Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 15:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Dette er henvendt både til Psychedelias administratorer og dens brugere

Som ivrig medlæser af et forum, jeg mener har sin største nødvendighed, bekymrer jeg mig over den generelle måde, forummet bliver kørt på.

Over halvdelen af alle indlæg bliver konsekvent besvaret med: Brug dog søgefunktionen! Tråde bliver konstant låste, hvilket selvfølgelig er fuldt forståeligt, når forummets regler overtrædes (oplysning om køb og salg, etc) - men samtidig dybt alarmerende, når man forholder sig til den funktion, dette forum BURDE have.

Forestil jer det konkrete scenarie, hvor en bruger sidder i en koger på MDMA og et par drinks og er i tvivl om, hvorvidt det er en god ide at redosere. Kan I sætte jer ind i, at vedkommende ikke nødvendigvis er i stand til at bruge søgefunktionen? Kan det være, at der er sket ændringer i opfattelsen af et stof eller i den videnskabelige undersøgelse af et stof, der gør, at det kan være relevant at tage emnet op igen?

Jeg vil sådan set bare gøre opmærksom på, at I skaber et dårligt systematiseret opslagsværk, frem for et levende forum.

Det synes jeg, I skal tænke over!

Varme hilsner,

Kaffe

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
.. nu har du skrevet hele 4 indlæg, og jeg ved ikke hvor lang tid du har kigget med ud over det, men jeg synes at hvis folk skriver i deres tråd at de er påvirkede og har brug for råd er folk gode til at svare hurtigt og konkret uden så meget pis.

det er da helt fint at henvise til søgefunktionen, hvis der allerede er flere tråde på emnet - så findes de informationer der er brug for, og måske lidt udover det endda.

hvad er det helt præcist du konkret mener der kunne gøres for at gøre forumet "levende" ?

Medlem
Brugeravatar

.. nu har du skrevet hele 4 indlæg, og jeg ved ikke hvor lang tid du har kigget med ud over det, men jeg synes at hvis folk skriver i deres tråd at de er påvirkede og har brug for råd er folk gode til at svare hurtigt og konkret uden så meget pis.

det er da helt fint at henvise til søgefunktionen, hvis der allerede er flere tråde på emnet - så findes de informationer der er brug for, og måske lidt udover det endda.

hvad er det helt præcist du konkret mener der kunne gøres for at gøre forumet "levende" ?

jeg tror det han mener med at forumet skal være levende er at fx at selvom der er en der spørger efter hjælp
og har oprettet en tråd om noget der allerede er oprettet , så kan man godt være flink at svare på tråden istedet for at låse den eller skrive at personen skal bruge søge funktionen vis personen nu er stegt på mdma og har et spørgsmål og er i tvivl om helbredet er ok ., eller om personen har indtaget noget forkert

ret mig vis jeg tager fejl :)

Medlem
Brugeravatar

Der bliver næsten kun henvist til søgefunktionen når folk spørger om basale ting angående cannabisdyrkning, et scenario lignende det du skriver, menes jeg aldrig at have set besvaret med "brug søgefunktionen".

Junior medlem

Der bliver da konstant lukket tråde - folk spørger om ting vedrørende grow, dosis, whatever - og der bliver med det samme henvist til en gammel tråd. Hvis ikke det fremstår for jer, når I læser med, må det være jer, der kigger for lidt herinde.

Min pointe er, at det er decideret åndssvagt, at lukke diskussioner, hvis de har eksisteret før. Lad nu folk diskutere de samme ting to gange - måske kommer der noget nyt frem!

Medlem
Brugeravatar

[quote="]
Min pointe er, at det er decideret åndssvagt, at lukke diskussioner, hvis de har eksisteret før. Lad nu folk diskutere de samme ting to gange - måske kommer der noget nyt frem![/quote]

Hørt :)

Senest rettet af TheStar 16 jan 2013 17:27, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
prøv og søg det har været oppe før!

