Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 15:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 54  Næste
Forfatter besked
Medlem

Det vil ihvertfald nok hjælpe til at de vokser noget mere lige opad.
Og det var skam så lidt!

Medlem

Hello. jeg har en hel del kits stående. mit problem er bare at flere af dem næsten ingen svampe groer og dem hvor der er en del i vokser op uden at slå hatten ud.

De har dd. stået 3.5 halv uge.
Nogle er kun 2-3 svampe på ca 5-6cm hovedsageligt thai
Der er kommet lidt flere i cubensis pakkerne men de er også kun 5-6cm
På de få svampe der vokser op forbliver hatten sammenfoldet. Både thai og cubensis
Et par af kitsene har ikke groet i nogle dage.
Det er 1.omgang jeg kører på.
De står i en lejlighed med nogenlunde varme og fint lys.

Så mit spørgsmål er på om jeg bare skal lade dem stå og vente på der måske sker noget?
Vil der kunne ske noget ved at lade dem stå for længe? mht næste flush
Kan det skyldes for lidt sollys. får masser af lys fra lampen i loftet.
Skal siges at jeg har en del erfaring med kits. men har bare ikke rigtig oplevet så lidt gevinst efter så lang tid.

Håber i kan hjælpe. er parat til at bide mit tab fra første flush i mig hvis det er hvad der skal til. Ville bare gerne vide hvad der kunne være galt så fejlen ikke sker igen

Det blev lidt langt, men håber i kan hjælpe. mange tak :)

edit: Kan det være pga at der næsten ingen vand kan komme i dunken den første gang man laver den pga den er så fyldt med selve gro bunden?

Medlem

Rask:

De bruger kun lys til at vokse efter, så de bliver lige, og ikke vokser i alle mulige retninger..
Sørg for kittet står i en pose med lidt vand i, der holder fugtigheden høj derinde, og sprøjt gerne med en vand flaske for at holde kittet fugtigt.. Så skulle alt gerne gå godt. Og husk at vær steril! :)

Held og lykke!!

Medlem

Tusind tak for rådet! Så prøver jeg at høste dem alle sammen nu, og så må jeg starte forfra!

Når jeg hælder poserne er der en smule vand derinde, og det dugger på indersiden. Men altså luften føles meget tør når man åbner. Er det nok?

Kan se nogle af dem er begyndt at få hvide hår og lidt grønne pletter. Forstår stadig ikke helt hvorfor de går i "stå" uden at vokse sig færdige og helt ud.?

Medlem

Hvide hår og grønne pletter tyder på enten mug, eller anden infektion, fordi du ikke har været steril nok :) Husk altid at vaske hænderne grundigt inden du har noget med de at gøre - hvis først der er mug eller andet i, er kittet ødelagt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvis de, som du siger, er begyndt at udvikle hvide hår (cobweb) og grønne pletter (mug), så skal de ud! De står ikke til at redde, og jeg vil fraråde dig, at spise noget, der kommer fra de kits.

Medlem

Har før prøvet hvor de begynder med de pletter som jeg også ville betegne som mug. Der er ikke sket noget ved at lave videre på dem, og spise dem i form af udkog fra suppe.

Men vil da lige tage advarslen til efterretning. Er jo ikke interesseret i at blive syg :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mug = ud med det. I ekstreme tilfælde kan der gå mug/svamp i hele hytten. Jeg skal prøve at finde den post, jeg engang læste på shroomery om emnet.

Medlem

Den post må du meget gerne finde til mig så jeg kan få kastet lidt fakta i hovedet. hehe :)
Ikke pga jeg ikke tror på det i skriver. Men har før prøvet hvor den laver de mug pletter og næste flush så ikke fejler noget. Har ihvertfald høstet nu og sat dem over igen.
Har en del kits stående. derfor jeg er lidt tilbageholden med bare at smide dem ud.

