Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 12:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej...

Jeg har diagnosen skizofreni uden psykose.

Mine symptoner er regelmæssig tankemylder. Forstyrrede tænkningsmønstre (mest når der er tankemylder).
To lange periode har mit "selv" været destrueret som en skade fra tankemylderet. Med fysiske fornemmelser i hovedet, forstenethed, rastløshed og stressende tilstande i hovedet. Og udover det har jeg haft problemer med initiativløshed og koncentration.

Mit spørgsmål er: tror i man kan sige, at jeg ikke er psykose sårbar, når jeg har været i så intenst stressende og forstyrrede tilstande i lange perioder uden at udvikle "klassisk" psykose?

Altså mit mest alvorlige var sådan her: mit selv var 100% ødelagt (dvs. INGEN kontakt med mig selv), jeg havde en følelse af en fysisk klump inde i hovedet og kroppen, jeg var 100% forstenet, havde et KÆMPE tryk i hovedet, fyldt ud af en itenst stressende tilstand i som om man brænder indeni, råden følelse i hovedet, smerte agtige fornemmelser i hovedet og andre fysiske fornemmelser. Elektriske smeld inde i hovedet i den første perioden. Jeg kunne ikke gøre andet end at gå hele tiden pga. tilstanden.

Det varede 4 måneder, hvor det var maksimalt og 8 måneder, hvor det blev mildere indtil det gik i sig selv. I starten skulle jeg bruge alt mit energi på at holde mig oppe og på nogle tidspunkter fik jeg sammenbrud med angst, fordi jeg ikke kunne klare det.

Dvs. mit sind er været presset maksimalt gennem flere måneder og nu to gange, og stadig har jeg ikke udviklet nogle klassiske psykose symptomer som fx stemmer.

De var jo bange for at jeg ville begynde på det, da jeg var indlagt, men det er aldrig sket. Senere spurgte jeg min nye læge om der var farer for at jeg begyndte at høre stemmer, som de havde sagt, men hun sagde det ville have sket indenfor et år, hvis det skulle ske.

Og grunden til at jeg spørger, er fordi jeg er lidt i tvivl om jeg skal holde mig 100% fra hash eller om jeg kan blive ved med at tage imod det en sjælden gang i mellem fx til fester. Jeg er helt sikker jeg ikke vil gøre det regelmæssigt, så det kommer jeg ikke til.

Så er det rigtigt tænkt at jeg ikke er psykose-sårbar med det jeg har været igennem, og jeg derfor godt kan ryge med
til sammenkomster nogle gange om året?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
altså.. der vil jo altid være en risiko.. men al forskning peger i retning af at hash kan udløse en psykose, men ikke forsage en. med det menes der at folk der ryger hash i gennemsnit får en psykose tidligere end folk der ikke gør, men der er ikke flere folk der ryger hash end folk der ikke gør, der får psykoser.

der er jo altid en risiko, men du vil kunne trøste dig selv med at du nok alligevel havde fået den 7 år senere.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Sindet er en ekstremt kompliceret størrelse, selv for dem der kalder sig for eksperter på området og du vil derfor ikke kunne få nogen skudsikker be- eller afkræftelse herinde fra. Jeg synes som udgangspunkt at du skal holde dig fra hash og ting der er stærkere, medmindre du er i det absolut tryggeste selskab, hvilket vil sige, at folk kender dig og din situation, hvad det vil sige at være skæv og hvad man gør i tilfælde af badtrips/psykoser... Det hele handler måske også lidt om hvad din erfaring med cannabis er, har du røget det før? Har det haft en negativ effekt på din diagnose? Og har du altid røget det sammen med nogen, eller har har du også gjort det for dig selv?

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Sindet er en ekstremt kompliceret størrelse, selv for dem der kalder sig for eksperter på området og du vil derfor ikke kunne få nogen skudsikker be- eller afkræftelse herinde fra. Jeg synes som udgangspunkt at du skal holde dig fra hash og ting der er stærkere, medmindre du er i det absolut tryggeste selskab, hvilket vil sige, at folk kender dig og din situation

Helt enig! Hvis du en dag får et psykostisk anfald af den ene eller anden slags, er det vigtigt, at dem omkring dig forstår hvad der sker. Hold hash-forbruget til et absolut minimum, og hvis du vælger at benytte det, så sørg for, at folk kender din situation, og ved hvordan de skal reagere, hvis der sker noget. At have en diagnose som din, forhøjer trods alt risiciene for at der kan ske noget mere uforudset.
God stil, du spørger, forresten!

Junior medlem

Det lyder som en skidt idé at indtage hash, når man har et tilsyneladende skrøbeligt sind som dit. Hash kan være super potent og sætte nogle ting i gang, som man helst vil være foruden - og det gælder også for folk, som ellers har en stærk psyke. Når det er sagt, hvis du ikke kan lade være, synes jeg, du skal overveje at alliere dig med noget angstdæmpende medicin, hvis uheldet er ude. Inden du gør det, så afvent dog lige og hør, om der er andre herindefra, som kan be- eller afkræfte, om det er en god idé?

Jeg har personligt selv haft en rigtig dårlig oplevelse med hash og ville ønske, at jeg havde haft noget beroligende medicin ved hånden, den dag det skete.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tror ikke du bør ryge hash. Der er i hvert fald større risiko for at du får en hashpsykose en for en person uden skizofreni.
Selvom du måske ikke får en langvarig psykose (som nogen gør med skizofreni efter hashrygning), bør du være påpasselig med, hvad du udsætter dit sind for.
Ønsker dig al held og lykke, og en forhåbentlig hurtig bedring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]