Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 18:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Redigere lige lidt hvis det er iorden, i stedet for at lave et ny emne: Har nu ledt i lang tid efter et emne der siger noget om Groning i et glas-Terrarium, men det er umuligt at finde hvis det existere.. Er ny begynder, og jeg har lige bestil vare fra Holland. Ville høre da jeg ikke har prøvet det før om det evt. var muligt at gro svampe i et glas Terrarium/Akvarium? Og hvis det er, hvordan med udluftning, varmelegeme, os v.? :)
Har hørt en del om HEPA-Filtre? med overtryk, men aner ikke hvordan man bruger det og hvordan det skal sættes igang, osv, nogen ideer?

- På forhånd tak!

Senest rettet af Umbra 23 maj 2013 10:36, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Har ikke selv erfaring med det, men svjv. er terrarier/akvarier brugt i PF-tek metoden.
Du kan læse om det her: http://www.shroomery.org/8409/PF-Tek

Har prøvet et af de "growkits" du kan bestille på mange hjemmesider, og der var det ikke nødvendigt med varmelegeme, eller udluftning(der er et filter på posen det står i). Den skulle bare dunkes og derefter stå i 1-2 uger og passe sig selv.

Junior medlem

Ok, tak du! :))

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det link er meget "old school" som der også står med store bogstaver i starten "for historical research purposes only", det var den måde man dyrkede for over ti år siden, folk har lært meget siden. En af disse plastikkasser er mere velegnet til dyrkning hvis man dyrker fra grunden af. Growkits skal bare stå i den medfølgende pose.
Billede

Junior medlem

Har jo et terrarie, og har hørt en del om HEPA-Filtre? med overtryk, men aner ikke hvordan man bruger det og hvordan det skal sættes igang, osv, nogen ideer? Eller links til et andet emne om første nævnte..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Jeg synes at have læst i en tidligere tråd om samme emne, at man kunne bore et par små huller en 5-6 cm over bunden af kassen/terrariet, hvor kuldioxiden kunne slippe ud, og så et hul lidt længere oppe hvor man fører en slange fra en luftpumpe til akvarium igennem. Så sætter man en af de der sten på, som man kan købe til at lave luftbobler i vandet i et akvarium. Den sten skulle tage skidtet og overtrykket ville gøre så der ikke kom støv ind og kuldioxiden blev presset ud. Man kan få billige pumper som ikke larmer alverden online eller i en akvarieforretning.

Det var én mulighed. Den anden mulighed er det som den føromtalte trådstarter endte med at gøre.
Han endte med at åbne bedrolleren/terrariet og vifte gassen ud med hånden. Dog stadig med huller boret i bunden.

Ang. fugtighed har jeg set en gammel video hvor de siger at man kan lægge en god bund af perlite og så hælde noget vand derned. Det skulle suge vandet op og afgive fugten stille og roligt. Jeg har også set billeder hvor folk har et glas vand til at stå i hjørnet som også hjælper med at bevare den høje fugtighed. Men under alle omstændigheder bør der sprøjtes vand derind ofte. Dagligt. Svampe består af 90% vand.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt med en varmeplade under terrariet, men det kunne jeg ikke forestille mig. Den skal i hvert fald ikke stilles direkte under kagerne, hvis det er. Og stil kagerne på noget sølvpapir der er foldet et par lag.

Hvis du har en growbox/growkit på vej, så ignorer ovenstående tekst. :)

Edit: Kan se du har glasterrarium. Måske du skulle overveje at købe en plastikboks? De koster 150,-.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

HEPA er filtre der tager ting ud af luften der er mindre end spore, det er ikke noget en alm. dyrker har brug for. Professionelle og fok der har mange penge til deres hoppy bruger bruger dem bla. til at lave et sted et sterilt arbejdsmiljø så de kan lave agarplader, sporsprøjter, klone osv. "i det fri" . Os alm. dødelige kan gøre stort set det samme i en glowbox lavet af den samme plastikkasse som ovenfor.
Overtryk er bare at man pumper lidt luft ind i et kammer så der kommer lidt luft ud af huller og sprækker, i modsætning til undertryk hvor man suger luft ud af et kammer så luft kommer ind igennem huller og sprækker.
Hvis du rigtig gerne vil bruge dit glasterrarium til at dyrke i frem for en plastikkasse som den foroven der er 38liter 52x36x26 i cm....
Hmm.. den måde jeg ville gøre det på var ved at komme et par cm. våd leca (ville lige skylle dem i noget klorvand og så alm. vand eller komme dem en tur i ovnen eller lig. så de ikke har noget uheldigt på sig) i bunden af akvariet. Sætte noget kyllingenet/tråd (igen vasket eller en tur i ovnen) så var et par cm. over leca'en til at stille kagerne på.
Sætte en akvariepumpe til og lade stenen ligge enten nede blandt leca'en eller et separat glas du har stående i akvariet (et glas med stenen i bunden, måske en køkkensvamp, vand og lidt klor) for at få fugtighed op og co2 ud.
Måske hænge en lille 2$ cpu ventilator der ind for at få luften lidt i bevægelse. Og så ellers spray med vand og vifte godt ud et par gange om dagen eller mer' efter behov.
Dette er ikke den eneste og sikkert heller ikke den bedste måde at dyrke sine kager i et glasakvarium, men det er ca. den vej jeg ville gå. Helt sikkert et ghetto setup, men det er billigt og det ville virke. Hey, du ville sikker kunne undvære pumpe og ventilator hvis du sprayet og luftede nok ud per håndkraft.
Men der er flere ulemper med et akvarium, det er tungt at bøvle rundt med, svært at få vand ud der samler sig i bunden, ikke til at lave huller i, svært at gøre helt rent specielt hvis man først for mug indenfor, og sikkert flere ting jeg ikke lige kan komme i tanke om. Du ville gøre dig selv en tjeneste og gøre det meget nemmere for dig selv med en plastikkasse.

Junior medlem

Virkelig! Tusind tak alle sammen! Kæmpe hjælp! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]