Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 22:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedelia's!

First things first:
Jeg er ny bruger, men knap så ny læser af forummet - så en kort introduktion er vist på sin plads.
Jeg har tidligere været ude i noget rigtigt lort hvad angår euforiserende midler, men tager ikke længere stoffer eller andre euforiserende midler (udover alkohol, naturligvis) og jeg har ingen intentioner om at hoppe på vognen igen: Jeg er kommet ud på den anden side med både hovedet og de fleste holdninger i behold - og er rigtigt glad for det. :)

Jeg har i nogen tid tænkt over en metode til at dyrke danske Psilocybe semilanceata indendørs og har muligvis fundet en metode, der muliggør dette - desværre var jeg for sent i marken efter svampe og står nu overfor udfordringen, som jeg håber, at en venlig sjæl kan hjælpe mig med: Hvor finder jeg et par eksemplarer? Jeg søger naturligvis ikke en sælger af sporer, hyfer eller mycelier, da dette strider mod forummets regler, men jeg er opsat på at kompensere en evt. hjælp til at bringe lidt af slagsen i mine hænder. :)
Mit spørgsmål i tråden lyder egentlig også: Findes der blandt "svampespisere" en skepsis overfor dét at spise friske eller tørrede svampe fremfor muligheden for at have en væske med "ekstrakt" fra svampene? Er der præferencer i forhold til f.eks. P. semilanceata og P. cubensis? Jeg leger med udviklingen af en opskrift på et koncentrat, men har hverken svampe eller en evt. forsøgsperson - og ved ikke om det er spild af tid. ;)

Jeg håber ikke, at dette indlæg opfattes som et købsopslag, da jeg egentlig søger hjælp til igangsættelse af mit projekt fremfor køb af svampe i reel forstand.

Mvh.
NobodyReally

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Der er vidst ikke rigtig nogen det er lykkes at gro "danske syller" i growkit, så vidt jeg ved.
læste engang om nogle der havde prøvet men de var ikke engang synlige da de konstaterede at kittet var dødt.

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Junior medlem

Hej Zh4d0w.

Jeg er bekendt med problematikken omkring dyrkning af svampene indendørs - netop dette ligger også bag mine tanker, der ikke omhandler kits. :)
På trods af sværhedsgraden af projektet håber jeg på lidt hjælp - og hører gerne erfaringer fra andre. :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Du lyder ikke til at have meget praktisk erfaring på området. Hvor gammel er du? Har du en have?
Hvis du gerne vil omsætte noget af den teori du har læst og gerne vil arbejde udendørs, er træspisende svampe vejen frem.
Prøv at slå psilocybe Azurescens op, bare for at nævne den stærkeste.

Junior medlem

Tak for de uddybende spørgsmål.

Det er ikke for at virke utaknemmelig for dit svar, men jeg har ovenfor 2 gange fortalt, at jeg vil dyrke indendørs
- det vil være rart, hvis svarende reflekterede mine spørgsmål. ;)
Jeg er 36, har studeret biologi, bioprocesteknologi, er uddannet laborant og har erfaring med fermentering af svampe i rystekolber, minifors laboratoriefermentor og dyrkning på forskellige typer agar og i blandet, løst substrat. Jeg har ingen intentioner om at dyrke udendørs, så jeg har ikke som sådan brug for en have - men den kunne være rar at have om sommeren - evt. med fast installeret hængekøje. :)

Jeg er stadig interesseret i at høre fra andre med erfaringer omkring indendørs dyrkningsforsøg - også gerne metoder der mislykkedes.. :)

Mvh.
NobodyReally

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Ja undskyld, men du beskrev så vagt, hvad du havde planlagt.

De gange jeg har forsøgt mig med psilocybe semilanceata, har jeg brugt PDA og MA. Fin vækst på plade, men overført fra glas eller pose med sterilt halm/udvandet hestemøg (50/50) meget lidt til ingen vækst. Kunstigt dyrkede mycelier af arten har ikke vist tegn på liv 1 år efter udsætning. Har forsøgt med dyrkning i køleskab uden held. Som dyrkningsnote, skal de nok behandles meget lig Panaeolus Cyanescens med hensyn til udluftning under kolonisering af mediet.
Mit bud er at bruge lc og så bare udvinde det du vil fra det, men som du selv siger - folk vil have en svamp at glo på.

Junior medlem

Helt ok med spørgsmålene - jeg kunne naturligvis have forklaret tydeligere, hvad jeg havde i tankerne. :)

Indtil videre vil jeg af egoistiske grunde holde kortene lidt tæt på kroppen (hvis det lykkes, vil jeg selv sidde med succes-fornemmelsen - det vil være SÅ trist at have udtænkt løsningen for at finde ud af, at en anden kommer mig i forkøbet), men hvis det lykkes, skal jeg naturligvis dele ud af metoden. :)
Mine overvejelser går på, at mediet som udgangspunkt bør være nitrogen-holdigt og at dyrkning af myceliet bør foregå iltfrit og i totalt mørke. Jeg har overvejet muligheden for at propagere flydende medie med enten sporer eller hyfer (eller afskrab fra sporeprint) og inkubere i rystekolbe i 14 dages tid, hvorefter jeg kan anvende det fermenterede produkt til at propagere et lidt hemmeligt medie, hvis muligheder jeg vil undersøge, før jeg siger mere. :P
HVIS svampen viser vækst gennem nedbrydning af mediet er planen, at jeg vil inkubere kulturerne ved ca. 15-18 grades varme i ca. 3 uger eller til svampene har fået fat - og så følge anvisningerne fra andre dyrkere af P. cubensis - dog ved temperaturer omkring 8-10 grader.
Jeg er klar over, at mange andre svampe er lettere at dyrke indendøre, men udfordringen består jo i at dyrke den umulige. ;)

Min opfattelse er også, at mange hellere vil æde en svamp end at få trippet fra et ekstrakt/koncentrat, men tankerne leder mig alligevel i retning af, at et passende koncentrat kan fremstilles - som muligvis er lettere at gemme end en pose med svampe og som ikke umiddelbart virker ulovligt. ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ser frem til resultatet.

Lidt anderledes sjov historie. Smed for 2 år siden ca 15 gram 11 år gamle SN ud over 2 m2 græs i mit sommerhus, jeg bedte mine 2 naboer om når de var inde og få nogle bajere i haven om aftenen, at pisse nede ved de spidse som jeg selv gjorde.
I år dukkede det almindelig glanshat op(har aldrig haft glanshatte blandt de 35 forskellige svampe i haven før), så tænker på om glanshatte sporene har siddet på de SN jeg smed ud..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]