Citat:
Det vil kunne ses på de kommunale budgetter, hvis Socialdemokraterne i København får lov til at realisere deres ønske om at legalisere hash i en treårig periode.
Socialdemokraterne i hovedstaden er parat til at importere hash for et tre-cifret millionbeløb til de rygetrængende danskere i håb om, at det vil stække banderne og deres pushere.
Det siger socialordfører for Socialdemokraterne i København, Lars Aslan Rasmussen, til Ritzau.
»Det er fint med mig, hvis vi taler om sådan et beløb. Lige nu forsvinder der op mod halvanden milliard kroner ned i et stort hul, som går til de her dybt usympatiske rockere og bandemedlemmer«, siger Lars Aslan Rasmussen.
»Så det gør slet ikke noget for mig, hvis det skulle være et tre-cifret millionbeløb, for alt i alt får staten en kæmpe besparelse, og vi får en meget mere sikker by ud af det«, siger han.
Pengene vil komme ind igen
Socialdemokraterne i København har for nylig besluttet at lade forsøget med legalt, kommune-hash være en del af deres kommende valgkamp.
LÆS LEDERFri hash er forsøget værd
Han understreger, at myndighederne ikke skal konkurrere med bande-pusherne på prisen. Og han mener i øvrigt, at pengene vil komme ind igen.
»De vil komme automatisk. Hvis man køber hash ind for hundrede millioner, men samtidig hiver en milliard kroner ud af bandernes hænder og sparer politiressourcer, så er det positivt«, siger socialordføreren.
»Men vi er ikke gået ind i det her for at tjene penge. Det er for at få det kriminelle marked væk fra byen«, siger han.
Hvordan vil I afgøre, om den legale hash skader banderne?
»Det er meget let. En mere sikker by, langt færre skudepisoder, færre bandemedlemmer og færre hashmisbrugere. Vi ved, at banderne slås om hashhandlen«.
LÆS MEREKøbenhavns Kommune fremsætter forslag om fri hash
Hvordan kan I vide, om færre skud er resultatet af hashforsøget og ikke eksempelvis en ændret politiindsats?
»Det kan vi tydeligt se. For det, der skete, da den borgerlige regering kørte hårdt mod hårdt på Christiania, var, at hashmarkedet blev spredt ud over hele København«, siger Lars Aslan Rasmussen.
»Hvis det er lige så usikkert om tre år, som det er lige nu - og der er lige så mange misbrugere - så er jeg sikker på, at vi lukker det her forsøg ned, og så er jeg også sikker på, at banderne står klar til at tage over igen«.
http://politiken.dk/indland/ECE1941833/ ... ionbeloeb/