Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 22:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Svampe debut
Medlem

Hej jeg er en 19 årig gut.

Jeg leget med tanken om at prøve meskalin, men det er tydeligvis ikke specielt nemt at få fat på. Jeg har forstået at svampe er et alternativ og endda et mildere alternativ.
Jeg undersøger stadig hvordan jeg skal få fat i svampe, så er stadig på et meget tidligt stadie.
Jeg læst en del triprapporter men er stadig usikker på hvad jeg skal forvente at sådan et svampetrip og hvorvidt det noget jeg skal vente med.
Svampe er mit første møde med de mere psykoaktive stoffer, jeg har prøvet cannabis.

Helt konkret; er det muligt at beskrive hvad man skal forvente af et trip, samt hvilke tanker skal man gøre sig inden man tager svampe og muligvis hvad er et ideelt setup?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Helt essentielt, nej, det er ikke muligt at beskrive det. Ikke så det rigtig trænger igennem. Jeg havde selv læst spalte op og spalte ned inden mit første trip, og det var på ingen måde, som jeg havde forestillet mig. Det var meget vildere, sjovere, bedre (indsæt selv flere adjektiver) end jeg havde læst. Og meget anderledes end jeg forestillede mig. Så jeg kan anbefale dig at gå ind til oplevelse med et åbent sind (selvfølgelig skal du stadig læse en masse om det, så du har en ide om hvad du måske skal forvente).

De tanker, jeg synes, du skal gøre dig er følgende:
Har jeg lyst til at få gulvtæppet revet væk under benene på mig og min forståelse af verden?
Har jeg lyst til at helt basale begreber som tid, bevidsthed og ego for evigt får en helt ny betydning?
Er jeg tilfreds med den måde jeg ser verden på nu?

Hvis du svarer ja til de to første og nej til det sidste, så vil jeg mene, at du vil få noget ud af svampetrippet og den psykedeliske verden generelt. Så skal du bare finde ud af med dig selv, om du er klar til det. Jeg ville måske vente et stykke tid endnu, grundet din unge alder.

Alt det bedste på din videre færd i den psykedeliske verden! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
alt det der bliver skrevet på wiki's osv. skal du tage MEGET bogstaveligt, altså hvis du (det kan du ikke) forestille dig alle de ting der bliver beskrevet på samme tid, så har du ca. hvordan et trip er :)

hav rigtigt meget respekt for det, især første gang - jeg kom til at brænde nallerne rigtigt slemt på det og er først nu, et par år senere, begyndt at lege reelt med tanken om at gøre det igen.

du kommer til at se på ting på en anden måde bagefter, psychedeliske stoffer er MILDEST TALT øjenåbnerer! det er ikke sikkert det blir hverken skidt eller godt, men ændret blir det. det bliver med meget stor sansynlighed den største "begivenhed" der hidtil er sket i dit liv, så tænk dig rigtigt godt om og sørg for det nødvendige - tripsitter, gode omgivelser, så få mennesker omkring dig som muligt.

det var måske lidt på den negative konto, men det er helt klart noget man få utroligt meget ud af både under og efter trippet! :)
der sker jo heller ikke noget ved at vente lidt med det, jeg har det bedst med at gå og tænke over sådan nogle ting i længere tid.
held og lykke MÆ' D!

Medlem

Tak for svaret.

Meget interessante spørgsmål du stiller. Spørgsmålene får man straks til at tænke på Neo i matrix der er villig til at tage den røde pille der viser ham den sande verden, frem for at leve i en illusion. Et spørgsmål hver matrix seere har stillet sig selv om man ville være villig til at forsvinde fra alt det man kender i håb om at opnå den dybere sandhed. Et svampetrip er nok langt fra ligeså omfattende, men som du beskriver det er der jo tale om helt basale begreber som ændre betydning resten af livet. Denne tanke både frygter mig og fascinerer mig.
Dog kan jeg ikke lade være med at være kritisk i forhold til at et svampetrip trodsalt er så omfattende at det ændringer betydningerne af visse begreber. Jeg har det netop sådan at hvis jeg prøver svampe så tager jeg dem ikke for at opleve en dybere sandhed jeg tager dem for trippets skyld og for samme skyld som når jeg ryger cannabis, nemlig for at opleve en andre følelser eller følelser forstærket. Jeg går ind med den opfattelse af alt det jeg oplever i mit svampetrip er illusioner skyldet svampene. Jeg kan ikke forestille mig andet end at jeg efter trippet vil have samme oplevelse, nemlig at disse 6 timer jeg var påvirket, var præget af virkelighedsfjerne illusioner, der havde meget lidt med virkeligheden at gøre.

