Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 21:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
Hej Psy, jeg mangler virkelig noget hjælp herindefra.
Det drejer sig om min ven, der er røget ud i et hashmisbrug efter min og vores fælles venners mening.

Det hele begyndte harmløst hvor vi plejede at mødes et par gutter i weekenderne til en joint og hygge med et par gode film osv, og det holdte vi os til fordi vi blev enige om at vi ikke ville lade hashen styre vores hverdag og blive nogle (undskyld udtrykket) samfundstabere der kun kunne finde ud af at sidde og ryge hver eneste dag som den eneste beskæftigelse, men sådan skulle det åbenbart ikke være.

Det begyndte stille og roligt at tage "overhånd" da vi begyndte og ryge på f.eks en onsdag fordi der liiiiige var lejlighed til det, og derfra blev det så hyppigere og hyppigere og til sidst røg vi så hver dag, dog i begrænsede mængder. (ca 1-3 pinde om dagen)
Men som de fleste hashbrugere ved så opbygges der tollerance overfor det og derfor skulle vi ryge mere og mere og oftere og oftere, og til sidst kunne vi ikke finde på andet at lave end at sidde og ryge hver gang vi mødtes.

Vi har så forsøgt flere gange at aftale at gå tilbage til at ryge i weekenderne, og det har vi aldrig fået til at fungere, fordi at der lige kom en bekendt forbi der lige havde en god pind som der bare skulle smages for den var totalt sindsyg og bla bla bla...

Hver gang vi mødtes og skulle ryge kunne jeg bare sidde og se mine venner komme længere og længere ud og høre om deres dårlige karakterer fra deres forskellige skoleforløb, og deres skænderier med de gamle om at de aldrig var hjemme længere og at der ikke fandes andre glæder i verden end at sidde og ryge, og derfra begyndte jeg selv og tænke over om det nu var det her jeg selv ville.

Jeg spurgte dem så en aften hvordan de ville have det med at gå tilbage til kun at ryge i weekenderne og det kunne de slet ikke overskue og deres verden ville bare bryde sammen hvis de ikke fik deres daglige skævert, og fik oven i købet bemærkningen "Jamen hvad skal vi så lave i stedet for at ryge?", og så var jeg helt sikker på at det var ved at gå grueligt galt for dem.

Jeg selv og mine nærmeste venner blev skræmt over denne bemærkning, for jeg kan sagtens selv huske tilbage på hvad jeg lavede da jeg ikke røg, men det kunne de tydeligvis ikke.

Så derfor bestemte jeg mig for at jeg selv ville forsøge at lade være med at ryge i hverdagene, og det fik jeg mange skulderklap for. Men desværre var jeg så dum at jeg blev ved med at se mine venner hver dag og allerede efter 4-5 dage sad jeg der selv igen, men bevidst om at det ikke var fair over for dem der havde troet på at nu skulle jeg til og være fornuftig og lægge bønnen på hylden i hverdagene.

Derefter begyndte vi at mødes i mindre grupper om aftenen hvor vi røg og bagtalte hinanden om at ham og ham røg for meget og at det var et skråplan de var godt på vej ind i, og aftalte så at nu skulle det være slut og så skulle det igen kun være i weekenderne, og allerede dagen efter sad de og puffede løs igen for de havde glemt alt om det der blev aftalt dagen før.
Vi har osse forsøgt at lave væddemål med at den første der røg i en hverdag skulle give en rygeraften i en weekend og da det ikke er små beløb der bliver røget for i min omgangskreds blev den da osse holdt et par dage, indtil der var en der røg, og selvfølgelig fandt vi ud af det, og da X skulle betale for sit tab på væddemålet så var han ikke villig til at betale prisen.

Men som de gode venner vi var lod vi det blive glemt og så var alt ved det gamle igen.

Jeg har selv røget i omkring 4 år, og er igang med en uddannelse hvor man skal være 100% vågen hver dag, så rygningen gjorde at jeg mistede koncentrationen på mit arbejde og det gik ud over min arbejdsindsats og min psyke blev langsomt pillet mere og mere fra hinanden, fordi at så gjorde man ikke sit arbejde godt nok, og så var der det ene og det andet galt hele tiden.

Men så begyndte jeg at skrive og være sammen med en pige fra da jeg gik i folkeskole, og hun åbnede mine øjne og jeg blev klar over at hvis jeg nogensinde skulle komme videre i mit liv, så blev jeg nødt til at stoppe med at ryge, for hun er ikke typen der går efter den slags mennesker. ikke at hun har noget imod det, men hun kunne ligesom jeg godt se at det her det var ved og gå helt galt, så derfor fik jeg snakket med hende og hun fik mig til at stoppe med at ryge både i hverdagene OG i weekenderne og det er jeg så glad for!

Jeg begyndte så at snakke med mine venner under 4 øjne om at det her ville ikke blive ved med at gå på den her måde, og de kunne alle sammen selv se det udover een af mine venner.

