Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 08:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Sagen er den, at jeg i snart 6 år har været afhængig af det smertestillende medicin, Tramadol.
Jeg får det "på det sorte markede" til nogle ret høje priser.
Vedkommende jeg får dem af, har valgt at tage til Tyskland hele påskeferien, uden at fortælle mig om det.
Og der er kun 1 sted ellers jeg kan få dem. Det er ved en person som jeg nogle gange har oplevet at møde op til det aftalte mødested, tage de penge jeg har taget med (da vi havde aftalt vi ville lave en byttehandel på stedet), og så sige at han vil tage hen og købe dem med det samme. Og derefter har jeg så ikke hørt fra ham.

Så, lige nu står jeg med 2 muligheder:
1. At stole på han dukker op med pillerne, og betale en kæmpe sum penge som jeg skal låne af kæresten.
2. At lade mig indlægge på psykiatrisk.

Jeg vil egentligt rigtig gerne ud af det her. Men det kræver at jeg fortæller min kæreste at jeg i løbet af et par timer vil ryge ind i nogle voldsomme abstinenser (hvilket jeg har prøvet før, og var tæt på at dø), og på den måde sætte ham i en situation hvor han skal håndtere at se sin kæreste sådan, hvilket kan være traumatisk.

Jeg ved ikke engang om man bare kan ringe til psykiatrisk skadestue og at de så indlægger én, eller om de vil være kolde og sige jeg skal vente til mandag hvor jeg kan kontakte egen læge, hvilket jeg seriøst ikke kan vente på (overhovedet)..

Jeg har pt nok piller til i morgen eftermiddag.

Hvad gør jeg?

Dedikeret medlem

Ring og forklar din situation til den psykiatriske skadestue og hør hvad de foreslår dig - eller mød op når abstinencerne melder så kan de da ikke afvise dig.

Mvh og held og lykke med det.

Medlem

Det er fandme farligt at lade sig selvmedicinere med Tramadol, ring til psykiastisk og få dig indlagt og tag derefter på det nærmeste misbrugscenter.

Junior medlem

Okay tak for svar :)

Så tænker jeg at jeg fortæller kæresten, at jeg vil indlægges. Og så ringer jeg til skadestuen, og hvis de så afviser, så må vi vente til abstinenserne faktisk er dér.
Og hvis de igen afviser, ja, så ved jeg det sku ikke.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg synes helt klart at du skal involvere din kæreste i din situation. Hvis han er en god kæreste, vil han gøre alt for at støtte dig i at få det bedre, hvilket ville øge chancen for at komme ud af dit tramadolmisbrug. :)

Dedikeret medlem

Enig med Khazim det kan være svært og få det sagt, men når det er svært skal man bruge dem som vil en det bedste!

Junior medlem

Okay det vil jeg gøre så :). Jeg tager den sidste pille i morgen eftermiddag, og så går det løs.
Kryds fingre for mig :)

Håber jeg kommer igennem det :)

Dedikeret medlem

Krydser alt og håber på det bedste for dig

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg er slet ingen ekspert på området, men jeg forstår det lidt som om, at du vil stoppe fra den ene dag til den anden?
http://www.peoplespharmacy.com/2012/03/ ... -daunting/

Det må man ikke... Men vær klar på abstinenser, hav en plan for at trappe ud af det, og forklar psykiatrisk din situation så kommunikationen er iorden.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

Hvordan gik det så, Lampefeber???

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad nu være med at stil sådan nogle spørgsmål her inde. Søg læge som ved 1000 gange mere end os here inde. Det er for dit eget helbrede.

Medlem

Jeg har selv prøvet med et brat stop(kold tyrker) efter Nobligan 50mg - 2 kapsler(100mg) * 3, som giver kraftig hjertebanken og øget puls og blodtryk. Jeg har prøvet det på egen krop, så har lidt at have det i. Dette kan du afhjælpe med Clonidin, hvis handelsnavn er Catapresen. Dem kan du rask væk tage en del af - f.eks. 6 tabl * 3. Du kan ringe til lægevagten og sige, at du ikke har fået fornyet recepten hos egen læge FØR påske.

