Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 20:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

Kære Psychedelia.....

Jeg hungrer simpelthen efter at blive overbevist om, at minkavl IKKE er dyremishandling!

Jeg synes generelt, at folk i Danmark har en lad holdning, når det kommer til minkindustrien. Jeg mener, hvis vi kigger på et land som Norge, der går samtlige ungdomspartier imod minkavl!

Hvilket ungdomsparti eller moderparti i Danmark, udover Miljøpartiet Fokus, der ikke sidder i folketinget endnu, har overhovedet en holdning til minkavl?`

Derfor må der for fanden sidde nogen derude, som kan overbevise mig om at minkavl ikke skulle være dyremishandling, og at minkavl generelt er okay!

Se evt. http://www.stopminkavl.dk, før i udtaler jer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
det er bare dyr? det hele handler jo om synspunkt, alt er relativt :)

ja det ville være forfærdeligt hvis nogen gjorde det mod dig, men der er mennesker i verden der har det værre end fucking minke, altså hvor tit træder du ikke på en myre? er det synd for den? skal du i retten for det? nej, så fuck det, nak nogle minke lav nogle jakker og chill.

godt nok? :)

ikke at jeg har en reel holdning til emnet, men altså... u know :p

Dedikeret medlem

Jeg synes generelt hippier i danmark har en uinformeret holdning når det kommer til dyrevelfærd. Hvorfor er det mere synd for minken end for fx laksen i et havopdræt - eller hvilket dyr det nu måtte være. Dyr som minken trækkes oftere frem, fordi teenage piger og deres mødre reagere kraftigere på det end en fisk i et net, selvom laksen formodentligt lider en større konsekvens end minken.
Siden du linker til er jo helt til grin, 3 siders info og 10 billeder sikre da at folk uden en holdning kan tage det simple og åbenlyse standpunkt.

Personligt ser jeg ikke et problem i dansk minkavl, alle de billeder man ser kommer ikke fra normale opdræt men fra skræmme eksemplerne (som naturligvis bør, og bliver, lukket).
Det værste er de, der er så stupide, at de bryder ind og slipper minkene fri. Der burde være seriøse konsekvenser for så stor tankeløshed.

Jeg siger ikke at mink i opdræt lever et godt og dejligt liv, jeg siger at de lever et godt nok liv, som alle andre dyr der opdrættes - om det så er kennelhunde, grise, mink osv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
det er bare dyr? det hele handler jo om synspunkt, alt er relativt :)

ja det ville være forfærdeligt hvis nogen gjorde det mod dig, men der er mennesker i verden der har det værre end fucking minke, altså hvor tit træder du ikke på en myre? er det synd for den? skal du i retten for det? nej, så fuck det, nak nogle minke lav nogle jakker og chill.

godt nok? :)

ikke at jeg har en reel holdning til emnet, men altså... u know :p

Du er sgu da nok ikke for skarp :D
Du er bare et menneske ? og med den holdning der endda et der i mine øjne er mindre værd end en mink - nej du skal ikke i retten for at træde på insekter hvis du sammenligner det med masse production af jakker lavet af mink er du sgu (som sagt) ikke for skarp.

så du mener at fordi der er mennesker der har det værre end visse minke må man derfor godt slagte dem og toturere dem, lukke dem inde i et lille bur fra de er små til de bliver slagtet ?

jamen så er du da også godt blæst i hovedet :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Forbyd det i Danmark, hvilket fører til et stop for en af vores allerstørste eksportindustrier, som vil koste flere tusinde arbejdspladser og mange milliarder kroner, med det resultat, at andre lande blot overtager vores industri. Lande hvor minkene har det meget værre(!). Ja, det giver god mening.

Alt er relativt, man bliver nødt til at se på, om minkene har det dårligere i Danmark, end i andre lande. Og det har de ikke, Danmark er et af de lande i verden, hvor mink har det bedst, hvorfor det vil være hul i hovedet, på alle tænkelige måder, at forbyde minkavl. Hvis det altså er det man vil.

