Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.

Jeg har søgt en masser men synes ikke der er så meget info tilgængeligt om DHC.

Kan nogle af jer fortælle mig om DHC har færre bivirkinger end alm. Kodein. Oplever tit kvalme og kløe selv på forholdsvis små doser Kodein <100mg?

Medlem
Brugeravatar

Den eneste jeg ved med sikkerhed er at DHC ikke metaboliseres i leveren, det vil sige at du kan indtage det på andre måder end kodein. F. eks kan det fixes.

Har du prøvet med et antihistamin mod kvalmen og kløen? Promethazin f. eks.
25 mg promethazin plejer at tage kvalmen ved mig, og hjælper mig også med at sove bedre, har frygtelig svært ved at sove på morfinpræparater.

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den eneste jeg ved med sikkerhed er at DHC ikke metaboliseres i leveren, det vil sige at du kan indtage det på andre måder end kodein. F. eks kan det fixes.

Har du prøvet med et antihistamin mod kvalmen og kløen? Promethazin f. eks.
25 mg promethazin plejer at tage kvalmen ved mig, og hjælper mig også med at sove bedre, har frygtelig svært ved at sove på morfinpræparater.

Hvad i al verden snakker du om? Det metaboliseres bl.a. af CYP2D6 og det enzym findes da i hvert fald i leveren.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2014322/

Hvorfor skulle kodein ikke kunne administreres intravenøst?

Og hvorfor er det især stoffer der ikke metaboliseres i leveren der kan fixes? Jeg kender personligt ikke selv til stoffer der ikke metaboliseres her.
Tænker du på first-pass-metabolism? Fordi så er det netop stoffer der undergår metabolisme der drager fordel af at indtages intravenøst.

Til trådstarter: prøv først et antihistamin. Spørg på apoteket hvilke der er bedst mod opiodbivirkninger.

Medlem
Brugeravatar

Det er selvfølgelig first-pass-metabolism jeg tænker på.
Jeg rodet det sammen, og det beklager jeg, skulle selvfølgelig have tjekket op på det inden jeg begav mig ud i et svar.

En af de ting jeg har læst om dihydrocodeine er at det med fordel kan tages rektalt, det skulle der ikke være den store fordel ved med almindelig kodein. Og såvidt jeg ved kan det være farligt at skyde normalt kodein, ved ikke om dette også gælder for DHC?

Selvfølgelig kan du administrerer kodein intravenøst, men det er ikke uden fare.

"Injectable codeine is available for subcutaneous or intramuscular injection; intravenous injection can cause a serious reaction that can progress to anaphylaxis. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Codeine

"Codeine can be administered by many routes, this includes, SC, IM (intramuscularly), as an enema, and orally. Note, codeine can't be administered safely by IV (intravenously) injection as it can result in pulmonary edema (fluid in lungs), facial swelling and other life threatening complications."
http://www.erowid.org/pharms/codeine/co ... html#using

"The intravenous (i.v.) route is not recommended because of dangerous hypotensive effects probably related to histamine release"

http://bja.oxfordjournals.org/content/86/3/413.full

"There are some sins that you commit that you can't come back from, you know, no matter how hard you try. You just can't. It's like the devil is waiting for your body to quit. Because he knows, he knows that he already owns your soul. And then I think maybe there's no devil. You die... and God, he says, Nah, nah you can't come in. You have to leave now. You have to leave and go away and you have to be alone. You have to be alone forever."

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg var lidt ophængt i min farmakokinetik, troede du med "ikke at kunne tage" mente "dårlig biotilgængelighed" ... burde lægge bogen fra mig og gå i seng!

Nu kender jeg ikke DHG men hvis det er sikkert at indtage intravenøst må det skyldes at det ikke har så kraftig indflydelse på histaminsystemet som almindelig kodein og så ville trådstarter også opleve færre af de bivirkninger som ham nævner. Men jeg gætter bare, har ikke undersøgt fakta.

Hvis du tager et stof rektalt undgår du first-pass-metabolism - igen uden at have undersøgt noget som helst - så må den info du kommer med jo nærmere betyde at DHC undergår en metabolisme imens alm. kodein ikke gør. Hvis kodein ikke undergår first-pass-metabolisme er det heller ikke så nedsættende for biotilgængeligheden at man spiser det i stedet for at skyde det.

Medlem
Brugeravatar

Jeg ved heller ikke meget om DHC, også derfor jeg set i bakspejlet ikke skulle have udtalt mig så skråsikkert.
Syntes at kunne læse mig frem til - på udenlandske boards - at DHC skulle være 4 gange så kraftigt, som normalt kodein, dog ikke noget jeg kan finde belæg for andre steder, men det lyder da spændene.

Tror i øvrigt du har helt ret i at det ikke påvirker histaminsystemet ligeså kraftigt. Og det vil jo sige at trådstarteren vil kunne få mere glæde af det hvis han oplever voldsom kvalme og kløe på normalt kodein.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder nu som et research chemical og det kan have nogle andre bivirkninger vi ikke kender til endnu. Jeg ville prøve antihistaminer først hvis det var mig.

Junior medlem

^ Det er ikke et RC, det har været på marked siden 1911 :)
Men man skulle næsten tro det var et RC med så lidt info om det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja det kan jeg se nu, kendte det bare ikke fra DK og det var ikke på den side hvor alle lægemidlerne kan findes, men det er jo klart hvis det ikke er markedsført her. :)
Der nævnes at det også giver høj histamin-release (om den præcis er højere eller lavere end for kodein kan jeg ikke finde dokumentation for) så jeg tror ikke du ville slippe af med bivirkningerne. Tag noget promethazin eller hvad der ellers bliver anbefalet til dig på apoteket.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dihydrocodein er stærkere end Codein,og så vidt jeg husker er der ikke så mange bivirkninger når man tager det,som Codein.Jeg kunne godt lide det.
Det er sq godt nok længe siden jeg har hørt om/set DHC.Det var ret eftertragted først i 80erne.
Og det er absolut ikke et RC. 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]