Men seriøst, har ikke den opfattelse som du har. Den her hjemmeside har været meget MEGET værre, med trælse negative brugere, og folk der har hakkede ned på alle nye - men nogen emner har været oppe SÅ mange gange, at det til sidst er til grin.
Og hvis folk har brug for akuthjælp så svarer vi, ellers er der giftlinjen eller en vagtlæge.

Og diskussioner der er relevante har jeg aldrig set blive lukket - har du evt. nogle links til ting du synes er åndssvagt?

Når der bliver åbnet en tråd som fx; Nogen der kan fortælle mig alt om dyrkning?

nej... vi er her for at hjælpe og dele erfaringer, ikke for at sætte dig 100% ind i hvordan man dyrker, hvad det end måtte være.
Hvis du selv har viden og bidrage med, fair nok - så åben en tråd, men lad vær med og åbne en tråd for noget der kan findes på google på 2 sekunder.
Ikke at jeg ikke selv har gjort - det har jeg, men er blevet klogere.
Og det er sådan det fungere, på ALLE forums - Punktum.

Dedikeret medlem

Man bliver træt af at besvare spørgsmål som allerede er besvaret fx dolol dosis spørgsmålet i dag - hvorfor skal jeg bruge søge funktionen for at henvise til en tråd som Ts lige så godt selv kunne have fundet.

Man spilder lidt andre brugeres tid ved at være for dovn til at søge selv :roll:

Har været aktiv on/of de sidste 6 år her inde og har ikke oplevet at det set up du beskriver med at folk ikke får hjælp hvis de sidder brændt af og spørger om hjælp.

Så jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det her.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
jeg har været herinde 2-3 gange, og har fået låst en tråd eller to jeg har startet, jeg synes det har givet fin mening når det er sket for mig.

desuden så ødelægger 1000 tråde på det samme emne søgefunktionen, da det er umuligt at finde en tråd der er "fuldendt" - selvom en tråd er død kan man jo bare skrive på den igen, så kommer den op i aktive emner.
- er helt enig i at man nemt kan spilde de andre brugeres tid ved ikke lige at søge på sit emne før man starter en tråd.
og jeg er sikker på at når der bliver startet en tråd, hvor en bruger siger "jeg er helt væk på det ene og det andet, hvad skal jeg gøre" - så bliver der svaret prompte og konkret. men det er de færreste folk der bruger deres trip på psychedelia - jeg gør ikke i hvert fald.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan godt være tilbøjelig til at give topicstarter lidt ret.. Jeg kan huske da jeg selv startede på psy for en del år siden efterhånden, under andet brugernavn. Da var jeg elendig til at formulere mig og ville så hjertens gerne lære at navigere rundt i et forum som psy.dk er.
Synes også jeg har oplevet et slags hierarki herinde. Især "junior" medlemmer bliver tit skudt lidt hurtigt ned på deres posts - til det vil jeg så også tilføje jeg det seneste stykke tid hvor jeg har været meget aktiv her, har oplevet utroligt mange næsten ligegyldige posts.

Synes det er en svær balancegang men synes det er en debat der bør køre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg kan sagtens forstå hvad du siger Kaffe, men f.eks et basalt spørgsmål som "hvad en god tramadol startdosis er", er ret basalt og kan findes uden videre ved brug af søgefunktionen(enten her eller på google), ligesom alle andre mainstream stoffer og medicin.

En sådan tråd er der ikke meget liv i og jeg kan ikke se hvad nyt der skulle komme ud af at diskutere det.
Skal vi ikke bare holde os til fakta?

Det virker dovent ikke selv at prøve at finde svaret først inden man opretter en tråd synes jeg. Man kan om ikke andet sætte sig lidt ind i tingene først og derefter komme med uddybende spørgsmål f.eks.