Husk på at der både er fysiske abstinenser og psykiske abstinenser. De psykiske er slemme - nok de værste - for du er bevidst om, at du ikke kan få dit stof.

Ubehaget varer ca. 10 dage, så vil du opleve en bedring og det æpper langsomt ud.

Held og lykke... Ser frem til at høre fra dig om din situation.

De bedste hilsner

Peter Pedal

Junior medlem

Okay, sådan her gik det:

Efter jeg skrev sidste besked, ringede jeg til kæresten og fortalte om situationen og at han skulle berede sig på det ikke ville blive specielt sjovt for nogen af os.
Lørdag nat (tror jeg? Den sidste uge har været ret sløret med dage) begyndte jeg at få det skidt, så vi ringede først til lægevagten, som sagde vi straks skulle tage ud på psykiatrisk. Vi kommer derud, og vi bliver sat ind i et venteværelse. Vi var de eneste 2 i hele værelset. 35 min senere (som føltes som 35 år) kommwr der en sygeplejersker som tager os med ind i et rum hvor der sidder en læge gut af en art. Jeg sidder og har det ret skidt, med en ekstrem følelse af rastløshed og som om hvert 2. Sekund blev sprunget over.
Damen og lægen begynder så at spørge ind til hvorfor jeg var startet på pillene, hvordan forholdet mellem mine forældre var, om jeg var blevet misbrugt som barn (øh, nej?!) og alt muligt andet der ikke havde noget med noget at gøre. Og når jeg ikke kunne svare på et spørgsmål, fordi eg virkeligt ikke kunne se hvad de mente, sad de bare stille og stirrede på mig indtil jeg sagde noget.
Der gik 45 min før de endeligt sagde "Tramadol abstinenser er ikke farlige så det kan vi ikke hjælpe dig med. Tag hjem og sov så får du det bedre". Fedt nok jo.
De næste 24 timer drak jeg en hel masse øl bare så jeg kunne få en lille bitte smule ro.
Indtil det blev nat igen, og jeg fik nok. Har aldrig i mit liv haft det så dårligt. Kramper, hjertebanken, rastløshed og generelt ekstremt ubehag. Fik blodnæse, og min kæreste ringede så 112. De sagde vi skulle tage på lægevagten. Lægen målte min puls, og sagde den var høj, og så blev jeg endnu engang sendt over på psykiatrisk.
Den samme sygeplejerske og læge, de samme spørgsmål og opkastninger midt i det hele, blev det så til. Nå men, lægen "forbarmer" sig så, og gav mig 4 Truxal 15mg med hjem, som skulle virke beroligende.
Han sagde jeg måtte tage 1 hver 5. Time og at de skulle virke i løbet af en time.
Så jeg tog 1 da vi kom hjem. 3 timer senere havde det ikke haft nogen effekt, overhovedet.
Aå jeg gik igen i panik fordi jeg stadig bare fik det værre og værre, og var nu begyndt af få selvmordstanker.

Min kæreste ringede så til lægevagten igen igen, som denne gang sendte os videre til en anden læge. Han sagde så at de der truxal 15mg var en ekstremt lav dosis, og som overhovedet ikke ville nytte noget.
Så han udskrev noget andet beroligende som var stærkere.
Og de hjalp! Så endeligt efter 3 dage fik jeg sovet.

Lige nu kan jeg godt nogen gange mærke at jeg godt liiige kunne bruge en dolol, men har dog ikke forsøgt på det endnu :).

Så det var den historie :)

Dedikeret medlem

Det var fandme god læsning her på en sur påskelørdag formiddag - god gået lampefeber!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Det er kun god læsning på en måde - Lampefeber har taget første skridt på vej ud af et misbrug. Jeg er dog lidt skeptisk ved om det er et oprigtigt ønske, eller forstået på en anden måde, ønsket ligger der jo hele tiden, men det virker som om det mest er udsprunget af at Lampefeber er løbet tør for stof. Hvordan vil det se ud når forbindelsen igen er tilbage? Jeg håber virkelig du vil det nok til skubbe dit liv i en helt ny retning.