Senest rettet af Morten på 14 29 okt 2012 14:30, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
I mine øjne er det klart dyremishandling. Bevares vi har nok alle uforsætligt slået en myre eller et andet insekt ihjel, ved enten at træde på det eller uheldigvis påkøre det på cykel, knallert, scooter, eller i bil. Men én ting er hændelige uheld, noget andet er pelsning af et levende væsen, blot for at nogen kan få en fancy frakke ud af det.

Der er også forskel på, som det tragisk skete fornylig, at en mand kom til at bakke sin bil over naboens spædbarn, da det var kravligt ud bag ham, uden han havde opdaget det / eller havde en chance for at opdage det fra førersædet, og så til bevidst at pløje en børnehaveflok ned man har spottet på fortovet, blot fordi man ingen skrupler har med at slå andre ihjel.

Dyrevelfærd, dyreetik, bæredygtighed og vegetarisme vs. kødædning er diskuteret dybdegående tidligere her på siden, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på, udover at jeg mener, vi har den luksus i det danske samfund, at kunne træffe et valg om dyr skal lide for, at vi kan få kød på spisebordet. Andre steder i verden, hvor det gælder ren overlevelse, om man æder al næring man kan komme i nærheden af, dyr eller ej, kan det bedre forsvares, at man vælger egen og sin families overlevelse fremfor dyrets IMO.

Men vi spiser, mig bekendt, ikke mink i Danmark, det er i hvert fald ikke særligt udbredt, hvis det foretræffer overhovedet. De bliver udelukkende opfostret for at vi kan flå skindet af dem senere hen, til noget så overflødigt, og grotesk som en minkpels.

Det ændrer "åbent hus" hos minkavlere, hvor målet er at få lidt good will og vise at dyrene bliver behandlet relativt godt osv. absolut intet på. Det er næppe på de dage at dyrene bliver pelset man inviterer besøgende. Det er en vederstyggelig adfærd, og burde forbydes.

Det mest oplagte skridt ville selvfølgelig være, at folk lod være med at købe svineriet, så ville problemet gå i sig selv.

Jeg har ikke undersøgt om noget dansk parti gør noget/ønsker at gøre noget særligt for minks velfærd. Det er vist en god eksportvare så så længe mantraet er "Vækst, vækst, og mere vækst" tvivler jeg på det. Miljøpolitik/dyrevelfærdspolitik osv. handler som regel mest om pæne ord og ingen handling. Undtagelsen skulle måske lige være Enhedslisten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minken bruges ikke kun til pels. Den bruges også til biodiesel, gødning og brændsel. Det ændrer ikke på det dyreetiske aspekt af sagen, men det lader til, at folk ikke er klar over dette. Men hvorfor stoppe ved minkavl, nu vi er ved det? Hvorfor ikke forbyde alt ikke økologisk opdrætning af dyr, som svin, kvæg, fisk, kylling og så videre?

Og mink har altså en vis livskvalitet på minkfarme. Ellers ville de ikke kunne avles på. Og hvad er bedst rent dyreetisk? Ingen mink, eller mange mink med en vis livskvalitet? Jeg vil mene det sidste.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
er en mink mere værd end 2 myrer? kan man gøre liv op i kroner og ører? er det mere moralsk okay at lade folk dø, end at dræbe dem? det er jo spørgsmål med mange forskellige svar, at jeg "ikke er så skarp", det er vel relativt - måske er jeg ikke ud fra dit synspunkt. måske er du en idiotisk hykler set fra mit synspunkt.

Junior medlem
Brugeravatar

Forbyd det i Danmark, hvilket fører til et stop for en af vores allerstørste eksportindustrier, som vil koste flere tusinde arbejdspladser og mange milliarder kroner, med det resultat, at andre lande blot overtager vores industri. Lande hvor minkene har det meget værre(!). Ja, det giver god mening.

