Det lyder som om du lider af insomni, der måske skyldes din hektiske hverdag.
Hvad med at prøve noget motion? Eller meditation? Det lyder som om din hjerne kører i højeste gear hele tiden, og så er det svært at sove!
Medicin er ikke en løsning, dine problemer vil vende tilbage så snart du stopper med den.
Hvad er mulighederne for terapi? Kognitiv terapi skulle være ganske effektivt mod søvnproblemer. Jeg er selv begyndt på et forløb efter at have opgivet at finde noget medicin der duer.
Hvis du ikke kan få professionel hjælp kan du prøve selv:
Jeg så for noget tid siden en dokumentar, hvor der var en mand i din situation.
Hans terapeut lavede en regel: at han ikke måtte være i soveværelset medmindre han skulle sove. Og at han kun måtte være derinde i den tid han alligevel fik sovet. Du kan prøve at lave en regel om at du først må gå ind i soveværelset kl 4 og så skal du stå op ved den normale tid. Langsomt kan du flytte dette tidspunkt lidt tidligere som det bliver nemmere og nemmere at sove. Du må ikke sove på andre tider af døgnet!
Du skal altså ændre din adfærd og du skal være konsekvent. Det er vidst det kognitiv terapi handler om.
Min psykolog forklarede mig, at grunden til vi ligger vågne er, at vi mennesker tænker på en problemløsende måde. Men med insomni kommer denne tankemåde i vejen for søvnen. Hvis der er noget galt med dit adfærdsmønster, kommer problemerne altså tilbage så snart du stopper med medicin. Du er derfor nødt til at lære at ændre adfærd ved at slå problemløsningen fra gennem kognitiv terapi.