Hele essensen er jo at protein ikke bliver omdannet til fedt, lige så hurtig som kulhydrater. Protein > Kulhydrater > fedt.
Du bruger mere energi på at omdanne det, end du gør ved fedt også.
Citat:
Kroppen kan via en biokemisk proces som hedder gluconeogenesis vha. aminosyre, lactate, pyruvate, propionate eller glycerol, danne glucose. Alle aminosyre undtagen leucine og lysine kan via deres carbon kæder tilføre den nødvendige mængde kulstof til at danne glucose. Aminosyrene kan træde ind i citronsyrecykuls flere steder afhængig af hvad aminosyre der er tale om. F.eks kan asparagine og aspartate omdannes til oxaloacetate, som omdannes til glucose. Min biokemiske viden er ikke så stor på nuværende tidspunkt, så jeg vil ikke forvilde mig ud i detaljer jeg ikke kan stå indefor. Men faktum er at protein kan omdannes til glucose via gluconeogenesis. Det samme gælder fedt.
Hvis du vil tabe dig, er det vigtigt at å alle 3 makronæringstofer i sin hovedmåltid - også selvom undersøgelser viser at protein mætter bedre, end kulhydrat/fedt - det er fordi at proteines byggesten - aminosyrene - påvirker de appetitregulerende centre i hjernen.
Men man kan ikke bare nøjes med at spise kun protein, hvis du vil have den optimale mæthed - med for få kulhydrater vil du risikere at dit blodsukker dykker, og så får din hjerne lyst til søde sager!
Udover det er der også forskel på protein, det er ikke "bare" protein - der findes protein af dårligere kvalitet, fx fastfoods proteiner - og i modsætning til fedt, har kroppen ikke et lager af protein den kan trække fra da overskydende bliver forbrændt, eller udskilt i dit urin - så hvis du æder dårlig protein, får du også en dårlig krop.
Udover det kan jeg IKKE anbefale at stoppe med at æde 6 timer før sengetid. det er jo sindssygt, ihvertfald for mit vedkommende.
http://videnskab.dk/krop-sundhed/protei ... -dig-slankHvad består din kost af, alice?