Hey psy. Mig og en af mine bedste venner står over for vores første MDMA trip i morgen. Men vi har læst os frem til at MDMA og astma medicin kan give forhøjet blodtryk. Medicinen indeholder 320 mikrogram budesonid og 9 mikrogram formoterolfumaratdihydrat.
Hans astma er ret mild, men jeg ville lige høre jer, om der er nogle herinde der har prøvet den blanding og om den er decideret livsfarlig, eller om man bare skal passe på sine doser. Vi regner med at tage 100 - 150mg og så redosere med 50mg lidt senere på aftenen.
Hey lol at everything.
Er det et faktum, at hans astma er ret mild?
Normalt gives et kombinationspræparat bestående af en steroid og en lagtidsvirkende β2-agonist (i dette tilfælde Symbicort forte, som består af 320 mikrogram budesonid og 9 mikrogram formoterol) kun til astmapatienter med middel eller højere sværhedsgrad... eller til KOL-patienter.
Hvis der er tale om en mild form for astma, ville det være mere fomålstjentligt med maks. alm. Symbicort eller en ren β2-agonist. Symbicort (forte) er jo symptomkontrollerende, så det kan godt virke som om, at vedkommende har mild astma, men som i virkeligheden er værre men som ikke "ses" pga. medicinens virkning (som jo er det terapeutiske formål). Det jeg bare vil sige med dette er, at man simplificeret sagt ikke kan sige med Symbicort forte at astmaen er mild. Hvis den er mild, er man i hvert fald fejlmedicineret med førnævnte præparat.

Med hensyn til interaktion mellem det nævnte astmapræparat og MDMA, er det vel ikke et forhøjet blodtryk som er den direkte årsag til livsfarlig komplikation. Den allermest farlige bivirkning for MDMA i forhold til det kardiovaskulære system er vel risikoen for dissemineret-intravaskulær-koagulation (DIK). Det er ganske vist rigtigt, at denne tilstand er farligst i organer med høj blodgennemstrømning (og følgelig yderligere risikofyldt ved signifikant forhøjet blodtryk), men det er vel stadig DIK som følge af hypertermi som er den direkte farligste årsag til dødsfald i sammenhæng med det kardiovaskulære system og hypertension.