Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 16:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1771567.ece

Læs dette link :s Det havde jeg sgu ikke lige regnet med

Medlem

Har set flere konklusioner på forskellige undersøgelse, og nogle siger det stik modsatte:) Hvad skal man tro på?:D

Junior medlem

vis det var 20 gange værre tror jeg der var nogle der var døde af hash

Medlem

Altså ang. lungekræft, hvordan kan man påvise om det skyldes hash, eller smøger?. Derfor kan det måske være at nogle er døde pga. hash. ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Er det ikke Ekstrabladet der overfortolker det videnskabelige studie? Det ligner at de blot har undersøgt, hvad befolkningen tror om de skadelige virkninger af hash.

Der er lavet adskillige undersøgelser der viser at tobaksrygning er farligere end cannabisrygning. Her er et af dem: http://www.webmd.com/cancer/news/200510 ... an-tobacco

Den ene undersøgelse siger altså at cannabisrøg er mindre lungekræftfremkaldende end tobaksrøg, mens den anden (Ekstrabladet) siger at cannabisrøg er 20 gange mere lungekræftsfremkaldende? Lader til der er STOR uenighed på dette punkt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tænkte det nok, det er vist Ekstrabladet der pynter på historien. For det første, så er det 3-4 joints om dagen der svarer til at ryge 20 smøger om dagen. For det andet, så er det IKKE risikoen for lungekræft (som ekstrabladet påstår) der er så meget større ved cannabisrygning, det er derimod risikoen for bronkitis. Check selv originalkilden, British Lung Foundation: http://www.lunguk.org/campaigns/media-c ... s/cannabis

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay, nu bliver det skørt. http://www.lunguk.org/campaigns/media-c ... f-cannabis

De siger rigtigt nok her, at risikoen for lungekræft er 20 gange større... Men de bakker det ikke op med nogen kilder, og det er heller ikke det de har undersøgt i dette projekt. Mon ikke det bare er en pressemedarbejder der er småforvirret og har blandet nogle statistikker sammen.

Medlem

Citat:
Enkelte undersøgelser viser også, at cannabis kan øge risikoen for at udvikle psykiske problemer som skizofreni.

:stupid:

Oh my fucking.... Har ikke engang tænkt mig at skrive noget til det citat Ekstra Bladet kom med, det er simpelthen så dumt... Jesus Christ...

Medlem

Det kan godt passe lidt måske vis man tænker over de nederste linjer :(

"Én af årsagerne til, at hash er mere skadelig, er, at folk typisk inhalerer dybere og holder røgen i lungerne længere tid ad gangen. Det betyder, at hashrygere inhalerer fire gange mere tjære og fem gange mere kulilte end cigaretrygere."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det kan godt passe lidt måske vis man tænker over de nederste linjer :(

"Én af årsagerne til, at hash er mere skadelig, er, at folk typisk inhalerer dybere og holder røgen i lungerne længere tid ad gangen. Det betyder, at hashrygere inhalerer fire gange mere tjære og fem gange mere kulilte end cigaretrygere."

Jeg caller bullshit.. Den artikel stinker så langt væk af overfortolkning, så det batter til noget.. Skal man ikke gå ud fra at der er blevet røget tobak i forbindelse med rygning af hashen? Jeg tvivler på at "forskerne" set på ren rygning hash/pot/skunk, så dette vil også forklare den forøgede risiko lungekraft mm. Jeg har simpelthen set for mange undersøgelser der peger på det modsatte, og nu er artiklen også fra EB, så mon ikke vi skal tage det med et gran salt? :)

Cannabis entusiast

Junior medlem
Brugeravatar

Citat:
Enkelte undersøgelser viser også, at cannabis kan øge risikoen for at udvikle psykiske problemer som skizofreni.

:stupid:

Oh my fucking.... Har ikke engang tænkt mig at skrive noget til det citat Ekstra Bladet kom med, det er simpelthen så dumt... Jesus Christ...

Hvorfor er sætningen åndssvag? Den er sådan set korrekt: Adskillige studier har indikeret en forbindelse mellem hyppig brug af cannabis og øget risiko for skizofreni. For eksempel:

"...antecedent cannabis use appears to act as a risk factor in the onset of schizophrenia, especially in vulnerable people, but also in people without prior history."
Kilde: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... edMessage=

"The relative risk for schizophrenia among high consumers of cannabis (use on more than fifty occasions) was 6·0 (95% confidence interval 4·0—8·9) compared with non-users."
kilde: http://www.thelancet.com/journals/lance ... 1/abstract

Hvis nogen har kendskab til et eller flere studier der afviser en sammenhæng mellem hyppig cannabis-brug og øget risiko for skizofreni, må I gerne gøre mig opmærksom herpå.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan du bare sluger det hele så råt Ulla uden overhovedet at have noget kildekritik.. Det er ekstrabladet forhelvede..

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg syntes lidt det er noget fis at fyre af. Husk nu på at det er ekstrabladet!.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
I forrige fortalte DR at manglende motion førte til depression.
Man overvejer end ikke, om konklusionen er bagvendt!
Personligt har jeg skizofreniske symptomer efter hash rygning, men
det havde jeg også som 8 årig!
Kort sagt. Læs de originale rapporter eller undlad at læse mediernes
fortolkninger, som enten skal sælge aviser eller skrives af journalister,
som overhovedet ikke har fulgt med i deres skolegang.
At være journalist er efterhånden det pinligste erhverv, man kan bestride!
"skjulte variabler, hvad er det for noget?"

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The world of Bith.
Det er ikke mere skadeligt basta! Der er aldrig rapporteret nogle dødsfald på grund af hash, pot og skunk! Så jeg kan ikke se hvordan det kan være farligere da der er rapporteret ret så mange dødfald på grund af tobak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
:roll:

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Ja men hash er så også 20 gange bedre end smøger, når man tænker på hvad man får ud af at indtage nicotinen og thc'en ;)

Så helt klart ryge dig en joint istedet for at ryge 20 smøger imo...

Noget der går igen er vel den her tommelfingerregel med at jo bedre det er for belønningssystemet, jo mere skadeligt er det enten fysisk eller psykisk. Man kan jo ende med en psykose med tjalden - kan man ikke med smøgerne..
Just sayin' ;b !

Junior medlem

Nej, nej, nej.. Hash har jo aldrig dræbt nogen? Men folk dør hver dag pga. kroniske sygdomme fra cigaretter.

Jeg har til gengæld læst flere steder, at hash modvirker flere former for cancer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.drugfoundation.org.nz/conten ... ic-tobacco

Læs den artikel, BLF's løgne bliver udstillet ret tydeligt. Det triste er dog, at jeg er begyndt at høre folketingspolitikere argumentere for, at cannabis skal være forbudt, fordi det er 20 gange farligere end tobak. Så læren af det her, er at vores folkevalgte repræsentanter ikke sætter sig ordentligt ind i de emner de beskæftiger sig med, og at British Lung Foundation er en flok løgnere.

Medlem
Brugeravatar

Bare en ting jeg synes er sjov, er når folk påstår man får tjære i lungerne af at indhalere hash-røg.. prøv lige at tyg lidt på den engang, siden hvornår fanden i fuck er der pludselig kommet tjære i cannabis..?? det er jo udelukkende med tobak der kommer tjære

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]