Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 18:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Det handler selvfølgelig om bilkørsel, men jeg har ikke haft mulighed for at finde en tråd, der beskæftiger sig med lige netop det problem, som jeg står med.
Jeg ryger Cannabis et par gange om måneden, og jeg venter med at sætte mig bag rattet af en bil indtil mindst 12 timer efter indtagelsen. Jeg har ladet mig erfare, ifølge diverse artikler, at THC nu findes i kroppen i mange dage efter indtagelsen, og folk mister kørekortet uden at have en aktiv rus(desværre). http://www.bt.dk/krimi/nye-regler-hr.-og-fru-danmark-mister-koerekort-for-festjoint
Forleden kørte jeg en kammerat hjem, og på vejen derfra farrede en lille dreng ud foran bilen på sit løbehjul, der skete ikke noget, og jeg nåede at bremse. Min bekymring er, at hvis jeg havde kørt den stakkels dreng ihjel, trods han selv var skyld i det, ville have fået skylden og sigtet for uagtsomt manddrab, og dømt til flere års fængsel?
Jeg går og tumler med OCD (tvangstanker og angst), og jeg sidder nu og forestiller mig, at mit liv ramler sammen, og kan slet ikke sætte mig ind i lovgivningen på dette punkt. Er der nogen af jer der kender noget til en episode der minder om denne, hvor en person er blevet dømt for uagtsomt manddrab, længe efter virkningen af stoffet er væk?

Er helt ny herinde, så håber jeg har postet det rigtige sted osv. :gud:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg kan ikke se sammenhængen mellem drabet og virkningen, men ja du kan godt blive straffet for uagtsomt manddrab.

Junior medlem

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem drabet og virkningen, men ja du kan godt blive straffet for uagtsomt manddrab.

Nej, det kan jeg heller ikke selv, men det er loven nok ligeglad med, desværre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Tror ikke det er til at vide, før der er en konkret sagen.
Lovgivningen på området er jo forholdsvis ny, så vidt jeg ved?
Nu jeg tænker mig om, der var sku da en 21-årig gut der kørte en lille pige ned, og der blæste medierne op at han havde røget hash et par dage før.

Junior medlem

Tror ikke det er til at vide, før der er en konkret sagen.
Lovgivningen på området er jo forholdsvis ny, så vidt jeg ved?
Nu jeg tænker mig om, der var sku da en 21-årig gut der kørte en lille pige ned, og der blæste medierne op at han havde røget hash et par dage før.

Nej, jeg kan godt se, at det er lidt besværligt.
Kan du huske, hvad sagen endte med dengang?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Uagtsom manddrab - men kan sku ikke finde artiklen.
Men det har også lidt at gøre med hvem skylden ligger hos i første omgang, men ja - den kan meget nemt blive kastet over på dig.

Junior medlem

Uagtsom manddrab - men kan sku ikke finde artiklen.
Men det har også lidt at gøre med hvem skylden ligger hos i første omgang, men ja - den kan meget nemt blive kastet over på dig.

Okay. Det er trist, at det skal være sådan, men tak for dit svar.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Det kan det vel også selvom man ikke har røget et par dage før. Man skal jo altid køre efter forholdene, f.eks. langsomt når der er dårligt udsyn. Man skal også være ekstra opmærksom når der er børn tilstede. Jeg kunne dog godt forestille mig at politiet ville mene at hashrygning et par dage før ville være en skærpende omstændighed.

Junior medlem

Det kan det vel også selvom man ikke har røget et par dage før. Man skal jo altid køre efter forholdene, f.eks. langsomt når der er dårligt udsyn. Man skal også være ekstra opmærksom når der er børn tilstede. Jeg kunne dog godt forestille mig at politiet ville mene at hashrygning et par dage før ville være en skærpende omstændighed.

Det ændrer vel ikke på at vigepligten stadig skal overholdes? Desuden kørte jeg omkring 30-40 km/t.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det ændrer vel ikke på at vigepligten stadig skal overholdes? Desuden kørte jeg omkring 30-40 km/t.

Citat:
Uagtsomt manddrab
Hvis man dræber en anden uden det var med vilje, straffes man for uagtsomt manddrab. Straffen er en bøde eller fængsel i op til 4 måneder. Et eksempel kan være, at man kører for stærkt i sin bil og kommer til at køre en fodgænger ned.

