Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
>wEstzIde

Jeg er ikke helt med på, hvor du mener vi taler forbi hinanden?

Du og andre argumenterer for, at sandsynligheden for at få det dårligt, hænger sammen med den dosis man indtager. Jo højere dosis, des større sandsynlighed er der, for at få det skidt og desuden stiger intensiteten af den dårlige oplevelse, ved højere doser.

Jeg kan uddybe min holdning ved at forklare, at jeg mener en dosisøgning gennem acceleration af oplevelsen kan føre en videre og igennem oplevelsen og forhindre at man sidder fast. Det er også sket under terapi, uden nogen form for intervention fra terapeutens side. Jeg tror ikke du er uenig her, men du fraråder at uerfarne tager høje doser. Jeg kan godt forstå din bekymring, særligt når man tænker på den ret skødesløse måde, mange mennesker indtager de her stoffer på.

Men det bedste ville vel være, hvis uerfarne helt holdt sig væk fra de her stoffer. Jeg mener slet ikke de har noget at gøre uden supervision, til fester og i andre uansvarlige "party" sammenhænge, i øvrigt heller ikke hos erfarne. Folk må selvfølgelig selv om det, men jeg mener det er dårlig stof kultur. Der er en bekymrende uansvarlig omgang med de her stoffer, selv blandt garvede, intelligente mennesker som heller ikke holder sig tilbage fra at give andre råd.

De indtryk der trigger et badtrip kan selvfølgelig være tilfældige, men det er den baggrund de kastes tilbage på i den enkelte ikke. Der er både subjektive forhold som gør sig gældende (barndoms oplevelser mm.) og mere almene problematiske og smertefulde forhold, alene fordi vi er mennesker og i live (fx. fødsel, død mm.). Alle har punkter der kan trigges, som kan give smertefulde og ubehagelige oplevelser og jeg mener ikke, at man fjerner den risiko ved at tage lav dosis.

Personen og den sammenhæng stofferne optræder i har stor betydning for, om ubehagelige oplevelser optræder og hvordan oplevelsen forløber. Det kan man imødegå ved, at tage det under ordentlige forhold med mennesker som har noget erfaring med stoffet og helst også almen livserfaring, så den der tager stoffet kan blive forberedt, guidet og støttet, hvis de får det dårligt. Det er paradoksalt, at det forbud som er ment som et værn imod ubehagelige konsekvenser, gør det svært for nybegyndere, at tage stoffet under forsvarlige forhold.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fordelen ved de høje doser er at man ofte er for blæst til at holde fast i angst, skyldfølelse eller hvad der ellers kan fucker med dig når du tripper. Når det er sagt så er det noget man skal gøre med omtanke. Det er f.eks ikke et godt valg hvis du skal ud og trippe med vennerne, der er kunsten at komme på det rigtige plateau så man ikke slæber sin dagligdag med ind i trippet eller vipper den anden vej hvor man ligger i fosterstilling og ikke kan sige andet end "hvor er vi henne" i 6 timer. Her kan det være guld at være sammen med en god gruppe hvor der kan opstår en synergi der gør at alle stor set er det samme sted eller skubber den enkle så han ikke vipper den ene elle anden vej.
Alene er det dit egen ansvar, jeg vil dog opfordre folk til at gå en tur uden for (jeg ved det kan grænse til det umulige). Hvis du sider og kigger på en skærm kan du efter min mening lige så godt lade vær med at trippe. Og nu vi er ved min mening, så var der en der skrev at Cubensis ikke skimmer overfladen af sjælen eller sådan noget hokuspokus, hvilket naturligvis er noget pjat. Vi snakker om er stof her, psilocybin, der i kroppen bliver lavet om til psilocin som ligner serotonin tilstrækkeligt til at tage dens plads og ikke en magisk spell fra en Harry Potter bog.. Beklager hvis jeg kommer til at træde over en eller andens magiske 6 tå, men der er ingen grund til at gøre emnet mere mudret end det er i forvejen :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

>wEstzIde

Jeg er ikke helt med på, hvor du mener vi taler forbi hinanden?

Du og andre argumenterer for, at sandsynligheden for at få det dårligt, hænger sammen med den dosis man indtager. Jo højere dosis, des større sandsynlighed er der, for at få det skidt og desuden stiger intensiteten af den dårlige oplevelse, ved højere doser.

