Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 22:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej folkens

Jeg har tidligere kun spist tørrede svampe, hvor jeg synes at en 3g er en god dose. Nu skal jeg så prøve friske svampe for første gang. Umiddelbart ville jeg tage omkring 10 gange den tørrede dose, altså omkring 30g.

Nu har min ven så været ude og købe svampe ind til os (vi er 3 der skal trippe). Han har købt 20g, i form af én kæmpe svamp på omkring 20cm. Han har fået at vide at den i tørret form vil veje 15-16g, som jo ville være fint til os 3 personer, men kan det virkelig være rigtigt? Jeg troede at 20g frisk svamp ville blive til 2g tørret, men er det bare mig der tager helt fejl, eller er det anderledes når det kun er én stor svamp?

tl;dr Kan det virkelig være rigtigt at vi 3 personer kan trippe godt på én stor, frisk 20g-svamp?

Medlem

Kommer an på hvilken svamp det er? Men lyder til du er blevet meget snydt.

Junior medlem

Det var cubensis han købte. Det er det eneste jeg har erfaringer med, og den har altid sagt 10g friske = 1g tørrede.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
nu ved jeg ikke så meget om svampe, men går ud fra at der er meget lidt, tæt på 0% vand i en tørret svamp.

og frisk svamp må jo nødvendigvis bestå af mere end 20% vand, hvilket ikke ville passe hvis 20 g frisk blev til 16 g tørret.

Medlem

det kan jo også være at han vejede lige efter høst også at den vejede 160 gram der også har han tørret den men ikke helt også derfor siger det men så må den også være rimelig tør jo og jo det bliver til en tiende del når de er tørre :)

Medlem
Brugeravatar

Hvor "våd" er den? Hvis tilfældet er som raller siger at den er halvtør eller næsten hel tør skal det nok passe at den mister et par gram mere i vægt. Ellers hvis den er forholdsvis frisk lyder det til at i er blevet snydt, som du selv siger så regner man med at en frisk svamp mister 90% af sin vægt når den er tørret.

Medlem
Brugeravatar

det kan jo også være at han vejede lige efter høst også at den vejede 160 gram der ...

én svamp der vejer 160 gram? haha.. dét kalder jeg en svamp ;)
Jeg har netop høstet og min højeste, største svamp som var 16,5 cm vejede 18 gram, våd..

Cubensis våd vejer 10 gange så meget som tør. I er blevet snydt, medmindre det er en anden strain end cubensis :) Ellers skal det godt nok være en rigtig, rigtig stor svamp, der er tørret eller delvist tørret og vejer 20 gram

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]