Hvad siger loven egentlig???
Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men har gransket lidt i loven
Hjælp mig venligst med at tyde dette -> Here we go..
(Læg mærke til stk 3. og teksten: kan dog uanset stk. 1)
Mit spørgsmål er nu iht nedestående:
Er privat medicinsk anvendelse, indførsel og dyrkning tilladt?
Lov tekster:
liste A nr. 1 = Cannabis (hvorved forstås alle overjordiske dele af planter tilhørende slægten Cannabis, hvorfra harpiksen ikke er fjernet. Undtaget er dog frugter af hampeplanten (hampefrø) og hampetaver i isoleret tilstand).
§ 2.
stk 1.De på liste A opførte euforiserende midler må ikke forefindes her i landet, medmindre Lægemiddelstyrelsen under ganske særlige omstændigheder og på nærmere fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil.
Stk. 2. Det euforiserende middel, der er opført på liste A som nr. 3, kan dog ind- og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af personer for stofmisbrug.
Stk. 3. Tilberedninger af det euforiserende middel, der er opført på liste A som nr. 1, kan dog uanset stk. 1 ind- og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed.
Stk. 4. Bortset fra forhold omfattet af en tilladelse efter stk. 1, en behandling efter stk. 2 eller anvendelse m.v. efter stk. 3 er ind- og udførsel, salg, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af sådanne stoffer forbudt.
Stk. 5. Den plante, der er opført på liste A som nr. 7, kan dog uanset bestemmelserne i stk. 1 og 4 dyrkes erhvervsmæssigt med henblik på frøproduktion uden tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen.
Men måske har jeg røget natpotten.. Når jeg oversætter stk 3 til almindelig dansk lyder det nemli ca. sådan: Tilberedninger af det bl.a THC holdige rusmiddel cannabis og dets overjordiske plante dele kan, uanset om det faktisk er ulovligt. Lovligt ind- og udføres, sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed... Men er det korrekt oversat?
Kan ikke finde nogen steder hvor "medicinsk øjemed" er uddybet til kun at omfatte statslige og læge faglig brug..
Stk. 4 synes at bekræfte stk.3 i at hvis cannabis anvendes i medicinsk øjemed er det ikke ulovligt.. Det må betyde det samme som der jo faktisk står ordret i stk. 4, at det er ulovligt hvis det ikke falder ind under stk. 3
Hæng lige fast her

- Forholdet "Bortset fra forhold omfattet af en tilladelse efter stk. 1" i stk. 4. Det burde da ophæves af stk. 3, da stk 3. ikke er omfattet af en tilladelse "kan dog UANSET stk. 1" står der jo... og igen i stk. 4 bekræftiges ophævelsen faktisk af denne sætning "...eller anvendelse m.v. efter stk. 3" ...og stk. 3 ophæver jo stk. 1(uanset og i begge tilfælde) - Lidt svært at forklare, men tag det bid for bid... Det kan også være jeg tyder det forkert?
stk. 2 og stk. 5 omhandler, såvidt jeg kan læse andre stoffer..
Med andre ord må det betyde at cannabis er: Lovligt i medicinsk øjemed efter paragraf 2, stk. 3?
Er alt dette tilfældet, kan paragraf 2, stk. 3 være alt afgørende hvis man skulle blive bustet med medicinsk cannabis
..og kan nogle bekræfte min iagttagelse eller hvad man skal kalde det, eller er det hele rent volapyk og skævt tankespind?
Har rettet nogle gange for at gøre iagttagelsen, så tydelig som muligt..