Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 10:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tolerance FAQ
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Godeftermiddag Psychedelia.

Jeg tænkte på, når nu vi har MDMA FAQ og amfetamin FAQ osv. Om vi så ikke skulle lave en sticky tråd om tolerans opbygning på de forskellige stoffer hvor alle byder ind og vi så laver en tråd om de forskellige stof gruppers tolerans opbygning.

Tolerans er et farmakologisk fænomen hvor en stofbrugers modstandsdygtighed over for stoffets virkning øges efter brug: altså kræves der næste gang en højere dosering for en lige så kraftig effekt. Tolerans er kendetegnet ved at aftage over tid, en tid der afhænger af det enkelte stof, doseringen og tid mellem brug.

Tolerans over længere tid virker primært på to måder:
Farmakokinetisk tolerans er kroppen der sænker mængden af det aktive stof i hjernen, f.eks. ved af at de nedbrydes af enzymer (f.eks. MAO).
Farmakodynamisk tolerans virker ved at kroppen fjerner nogle af de modtagere, receptorer, som stoffet stoffet virker på i hjernen.

Derudover findes også en kortsigtet tolerans der kan forhindre lige så effektiv redosering under og kort efter rusen. Den kan b.la. virke ved en udtømning af de signalstoffer som er påvirket af stoffet eller ved en nedjustering af antallet af receptorer.
-Skrevet af Lille Rødhætte

Tryptaminer
Tryptaminer har en høj short-term tolerance opbygning. Altså hvis man tager et trip, vil opbygge så høj tolerans at man ikke ville kunne tage stoffet igen dagen efter og få samme/næsten samme effekter ud af det. Tolerancen er næsten omkring baseline igen efter 6-7 dage, trippes der hver weekend i en periode vil man alligevel godt kunne hen og opbygge tolerance. Derfor anbefales det at man ikke indtager tryptaminer mere end hver anden uge hvis man ønsker ikke at opbygge nogen form for tolerans.

Dissociativer
Der opbygges meget langsomt tolerans overfor stoffet, og den tager meget lang tid for at falde til baseline, har man opbygget dissociativ tolerans vil det tage omkring 3 måneder før tolerancen er omkring baseline igen.

Psykedeliske Phenethylaminer
I teorien burde det være det same som tryptaminer, jeg har dog erfaret at i praktisk man kan sagtenes redosere og/eller tage det dagen efter igen men fin effekt. F.eks med 2c-x serien kan man redosere med fin effekt (omkring 3. redosering begynder effekten dog at falde). I teorien burde der også være krydstolerans mellem psykedeliske phenethylaminer og tryptaminer.
(Der er eventuelt andre der kan skrive videre på denne da jeg er en smule usikker)

Stimulanser
Tager man på et 2-3 dages amfetamin binge (dårlig HR, og har ikke selv gjort det) men jeg har læst mig frem til at på 2. dagen vil man skulle have omkring det dobbelte for at få effekt. Tager man mange stimulanser i en periode vil man opbygge langvarig tolerans der så vidt jeg ved, tager 2-3 måneder at falde til baseline. Men så snart man indtager stoffet igen vil tolerancen spike op til hvor man var før. (Jeg er ikke sikker dog! Håber på nogen kan afklare det)

Cannabis
?

GABA udløsere (Alkohol, GHB, Phenibut etc.)
?

Opiater
?

Byd selv ind, jeg skal nok copy-paste jeres indlæg og sætte det ind på forsiden med jeres navn på så jeg ikke stjæler credit for jeres arbejde.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Senest rettet af Puny_pete 14 aug 2012 11:17, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
God idé! Og støtter op om idéen om at dette skal gøres til en sticky.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er vigtigt at bemærke, at tolerance i høj grad er subjektivt. Altså at det varierer fra person til person, hvor hurtigt tolerance opstår

Man kan desuden selv gøre noget for, at nedsætte tolerance viewtopic.php?f=4&t=37932

Medlem

Godt initiativ, omkring dissociativer hvor jeg vil gå ud fra ketamin er det der bliver taget suverænt mest af i danmark.
Det eneste Dissociativ jeg har taget meget af er ketamin, men her stiger min tolerans da også lyn hurtigt. Efter 5 dages kontinuerlig brug er hullet næsten umuligt at nå. Og det oplever alle dem jeg plejer at tage på festivaller også.
Selv bare to dage i træk synes jeg det er meget mindre psykedelisk.

