan stofferne forskellige rus er.

Jeg vil nok indele det sådan her:

Hallucinogener (LSD, svampe, DMT, meskaline)
Stoffer der giver hallucinotioner og er psychedeliske.

Stimulanser eller upper (amfetamin, kokain)
Opkvikende Stoffer der giver mere energi og eufori

Depressant eller downer (alkohol, opiater, morfin, heroin)
Beroligende stoffer der også giver eufori.

Psykofamika (CBD, SSRI)
Antipsykotiske stoffer.

Billede
bemærk at de forskellige stofgrupper lapper ind over hinanden. Så nogen ( f.eks MDMA) både kan virke som et hallucinogen og som stimulans.

Medlem
Brugeravatar

Hvad er der galt med min forklaring :o :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var måske en meget subjektiv formulering af hvordan stofferne forskellige rus er.

Psykofamika (CBD, SSRI)
Antipsykotiske stoffer.

[ Billede ]
bemærk at de forskellige stofgrupper lapper ind over hinanden. Så nogen ( f.eks MDMA) både kan virke som et hallucinogen og som stimulans.

Virkelig godt billed ! godt sat sammen.

*Regyr, din forklarig er jo bygget ud fra det billed du selv har dannet dig ? du har ingen kilder til at bakke det du siger op, f.eks skriver du at man bliver vildt hyper af amf og coke som er to meget forskellige stoffer som unge mennesker har det med at sammenligne - god kokain har jeg oplevet at jeg sagtens kan falde i søvn på, 30-60 minutter efter jeg har taget noget, cannabis behøver ikke at gøre dig sløv selv om det meste af det du ryger vil gøre det.

har du prøvet heroin eller bare set for mange film ? ;) du viste jo godt at din forklaring ikke var særlig god, folk endda allerede kommet med links der førte til langt mere detaljeret forklaringer en den du kom med, så nogle gange må man spørge sig selv om man bare gerne vil ses på og have opmærksomhed, eller om man rent faktisk kommer med noget nogen kan bruge til noget.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind

Psykofamika (CBD, SSRI)
Antipsykotiske stoffer.

[ Billede ]

Er det egentlig ikke tilfældigt det samme jeg prøvede at komme frem til, med den samme graf? ^^
Anyway, great minds think alike ;-)
And you just stole my thunder!

Medlem
Brugeravatar

Psykofamika (CBD, SSRI)
Antipsykotiske stoffer.

[ Billede ]

Virkelig godt billed ! godt sat sammen.

*Regyr, din forklarig er jo bygget ud fra det billed du selv har dannet dig ? du har ingen kilder til at bakke det du siger op, f.eks skriver du at man bliver vildt hyper af amf og coke som er to meget forskellige stoffer som unge mennesker har det med at sammenligne - god kokain har jeg oplevet at jeg sagtens kan falde i søvn på, 30-60 minutter efter jeg har taget noget, cannabis behøver ikke at gøre dig sløv selv om det meste af det du ryger vil gøre det.

har du prøvet heroin eller bare set for mange film ? ;) du viste jo godt at din forklaring ikke var særlig god, folk endda allerede kommet med links der førte til langt mere detaljeret forklaringer en den du kom med, så nogle gange må man spørge sig selv om man bare gerne vil ses på og have opmærksomhed, eller om man rent faktisk kommer med noget nogen kan bruge til noget.

Du er sgu da en idiot. Trådstarter bad om en kort gennemgang, det er ikke sikkert han gider at sidde og læse alle dine detaljerede links. Jeg skrev desuden at hash OFTE gjorde dig sløv. Min forklaring er bygget ud fra det jeg har læst mig til, og jeg prøvede kun at hjælpe trådstarter. Folk reagere forskelligt på stoffer, jeg diskede bare op med det jeg ved, om den mest almindelige reaktion på de forskellige stoffer. Og endnu engang, jeg prøvede blot at hjælpe. Det jeg har skrevet, er det jeg har læst mig til. Jeg synes du skal stoppe med at være så led, overfor mig bare fordi du godt kan sove når du er påvirket af kokain. Har desuden kilder. Fx. står der på psychdelias wiki, at kokain giver dig "energifølelser". Hvad angår heroin, jeg har ikke set for mange film, jeg har læst tilpas triprapporter. Desuden synes jeg godt at man kan bruge det jeg har skrevet til noget. Du roser oven-i-købet 'snufkin', og prøv lige at læs hvad han har skrevet om stimulanser/uppers. Jeg forlanger en undskylning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

:D
Jeg kan sgu ikke lade vær med at holde af dig.. jamen undskyld så, gider ikke ødeligge tråden med diskution, så det er vel sårn det afsluttes hurtigst :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX

Du roser oven-i-købet 'snufkin', og prøv lige at læs hvad han har skrevet om stimulanser/uppers. Jeg forlanger en undskylning.