Alt er relativt, man bliver nødt til at se på, om minkene har det dårligere i Danmark, end i andre lande. Og det har de ikke, Danmark er et af de lande i verden, hvor mink har det bedst, hvorfor det vil være hul i hovedet, på alle tænkelige måder, at forbyde minkavl. Hvis det altså er det man vil.

Det er muligt at andre lande vil tage over hvor DK slap og at mængden af lidelse så vil stige, men det er ikke nødvendigvis et argument mod et forbud herhjemme. Det kunne så være at folk i Kina og andre lande må kæmpe for at afskaffe samme praksis der. Hvis man ikke eliminerer men blot udvander lidelsen, er det muligt at praksissen vil bestå for evigt frem for hvis man indfører et forbud. Jeg vil godt understreger at dette er spekulationer. Jeg nærer ingen overbevisning om at minkavl eller anden misbrug af dyr nogensinde afskaffes.

Det gør i øvrigt ingen forskel for minken om man smider dens kød ud bagefter man har pelset den. Derfor er minkavl ikke mere forsvarligt end f.eks. opdræt af kvæg.

Junior medlem
Brugeravatar

er en mink mere værd end 2 myrer? kan man gøre liv op i kroner og ører? er det mere moralsk okay at lade folk dø, end at dræbe dem? det er jo spørgsmål med mange forskellige svar, at jeg "ikke er så skarp", det er vel relativt - måske er jeg ikke ud fra dit synspunkt. måske er du en idiotisk hykler set fra mit synspunkt.

Det kommer an på hvilken "målemetode" man bruger. Mit eget kriterium er lidelse (nogle bruger intelligens, hvilket i mine øjne er et mere arbitrært kriterium). En mink har qua et mere komplekst nervesystem (formentlig) en større evne til at lide end en myre. Derfor mener jeg at det er på sin plads at rette sin opmærksomhed mod mink og andre pattedyr frem for insekter (ikke at man bevidst behøver at slå dem ihjel eller rive lemmer af dem).

Medlem

joe bidden: nu er det ikke for at pisse dig af eller noget, men forskellen på at myrde en myrer, og myrde en mink er vel(fra mit synspunkt) at man for det meste dræber insikter ved uheld. undtagen når de kravler rundt indenfor, men for at være ærlig ville jeg også slå en mink ihjel, hvis den løb rundt indenfor. hvis man avlevede myrer, bare for at sælge deres skind(eller skæl?) ville jeg også synes det var dyremishandling. intet had!

Junior medlem
Brugeravatar

Hvis man hele tiden skulle vogte sig for at træde på en myre, kunne man heller ikke føre et normalt liv. Hvad skulle man så gøre - slå sig selv ihjel? Det er jeg personligt ikke villig til. Derimod kan man godt leve et normalt liv uden at gå med pels eller spise kød.

Senest rettet af Grobbing Thristle 29 okt 2012 15:08, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ThirdEyeFlood, jeg tolker dit indlæg, som om at du tror, at dyrene bliver pelset mens de er i live? Det passer altså ikke.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg synes man skal huske at skelne imellem hvornår vi dræber dyr ud af overlevelse og hvornår vi gør det ud af forfængelighed - minkavl er dyremishandling simpelthen fordi det ikke er nødvendigt for vores trivsel. Vi skal ikke forbyde økologisk opdræt af dyr, alene af den årsag at det hverken er noget man kan eller skal forbyde sig ud af, det kræver en holdningsændring hos den enkelte, hvis der skal ske noget med dyrevelfærden. Der er IMO ikke noget i vejen med at spise kød engang imellem men som det ser ud nu, voldtager vi planeten for at kunne dyrke nok foder til vores husdyr, dette alene burde være indikator nok på at vores forbrug er for stort...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Billede
Man skal da virkelig være godt distanceret til ens hjerte hvis man hellere vil ødelægge et dyr for sjov(eller en pels) fremfor at beholde det i live af kærlighed til livet i sig selv!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dræber man ikke også kvæg og svin for sjov? Kød er et luksusprodukt, præcis ligesom pels.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
"kærlighed til livet i sig selv" :D

pelsdyr avl er jeg generelt imod, men hvis vi forbyder avl af pelsdyr, så mister vi den "gode" danske kontrol der er med pelsdyravl... og jeg mener "gode" som i bedre end alle andre steder i verden, i det mindste holder vi ikke ræve i bur som de vist nok stadig gør i norge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
"jeg er fra havnen" :D