Han er ikke intereseret i at stoppe med at ryge nogensinde, og har sagt gentagne gange at det vil han blive ved med resten af hans liv, og som tiden går ændrer han sig fuldstændig og er til sidst drejet 180 grader og vi kan slet ikke kende ham igen som den han var engang.

han begynder og blive mere og mere underlig, og ryge mere og mere for hver aften der går, og tog aldrig hjem før han var så skæv han knapt kunne gå selv. Da mine venner så er vidner til dette begynder de og ja osse mig selv at frastøde ham mere og mere fordi han ikke ville tage imod den hjælp vi alle sammen forsøger at give ham.

Vi forsøger at snakke med ham om at det er gået helt galt med hans forbrug og han rent faktisk er ude i et misbrug, og at det er som om han ignorerer alt hvad vi forsøger at få ham til at forstå, og så får man bare beskeden at han hører efter men at vi bare skal blande os udenom, og han røg når han ville, og i de mængder han ville, så vi skulle bare lukke røven..

Nu vil i sikkert sige at han ikke er værd at gemme på som ven, men JO det er han helt sikkert for vi er overbevist om at hans gamle jeg stadig er derinde et sted, og hvis vi kan hjælpe ham på den rigtige måde til at forstå at den er gal med ham, så vil vi kunne få vores ven tilbage igen og alt vil blive som det var dengang for 2 år siden inden han begyndte og ryge.

Problemet er bare at han ikke selv kan se at den er gal, og at han ikke mener han har behov for hjælp, og vi står alle sammen sammen for at hjælpe ham, men begynder ligeså stille og opgive det, fordi vi ikke kan finde nogen problemløsere længere..

For at gøre en LANG (og sikkert kedelig) historie kort:

Hvordan hjælper man en rigtig god ven som ikke vil hjælpes? :/

Det var alt herfra.

Tak fordi i tog jer tid til at læse alt dette :tnx:

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
I kan ikke hjælpe en der ikke vil hjælpes, det er i hvert fald noget af en opgave at give sig i kast med, men i kan prøve at åbne hans øjne, for hvor han er på vej hen. Ikke at det i sig selv kan være svært, da de som ryger ofte, har bygget en barriere for disse samtaler. Prøv at snakke med ham og påpeg, hvordan han har forandret sig over de sidste par år, evt hive ham med i byen frem for at sidde derhjemme og koge.
Syntes det er flot af dig/jer at i ikke vil skubbe ham helt væk, da det lyder som om han er sunket ned i dybet og ikke vil se realiteten i øjnene, stor respekt :gud:

Havde selv sådan en kammerrat for 8 måneder siden. Han røg fast morgen, middag, aften og nat, i ca. 3 år. Det var først da depressionen kom frem at han lage den grønne på hylden, først der så han at han virkelig var kommet ud på en skrå plan.

Så held og lykke med det, og igen, flot du gider :)

-Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

Geografisk sted: København
Det er utroligt så ens mønsteret er.
Tror desværre ikke du kan gøre andet end at vise vejen frem.
Folk skal trækkes og ikke skubbes. Måske vil han blive inspireret når
han ser i andre tager jer sammen.
Jeg har selv kæmpet med at komme ud af mit hashmisbrug i 1½ år,
og jeg har indset, at mange af mine rigtig gode venner aldrig kommer ud
af det.
Synes du skal tænke på dig selv først og fremmest.
Hvis du kan klare at være sammen med ham uden selv at komme til at ryge,
så synes jeg at du skal blive ved med at være hans ven, og lad være med at
døm eller prøv at presse ham til at stoppe. Det skal komme indefra, lidt
kliche ja, men den er god nok.

Medlem

Hvordan ville du så se på ham hvis han havnede i et heroinmisbrug? I burde lade være med at bagtale hinanden, og hygge jer med et par gode sølle pinde istedet.. Jeg har været trofast overfor venner og familie selvom de har været langt ude i morfin og heroin misbrug, de tager sig jo sammen når de selv er klar til det.. Men at skabe et problem ud af noget så ligegyldigt tyder på at du er en meget dårlig ven.. GODT at du ikke er min ven.. Gud fri mig vel..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ketahul
Så hvis du har en kammerrat der er på vej ud i noget lort, hash, MDMA, heroin etc så vil du ikke gribe ind, men bare lade det køre videre? Nok er du trofast overfor dine venner, men tror alligevel de ville have sat pris på at du havde grebet ind før, de var kommet til et punkt, hvor alt meget sværere.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...

Medlem

Bomlee - Min søster, min faster(der er clean nu efter 20år som narkoman) og min bedste ven har alle skjult deres misbrug, indtil de nåede der til hvor jeg har konfronteret dem og spurgt om det var herionmisbrug eller lignende de var ude i. Alle 3 lagde kortene på bordet og fortalte hvad de var endt ud i af misbrug. Og jeg opfordrede dem skam også jævnligt til at tage i afvænning, men det sker først når de selv er klar til det. Men jeg lader skam ikke bare stå til når vi snakker hård morfika og heroin..

