Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 15:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hey alle, så blev det min tur til at lave en growlog. Vil lige starte med at sige jeg er totalt nybegynder og dette er et førstegangsprojekt. Vil sætte super meget pris på tips og gode råd! Planterne er alle Pineapple express autoflower (feminized) og er hhv. 1 uge og 3 uger gamle. De er alle sat i et sydvendt vindue, dog får de kun det ys solen tilbyder, når de er store nok (hjælp mig, hvornår??) er der planer om at plante dem ud i haven. Den 3 uger gamle er den eneste af 3 frø der overlevede, men jeg synes den ser meget lav ud, noget forslag til hvorfor? De 3 andre ser fine ud, dog er den enes blad meget gult og den andens frø blev nødt til at hjælpe med at få at (bladene ser temligt gule ud). Jeg gør en dyd ud af at plante dem ”all natural”, og vil helst undgå at fodre dem med diverse gødninger og kunstigt sollys, hvad er jeres erfaringer vedrørende dette? De er alle plantet i pottemuld, dog er det kun de 3 nye der har fået muligheden for ”drivhus effekten”, er dette en god idé eller bare til ulempe?

De 2 første billeder er min Pineapple i 3 uge:
Billede
Billede

Her er opstillingen + de sidste 3, hvilke er på deres 6 dag fra spiring:
Billede
Billede
Billede
Billede

Håber på en masse feedback, ville jeg i hvert fald sætte pris på!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg er ikke den vilde botaniker, og jeg er også kun i gang med mit første (so far) vellykkede grow.
Men med hensyn til "all natural" tror jeg ikke at det er muligt at komme langt uden gødning.
Sollys burde dog være helt fint, hvis ikke bedre end kunstlys.

Medlem
Brugeravatar

Ja okay, hvilket gødning kan du anbefale, hvornår skal de have det og i hvor stor en mængde?

Medlem
Brugeravatar

Hvis du vil lege "all natural" kan du lave brændenældevand - yderst effektivt i første halvdel af planternes liv, og så er det gratis.

Medlem
Brugeravatar

Tak for svar Charles, hvordan fungerer brændenældevand - og hvilken effekt skulle det give?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Der sker ikke noget ved selv at søge lidt ;)

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkning ... g/566.html

http://begynderhaven.dk/index.php/byg-s ... et-godning

Derud over kan du også læse:
http://cf.dcfonline.dk/
Der er alt du skal vide om gødning osv...+ mere til

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem
Brugeravatar

Det giver en kvælstofrig gødning, som planterne elsker når de skal vokse sig store og stærke.
Find en spand med låg, smid en ordentlig bunke friske brændenælder i og dæk med vand - ca et kilo brændenælde til 10 liter vand. Lad suppen stå og trække minimum en uge.
Det bruges fortyndet med vand i blandingsforholdet 1:10.
Det eneste minus er at det stinker helt vildt - derudover er det altså en rigtigt god gødning, og så bliver man varm om hjertet af at kunne lave sådan noget selv.

Medlem
Brugeravatar

Det vil jeg da helt sikkert give et forsøg! Som jeg har spurgt ovenover er det så normalt at den er så lav efter 3 uger, eller kan jeg gøre noget ved det? og hvornår synes i jeg skal plante dem ud?

Medlem
Brugeravatar

Den ser helt fin ud selvom den ikke er så stor. Den begynder at blive gul på kimbladene, og vil sikkert gerne have lidt næring (gødning). Angående udplantning er der ikke umiddelbart nogen god grund til ikke at gøre det med det samme.

Medlem
Brugeravatar

Så er den blevet plantet ud, hvad er jeres erfaringer vedr. meget regn, klarer de sig alligevel? Og er det fornuftigt med en afskåret cola flaske, over planten som et slags beskyttelse/drivhus-effekt? :D :D :D Billede Billede

Junior medlem
Brugeravatar

Efter mine erfaringer gør minidrivhuset ikke det store, da det egentlig bare holder på fugt og varme, så det gir mest mening hvis du laver stiklinger (kloner), da de ikke ma tørre ud.
Ellers har dine planter rigtig godt af noget vind, både for cirkulationen og for at styrke den.
Ang. vand, så har de godt af en masse regn, hvis det da også er kombineret med en masse sol.
Men planterne har bedst af at tørre lidt ud, med 2-4 dages mellemrum. Mærk jorden om den stadig er fugtig et par cm nede, hvis ja så vent med at give vand.
Dine planter har heller ikke godt af at du hælder vand direkte på dem. Solens stråler udtørrer bladene hvis de har vand på sig. Husk derfor altid lige at ruske i planten efter det har regnet.

Tilsidst vil jeg bare sige du sagtens kan dyrke uden at bruge gødning. Gjorde jeg mine første par år, udbyttet bliver dog også derefter. Så vil, som det også er blevet sagt, foreslå dig at lave noget brændenælde suppe, ellers hønse-, heste- og kolort er rigtig god naturlig gødning.

Håber det hjalp lidt.

Held og lykke med projektet og god ryger :D

Medlem
Brugeravatar

Tak for alle de fine svar! En lille update, nu efter hhv. 1 måned og de andre 2 uger :)))
En ene er desværre ramt af et sultent insekt, lad os satse på det ikke gør noget :rocking:

Billede
BilledeBilledeBillede

Synes den største har svært ved at holde sig oppe, kan jeg styrke stænglen eller måske binde den op?

Medlem
Brugeravatar

Det ser da ud til at den står helt fint. Hvis den er lidt vakkelvorn, ville jeg bare skubbe lidt mere jord rundt om stænglen. Du kan også godt binde den til pinden, men gør det så på en måde så stænglen stadigt kan bevæge sig - det styrker stammen, og det kunne den nok godt bruge hvis den netop ikke er så stærk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Pas på du ikke overvander dem.. syntes din jord ser MEGET våd ud på samtlige billeder..

Medlem
Brugeravatar

Billederne er taget lige efter planterne er blevet vandet, ellers tak for rådet ;) Vander kun når de har brug for det

Medlem
Brugeravatar

Først blive bladene delvist spist af insekter eller snegle.. Nu begynder de nederste, + ødelagte blade at blive gule. Synes hverken de får for lidt eller for meget gødning - kan de være i chok? Eller er det bare et spørgsmål om gødning? Beklager den ringe billedkvalitet.. Kameraet havde svært ved at fokusere :evil: :evil:

Billede
Billede

Junior medlem

overgødning?

Moderator
Brugeravatar

Vil jeg også mene. Vent lidt med at gøde, din jord er sikkert forgødet, det er praktisk talt alt pottemuld.

Medlem
Brugeravatar

Det skal jeg gøre, tak igen for hurtige og brugbare svar ;)

Junior medlem

Ser ellers godt ud - Jeg er selv igang med 5x Pineapple express udendørs i potter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]