Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 maj 2025 00:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej psykonauter

Jeg er som, brugernavnet indikerer helt ny inden for denne del af planteriget. Da jeg gerne vil prøve svampe, valgte jeg derfor at investerer i det omtale growkits med cubenesis.

Alt er gået godt so far og growkittet styrer derud af med andet flush :rocking:

Der er dog sneget sig et lille spørgsmål ind i forbindelse med tørringen af disse svampe, som jeg ikke synes at kunen finde ved søgning. Jeg har tørret dem via. 2 cpu,faner og derefter smidt dem i en kasse med dessicant uden lufttilførelse.

Mit spørgsmål er, at nu er det gået 9 dage, og de er stadigvæk ikke 100% "cracker" dry, men er fx. 80% cracker dry forstået på den måde, at nogle stadigvæk bøjer, når man prøver at knække dem.

Skal jeg fortsætte med at lade dem ligge til tørre, selvom det er det so far har taget 9 dage, eller skal jeg skynde mig at smide dem i en pose ned i syltetøjsglas med dessicant i i frygt for, at svampene skulle tiltrække kontaminerede bussemænd?

Hvor lang tid tager det overordnet for jeres cubenesis at tørre?

På forhånd tak og go' weekend!

Medlem

Mine blev aldrig 100% cracker, når de er skrumpet helt ind, kan de sagtens indtages :) Normalt tager det ikke mere end en uge mellem to aviser at tørre svampene :)

Junior medlem

Jeg glemte lige at oplyse, at jeg har tænkt mig at opbevare dem i lang tid (evt. 3-4 år)

Dedikeret medlem

så skal de gennemtørres! brug evt toiletpapir på en avis, oppe på et skab.. og så i en boks med tørrepulver!
boksen kan nemlig holde fugten ude så de forbliver crisp og mugfri!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvad bruger du som dessicant? De små poser selica-gel? For jeg tror ikke de er særlig effektive. Køb en affugterpose med calcium chlorid i Matas, og hæld lidt af pulveret ud på et stykke køkkenrulle, som du binder sammen med en elastisk til en kugle. Den smider du ned i et syltetøjsglas sammen med svampene, og så skal jeg love dig at de bliver knastørre. Det eneste du skal være opmærksom på at der ikke må komme frisk luft til dem, for så vil calcium chloriden opsuge så meget fugt at det begynder at lægge fra den som saltopløsning, og så er dine svampe ødelagt. Hver gang du har glasset åbent, så mærk på kuglen om den er blevet fugtig og skift den ud, så er det slet ikke et problem. Så længe glasset bare er lukket kommer der ikke mere fugt derind.

Metoden er iøvrigt også pisse god hvis man foretrækker at rulle af helt tør skunk :joint:

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Jeg bruger dessicant, som jeg fik af en kammerat, der var i de der små pakker. Desiccanten ligner mest af alt kattegrus, og er ikke silica gel.

Jeg har så skåret hul på poserne og heldt indholdet ned i en skål med en si ovenover, hvor svampene ligger. Derefter har jeg pakket skålen ind i staniol og en plastikpose.

Dog synes jeg ikke der er sket det store og måske skyldes dette mængden af dessicant. På øjemål er der ca. 13 små poser dessicant i.

Ellers lyder affugterposen fra matas klart som noget, der er værd at kigge nærmere på!

Dedikeret medlem

Tror du skal bruge mere dessicant mener kk har lavet en tråd omkring langtids holdbarhed, hvor svampen knuses og fyldes i gelantine kapsler, ser lige om jeg kan finde den.

Kaktus Klausen skrev:
"1. Våde svampe afrenses groft for jord og lægges på tørre aviser (18-20c/40-50% - mørkt)
2. Svampene afrenses grundigt for jord og puttes nu i lufttæt beholder med chlorcalcium (fugtfjerner) i bunden. Adskilt, ovenpå avis eller rist, placeres svampene.
3. Svampene forarbejdes herefter til pulver og opbevares efterfølgende i luftæt beholder.

Jeg har med vilje ikke skrevet tider på de simple 3 trin. Det skyldes at svampe er af forskellig masse, så tiden er jo relativ. Psilocybe semilanceata (SN) skal måske kun have et par timer på en avis, hvorimod en markchampignon skal have en uge, før den kan komme i lufttæt beholder med chlorcalcium i bunden. Heri vil svampen får hevet den rest af vand der måtte findes i dens indre ud. Ved at anvende denne metode, altså at udelukke ilt mest mulig, kan man gøre de mere flygtige indholdsstoffer langtidsholdbare."

Junior medlem

Fedt nok, tak for svarene, jeg har anskaffet mig en ordentlig pose fugtfjerner ;)

Junior medlem

silica gel (dessicantposer) kan ikke bruges til ret meget andet end at hjælpe til at holde svampene helt ""crackerdry"" når de allerede er tørret. Så du kan putte poser ned i det lufttætte glas hvor du opbevarer svampene bare sørg for at de ikke bliver blandet sammen da du ikke har lyst til at indtage silica gel/støv feks kan du have svampene i lynlåsposer i glasset.
Du kan bage silicagel i ovnen i entimes tid ved 120-130 grader tror jeg det er når de har været brugt så kan de genanvendes men så sørg for at lægge dem i noget god glas feks det glas du vil bruge til opbevaring for poserne kan godt gå i stykker når de bliver bagt.

Jeg kan ikke forstå pointen i at male til pulver i FSOs instruktioner. Så bliver det lidt mere ensartet at se på og dosere men ellers virker det lidt bøvlet at lave det til mel eller pulver??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]