Du/I må meget gerne forklare hvorfor jeg med denne opfattelse måske ikke harmonere med hvordan det er at tage svampe.

Først nu har jeg set din post Joe_biden.
Det du nævner er næsten det samme som phillip fry, nemlig i bund og grund at du selv efter trippet føler dig ændret. Denne tanke kan ikke lade være med at frygte mig og samtidig betvivler jeg den, da jeg netop ikke kan forstå, hvordan jeg vil føle mig ændret efter trippet med den holdning at alt det jeg oplevede var under bedøvelse/påvirkning af svampe/syre.

Medlem

Et lille tillægsspørgsmål: Er det fælles for alle psykedeliske stoffer(LSD, Meskalin, svampe ovs.) at man i ligeså grad, som det netop bliver nævnt her med svampe, at man ser verden på en helt ny måde efter at have prøvet dem?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Et lille tillægsspørgsmål: Er det fælles for alle psykedeliske stoffer(LSD, Meskalin, svampe ovs.) at man i ligeså grad, som det netop bliver nævnt her med svampe, at man ser verden på en helt ny måde efter at have prøvet dem?

I større eller mindre grad. I meget høj grad med LSD (og meskalin, kunne jeg forestille mig). I mindre grad med for eksempel 2C-stofferne, synes jeg.
Citat:
Et spørgsmål hver matrix seere har stillet sig selv om man ville være villig til at forsvinde fra alt det man kender i håb om at opnå den dybere sandhed. Et svampetrip er nok langt fra ligeså omfattende

Jo, det er.

Jeg synes, det er en rigtig trist holdning du har, hvis du går ind til oplevelsen og per automatik nægter at anerkende den virkelighed svampene tilbyder dig. Så kan du i min optik lige så godt blive ved med at ryge tjald. Det svampene og andre psykedeliske substanser KAN, er nemlig at give en et andet perspektiv på eksistensen. Det er derfor, jeg selv er så fascineret af dem, og derfor jeg bliver ved at vende tilbage til den psykedeliske verden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?

Kaktus,svampe og Ayahuasca, er skabt i naturen, og siges/ses derfor mere naturlige og spirituelle
mens LSD,MDMA og andre RC, kommer fra laboratoriums, hvor de enten ved en uheld(im looking at you Albert :P ) eller ved design, er blevet skabt til at have en eller flere specifikke effekter

men fælles for dem alle er at de kan give dig et trip, og de fleste trip ende som regel et sted, for godt eller ondt

hvad man fortrække er selvfølgelig ren og skær op til en selv

Senest rettet af Steve Holt! 15 maj 2013 22:34, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kaktus,svampe og Ayahuasca, er skabt i naturen, og siges/ses derfor mere naturlige og spirituelle
mens LSD,MDMA og andre RC, kommer fra laboratoriums, hvor de enten ved en uheld(im looking at you Albert :P ) eller ved design, er blevet skabt til at have en eller flere specifikke effekter

mens fælles for alle sammen er at de kan give dig et trip, og de fleste trip ende som regel et sted, for godt eller ondt

hvad man fortrække er selvfølgelig ren og skær op til en selv

Bullshit og naturfacisme... Kemikalier er kemikalier, om de så er skabt i naturen eller ej. Det er hvad der sker i hovedet, der er interessant. Ikke hvor det er produceret. LSD er for eksempel enormt spirituelt og godt i naturen.