Hvis gerningsmanden har gjort noget som var farligt for andre, kan straffen for uagtsom manddrab forlænges med op til 8 års fængsel. Et eksempel kan være at køre om kap med en anden bil og derved komme til at køre en person ihjel.
KILDE: http://www.dkr.dk/drab

Det lyder til du kan straffes ligeså snart du har dræbt et andet menneske. Også hvis det ikke er med vilje, men du kommer nok ikke i fængsel hvis offeret selv er skyld i ulykken. Jeg er dog ikke 100 % sikker i min sag. Togchauffører bliver såvidt jeg ved ikke straffet når folk begår selvmord på skinnerne.

Dedikeret medlem

Cannabis eller ej, er det vel uagtsomt manddrab hvis du kører en person ihjel. Hvad er værre er, at du med cannabis i blodet risikerer at få en dom for at køre "påvirket" af narkotika. Dette betyder igen at du risikerer at din forsikring ikke dækker og du skal betale skader på bil og dreng for egen regning.
Samme princip gør sig naturligvis også gældende for sammenstød o.lign med materielskade.

Det er muligt at loven er blevet ændre siden, da det er år siden jeg blev bevidst om dette. Jeg har desværre ikke tid til at søge efter en kilde i skrivende stund.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
f.eks er det jo sådan med alkohol at hvis din promille er over over 0.0 og under 0.5 og der sker en ulykke, så har du ikke gjort noget ulovligt, men du får 100% af skylden for uheldet, med mindre det direkte kan bevises at det var den anden part der begik fejlen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

f.eks er det jo sådan med alkohol at hvis din promille er over over 0.0 og under 0.5 og der sker en ulykke, så har du ikke gjort noget ulovligt, men du får 100% af skylden for uheldet, med mindre det direkte kan bevises at det var den anden part der begik fejlen.

Det er løgn, du kan straffes for at køre påvirket ligeså snart du har alkohol i blodet. Du skal dog køre uhensigtsmæssigt før du kan få en straf når din promille er under 0.5. Hvis den er over 0.5 vil du altid blive straffet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
nej. der tager du fejl :) det er helt lovligt at køre med en promille på 0.2, men hvis du kører ind i en og de tjekker og du har alkohol i blodet så er det en skærpende omstændighed.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

nej. der tager du fejl :) det er helt lovligt at køre med en promille på 0.2, men hvis du kører ind i en og de tjekker og du har alkohol i blodet så er det en skærpende omstændighed.

Jeg ved godt det er lovligt at køre med en promille på 0.2, men hvis du kører uhensigtsmæssigt med 0.2 promille, kan man godt blive straffet for spritkørsel. Ok, kan godt se det er noget flueknepperi.

Dedikeret medlem

^Pointen er, at hvis du kører galt uden nødvendigvis at have kørt uhensigtsmæssigt, kan du i værste fald risikere at blive taget for spirituskørsel og i bedste fald risikere at skulle betale skaderne. Selvom du har under 0,5 i promille eller rester af et stof i blodet.

For at slå det helt fast:

Spirituskørsel

§ 53. For spirituskørsel straffes den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen overstiger 0,50 promille, eller at alkoholkoncentrationen i udåndingsluften under eller efter kørslen overstiger 0,25 mg pr. liter luft.

Stk. 2. For spirituskørsel straffes endvidere den, som fører eller forsøger at føre et motordrevet køretøj efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at den pågældende ikke kan føre køretøjet på betryggende måde.

§ 53, stk. 1 er ændret ved § 1.1 i lov nr. 524 af 06.06.2007 fra d. 01.07.2007. I § 53, stk. 1, indsættes efter »0,50 promille«: », eller at alkoholkoncentrationen i udåndingsluften under eller efter kørslen overstiger 0,25 mg pr. liter luft«.

Kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom m.v.

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, hvis blod under eller efter kørslen indeholder bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fastsat af justitsministeren er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden, og som ikke er indtaget i henhold til en lovlig recept. 1. pkt. gælder tilsvarende for stoffer, som den pågældende har indtaget i henhold til en lovlig recept, hvis indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med recepten.

Stk. 2. Et motordrevet køretøj må endvidere ikke føres eller forsøges ført af nogen, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde.

Stk. 3. Cykel, hestekøretøj eller hest må ikke føres eller forsøges ført af nogen, der af de grunde, der er nævnt i stk. 2, eller som følge af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

Stk. 4. Det er forbudt at overlade føringen af et køretøj eller en hest til en person, der af de i stk. 2 nævnte grunde eller på grund af påvirkning af spiritus befinder sig i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet eller hesten på betryggende måde.

http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovs ... ml#Kapitel 9

.. Og ja, du kan blive dømt for spirituskørsel på en hest. :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]