Billede

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1655280.ece

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Dræber man ikke også kvæg og svin for sjov? Kød er et luksusprodukt, præcis ligesom pels.

for sjov ??... er du vegetar eller sådan noget ?
kød bruger vi til at overleve på, og siden vi ikke er i vikingetiden er pels ikke livsnødvendigt til at varme sig på, og kød... luksus ? kød er 50 % af alt maden i et supermarked eller sådan noget :D det samme synes jeg ikke man kan sige om pels i diverse tøjbutikker.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
ThirdEyeFlood, jeg tolker dit indlæg, som om at du tror, at dyrene bliver pelset mens de er i live? Det passer altså ikke.

Nej, så barbariske håber jeg dog ikke det foregår, men vi kan vel nok blive enige om, at det ser mindre frastødende ud mens de "blot" lever i bure, end en stak slagtede lig med skindet flået af? Hvis altså du refererer til min kritik af minkavlernes "åbent hus"-dage.

Jeg var tilgengæld ikke klar over at man avlede mink for andre formål end pelsens skyld. At man så kan bruge restproduktet til biobrændsel, gødning og brændsel, ændrer for mig ikke det store. Disse "sidegevinster" kunne dog nok opnås med andre mere effektive metoder, end ved at slagte og pelse dyr?

Jeg forsvarer såmænd ikke kvæg, svine og fjerkræsavl, men føde tjener dog i mine øjne et væsentligt vigtigere formål end pelsfrakker. Der er vi så uenige tilsyneladende.

At vi så har den luksus at vi ikke længere er afhængige af at æde dyr for at overleve, og altså kan træffe et valg, om vi synes de fortjener at skulle leve en kummerlig tilværelse, er en anden diskussion.

Denne tråd handlede om minkavl. Hvis vi ikke opdrættede, slagtede og pelsede dem blot for vores forfængelighedsskyld, så ville der ikke være noget "restprodukt", dvs. dyret minus, pels som du så eufemistisk kalder biobrændsel, gøgning og andet godt.

Dansk pelsavl er muligvis et rent eventyr i forhold til hvordan man behandler dyr visse andre steder i verden, men "De andre gør det også (gør det endnu værre)" har aldrig været et særligt godt argument i mine ører (siden en gang i folkeskolens små klasser måske). Men jeg kan snildt se fordelene ved en sådan verdensanskuelse, fordi så kan man legitimere hvad som helst.

Mange andre lande gør intet for, at forhindre den globale klima katastrofe vi hastigt er på vej i mod, så hvorfor skulle vi?

Selvom selv de mest evidensresistente forskere, politikere og andet godtfolk vel efterhånden har erkendt, at vi ikke lever på en planet med uudtømmelige ressourcer, og drastiske ændringer er bydende nødvendige, hellere i dag end i morgen, hvis der skal være noget tilbage til de næste generationer. Så vil der altid være nogen som er bedøvende ligeglade, da de ikke forventer at leve længe nok til, at problemet berører deres egen baghave/næsetip.

Så hvorfor hæmme dansk eksport, når andre alligevel bare ville overtage markedet, og muligvis gøre det under endnu værre forhold end herhjemme?

Hvorfor bevare tilkæmpede rettigheder for arbejdere, når kinesiske sweatshops/selvmordslejre alligevel kan få folk til at arbejde effektivt, under usle forhold, lange arbejdsdage og til en elendig løn.

Ja hvorfor egentlig gøre noget for at forbedre vilkårene for nogen/noget son helst?

Jeg er blevet overbevist, lad os negere det katagoriske imperativ, og behandle alt og alle værre end vi selv ville ønske at blive behandlet. Det bliver en vidunderlig verden... så længe det varer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]