Jeg har ikke set tråde blive lukket uden videre, hvis der har været en fyldestgørende diskution.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes det er sjældent folk er påvirkede og stiller spørgsmål om redosering. I det tilfælde vil folk også få råd.
At henvise til søgefunktionen er at sige til folk "hvis du vil tage narko, så lav noget research".

Hvis jeg skulle kritisere noget (hvilket jeg nu gør), så er det at stort set alle topics på psychedelia handler om cannabis.

Senest rettet af Samuel Caldwell 16 jan 2013 20:13, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Nu spurgte jeg jo også hvordan jeg skulle indtage det, som jeg ikke har kunnet finde noget om.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
At sige det er Psychedelia der fejler, er det samme som at give den grådige kapitalisme skylden for den økonomiske krise, forummet er som det er fordi det er det system der i tidernes morgen blev valgt til at være det bedste - det er desværre ikke sådan lige til at ændre på. Som én også var inde på, så har forummet set langt værre dage, der er kommet en masse gode sticky tråde til, bl.a. om MDMA og svampe hvor de lidt ældre brugere herinde i hvert fald sørger for at poste hvis de ser ny vigtig viden. Jeg er sikker på at webmaster gerne vil høre dine forslag til et bedre systematiseret opslagsværk, desværre kræver det jo nok en frivillig indsats hvis der skal ske noget drastisk.

Dedikeret medlem

Nu spurgte jeg jo også hvordan jeg skulle indtage det, som jeg ikke har kunnet finde noget om.

Søg dolol dosis og svaret på indtagelses måde kommer også hvis du gider læse de hits der kommer.
Det var derfor jeg foreslog det som søgning :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan på ingen måde tilslutte mig kritikken. Det er min oplevelse at folk er hurtige til at komme med gode råd, god HR og gode råd om dosering når det gælder, om det så er kl. lort. Det er en af de ting der gør mig stolt af at være en del af Py.
Jeg ser sjældent tråde det bliver lukket pga. gentagelser, men det er måske fordi jeg ikke er så meget inde på cannabis delen af Py :wink:
Men Kaffe hvis det er så grelt som du siger kan du så ikke komme med nogle eksempler, sådan 3-5 stk. med folk der ikke fik de råd de havde brug for og de var i fare for akut forgiftning fordi Py'er var arrogante eller hvad du ellers beskylder Py. for. Det burde ikke være svære at finde.
Hvis du føler at du måske outer nogle så kan du bare PM'me linkene til mig!
Kender du Py.s "Er dette Spids Nøgenhat?" tråd? Ellers kan du se den her http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=12045 her bliver tiltider udvist næsten helgenagtig tålmod og er vel det bedste beviser mod hvad du kommer med, jeg sådan lige kan komme på.
Ellers bland dig i debatten, det er den måde du får ændret på tingene, ikke ved 5 indlæg på et par år hvor det 5. er et højrøvet klynk over hvilket dårligt forum Ry. er og at du har svaret på hvordan tingene skal gøres. Kan du selv høre hvor dumt det lyder eller skal jeg male det for dig? Burde du måske ikke i stedet for skrive en takke tråd til alle de fede folk der gør dette forum muligt (det er ikke mig jeg mener, jeg giver ingen støtte til Py. hverken økonomisk eller teknisk, er faktisk en rigtig røv hvad angår :oops: ) ved at bruge af deres tid og penge så vi overhoved har en dansk stof forum af så høj kvalitet?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Kan du selv høre hvor dumt det lyder eller skal jeg male det for dig? Burde du måske ikke i stedet for skrive en takke tråd til alle de fede folk der gør dette forum muligt (det er ikke mig jeg mener, jeg giver ingen støtte til Py. hverken økonomisk eller teknisk, er faktisk en rigtig røv hvad angår :oops: ) ved at bruge af deres tid og penge så vi overhoved har en dansk stof forum af så høj kvalitet?

