Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 11:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Seventy years ago - on April 16, 1943 - Swiss chemist Albert Hofmann accidentally discovered the hallucinogenic effects of LSD-25. Its psychedelic effects came on during his bike ride home.
Albert Hofmann was 37 years old and a research chemist at the pharmaceutical company Sandoz when he discovered LSD-25. He had been working on the substance since 1938 when he first synthesized the naturally occurring lysergic acid, found in the fungus ergot. His aim had been to research the medicinal properties in plants and develop drugs to help reduce blood pressure in pregnant women. And Hofmann did indeed develop a number of blood pressure medicines in his working life. But on April 16, 1943, he temporarily stepped into another world.
His son, Andreas Hofmann, spoke to DW about his father's story.
DW: How did your father discover LSD?
Andreas Hofmann: He was working on a substance, which had been known for a few years, but which was not showing any useful results. But he was convinced the substance had potential, so he continued his research. And while he was working on this substance, the smallest amount of it must have entered his body somehow through the skin - it's possible that he touched his skin with the end of a pipette - and it gave rise to these symptoms that are now well known. And they first emerged as he rode home on his bicycle. He always took his bicycle to work back then - it was eight kilometers to the office - and on his ride home he started to feel strange…
He started to have a psychedelic experience…
Yes, but it wasn't known as such back then. He simply didn't feel well. He went home and lay down, and that's when he started to have these psychedelic hallucinations. He saw strange images. His sense of sight had changed… his sense of sound, all his senses had been altered, and it started to get quite scary. So, my mother rang the family doctor, but he didn't know what was happening, so all he could was treat my father as best as possible using conventional methods. After a while, the hallucinations stopped. Later, they would come back and then go again, and the intervals between these experiences got greater and greater. And so my father started to wonder whether it could have had something to do with the substance he was working on.

Læs mere der ---> http://www.dw.de/never-tried-lsd-the-drug-my-father-discovered/a-16747768

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ifølge wikipedia er det først på fredag det er bicycle day.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_day#.22Bicycle_Day.22 skrev:
April 19, 1943, Hofmann performed a self-experiment to determine the true effects of LSD, intentionally ingesting 0.25 milligrams (250 micrograms) of the substance, an amount he predicted to be a threshold dose (an actual threshold dose is 20 micrograms).[7]

Men stadig, glædelig bicycle day!

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Men d. 19 var den dag han tog det første gang med vilje. Den 16. var et uheld.

Site Webmaster
Brugeravatar

Hofmann om sin første oplevelse med LSD, fra LSD : My Problem Child skrev:
Slowly I came back from a weird, unfamiliar world to reassuring everyday reality. The horror softened and gave way to a feeling of good fortune and gratitude, the more normal perceptions and thoughts returned, and I became more confident that the danger of insanity was conclusively past.
Now, little by little I could begin to enjoy the unprecedented colors and plays of shapes that persisted behind my closed eyes. Kaleidoscopic, fantastic images surged in on me, alternating, variegated, opening and then closing themselves in circles and spirals, exploding in colored fountains, rearranging and hybridizing themselves in constant flux. It was particularly remarkable how every acoustic perception, such as the sound of a door handle or a passing automobile, became transformed into optical perceptions. Every sound generated a vividly changing image, with its own consistent form and color.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hmm, ja det lader til at være sandt nok, men igen med reference til wikipedia, så lader det til artiklen blander tingene sammen.

Citat:
It was set aside for five years, until April 16, 1943, when Hofmann decided to take a second look at it. While re-synthesizing LSD, he accidentally absorbed a small amount of the drug through his fingertips and serendipitously discovered its powerful effects.[5] He described what he felt as being:

... affected by a remarkable restlessness, combined with a slight dizziness. At home I lay down and sank into a not unpleasant intoxicated-like condition, characterized by an extremely stimulated imagination. In a dreamlike state, with eyes closed (I found the daylight to be unpleasantly glaring), I perceived an uninterrupted stream of fantastic pictures, extraordinary shapes with intense, kaleidoscopic play of colors. After some two hours this condition faded away.[6]

Hehe, det her er som at diskutere om gaverne skal åbnes om aftenen d. 24 eller om morgenen d. 25. Det er nærmest som at have en rigtig religion <3

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

rbp: Den beskrivelse er fra den 19. april, dagen hvor han lavede sit første deciderede eksperiment. Den 19. april er derfor også dagen hvor den psykedeliske effekt af LSD blev opdaget med sikkerhed. Ganske vist havde Hofmann jo haft en oplevelse fredagen inden, men der vidste han jo ikke hvorfor han havde haft den.

Og drop alt det med sekundære kilder. Albert Hofmann beskriver hele forløbet præcist i sin bog "LSD - My problem child", så der ikke er noget at være i tvivl om.

Site Webmaster
Brugeravatar

rbp: Den beskrivelse er fra den 19. april, dagen hvor han lavede sit første deciderede eksperiment. Den 19. april er derfor også dagen hvor den psykedeliske effekt af LSD blev opdaget med sikkerhed. Ganske vist havde Hofmann jo haft en oplevelse fredagen inden, men der vidste han jo ikke hvorfor han havde haft den.

Det har du helt ret i yeti, jeg var lige for hurtig på aftrækkeren.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem

Det skal sgu fejres.

Gad vide om man hallucinerer anderledes i dag, end for 70 år siden? I dag er vi vel delvist præget af vores forventninger til trippet, men det kan Hofmann ikke have været.

Medlem
Brugeravatar

Som sagt før, lidt som at fejre jule aften den 25. men: https://www.facebook.com/events/517452824983588/
Eller så må det jo næste være nytårs aften? hmm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det skal sgu fejres.

Gad vide om man hallucinerer anderledes i dag, end for 70 år siden? I dag er vi vel delvist præget af vores forventninger til trippet, men det kan Hofmann ikke have været.

Der er måske forskelle. Jeg kunne forestille mig at der er en tendens til at få mere konkrete visuals, genstande eller væsener. Det skulle så være fordi at de trippende har fået at vide at det er sådan visuals fungerer - og oplevelsen tilpasses så efter forventningen.

Men jeg ikke se nogen grund til at de geometriske visuals skulle være anderledes. Her er et interessant bud på hvor de typiske psykedeliske visuals kan stamme fra: http://countyourculture.com/2011/03/13/ ... al-cortex/

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En lille sjov side der forvandler andre sider til ACIDDD

http://lsd.bicycle-day.com/en/

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]