Medlem
Brugeravatar

der forskel på Kaktus,svampe og Ayahuasca også
Mascalin, psilocybin og DMT

Ja det virksomt stof er det samme, men jeg ved da i det mindste nå vi taler svampe, at der flere stoffer der spille ind.

personligt give jeg ikke særlig meget for naturlige produkter, men svampe, skulle være meget bedre en ren psilocybin, især nå vi snakker stærkere svampe en cubisis

Medlem
Brugeravatar

Citat:
LSD er for eksempel enormt spirituelt og godt i naturen

Jeg siger ikke at man ikke kan have et spirituelt trip på LSD, det kræver imo bare en hel del mere en f.eks svampe, da det kan være en del svære at styre.
Har f.eks siddet og skriget af grin i 8-10 timer på LSD, mens jeg har haft dybe filosofiske tanker på svampe, fælles for begge trip var nogenlunde den samme set & setting.
Men LSD overrumlet mig bare og tog alt kontrollen.
Så jeg vil helt klart anbefale svampe til en nybegynder
og gemme LSD til de lidt mere garvet

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg går ind med den opfattelse af alt det jeg oplever i mit svampetrip er illusioner skyldet svampene. Jeg kan ikke forestille mig andet end at jeg efter trippet vil have samme oplevelse, nemlig at disse 6 timer jeg var påvirket, var præget af virkelighedsfjerne illusioner, der havde meget lidt med virkeligheden at gøre.

jeg føler ofte at virkeligheden føles mere "virkelig" når jeg tripper, end når jeg er ædru og jeg tror også det er denne følelse der gør at mange ser sig selv som "opvågnet" fra en søvn, som er "hverdagens trummerum" efter et trip hvor man "bryder igennem"... Mange citationstegn, I know, men oplevelserne er jo altid subjektive. Min pointe er egentlig bare, at du måske godt kan opretholde idéen om, at det "bare var svampene/stoffet" i et stykke tid, men hvis du tripper igen og igen, vil tripvirkeligheden på et tidspunkt begynde at flyde over i den normale virkelighed, om du vil det eller ej. De store oplevelser kalder på at blive taget seriøst, hvordan man så ser på katalysatoren for dem er i og for sig ligegyldigt, spørgsmålet er hvor bevidst du vil have processen skal være. Håber du kunne forstå/bruge mit indlæg til noget.

Medlem

Phillip Fry du må sige til hvis jeg misforstår dig, men jeg forstår dig således at du mener, at når man tripper svampe så ser/oplever man en altid eksisterende virkelighed der dog kun er synlig under svampetrippet. Hvis du er af denne overbevisning kan jeg nemlig sagtens forstå at vi forskellige holdninger til at trippe svampe.
Du må meget gerne uddybe hvis du har lyst hvordan du oplever det sådan. For jeg er, som du sikkert kan mærke mellem linierne meget sketisk overfor at svampe rent faktisk skildrer en eksisterende virkelighed og ikke blot en hjerne hvis receptorer er stimuleret i så mærkværdig måde at hjerne simpelthen ikke kan skildre den virkelige virkelighed og kommer til at skildre en forvranget virkelighed.
Min holdning skyldes helt sikkert at jeg aldrig har prøvet svampe og jeg kan sagtens tage mig til takke med at man er nødt til at prøve svampe for at opleve det sådan og at det simpelthen ikke kan beskrives. Jeg er såmænd bare nysgerrig.

The Joker
Jeg bliver vældig provokeret når jeg læser de her indlæg hvor gentagne personer mener at tripvirkeligheden er mere virkelig eller i hvertfald på samme niveau som den ædru virkelighed. Det er som sådan ikke provokeret i den negative forstand for jeg synes det er meget interessant og det giver mig også en vis motivation for at opleve om dette rent faktisk passer. Udefrastøende og som en person der aldrig har prøvet svampe har jeg nemlig så forbandet svært ved at se det rent naturvidenskablige argument for hvorledes der er en indicier for at tripvirkeligheden ikke bare er en forskruet virkelighed der ingen grund har for at blive taget seriøst.