Jeg kan uddybe min holdning ved at forklare, at jeg mener en dosisøgning gennem acceleration af oplevelsen kan føre en videre og igennem oplevelsen og forhindre at man sidder fast. Det er også sket under terapi, uden nogen form for intervention fra terapeutens side. Jeg tror ikke du er uenig her, men du fraråder at uerfarne tager høje doser. Jeg kan godt forstå din bekymring, særligt når man tænker på den ret skødesløse måde, mange mennesker indtager de her stoffer på.

Men det bedste ville vel være, hvis uerfarne helt holdt sig væk fra de her stoffer. Jeg mener slet ikke de har noget at gøre uden supervision, til fester og i andre uansvarlige "party" sammenhænge, i øvrigt heller ikke hos erfarne. Folk må selvfølgelig selv om det, men jeg mener det er dårlig stof kultur. Der er en bekymrende uansvarlig omgang med de her stoffer, selv blandt garvede, intelligente mennesker som heller ikke holder sig tilbage fra at give andre råd.

De indtryk der trigger et badtrip kan selvfølgelig være tilfældige, men det er den baggrund de kastes tilbage på i den enkelte ikke. Der er både subjektive forhold som gør sig gældende (barndoms oplevelser mm.) og mere almene problematiske og smertefulde forhold, alene fordi vi er mennesker og i live (fx. fødsel, død mm.). Alle har punkter der kan trigges, som kan give smertefulde og ubehagelige oplevelser og jeg mener ikke, at man fjerner den risiko ved at tage lav dosis.

Personen og den sammenhæng stofferne optræder i har stor betydning for, om ubehagelige oplevelser optræder og hvordan oplevelsen forløber. Det kan man imødegå ved, at tage det under ordentlige forhold med mennesker som har noget erfaring med stoffet og helst også almen livserfaring, så den der tager stoffet kan blive forberedt, guidet og støttet, hvis de får det dårligt. Det er paradoksalt, at det forbud som er ment som et værn imod ubehagelige konsekvenser, gør det svært for nybegyndere, at tage stoffet under forsvarlige forhold.

Well, jeg ved bare ikke om vi bliver 100% enige på alle punkter her. :)
Jeg kan dog godt se din pointe i, at vi ikke helt kan ekskludere chancen for at negative følelser bliver aktiveret (i forhold til barndommen, fødsel, død - følelser som vi ikke kan "flygte fra"). Om end ikke desto mindre, må du dog give mig ret i, at når aktiveringen af disse negative følelser indtræder, så er intensiteten/styrken, hvori den form de forekommer i, dosis afhængig?

Men ja, det kan vel koges ned til set&setting.. Ved hvad fanden du laver, og respekter den psykedeliske verden..

Det lader også til at vi i bund og grund er enige i, at nybegyndere skal introduceres til den psykedeliske verden, på en mild måde, regardless om højere doser kan fjerne visse forsvarsmekanismer?

Jeg kan dog sagtens forholde mig til ideen om at man "flyder med", og giver slip, på høje doser, og er også en tilgang til det, som jeg selv har erfaret, med egne oplevelser.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Vi behøver heller ikke være enige. Der er ikke noget enkelt klart svar og med de her forskellige tilgange kan nybegynderen vælge sin egen vej. Nybegynderen må spørge sig selv, om han vil stole på sin egen evne til at kontrollere forløbet ved at vælge en lav dosis eller om han vil satse på, at give slip og lade trippet køre sit eget løb ved at vælge en højere dosis.

Meen, den høje dosis er bedst i tråd med den psykedeliske ånd og hele idéen om at udforske sindets grænser. Den erfaring man gerne skulle få er, at der ikke sker noget, når man giver slip og har tillid. Hjernen har sit eget forløb og samler sig selv, uden at man på nogen griber ind. Tværtimod risikerer man netop at fucke det op gennem forsøg på at kontrollere oplevelsen.

Det kan ikke gentages nok gange, at man aldrig bør være alene, når man ikke har prøvet det før. Man bør have mindst en ædru ven ved sin side, som man stoler på og indtage det i et trygt og sikkert miljø.

Man kommer ikke uden om risikoen ved at tage en lavere dosis og man kan heller ikke slække på kravene til set og setting, fordi man tager lavere dosis. Det ville være en falsk tryghed.

Most of the physical world is unseen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]