Medlem

Ketahul, det var nok noget at det dummeste jeg længe har hørt.! Manden prøver at redde sin ven ud af et misbrug og så sviner du ham til på den måde... Respektløst!!!

Medlem

Jeg ser ikke et hash forbrug som et misbrug, så er man også misbruger hvis man ryger 20 smøger om dagen eller drikker to øl..

Medlem

Hvis det ødelægger ens tilværelse så er det vel et misbrug, om det så er smøger, hash eller heroin er vel underordnet!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ketahul
Så er det her, vi kan snakke om det er bedre, at snakke med dem inden eller efter de selv har fået en åbenbaring omkring problemet.
Ved godt hash ikke er den værst af alle stoffer, men alligevel, så vil jeg nok stadig konfrontere dem med det, inden de selv kan se det. Syntes i hvert fald de venner jeg har haft med misbrug af hash, har været "blinde" og ikke selv kunne se det før det var for sent. Har så også den holdning med; Stop mens legen er go.

Medlem

Nej. Det er ikke underordnet! Og de er ikke rigtige venner når de bagtaler ham samtidig med at de sikkert sidder og tænder op i deres egne joints. De kan ikke diktere at han er ude i et misbrug, når det lyder til at vennekredsen generalt selv ryger fede!

Medlem

Jeg har vel nok bare haft folk tæt på mig der kæmpede med hårde misbrug af farlige stoffer, ligesom jeg selv gør - hvilket jeg tit får en påtale for af familie og min bedste ven.. Har aldrig set folk der kun ryger hash som misbrugere, blot forbrugere..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er stor forskel på misbrug og forbrug.
Venner kan da godt snakke omkring andre venners forbrug, som er ved at blive til et misbrug.

Medlem

Nej, en sand ven konfrontere sin ven istedet for at stikke en dolk i ryggen på ham.. Jeg kan ikke tage det her seriøst.. OUT..

Medlem

Han skriver at de bagtaler hinanden i små grupper, men han har på intet tidspunkt sagt at de kun har bagtalt ham.
Han siger at alle undtagen ham, godt kan se at de har et problem. Dvs. at de allesammen har haft et misbrug han er bare den eneste der ikke vil stå ved det. De andre venner prøver også at hjælpe ham ud af det, men han er åbenbart ikke villig til at samarbejde. At de bagtaler ham og selv sidder og ryger joints uden ham ved jeg ikke hvor du får fra!!

Medlem

Jeg gider ikke at deltage i denne debat, det er for useriøst til at det skal ødelægge min dejlige mdma rus..

Medlem

Geografisk sted: Der hvor du ikke kan nå mig
Nogle gange(Ved det fra mig selv, men har da været "heldig"), skal man selv mærke/se set sit liv falde fra hianden. "ramme bunden". Da total nedtur ens gode ven, med uddanelse stabilt liv osv. Kommer og er blevet "hellig", Når man nu syntes det her bare er i orden det her. Måske ved man ikke hvordan, man kommer vider. Tror du allerede ved hvor det ligger. Vis det er den hårde" vej han vælger, er det da hårdt at se sin ven ryge sig ned i et hul.Men man høster som man sår, også da bare at få det bedste ud af det. Det er der han er villig og har brug for hjælpen vis han ikke kommet der til i nu. Bare mine tænker og meninger,kender jo ikke situationen tilfulde eller dig eller ham. Men håber det kan bruges,husk du har dit eget at passe på os;)

Medlem
Brugeravatar

Meh. Et hashmisbrug kan vel sammenlignes med en person der vælger at isolere sig fra sine omgivelser for at spille WoW 24/7. Det er et aktivt valg som personen træffer, og der indtræder ingen form for grusomme abstinenser ved ophør. Jeg har selv et par venner som er meget glade for røg, og som begyndte at ryge mere og mere indtil de til sidst gik rundt i konstante tåger og fuckede deres skolegang op. Den ene har nu valgt at "tage sig sammen" som han kalder det, og er gået over til at ryge én gang pr weekend og bruge sin energi på mere fornuftige ting, mens den anden har taget for omkring 50k i lån og spiller computerspil og ryger bong til han besvimer hver eneste dag... Der er som jeg ser det ikke noget man som pårørende kan gøre, medmindre misbruget er et resultat af et andet problem som fks psykisk sygdom der kan behandles på mere konstruktive måder.

Han har fundet en genvej til tilfredsstillelse som åbenbart virker for ham. Hvorfor slide med skole, uddannelse og arbejde når man kan opnå større gevinst ved at indhalere noget røg?

Personlige valg... Personlige.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Citat:
Hvorfor slide med skole, uddannelse og arbejde når man kan opnå større gevinst ved at indhalere noget røg?

Personlige valg... Personlige.

Fordi vores skattepenge skal gå til denne samfundssnylter som giver os mindre mulighed for at hjælpe andre som gerne vil have hjælp til at komme ud af deres misbrug.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]