Jeg ved ikke om det er generelt for de andre Dissociativer

Med hensyn til at man skal tage dobbelt så meget amfetamin På anden dagen, er absolut ikke noget jeg har oplevet. Jeg tror nærmere man ender med at indtage mere fordi ens dømmekraft(læs min egen) plejer at være long gone efter de første 24 timers lol. Alle dem jeg kender der tager eller har taget meget speed plejer at kombinere amfetaminen med latterlige mægnder alkohol så hvis der skal opvejes for 30-60 genstande skal der jo lidt mere til at holde en gående.
Jeg har en gammel ven der tager speed 3-4 dage om ugen tit uden søvn imellem og han indtager ikke større mængder som dagene skrider frem det er altid de samme redoseringer. Det har han gjort i årevis btw. Så jeg køber ikke rigtigt det med så hurtigt stigende tolerance.

Medlem
Brugeravatar

Jeg støtter også op om den her tråd, jeg vil gerne arbejde på et indlæg omkring amfetamin. Jeg kan sende det i en PM og så kan du selvfølgelig vælge og vrage hvad du syntes der skal med. Men Tolerance er helt klart et emne der burde ligge langt oppe, underforstået mener jeg at tolerance skaber misbrug :-)

Edit: det er også vigtigt at sige at god dømmekraft smadrer mulighed for tolerance.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes reverse tolerancen for salvia er svedig men mystisk.

Salvia exhibits a reverse-tolerance effect - The effects of the substance become stronger with each use. It may take several uses before a user "breaks-though" into the full effects of the substance - sakset fra http://en.wikibooks.org/wiki/Drugs:Fact ... ion/Salvia

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Godt initiativ, omkring dissociativer hvor jeg vil gå ud fra ketamin er det der bliver taget suverænt mest af i danmark.
Det eneste Dissociativ jeg har taget meget af er ketamin, men her stiger min tolerans da også lyn hurtigt. Efter 5 dages kontinuerlig brug er hullet næsten umuligt at nå. Og det oplever alle dem jeg plejer at tage på festivaller også.

Jeg har kun prøvet det med MXE, du har helt ret i hullet hurtig bliver svært at opnå. Det tager dog omkring en uges brug - hvor man tager det hver dag, før jeg kan føle en let stigning i min tolerans. Det er selvfølgelig individuelt som der også bliver beskrevet ovenover.

Er der nogen der ved noget om cannabis's tolerans udvikling?

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvad med et grundlæggende "hvad er tolerans"?

Tolerans
Tolerans er et farmakologisk fænomen hvor en stofbrugers modstandsdygtighed over for stoffets virkning øges efter brug: altså kræves der næste gang en højere dosering for en lige så kraftig effekt. Tolerans er kendetegnet ved at aftage over tid, en tid der afhænger af det enkelte stof, doseringen og tid mellem brug.

Tolerans over længere tid virker primært på to måder:
Farmakokinetisk tolerans er kroppen der sænker mængden af det aktive stof i hjernen, f.eks. ved af at de nedbrydes af enzymer (f.eks. MAO).
Farmakodynamisk tolerans virker ved at kroppen fjerner nogle af de modtagere, receptorer, som stoffet stoffet virker på i hjernen.

Derudover findes også en kortsigtet tolerans der kan forhindre lige så effektiv redosering under og kort efter rusen. Den kan b.la. virke ved en udtømning af de signalstoffer som er påvirket af stoffet eller ved en nedjustering af antallet af receptorer.

Dette er mit forslag, rettelser og yderligere forslag er yderst velkomne :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]