Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 21:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vile lige vise hvordan jeg laver pumpen ind til mit FC (Det kammer jeg har kager i) nu hvor jeg alligevel skulle lave en ny efter et mindre uheld aflivede min gamle pumpe.
Meget simpelt bruger jeg:

Billede

En plastik kasse (her en meget fin Carte D'or is bøtte) jeg bruger helst en lavet af Polypropylen da den kan tåle varme og jeg gerne har nogle liggende da de kan bruges til at lave mad i mikronen og til at svampe fremstilling. De har dette mærke i bunden:
Billede

Så skal man have sig en akvarium pumpe, jeg bruger her en el cheapo pumpe fra the Bay til under 5$, de samme kan findes til under 80kr,- i DK'ske butikker der handler med den slags.

Den næste ting på listen finder du de samme steder, en plastik/gummi slange der passer til din pumpe, de bliver gerne kaldt 5 eller 6mm.

Og så noget filtermateriale, her har jeg for syns skyld brugt både tyvek og polyester polyfill (her fra indmaden fra et vattæppe, ingen bamser eller andre tøjdyr måtte lige døden denne gang) Lav et par huller i låget til filtrene.

Billede

Så lav to huller med en varm genstand i din plastik kontainer, til ledning og slange.

Billede
For at dæmpe lyden kan man tage et par opvaskesvampe og sætte dem fast under sin kontainer.

Sådan ser den ud færdig:

Billede

Efter den har kørt et par dage og man er sikke på alt er som det skal være kan man give den en omgang gaffa så der ikke kommer luft ind mellem låg og kontainer.

Der er LECA i bunden af mit FC kammer. Jeg smelter en hul med en diameter der lidt mindre end slangens, så den sidder tæt af sig selv. Hullet laver jeg sådan ca. 15cm. oppe og så føre jeg slangen i gemmen og ned under leca'en hvor der gerne er vand nok til den kan boble lidt, man kan også sætte en luftsten eller lig på. Det gør ikke noget at den ikke bobler der nede, bare det at den puster på de fugtige leca kugler er nok til at sætte luftfugtigheden op. En god ide, som kunne ha' redet min gamle pumpe, er en af de dimser til et par kr. der gør at der ikke kan komme vand tilbage til pumpen.
En lille pumpe under leca'en giver et positiv tryk i mit FC, frisk luft, høj luftfugtighed og giver cirkulation i vandet under leca'en så der ikke bliver en yngleplads for bakterier. Jeg bruger dog også klor eller saltvand for at undgå at noget nasty yngler i bunden af mit kammer

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Flot, gennemført og nemt at lave efter. og så er det hjemmelavet, det kan vi li' :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
For fanden da "Binde", det var sku da dejligt du lige ville bruge din onsdag på en dejlig guide :) "Syntes godt om" :lol:

Kom til at tænke på, i nogle af de akvarie pumper har små filtre/filterholdere, kunne man ikke sætte et microfilter i dem for ydereligere reducering af luften? eller ville det bare være overkill?

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ville man ikke kunne nøjes med at købe en akvariepumpe og så sådan et "Inline sanitary filter" (filters down to .023 micron with a 99.99% efficiency.) som der bliver beskrevet i det her topic, dog uden stenen: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=45007

Det fylder mindre, koster ca. det samme at lave og så filtrere det vel bedre, da det er helt tæt når man kun skal montere det filter på luftslangen og ind i kassen. Så får man 99,99% rent luft (det svare vel til et HEPA-filter?). Frem for den her metode, hvor der højst sandsynligt også vil trænge ufiltreret luft ind , hvis ikke man får tættet bøtten fuldstændigt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Har du prøvet disse hepa inlinefiltre - de tager altså meget af trykket, måske var jeg bare uheldig.
Min gamle filterkasse bestod af en bedroller med 3 luftpumper, hvor jeg så limede låget fast og brugte fleksibelsilicone ved alle udtag. Siderne på kassen var boret ud med stor kopbor og påsat tyvek. Luftslangerne gik efter filterkassen igennem en mindre tæt beholder med sterilt vand og så ud til FCs.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Det er også meget lidt luft der kan komme igennem dem i følge anbefaling.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ah ja okay, tænkte ikke lige over at der nok skal lidt mere tryk på sådan et filter end hvad en standart akvariepumpe lige kan klare.

Men jeg ville nok bruge sådan en bøtte i stil med denne: Billede

Der er nemlig en gummipakning rundt i kanten så den holder helt tæt. Så kan man bore de huller, tætne med fugemasse og lave et hul som du så sætter et filter af en art på. Mange har noget micropore tape til at ligge i hjemmet, prøv at søg efter det til dem der ikke ved hvordan det ser ud. Mener faktis at der plejer at følge en rulle med i de fleste førstehjælpskasser :)

Medlem

Geografisk sted: Odense
hvis i er interesseret i en hjemmelavet filter der ikke hæmmer lufttrykket fra pumpen overhovedet, men giver en 99% Ren luft, så har jeg en ide her:
luftpumpe, to seperate tuber
en ren krukke med låg og vand(låget laver i to huller i), evt en luftsten.
sammensæt pumpen med den ene tube.
og sammensæt den anden ende af den tube, med krukken.
det skal være sådan at tuben næsten når bunden af krukken.
i putter så vand i krukken så den tube, den kommer under vandet..
på den måde så skal al luft der kommer igennem den tube passere vandet først..
det er en god ide at bruge en luftsten fordi luftsten gør boblerne mindre derved mindre risiko for kontamination.
også igennem et andet hul sætter i den anden tube ind, hvor at tuben ikke kommer under vandet...
og den anden ende af den tube skal så ind i jeres grow box...

long story short: vandet er jeres filter i dette system, husk jo mindre bobler jo bedre fanger vandet enhver kontamination.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]