Jeg har de sidste par gange brugt en ny tape(til at lukke af for lys i siden) Den klister dårlig og laver lufthuller. Den er jo rundt om kittet inde i posen. Kan det simpelthen være det der gør at der går lort i det hele? For forstår det ikke.
Er rimelig "rutineret" med svampe og har gjort det i mange år. Så irritere mig lidt jeg ikke kan forstå hvad der pludselig går galt :P

Men tusind tak for feedback.! Det er rigtig lækkert!!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke finde det præcise topic fra Shroomery, men de er temmelig enige om, at hvis kittet er kontamineret, skal det UD af huset hurtigst muligt. Der er mug/svampesporer i det, og det kan sætte sig fast i tøj og lignende samt blive hvirvlet rundt i luften, uden man kan se det. Det kan så resultere i svamp i hele huset. Jeg ville ikke tøve et sekund med at smide dem ud, hvis jeg stod i din situation.

Søg evt. efter "contaminated kit" inde på Shroomery. Så får du en masse gode informationer.

Medlem

Det var en super god side. Mange tak for den!
Har kigget lidt rundt derinde. og vil lige gøre opmærksom på at mit kit langt fra er fyldt med "mug" Det er de få svampe som er gået i stå ved 2cm og så har fået lov at stå for længe der har få små grønne pletter!

Men er kommet frem til at de ikke er farlige at spise, selvom folk ikke vil opfordre til det. Men der skulle ikke ske noget :)
Dog er der det med svampen der kan sprede sig. Har dog i forvejen en smule svamp som kommer frem til tider i hjørnet af mit køkken som jeg sev fjerner. Så det bliver ikke mine svampe der får det frem. Men måske det er det som ødelægger mit kit at det er inden for en hvis radius?

Nu vil jeg ihverttfald vente med at smide ud til efter næste flush! da der som sagt er en del kits og ikke har råd til bare at æde mit tab :)
Så efter lidt internet søgning smutter jeg i silvan imorgen og køber en masse rodalin og får fjernet det svamp fra køkkenet en gang for alle. Og noget desinficerende til mine hænder så jeg ikke spreder noget når jeg arbejder med dem! Vil vende tilbage når jeg ser hvordan det er gået :)

Du skal have tusind tak for de hurtige og meget konstruktive svar. Det er altid en fornøjelse at få hjælp herinde. God weekend til dig! Og alle andre naturligvis ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fornøjelsen er på min side. Du skulle jo nødig stå i svampe til halsen. Den forkerte slags svampe, forstås ;) Jeg håber bare, at du husker at arbejde sterilt fra nu af. Og jeg kan ikke stresse nok, at kontaminerede kits ikke er værd at samle på!

Junior medlem

fed tråd flimmer :wink:

tager lige et ofte stillet spørgsmål

hvor lang tid tager det før der kommer pins (1. flush)

jeg har bidt mærke i at der godt kan gå op til 3 uger, nogle er hurtigere end andre men det skal nok komme :wink:

og et par af mine erfarringer tilføjes lige :)

hvis du går efter et 5. flush og muligvis 6. så dunk dem gerne et par timer mere end de forrige gange.

undgå så vidt muligt at åbne posen, kun når der skal høstet da muligheden for at miste kittet er der.[/b]

Junior medlem

Hvor langt tid skal kittet stå i mørke Til at statsret med

Medlem

hey jeg ved ikke om det er blevet skrevet men jeg ville lige dele min erfering når i først har puttet kassen i posen så skal i slet ikke røre ved det det skal bare blive på samme plads det går meget hurtigere på den måde :)

Medlem

Hej jeg har ikke tænkt mig at spise mine svampe indenfor de næste mange uger men hvis jeg har forstået det rigtigt smider jeg dem mellem to aviser og når den største så knækker så smider jeg dem i en lufttætbeholder (en gammel slikbøtte) også i køleskab eller ville det være bedre i fryseren :)? ville bare ikke komme ud og se rådne svampe :/ og hvor lang tid kan de holde sig sådan her?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis de er tørre, kan de holde sig ved stuetemperatur i lang tid. Jeg har spids nøgenhat liggende fra efterårets høst, og de virker ganske fortræffeligt ;)

Medlem

Hvor længe kan kits holde sig inden de bliver fyldt med vand? Får nogle med posten, men er ikke hjemme før 3-4 dage efter til at sætte dem over, vil de tage skade af det? :)

Medlem

Ved ikke hvor længe et kit kan holde, men 3-4 dage vil helt sikkert ikke være noget problem.

Medlem

okay, tak for svaret! Så satser jeg på at de bare kan hentes mandag istedet for fredag :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1061 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 54  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]