Helt utrolig amatøragtigt behandling du har fået på psykiatrisk. Det er fandme skræmmende. De læger er jo helt inkompetente. Nu ved jeg ikke hvor høje doser du er oppe i på daglig basis, men et 6-årigt tramdolmisbrug skal man sgu ikke tage let på. De må være meget dårligt opdaterede på den afdeling du har været på. Tramadol har ry for at være et stof som man bare ikke stopper med en kold tyrker. Årsagen til dette er at abstinenssymptomerne varer dobbelt så længe som for de gængse opioider. Det gælder både de akutte symptomer og eftervirkningerne. Abstinenserne er ekstra kompliceret af at stoffet har affinitet for så mange receptorer, deriblandt serotonin og noradrenalin-uptake. Jeg har læst en tommelfingerregel om at udtrapningsperioden for tramadol skal være 1/4 af misbrugesperioden. Det vil i dit tilfælde sige 1½ år(!).

Wiki skrev:
Physical dependence and withdrawal
Long-term use of high doses of Tramadol may be associated with physical dependence and a withdrawal syndrome.[36] Tramadol causes typical opiate-like withdrawal symptoms as well as atypical withdrawal symptoms including seizures. The atypical withdrawal symptoms are probably related to tramadol's effect on serotonin and norepinephrine re-uptake. Symptoms may include those of SSRI discontinuation syndrome, such as anxiety, depression, anguish, severe mood swings, aggressiveness, brain "zaps", electric-shock-like sensations throughout the body, paresthesias, sweating, palpitations, restless legs syndrome, sneezing, insomnia, vivid dreams or nightmares, micropsia and/or macropsia, tremors, and headache among others. In most cases, tramadol withdrawal will set in 12–20 hours after the last dose, but this can vary. Tramadol withdrawal lasts longer than that of other opioids; seven days or more of acute withdrawal symptoms can occur as opposed to typically three or four days for other codeine analogues. It is recommended that patients physically dependent on pain killers take their medication regularly to prevent onset of withdrawal symptoms and this is particularly relevant to tramadol because of its SSRI and SNRI properties, and, when the time comes to discontinue their tramadol, to do so gradually over a period of time that will vary according to the individual patient and dose and length of time on the drug.[37][38][39][40]...

...Tramadol acts as a μ-opioid receptor agonist,[50][51] serotonin releasing agent,[3][4][52][53] norepinephrine reuptake inhibitor,[51] NMDA receptor antagonist (IC50=16.5 μM),[54] 5-HT2C receptor antagonist (EC50=26nM),[55] (α7)5 nicotinic acetylcholine receptor antagonist,[56] TRPV1 receptor agonist,[57] and M1 and M3 muscarinic acetylcholine receptor antagonist.[58][59]
The analgesic action of tramadol is not fully understood, but it is believed to work through modulation of serotonin and norepinephrine in addition to its relatively weak μ-opioid receptor agonism. The contribution of non-opioid activity is demonstrated by the fact that the analgesic effect of tramadol is not fully antagonised by the μ-opioid receptor antagonist naloxone.
Tramadol is marketed as a racemic mixture of the (1R,2R)- and (1S,2S)-enantiomers with a weak affinity for the μ-opioid receptor (approximately 1/6000th that of morphine; Gutstein & Akil, 2006). The (1R,2R)-(+)-enantiomer is approximately four times more potent than the (1S,2S)-(–)-enantiomer in terms of μ-opioid receptor affinity and 5-HT reuptake, whereas the (1S,2S)-(–)-enantiomer is responsible for noradrenaline reuptake effects (Shipton, 2000). These actions appear to produce a synergistic analgesic effect, with (1R,2R)-(+)-tramadol exhibiting 10-fold higher analgesic activity than (1S,2S)-(–)-tramadol (Goeringer et al., 1997).
The serotonergic-modulating properties of tramadol give it the potential to interact with other serotonergic agents. There is an increased risk of serotonin toxicity when tramadol is taken in combination with serotonin reuptake inhibitors (e.g., SSRIs), since these agents not only potentiate the effect of 5-HT but also inhibit tramadol metabolism.[citation needed] Tramadol is also thought to have some NMDA antagonistic effects, which has given it a potential application in neuropathic pain states.
Tramadol has inhibitory actions on the 5-HT2C receptor. Antagonism of 5-HT2C could be partially responsible for tramadol's reducing effect on depressive and obsessive-compulsive symptoms in patients with pain and co-morbid neurological illnesses.[60] 5-HT2C blockade may also account for its lowering of the seizure threshold, as 5-HT2C knockout mice display significantly increased vulnerability to epileptic seizures, sometimes resulting in spontaneous death. However, the reduction of seizure threshold could be attributed to tramadol's putative inhibition of GABA-A receptors at high doses.[54]
The overall analgesic profile of tramadol supports use in the treatment of intermediate pain, especially chronic pain. It is slightly less effective for acute pain than hydrocodone, but more effective than codeine. It has a dosage ceiling similar to codeine, a risk of seizures when overdosed, and a relatively long half-life making its potential for misuse relatively low amongst intermediate strength analgesics.
Tramadol's primary active metabolite, O-desmethyltramadol, is a considerably more potent μ-opioid receptor agonist than tramadol itself. Thus, tramadol is in part a prodrug to O-desmethyltramadol. Similarly to tramadol, O-desmethyltramadol has also been shown to be a norepinephrine reuptake inhibitor, 5-HT2C receptor antagonist, and M1 and M3 muscarinic acetylcholine receptor antagonist.[citation needed]

