Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 21:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Growbox vand?
Medlem
Brugeravatar

Hej Psy.

Har lige fået mig en growbox, og vil derfor gerne vide om det ville være bedre for growkittet at mineralvand/kildevand, eller alm. vand fra vandhanen (evt. koge det og køle det ned?)

Jeg vil gerne være på den sikre side, så jeg har købt en dunk klor til at desinficerer hele badeværelset, og plastikhandsker der også bliver gjort rent inden. Jeg vil gerne give svampene det bedste miljø jeg kan komme til :)

Jeg ved heller ikke om vandet vil gøre meget forskel, men jeg vil bare gerne have dem til at have det godt ;)

Medlem
Brugeravatar

Til at dunke med..

Junior medlem

Tror nok vand straight fra the hane er fint hvis det er i Danmark. Du behøver ikke at overdrive når du bare skal dunke et kit så handsker er gode men ellers er tricket mest at få det overstået hurtigt og uden at stå og stønne eller rage for meget ned i kittet både førog efter du sætter i køleskabet og husk at få hældt al vand i overskud fra til sidst. :)

Medlem
Brugeravatar

Skal det stå i køleskabet? Iflg. kittets instruktioner skal man blot fylde vand i og lade det stå i 6-24 timer.. men der står ikke noget med køleskabet. Hvad er grunden til det? og jeg går ud fra at det kun er mens man dunker at det skal være i køleskab?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ville ikke komme dem i køleskabet. Alm. vand er fint, når du bunker næste gang kan du komme lidt H2O2 i vandet.

Junior medlem

Ja det er kun når du dunker. Det behøver nok ikke stå i køleskabet mens du dunker hvis det ikke er så længemen det er for at undgå forrådnelse. Myceliet har ikke godt af at stå i varmt vand for længe det er også derfor man skal sørge for at hælde al vandet fra når dunket er færdig.
For at være helt ærlig har jeg aldrig eksperimenteret så meget med at dunke uden for køleskabet har kun gjort det med hestemøg og der suger materialet så meget så en halv time er rigelig så jeg ved ikke hvor vigtigt det er men jeg har set kager og andet der har stået med for meget vand ved stuetemperatur for længe og det kan godt blive en grim lugt. Så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at fyre det i køleskabet med mindre der ikke er plads. Det er mest almindeligt at putte i køleskabet. :)

Junior medlem

H2O2 i vandet???

Medlem
Brugeravatar

Det lyder fornuftigt med køleskabet, det tror jeg at jeg vil benytte mig af.. Hvorfor ville jeg putte H2O2 i vandet? for at ilte? Men er det ikke giftigt for svampen, det er jo brintoverilte?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

H2O2 dræber bakterier, spore og er hård mod mug, men skader ikke mycelium. Men vi snakker er tynd opløsning, promiller eller promille. Jeg bruger det også hen af vejen i min spray flaske. Det oxidere hurtig, og bliver alm. vand.
Jeg sværger til klor og H2O2 når jeg dyrker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]