Det er rigtig nok er helt rent kokain, kan virke sløvende på nogen. Men generelt er der vist nok temmelig meget enighed om at kokain er opkvikende stof. De indianske jæger i Colombia brugte også kokablade til at holde sig igang i fortiden, lige som de Etiopiske jæger brugte knuste kaffebønner.

Junior medlem

Stoffer og hangen til bestemte stoffer er det samme som musik. Nogen kan lide reagge og andre kan lide hiphop. Jeg har været hooked 5 år på heroin og røg brun heroin. Jeg hadede det stof dengang men abstinenserne var for vanskelige at overvinde. Nogen kan lide at ryge en fed i ny og næ, andre kan lide lidt speed og coke til weekends, fest og farver måske med E, og så er det alle de andre som ikke har den "stop-klods" som fortsætter linien ud og ender på junk og sprøjten. Mødt taxa chauffører som var 39 år og familiefar, som hoppede lige på sprøjten. Sådanne ting har jeg vanskeligheder for at forstå da, når man er 39 år burde man vide bedre. Men det er jo jagten på en bestemt velvære i vores krop og sind vi alle søger. Det gjorde jeg gennem dårlig bekendtskab som fik mig helt ud på kanten og måske være vulgær nok og sige at jeg inderst inde søgte det ubevidst.

Hashen gør mig doven, lad og træt. Godt hvis man har handlet slik ind eller skal se en griner film. Men som regel så husker man ikke en skid efter styk tid misbrug.

Exctacy giver en spændende verden med techno fester, taxaer, private fester, nye mennesker man møder og gerne danser. Groggy, skærer tænder etc på nedturen.

Pille rus - hvordan fanden kom jeg hjem, hvorfor er mine næver fuld af blod og hvorfor er min jakke fyldt med alt muligt mærkeligt. Hvad fanden skete igår.

Heroin - Giver varm følelse gennem hele kroppen. De første gange ligger man nok og brækker sig i wc og det føles dejligt. Afslappende rus, giver fred og ro i sjælen og din samvittighed holder en pause. Jeg sank sammen på vej op af en trap og uanset hvor meget jeg prøvede at rejse mig op, sank jeg mere og mere i skihop stilling og følte velvære og indre ro. Forstoppelse mens man var skæv og diare når man havde abstinenser.

Speed - Gang i den og snakker ad helvedes til. Vanskeligt at sidde roligt uden arme og ben fiser frem og tilbage. Ikke unormalt at få gode ideer såsom at lægge parket gulv på gulvet i blokken kl.04 om natten. Ved paranoia er alt mistænkelig, hvis nogen har "tegnet" streger på dit gulv kan du snildt afsætte par timer med at følge stregerne. Ekstrem noia såsom alle biler er strisser-biler. Mangel på apetite den første dag men kan sagtens spise på speed. Stinker af kemikaler og vanskeligt at falde i søvn.

Coke - Noget lignende speed men psykisk virker den anderledes afhængig af din mentalitet. Snakker ad helvedes til, men kan også bare holde ens kæft og irritere sig over at de andre ikke holder kæft. Tør at gøre flere ting, være mere direkte og tegner og forklarer. Fordelen med coke er at du ikke har kropslig aktiv og kan sidde flere døgn i en sofa og sniffe løs. Vrangforestillinger såsom speed, noia og aggressiv er ulempen med coke + den fucker næsen fuldstændig op. Kan skjule misbruge ovenfor kollegaerne men de undre sig hvorfor man konstant er på wc, hvorfor man er forkælet konstant og aldrig spiser. Fantasien eksploderer på coke sammen med selvtilliden og sexen. Ingen abstinenser på coke, kun psykiske nedture.

Jeg gik hele vejen og prøvet alt som fandtes af stoffer - også LSD, opium, piller, svampe. Brugte 2 år på at rette op på mit liv og kom ud af heroin misbrug. Nu efter 10-12 år har jeg startet med coke og nogen gange har jeg kørt den hårdt og andre gange par dage i ugen. Resultatet er isolering fra venner og bekendte. Sexlysten er det samme som en by i Rusland. Tænder er brune, næseblod og sindtilsstand som er anolog.

Det jeg prøver at sige er at det er os selv som mennesker og vores sind med en blanding af hvem vi er og hvilken vennekreds vi har, så former os til de vi nu er i dag. Vi elsker rusen og oplevelserne de giver os og for nogen af os vil vi fortsætte jagten helt til den bitre ende. I må gerne modsige mig så meget I har lyst til, men stofferne er gode til at manipulere med os, og dengang jeg hang ud på "plataen" i Oslo hver eneste dag, så opfattede jeg mig ikke mig selv som en narkoman og jeg var bedre end de som stod dernede. Jeg havde styr på shittet og kunne stoppe når som helst - TROEDE JEG.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]