Alt mulig held og lykke med din udtrapning. Men jeg tror du har brug for ordentlige professionelle folk til at hjælpe dig med det her. Et misbrugscenter bør vide hvordan det skal gribes an.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg flytter tråden til Medaljens bagside :)

Hilsen Fanny

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Spændende historie LampeFeber, men en chokerende behandling du fik på psykiatrisk! Jeg vil som Fis'kal Cliff anbefale dig at opsøge et misbrugscenter når påskeferien er overstået, så du kan komme på den rette nedtrapning.

Hvorfor startede du egentlig på Tremadol? Var det fordi du havde smerter, eller var det bare et rekreativt forbrug?
Håber at du holder fast i at komme ud af misbruget :)

Hilsen Fanny

Medlem

Nu vil jeg ikke lyde uforstående, apatisk eller kold. Jrg VED hvor skidt man har det både fysisk og især psykisk.

Men jeg kan sagtens forstå, at de ikke gav dig mere hjælp. Jeg har selv været igennem en lignende tur, som dig. Dog kun 4 år med meget store doser. Men jeg tog en kold tyrker uden noget som helst medicinsk hjælpemiddel. Jeg brugte tiger balsam i store mængder til muskelsmerterne og trænede i vildskab for at forsøge at få kroppen til at frigive endorfiner og undgå restless leg syndrome så godt som muligt og benyttede ellers bare paracetamol og lange varme bade (kan tage en del af det fysiske ubehag i et lille stykke tid). Efter cirka 3 uger var jeg fuldstændig oven på igen, hvis man ser bort fra mit humør. Som kunne svinge kraftigt.

Jeg kan dog ikke forstå at de ikke forbarmede sig over dig og udskrev 50 dolol retard, så du kunne trappe ned med dem, det ville trods alt være det mest humane at gøre. Men hvad havde du ellers troet de ville gøre? Give dig metadon eller temgesic? Det er jo langt stærkere opiater og vil bare give dig stærkere abstinenser, når du skulle stoppe med dem.

Men ja - tramadol-afhængighed er slemt, men der er ting der er meget værre. De burde nok have givet dig en lille smule tramadol, så du kunne trappe ned og eventuelt lidt benzo til at hjælpe med søvnløsheden. Lyrica har jeg også hørt mange siger kan hjælpe med tramadol-abstinenser.

Som sagt klarede jeg det selv, men med stor hjælp fra min eks-kæreste. Hun var ved mig og sørgede for at jeg kom ud at lave noget, så man ikke bare ligger og har ondt af sig selv. Derudover holdt hun sig vågen så længe hun kunne om natten de første 2-3 dage hvor jeg slet ikke fik sovet. Er din kæreste klar til at agere sygepasser og tør du lade hende se dig fuldstændig knækket sammen? Så vil hun kunne være en ekstrem hjælp for dig. Til sidst vil jeg også råde dig til st få en henvisning til en psykolog/psykiater fra dig læge, så de kan hjælpe dig med ikke at falde tilbage i misbruget igen.