Selvom der er admins, moderatorer, webmasters osv osv der ofre tid, penge og lyst i denne side (Hvilket en højlydt tak skal lyde for, selvfølgelig. Uden jer, ingen PSY!) skal der da stadig rettes konstruktiv kritik. Det siger jeg ikke ovenstående er, men det må da alt andet lige have interesse for boardets admins at følge denne tråd og reflektere som man nu engang bør. Uanset hvor frivilligt ens arbejde er, må konstruktiv kritik da alle dage være velkommen.

Grundlæggende er psy.dk for fucking lækker, og jeg ved first hand den har hjulpet så mange mennesker. Inkl. mig selv med at være godt informeret inden jeg hovedløst har kastet mig i diverse eksperimenter.
- Også når nedturen har meldt sig, har en tur i medaljens bagside haft rigtig gode effekter for mig.
MEN !! - En følelse af topstyring slipper psy, nok aldrig af med :)

:peace:

Dedikeret medlem

NH dovnskab kan godt mærke jeg er lettere irritable over folks indstilling herinde med at tingene skal serveres på et sølvfad.
Fso
Dedikeret medlem

Re: NH: Nu er den her!
af Alice » 16 jan 2013 20:42
Jeg kan godt følge dig, men nogle mennesker er bare ikke så engagerede i informationssøgning som andre. Det er jo bedre de kommer her og poster simple spørgsmål end bare lader være med at undersøge sagen og kommer galt afsted. Det der er virkelig irriterende er egentlig når hele boardet enstemmigt skriger samme råd ad dem som de så alligevel ikke overholder og går ud og kommer galt afsted.

Alice vinkel gjorde det for mig ;) for hun har jo ret i det.
Heller 10 simpele spørgsmål end det går galt for en.
Og her tænker jeg ikke kun på i forhold til de stillede spørgsmål, men også at nye uerfarne bruger føler sig hørt og dermed ikke fravælger sitet og senere derfor træffer det dumme valg eller ikke får spurgt om hjælp i fatale situationer.

Jeg selv var tæt på at ryge ud i starten pga anede faktisk ikke hvad jeg lavede i min magiske semi psykotiske verden.
Jeg havde jo bare fundet en masse narkomaner og lege i eventyrland - det var slet ikke virkeligt.
Heldigt at Kaktus tog kontakt og hørte mig istedet for en direkte blokkering hvilket heller ikke havde været af vejen.

Så nu giver tråden mening for mig - tak for det kaffe ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har endnu ikke hørt om at det er gået fatal galt efter oprettelse af et emne.
Men folk på mdma plejer at være gode nok til at læse hvad der bliver skrevet når de rammer det punkt hvor de rent faktisk er i stand til læse, samtidig med at de forstår hvad der bliver skrevet, hvorefter de selv lige meget hvad vurdere om det er en god idé eller en dårlig idé at redosere.

n00bs!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Heller 10 simpele spørgsmål end det går galt for en.

Jeg er på sin vis enig, men jeg ser intet galt i at "opdrage" lidt på folk som stiller disse spørgsmål.
Ofte har jeg da brugt lang tid på at læse om forskellige stoffer inden jeg begiver mig i kast med dem - hvis ikke man forstår det man læser, er det jo fair nok at spørge uddybende ind til det.

1 eksempel hvor du endda selv er lidt opdragende ;) : http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =5&t=43378

Som Alice siger er der nogle som bare ikke er nysgerrige nok til selv at søge, eller for dovne - det letteste er jo at spørge.
Det betyder ikke at de ikke skal have svar på deres spørgsmål, men de skal måske ledes i den rigtige retning..

Som en anden også nævnte, gør mange tråde om samme emne søgninger uoverskuelige og langsomme. Derfor "ryddes der op" bl.a.

BTW, giver jeg Alice ret i at folk som stiller spørgsmål, modtager de samme råd fra adskillige medlemmer og vælger at ignorere dem - er møgirriterende! Hvad er meningen med at spørge hvis man i forvejen har besluttet sig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]