Shambala, triclosan er ikke giftigt, det er (muligvis) hormon forstyrrende - og har intet med flourid at gøre. Jeg kunne aldrig drømme om at bruge en tandpasta med bactericider eller antibiotika i (triclosan er tilsat som bactericid). Det er dog ikke dét der (tilsyneladende) bliver diskuteret her. Jeg bruger iøvrigt selv 'Colgate Karies Kontrol', med mægtige 1450ppm flourid i. (450ppm fra NaF og 1000ppm fra Na2PO3F) - og der står intet sted på min tandpasta, eller pakken, at jeg skal kontakte læge hvis jeg sluger det. Der står dog "Rådfør dig med tandlægen eller lægen, hvis du også indtager flourid fra andre kilder". Her menes altså ikke hvis man på nogen tænkelig måde indtager flourid, men hvis man fx får et specielt tilskud eller medikament - eller har et job der eksponere en for mere flourid end en gennemsnits dansker osv.
Det er ikke fordi jeg ikke anerkender at der kan være en skadevirkning ved et indtag af flourid. Jeg mener bare at hvis man skal til at bryde sit hoved med den smule, kan man jo nærmest ikke gå udenfor en dør af frygt for tungmetaller i luften og div. andre giftstoffer man møder på en normal dag. Baktericider, fungicider og antibiotika er dog en helt anden historie og der er jeg ganske enig i at disse stoffer ikke hører hjemme nogen steder og kun bør benyttes i så begrænset omfang som muligt, af folk der forstår at bruge dem - og slet ikke som tilsætningsstof i dagligdags ting.
Jeg skrev beskeden lidt hurtigt inden jeg skulle ud af døren her til morges, det jeg mente var at triclosan var hormonforstyrrende, og ikke decideret giftigt. Jeg nævnte ikke triclosan for at sammenligne det med fluorids påståede skadesvirkninger, men bare for at drage en parallel, til andet skadeligt kemi der er at finde i Colgates produkter. Det var også Colgate der patenterede fluoridtandpasta, propaganderede for det, og lancerede det verden over. Jeg mener generelt ikke at tandpasta skal indeholde kemi - tandpasta bør fungere som et slibemiddel, og ikke som en kemibombe der 'beskytter' mod alverdens ting og sager. Prøv at google nogle af de stoffer der er tilsat, nogle af dem er farlige ved indhalering (jaja, det er selvfølgelig afhængigt af hvor stor dosis der er tilsat). Så jeg har i det hele taget en sund skepsis overfor den slags, og særligt Colgate, der er den største synder af kemi i hygiejneprodukter. Derfor ville det heller ikke undre mig, at indtagelse af (Natrium)fluorid er giftigt. Og det er der så også kommet beviser for.
Nej, man behøver jo heller ikke at blive paranoid over det, men man kan ændre på sine forbrugsvaner. Der er god grund til at tænke sig om, når man handler ind. De nye plastflasker for at tage et eksempel, er også hormonforstyrrende, så kan man jo ganske enkelt beherske sit forbrug af dem, og undlade at bruge dem som drikkedunk.
Og som tidligere nævnt, er det vidt forskelligt hvor meget fluorid man bliver disponeret for. Tror du selv at de fleste mennesker har overblik over deres fluorindtag? Så ''den smule'' er en ret vilkårlig smule.