Vile lige vise hvordan jeg laver pumpen ind til mit FC (Det kammer jeg har kager i) nu hvor jeg alligevel skulle lave en ny efter et mindre uheld aflivede min gamle pumpe.
Meget simpelt bruger jeg:

En plastik kasse (her en meget fin Carte D'or is bøtte) jeg bruger helst en lavet af Polypropylen da den kan tåle varme og jeg gerne har nogle liggende da de kan bruges til at lave mad i mikronen og til at svampe fremstilling. De har dette mærke i bunden:

Så skal man have sig en akvarium pumpe, jeg bruger her en el cheapo pumpe fra the Bay til under 5$, de samme kan findes til under 80kr,- i DK'ske butikker der handler med den slags.
Den næste ting på listen finder du de samme steder, en plastik/gummi slange der passer til din pumpe, de bliver gerne kaldt 5 eller 6mm.
Og så noget filtermateriale, her har jeg for syns skyld brugt både tyvek og polyester polyfill (her fra indmaden fra et vattæppe, ingen bamser eller andre tøjdyr måtte lige døden denne gang) Lav et par huller i låget til filtrene.

Så lav to huller med en varm genstand i din plastik kontainer, til ledning og slange.

For at dæmpe lyden kan man tage et par opvaskesvampe og sætte dem fast under sin kontainer.
Sådan ser den ud færdig:

Efter den har kørt et par dage og man er sikke på alt er som det skal være kan man give den en omgang gaffa så der ikke kommer luft ind mellem låg og kontainer.
Der er LECA i bunden af mit FC kammer. Jeg smelter en hul med en diameter der lidt mindre end slangens, så den sidder tæt af sig selv. Hullet laver jeg sådan ca. 15cm. oppe og så føre jeg slangen i gemmen og ned under leca'en hvor der gerne er vand nok til den kan boble lidt, man kan også sætte en luftsten eller lig på. Det gør ikke noget at den ikke bobler der nede, bare det at den puster på de fugtige leca kugler er nok til at sætte luftfugtigheden op. En god ide, som kunne ha' redet min gamle pumpe, er en af de dimser til et par kr. der gør at der ikke kan komme vand tilbage til pumpen.
En lille pumpe under leca'en giver et positiv tryk i mit FC, frisk luft, høj luftfugtighed og giver cirkulation i vandet under leca'en så der ikke bliver en yngleplads for bakterier. Jeg bruger dog også klor eller saltvand for at undgå at noget nasty yngler i bunden af mit kammer