Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 18:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh.
Hej derude.

Jeg har lige fundet en billig forhandler af vermiculite, men før jeg kaster mig ud i at købe 100 liter, som er den mindste pose, de har, vil jeg lige tjekke, om der er nogen herinde, der kan rådgive mig om, hvor fint det skal være til PF Tek med brune ris. Forhandleren har følgende størrelser:

- Micro 0,2 – 0,7 mm

- Superfine 0,3 – 1,0 mm

- Fine 0,7 – 2,0 mm

- Medium 1,4 – 4,0 mm

- Large 2,8 – 8,0 mm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Med de priser man nogle gange bliver præsenteret for og man ikke rigtig kan finde andre forhandlere, men kender prisen for 100l. kan virkelig få en til at mindste lysten hvis man bare vil lave et par kager.
Det jeg har fundet er vel det der vil være fine på din liste, og det passer perfekt til kager, men skulle jeg købe 100l. så ville jeg nok gå efter medium, man kan altid lave det mindre og det har en tildens til at smuler med tiden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Jeg bruger "fine".
Havde selv noget "large" dog kun 1 liter - blendede det bare, virkede fint :)

Medlem
Brugeravatar

Med de priser man nogle gange bliver præsenteret for og man ikke rigtig kan finde andre forhandlere, men kender prisen for 100l. kan virkelig få en til at mindste lysten hvis man bare vil lave et par kager.
Det jeg har fundet er vel det der vil være fine på din liste, og det passer perfekt til kager, men skulle jeg købe 100l. så ville jeg nok gå efter medium, man kan altid lave det mindre og det har en tildens til at smuler med tiden.

Tak for de hurtige svar! Det var faktisk også medium, jeg umiddelbart havde i tankerne. Men jeg havde slet ikke tænkt på, at man selvfølgelig bare kan kværne det i mindre stykker, hehehe. :wink: Jeg har engang fået at vide, at den idéelle størrelse skulle svare til en kvart rosin. Er det et udsagn, I kan tilslutte jer? :?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var da noget af det mærkeligste.
Hvad er definering af en kvart rosin? det samme som 3 streger, eller en håndfuld?
Nej, det kan jeg ikke tilslutte mig ;)

Medlem
Brugeravatar

Det var da noget af det mærkeligste.
Hvad er definering af en kvart rosin? det samme som 3 streger, eller en håndfuld?
Nej, det kan jeg ikke tilslutte mig ;)

Hahaha, jeg vippede også med øjenbrynene, da jeg hørte det. Men jeg tror, han mente, at hvert vermiculitekorn skulle være på størrelse med en kvart rosin. Det er i hvert fald en underlig målestok. Men hvad så med riskorn? Skal den være på størrelse med et riskorn, eller evt. et halvt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil sige det jeg bruger er fra en halv rosin og så nedefter. Jeg vil f. eks gerne have det lidt fint når jeg skal rulle mine kager i det. I selve kage blandingen kommer jeg også en håndfuld fin (blendet, hakket, nulret eller fra bunden af posen) i mixet.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil sige det jeg bruger er fra en halv rosin og så nedefter. Jeg vil f. eks gerne have det lidt fint når jeg skal rulle mine kager i det. I selve kage blandingen kommer jeg også en håndfuld fin (blendet, hakket, nulret eller fra bunden af posen) i mixet.

Når du ruller kagerne i vermiculite, er det så, når de er koloniserede? Og det var da ikke meget, du kommer i selve kagerne. Jeg plejer at bruge 2 dele vermiculite til 1 del ris ... Men tak for de meget konkrete råd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jep, når de er koloniseret, burger samme opskrift som dig. Her er nogle kager rullet og urullet, men man kan se der er brugt meget fin verm på de rullede. Det er letter at ha' med at gøre selv om det måske ikke holder på så meget fugt.
Og, ja de svampe ser lidt sjove ud, de er lavet på spore fra et mazatapec growkit. Svampene i det kit var efter sigende også lange og tynde.
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jamen risene blendede jeg også til helt fint mel da jeg startede, men fandt senere ud af at hvis du bare lige hakker dem over så alle ris er halve (cirkus cirkus) så skal det hele nok gå, du kan endda forsøge dig med hele ris - det skal garanteret nok virke - er bare vanedyr.

Udover det tager jeg ikke så tungt hvordan verma'en er, nogle er lidt store, andre er meget små, noget af det er støv. Så længe størstedelen har en størrelse på ca en halv rosin ;)

Nu vi er inde på PF-tek - nogen der har forsøgt sig med flamingo inde midt i kagen for fugt??!

Medlem
Brugeravatar

Jep, når de er koloniseret, burger samme opskrift som dig. Her er nogle kager rullet og urullet, men man kan se der er brugt meget fin verm på de rullede. Det er letter at ha' med at gøre selv om det måske ikke holder på så meget fugt.
Og, ja de svampe ser lidt sjove ud, de er lavet på spore fra et mazatapec growkit. Svampene i det kit var efter sigende også lange og tynde.
[ Billede ]

Hihihi, især den øverst til højre er vild! Fedt set-up, for øvrigt. Er det bare en almindelig computerblæser? Og hvordan udskar du hullet til den, uden at plasticen flækkede? Og så noterer jeg mig, at du kører uden perlite men med lecanødder i stedet, eller hur? Og hvordan varmer du hele herligheden op? Sorry, men mit rig fungerer ikke helt optimalt endnu ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mine ris er en glad blanding af halve og så ned efter, men jeg har set grows lavet på hele ris. Jeg tro bare det tager svampens enzymer længer tid at nedbryde risen. Aldrig hørt om flamingo i midten af kagen, det giver plads til mindre næring, og vand kan de jo altid få, det er lidt svære at tilføre næring under dyrkningen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

True true, mistænker bare de der købe growkits for at have noget lign flamingo i dem.. aner ikke hvad det ellers skulle være.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

[ Billede ]

Hihihi, især den øverst til højre er vild! Fedt set-up, for øvrigt. Er det bare en almindelig computerblæser? Og hvordan udskar du hullet til den, uden at plasticen flækkede? Og så noterer jeg mig, at du kører uden perlite men med lecanødder i stedet, eller hur? Og hvordan varmer du hele herligheden op? Sorry, men mit rig fungerer ikke helt optimalt endnu ...

Ja, det e bare en lille cpu blæser og så har jeg den billiste akvarium fra ebay (den grønne slange nede til højre) til at boble i den pøl vand ser samler sig under leca'en. Jeg ved godt at shotgun tube er moden nu, men jeg vil godt have et positiv tryk i mit tub så det ikke kommer alt muligt skidt ind til mine kager + det giver frisk luft og høj luftfugtighed. Her om sommeren opvarmer jeg jeg ikke mit tub, men om vinteren har jeg en gammeldags glødepære i en lampe jeg kan have over låget og få temp. lidt op. Huller laver jeg med varmt jern eller holder en blæseligter hen mod plastikket og jager noget i gemmen når plastikken er varm/smeltet. Meget simpel..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

True true, mistænker bare de der købe growkits for at have noget lign flamingo i dem.. aner ikke hvad det ellers skulle være.

Det har jeg aldrig tænkt over, jeg troede bare det var rug og verm eller lig? Men lige præsis flamingo er det nok ikke da det ikke har nogen vandholdene egenskaber, så skulle det da lige være som fyld og der kunne jeg tænke mig billigere og mindre anstødelige ting at komme i. Men har ikke de store erfaringer med kits, har aldrig haft et men har set dem hos bekendte.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]