Personligt synes jeg at et misbrugscenter der overkill ift. en tramadol-afhængighed. Det vil fylde meget mere i dit liv og således betyde en kæmpe forandring. Det er selvfølgelig ikke sikkert at det er tilfældet for dig, men jeg havde langt mere ud af den hjælp min kæreste gav mig, fordi man nærmest kunne folde sig sammen i fosterstilling og ligge i sikkerhed i hendes skød :)

Kan du ikke få benzo, kan det være din læge vil give dig phenergan til at hjælpe med at sove, ellers er der selvfølgelig altid håndkøbsversionen af de transportsygepiller der.

Ja - det var mit besyv - jeg håber det kan hjælpe dig. Bare fordi det var den måde jeg klarede det på, behøves det selvfølgelig ikke at være måden du klarer det på. Men jeg håber du kan bruge men oplevelse af det til noget i hvert fald. Du er altid velkommen til at spørge om noget, hvis du skal have noget uddybet.

Held og lykke med det - jeg håber du klarer det. Du får så meget mere enegi og bliver meget gladere efter 2-3 uger (måske lidt længere eftersom du hsr været på dem længere). Men håber du kan se lyset for enden sf tunnelen :)

Medlem

^Mennesker er forskellige, og du kender jo nærmest intet til hende eller hendes misbrug, heller ikke fordi du selv har haft et. Tramadol er et svagt opioid, men stadig et opioid. Desuden fungerer det også som et SNRI, og jeg har flere gange læst det helt modsatte af hvad du skriver, nemlig at tramadol abstinenser kan være endnu hårdere end med andre opioider.

Jeg synes det er meget tydeligt at det har været en utrolig slem omgang, og jeg forstår intet af, hvorfor du, trådstarter, har fået så skod en behandling på psykiatrisk. Jeg håber at du går op og fortæller dem hvilke idioter de er, efter du er blevet clean

god bedring

Medlem

Alle mennesker er forskellige. Derfor er det klart, at det kan være svært at "kategorisere", hvor slemme abstinenser er fra stof til stof. Jeg har selv oplevet abstinenser både efter tramadol og morfin/oxycodone. Jeg tror noget af det mest afgørende for hvor slemme abstinenserne er, er hvor høj dosis man "misbrugt" over længere tid og hvor lang tid selve misbruget har stået på. Jeg tror helt bestemt at det er værre at komme ud af 6 års misbrug af tramadol end det er at komme ud af 6 måneders misbrug af oxycodone. Der er mange ting der spiller ind - derfor er det svært at sige noget uden at kende den konkrete situation.

Og det at trådstarter har taget dem to år mere end mig, kan jo have en kæmpe effekt på hendes abstinenser, sammenlignet med mine. Dog uden at vi ved hvilke doser, der er blevet benyttet.

Men det ændrer ikke på mit råd - jeg vil ikke synes at at misbrugscenter eller psykiater er vejen at gå i første omgang. Start ved din egen læge. Hvis du har besøgt ham en del gange, så han kender dig, er der større sandsynlighed for at han vil udskrive dig en lille mængde slow release tramadol, så du har noget at trappe ned med. Det er lettere at sige nej til en person, som man ikke kender, hvor imod en læge der kender dig sandsynligvis vil forbarme sig.

Nu ved jeg lægerne først har åbnet tirsdag, men jeg tror desværre det er svært at få vagtlægen til det, men det er et forsøg værd (nu ved jeg godt trådstarters post er gammel og hun for længst løb tør - men vi har endnu ikke fået en update).

Jeg var ærlig over for min læge og han udskrev dolol retard til mig, som skulle bruges til nedtrapning. Han sagde til mig, at hvis jeg misbrugte dem (og ikke trappede ud), så ville han ikke give mig flere og så burde jeg tage på misbrugscenter. Kender man sin egen læge, vil han se dig mere som et menneske end blot en patient i den uendelige række af afhængige.

Under og efter nedtrapningen er det dog utroligt vigtigt at få hjælp fra alle dem man kan (inkl. psykolog), for at blive hjulpet igennem post-acute-withdrawal syndrome og de psykiske problemer man man stor sandsynlighed vil kæmpe med efterfølgende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]