Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 21:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112 ... 321  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

etnochristian

Det kunne godt være SN, men det kunne osse godt være en mørkhat af en slags.

Mørkhatte er meget porøse og går let i stykker når man rør dem, hvor SN er mere robuste.

Billede 1 er det bedste men osse lidt utydeligt, kan du ligge et bedre ind?

Junior medlem

Okay, jeg har været ude og samle lidt svampe på en tyremark.
Jeg er meget i tvivl efter at være kommet hjem med dem.
Billederne er først taget dagen efter jeg har samlet dem.
Er der noget af det her som rent faktisk er SN?
Venter spændt på svar!! :)

http://imgur.com/a/2V8Tf#0

kh

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
mikkelu: Jeg tror det er glanshatte allesammen. Der er ihvertfald ikke nogen der ligner SN.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
etnochristian

Det kunne godt være SN, men det kunne osse godt være en mørkhat af en slags.

Mørkhatte er meget porøse og går let i stykker når man rør dem, hvor SN er mere robuste.

Billede 1 er det bedste men osse lidt utydeligt, kan du ligge et bedre ind?

Har desværre ikke bedre! men de var ret porøse og efter at have søgt lidt rundt er jeg bange for det er mørkhat som du siger, nok kegle-mørkhatte! æv, troede lige jeg havde fundet et surprise-trip af kæmpe-SN'er på min spadseretur gennem skoven, men tak for hjælpen :P

Junior medlem

hej svampe hoveder. det her første gang jeg plukker svampe som jeg tror er spids nøgenhat, men man skal være sikker. disse svampe er jeg rimelig sikker på er spids nøgenhat: Billede

de her svampe er jeg ikke så sikker på:
Billede

jeg fandt alle dem på en skrå græsplane med en del mos i.

Junior medlem

Geografisk sted: Østjylland
er der nogen her som ikke burde være der?

http://imgur.com/VPH7o,2IXMX,sl6AZ,aH4ab,AbWNk,Dntla#1

på forhånd tak

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
Twdvk

Hvis nu jeg siger at det kun er 5 af dem der er SN så piller du dem selv fra Ik?

Balyel

Jeg tror ikke du er erfaren nok til at vurdere svampe..

øhhh undskyld kender vi hinanden. Men du har ret. Efter jeg har kigget billederne nærmere efter nu her. Ville jeg også pille nogle stykker væk.
Men deres karakter kan være lige så forskellig som den mark de står på er min erfaring.
Oooooog jo jeg er ret kvalificeret.. Men billeder kan bedrage. ;)
Sååå godt ord igen og no hard feelings som sådan!! :peace:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

droge

Billederne er taget i lidt lang afstand og kan ikke forstørre dem op, men vil sige med rimelig sikkerhed at alle er SN. tillykke med det

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Balyel

Jeg tænkte på bagefter om det var en grov udtalelse, men på den anden side sir du uden at ryste på hånden go for dem alle.
De andre svampe på billedet ser jo fuldstændig anderledes ud, det kan man jo se 5 meter fra skærmen.
At SN kan se meget forskellig ud har du helt ret i. De kan være uden spids, og de kan osse være albinoer, men på det billede Tvdvk
lagde ind, var det så tydeligt at da du skrev ok for dem, kørte min stol en meter tilbage i lokalet og jeg skrev det bare lynhurtigt.
Jeg ved det godt NETTIKETTE....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sweps

Billederne er en anelse utydelige men gode nok til at sige SN over hele linien, hvis der er 1-3 smuttere er det glanshatte. og de er ikke giftige....

Junior medlem

Geografisk sted: Østjylland
okay super takker for det hurtige svar =) er ved at have samlet en del nu. glæder mig til at få dem vejet af når de er færdige med at tørring. tror efter hånden jeg har en 10-15g så der nok til en god blæser til mig og kammeraterne =)

Junior medlem

droge

Billederne er taget i lidt lang afstand og kan ikke forstørre dem op, men vil sige med rimelig sikkerhed at alle er SN. tillykke med det

tak
man kan højreklikke og trykke vis billede så bliver de lidt større

Junior medlem

Hej alle, igår var en grønlænder og jeg ude på vores første "svampejagt" og vi fandt en masse forskellige svampe, men den der tiltalte mig mest var denne svampe som er på det uploadede billede. så et lidt mere erfaren vurdering ville være dejligt.
På forhånd tak :)

Billede

http://imgur.com/LzXuu

Junior medlem

Hej alle, igår var en grønlænder og jeg ude på vores første "svampejagt" og vi fandt en masse forskellige svampe, men den der tiltalte mig mest var denne svampe som er på det uploadede billede. så et lidt mere erfaren vurdering ville være dejligt.
På forhånd tak :)

Billede

http://imgur.com/LzXuu

Junior medlem

WeNeedtheWeed, det ser desværre ikke ud til at være SN. Den til venstre kunne godt ligne en smule på hatten, men udelukkende på grund af den mørke stilk, ville jeg sige no-go.

Junior medlem

Okay, tak for den hurtige feedback, var også meget i tvivl mht. stilken. vi fandt også et par andre velligende svampe, med lys stilk og og lys hat, hvor lamellerne var mørkegrå, sorte. har ikke billederne af dem selv - men har nok mulighed for at uploade billederne senere på dagen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

WeNeedtheWeed

En Grønlænder! He he. Den var go;)

Lad os se de andre Dansker svampe..

Junior medlem

Ville meget gerne vise dem, men det er grønlænderen der er i bessidelse af billederne, og da han lige pt. Ikke er til at få kontakt med så har jeg ikke billederne :(

Medlem

Bare lidt spørgsmål angående fund og id af SN:

1. Kan man finde SN på store grønne arealer, f.eks. parker, store grønne enge, og lign. Hvor der nødvendigvis ikke går dyr?
2. Hvad adskiller SN fra alle de andre små brune svampe? For alle de gange jeg har været afsted, er jeg næsten altid kommet hjem med glanshatte eller lign. Er der nogle ting som man bare 100% sikkert kan ID SN med? F.eks. farven på stokken, lamel farve, eller en tut på toppen af hatten?

På forhånd tak! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

tehguyx2

De eneste grønne arealer ud over marker jeg har fundet SN på er golfbaner, og de er jo osse gødet, så det skal du ikke regne med.

Kan så ikke lige huske OM du har lagt billeder ind med SN, men du skal selvfølgelig finde SN for at plukke dem, og når først du ved hvordan den ser ud, skal du jo kun plukke dem, og ikke de andre typer der er på marken.
ang. identifikation tager du jo bare nogle print med ud på svampeturen, eller hvis du har en smartphone googler du jo bare på stedet. Da jeg startede i ruder konges tid i forrige årtusind, havde vi kun Steen Laris bog, og det var vist en tegning. Jeg fik et spot af en fyr, og gik direkte ud og fandt de rigtige den første dag, jeg fik selvfølgelig osse glanshatte,høsletsvampe og nogle rødblade med, men derhjemme tog jeg mig sammen og analysede alle ned til mindste detalje, og ikke en eneste var forkert af dem vi åd. Skulle da ikke nyde noget.
Det er ligså nemt at kende en SN fra en Glanshat, som en Agurk fra en squash, de er begge aflange og grønne, men der er jo stor forskel alligevel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]