ThirdEyeFlood, jeg tolker dit indlæg, som om at du tror, at dyrene bliver pelset mens de er i live? Det passer altså ikke.
Nej, så barbariske håber jeg dog ikke det foregår, men vi kan vel nok blive enige om, at det ser mindre frastødende ud mens de "blot" lever i bure, end en stak slagtede lig med skindet flået af? Hvis altså du refererer til min kritik af minkavlernes "åbent hus"-dage.
Jeg var tilgengæld ikke klar over at man avlede mink for andre formål end pelsens skyld. At man så kan bruge restproduktet til biobrændsel, gødning og brændsel, ændrer for mig ikke det store. Disse "sidegevinster" kunne dog nok opnås med andre mere effektive metoder, end ved at slagte og pelse dyr?
Jeg forsvarer såmænd ikke kvæg, svine og fjerkræsavl, men føde tjener dog i mine øjne et væsentligt vigtigere formål end pelsfrakker. Der er vi så uenige tilsyneladende.
At vi så har den luksus at vi ikke længere er afhængige af at æde dyr for at overleve, og altså kan træffe et valg, om vi synes de fortjener at skulle leve en kummerlig tilværelse, er en anden diskussion.
Denne tråd handlede om minkavl. Hvis vi ikke opdrættede, slagtede og pelsede dem blot for vores forfængelighedsskyld, så ville der ikke være noget "restprodukt", dvs. dyret minus, pels som du så eufemistisk kalder biobrændsel, gøgning og andet godt.
Dansk pelsavl er muligvis et rent eventyr i forhold til hvordan man behandler dyr visse andre steder i verden, men "De andre gør det også (gør det endnu værre)" har aldrig været et særligt godt argument i mine ører (siden en gang i folkeskolens små klasser måske). Men jeg kan snildt se fordelene ved en sådan verdensanskuelse, fordi så kan man legitimere hvad som helst.
Mange andre lande gør intet for, at forhindre den globale klima katastrofe vi hastigt er på vej i mod, så hvorfor skulle vi?
Selvom selv de mest evidensresistente forskere, politikere og andet godtfolk vel efterhånden har erkendt, at vi ikke lever på en planet med uudtømmelige ressourcer, og drastiske ændringer er bydende nødvendige, hellere i dag end i morgen, hvis der skal være noget tilbage til de næste generationer. Så vil der altid være nogen som er bedøvende ligeglade, da de ikke forventer at leve længe nok til, at problemet berører deres egen baghave/næsetip.
Så hvorfor hæmme dansk eksport, når andre alligevel bare ville overtage markedet, og muligvis gøre det under endnu værre forhold end herhjemme?
Hvorfor bevare tilkæmpede rettigheder for arbejdere, når kinesiske sweatshops/selvmordslejre alligevel kan få folk til at arbejde effektivt, under usle forhold, lange arbejdsdage og til en elendig løn.
Ja hvorfor egentlig gøre noget for at forbedre vilkårene for nogen/noget son helst?
Jeg er blevet overbevist, lad os negere det katagoriske imperativ, og behandle alt og alle værre end vi selv ville ønske at blive behandlet. Det bliver en vidunderlig verden... så længe det varer.