hej

jeg har fulgt med herinde lidt tid, men da jeg så dit indlæg, måtte jeg oprette mig, så jeg kunne give lidt af min erfaring videre... For ja, de to psykiatere jeg har mødt, har udelukkende fyret medicin efter mig og været ret ligeglade med mig som person. Og det er desværre den historie, jeg hører gang på gang fra div bekendtskaber, der har været igennem samme tur...
Som 23 årig havde jeg et sammenbrud, blev henvist til psykiater, fik at vide jeg havde stress, var deprimeret (no shit) og var udbrændt som én på 60. Jeg fik citalopram og var oppe på 80mg uden virkning. Min daværende psykiater sagde endda, at nu ville han ikke lyde som den stereotype psykiater, der bare udskrev medicin, men han syntes da lige vi skulle prøve... Efterfølgende blev jeg kaldt "en sart lille blomst", og han var en typisk "hvad synes du selv?" "terapeut".
Jeg arbejdede mig ud af det selv, droppede medicinen og kom videre...
Sidste år havde jeg endnu et sammenbrud - det 3. på 6 år og blev igen henvist til psykiater med henblik på udredning af ADD (min egen mistanke). Efter første konsultation fik jeg at vide i december, jeg nok var bipolar med ADD komponenter samt obs på personlighedsforstyrrelse. Fik udskrevet Seroquell (anti psykotisk), trappede op til 300 mg, fik det enormt dårligt (svimmelhed, sov hele tiden, zombie følelse, ligegyldighed). Trappede ud igen.
Anden gang jeg så ham, kom vi decideret op at skændes, fordi jeg ville have terapi, og han mente ikke, jeg ville have gavn af det, før jeg var stemningsstabiliseret og ville nu sætte mig på en kombination af lithium og lamotrigin. Jeg nægtede... Fik lov til at prøve motiron (ritalin) i stedet, men det gjorde mig bare rastløs og irritabel.
I april stoppede han samarbejdet, fordi jeg blev ved med at insistere på terapi, og han kun kunne tilbyde mig medicin..
Røg i noget af et hul efterfølgende og endte med at bede min mor finde ud af, hvordan jeg blev indlagt - noget måtte der gøres og jeg kunne ikke holde ud, at jeg ikke havde lyst til at leve. (ingen selvmordstanker, men total håbløshed).
Vi tog på psykiatrisk skadestue samme aften, jeg blev indlagt natten over, talte med to forskellige læger, der ikke mente jeg var bipolar af den ene grund, jeg aldrig havde haft mani eller hypomani (jeg sover fint, har altid gjort det, men dette overhørte min psykiater fuldstændig).
Blev derefter indlagt på deres åbne 5 døgnsafsnit i 14 dage. Jeg blev udskrevet i fredags og har nu fået diagnosen emotionel personlighedsforstyrrelse. Og personlighedsforstyrrelser kan man altså ikke behandle medicinsk, så jeg gjorde ret i at afvise psykiaterens behandling.
Jeg er ikke i tvivl om, vi alle inderst inde godt ved, hvad der er bedst for os selv...
Dog har jeg sagt ja til at være på lamotrigin som stemningsstabiliserende, indtil jeg har fået styr på mit shit. Men allerede efter bare 3 dage, har jeg hovedpine og træthed, så ved ikke om jeg fortsætter, da man først har virkning efter 2-3 mdr, HVIS man da får noget ud af det overhovedet.
Hvis du har en mistanke om, hvad du skal udredes for, vil jeg klart anbefale dig at blive henvist til visitation via din læge. Det er et mere målrettet og prof forløb fremfor udredning hos de privatpraktiserende psykiatere, der bare scorer en fed hyre på at udskrive medicin og se patienterne en gang om måneden i max 20 min.
Jeg håber, du kunne bruge den ovenstående roman til noget!