Medlem
Brugeravatar

Synes du skulle læse The Doors of Perception af Aldous Huxley
(i det mindste wiki artiklen som jeg linker til)

Huxley havde mange af de spørgsmål som du har, og prøver på bedste vis at besvare dem, ved at tag et meskalin trip.

Selvfølgelig få du ikke et svar før du selv har prøvet at trippe, men Doors of Perception, er et rigtig godt sted at starte imo

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
når man får en ny vinkel på en ting, så er det meget normalt at skifte synspunkt omkring den givne ting ikke?

svampe giver en markant anderledes vinkel på alting, så det er da næsten utænkeligt at du ikke vil skifte den måde du ser ting på.

den rus cannabis giver foregår slet ikke lige så meget i dine tanker som du går og tror, men det vil du finde ud af :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Man kunne også stille spørgsmålet den anden vej rundt: Hvorfor skulle den virkelighed du oplever når du ikke tripper være mere virkelig end den man oplever når man tripper? Den er jo også "bare" et produkt af kemikalier der interagerer med hjernen. Det minder mig om et interessant spørgsmål Shulgin stiller i starten af Dirty Pictures (Som du også godt kunne se som en forberedelse til et eventuelt trip). Han spørger hvorfor der overhovedet er receptorer der kan føre til psychedeliske trips, hvis det ikke er "naturens intention" at vi skal trippe (Se filmen, han stiller det spørgsmål meget bedre end jeg gør her).

Medlem

Hmm jeg synes godt man kan argumentere for at den virkelighed man oplever under et svampetrip er mindre virkelig en den virkelighed man oplever når man ikke tripper. Da jeg ikke selv har prøvet det, vil jeg tage udgangspunkt i en af de triprapporter jeg har læst. Her nævner forfatter at under trippet siger en af hans venner "lilla" og straks bliver himlen og træerne lilla. Dette sker vel netop fordi hans sanser ikke reagere trodfast til virkeligheden, men skildre en forvranget virkelighed, hvor hvad han ser påvirkes af hvad han hører.
Kort sagt kan man vel sige at det han oplever er vrangforestillinger der skyldes svampenes evne til at aktivere receptorer.

Derudover er jeg gået i gang med at downloade filmen, jeg er nemlig meget interesseret. Jeg vil også gerne læse The doors of perception af huxley. Jeg har læst brave new world og synes han skriver godt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
For mig virker det lidt som om svampene fjerner eller svækker et tillært filter over det vi ser, og leder mere igennem. Selvfølgelig ændrer de også virkelighedsopfattelsen, men f.eks. det at iagtage skyer på selv små doser. Skyene laver de vildeste ting og føles meget mere aktive end normalt. Hvilke skyer ser et spædbarn, der kigger på himlen, det samme som normale "ikke trippende" mennesker, eller det virvar af former og bevægelse, jeg ser når jeg tripper uden det tillærte filter?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Spændende jeg har nemlig også hørt fra andre kilder at de føler at svampene netop fjerner eller svækker et filter til virkeligheden.

Så Bubber hvordan er din holdning til svampe. Føler du i ligeså høj grad som andre har nævnt, at man efter dit et/første svampetrip, så ændres ens opfattelse af begreber som tid, bevidsthed og ego. Og er dette mindre gældende hvis man tripper på mindre doser, for umiddelbart synes jeg det er lidt af en mundfuld at jeg efter et svampetrip skulle ændre min opfattelse af helt så basale begreber.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For mig at se, lader det til at svampe ikke ændrer, men fjerner begreber- Så synes verden at fremstå "som den er", og ikke ændret af tankernes blændværk

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja. i høj grad. Jeg gør meget ud af mine trips, og verden føles altid ny og spændende i ugen efter. Især sådan noget som at forstå andre mennesker og deres motiver har jeg fået et meget mere nuanceret syn på efter at have taget svampe, men det er måske også fordi det er noget jeg altid har haft svært ved.

Men sådan helt fra hjertet, og i god HR ånd, så er du en smule ung. Jeg synes du skal overveje at vente et par år.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]