Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 21:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej kære psychedelia brugere!

Jeg har købt et "All-In-One" grow kit til mexicanske hatte.

Spørgsmålet er: når jeg har høstet dem, kan jeg spise dem rå eller skal de tørres?? og hvor lang tid skal de tørre?

Hvis i er så venlige at svare på disse overstående spørgsmål, har i reddet min dag :)
-På forhånd trak!

Dedikeret medlem

Ja du kan spise dem rå.

Mht tørring kommer det jo an på metode, temperatur og størrelse.
Der findes en guide i tråden her.
viewtopic.php?f=2&t=43344&p=595322&hilit=Tørring+svampe#p595322

Dedikeret medlem

hej SH :-)
Du kan snildt spise dem friske.. og de holder sig et par dage på køl.. og de ska tørres til de er tørrede, hehe.. :D læg de små basser på en avis m servietter under et sted hvor det er varmt og tørt.. f.eks. på et skab! brug ikke kunstig varme! og tjek så godt efter om de er knastørre 12-18-24 timer senere, så de ikk mugner hvis de skal gemmes længe.. vend dem evt et par gange. 8) der er mange andre måder at gøre det på, men det her virker for mig!..
husk nu at der er stor forskel på frisk og tør dosis!!!
go rejse!
mvh STWOD

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Det eneste jeg har at tilføje er at en skotøjsæske med avis i bunden fungerer fint til formålet at tørre svampe. Enten med låget en smule på klem, eller med huller i låget. Og så er det en god idé lige at vende den en gang hver eller hver anden dag.. Især de store.

Man kan også "lyntørre" sine svampe med calciumchlorid(fugtfjerner fra matas).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Man kan også "lyntørre" sine svampe med calciumchlorid(fugtfjerner fra matas).

Det er faktisk ikke så let at lyntørre dem på den måde, for der skal væsentligt mere calckumchlorid til og der går ikke meget hurtigere. De første 90% fugt er lettest at tørre ud med frisk luft. Jeg lægger dem på akvarielampen. Den er lige nogle grader lunere end omgivelserne. Når svampene så begynder at føles tørre, så lægger jeg dem i et glas med en lille bold kalciumklorid i køkkenrulle med en eleastik om. Det fjerner resten af fugten, og holder dem virkelig, virkelig tørre. Husk at glasset skal være lukket helt tæt.

Det kunne egentlig være sjovt at prøve at veje nogle skotøjsæsketørre svampe, og så tørre dem med calciumchlorid og se hvor mange % vand der forsvinder.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem

Når jeg plukker mange plejet jeg at ligge dem på plastik i stuen på med en mølle også "vende" dem engang i mellem. Grunden til plastic i stedet for papir er at jeg har oplevet at svampene har sat sig fast i avisen (når de ikke er blevet vendt hyppigt nok) og enten koster det lidt svamp eller der kommer avis på svampen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man kan også hænge dem op på en sytråd. Det er bare at tråde en synål og så igennem stilken. Så kan man også nyde synet af sit arbejde med svampe fra væg til væg.
Og tillykke med din høst!

PS. VIRKER SIKKERT IKKE, BARE EN STRØTANKE! Jeg har tænkt over om man ikke kunne bruge noget ovn tørret groft salt til at få de sidste på % vand ud af svampene, som en erstatning for calckumchlorid. Har salt ikke en tildens til at suge fugt sil sig?

Junior medlem

NaCl (salt som vi kender det til madlavning) suger ikke fugt til sig på samme måde som CaCl (fra Matas eller fugtposer fra byggemarkeder - 2 kg koster kr. 50,- og rækker LANGT). NaCl er godt at trække vand fra kød, men ikke fra luften. :)

\NobodyReally

Dedikeret medlem
Brugeravatar

NaCl (salt som vi kender det til madlavning) suger ikke fugt til sig på samme måde som CaCl (fra Matas eller fugtposer fra byggemarkeder - 2 kg koster kr. 50,- og rækker LANGT). NaCl er godt at trække vand fra kød, men ikke fra luften. :)

\NobodyReally

Ahh shit, ingen Nobel pris denne gang :cry:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]