Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 01:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Dorthes femårige dreng Frederik lider af det sjældne Dravet syndrom, som er medicinresistent epilepsi. I stedet for kun at kunne bedøve Frederik med stesolider ser Dorthe frem til, at årets høst af medicinsk cannabis bliver klar
Ulrik Dahlin
21. juli 2013

I begyndelsen lukker man øjnene for det. Et lille barn falder jo, når det skal lære at gå … Det er alt, alt for svært at erkende, at ens eget barn fejler noget, som ikke kan behandles.«

I en toværelses lejlighed i en dansk provinsby sidder Dorthe og fortæller om sin søn, Frederik, der i en alder af fem måneder fik sit første krampeanfald. Igen da Frederik var omkring et år, fik han et nyt anfald, og fra det tidspunkt kom anfaldene med kramper oftere og oftere. Dorthe har hele tiden været enlig mor.

Frederik, som er født for tidligt, lider af epilepsi i form af det sjældent forekomne Dravet syndrom. Syndromet blev først opdaget i 1978 af den franske læge Charlotte Dravet og kan kort beskrives som medicinresistent epilepsi. Frederiks grovmotorik er helt alderssvarende, men hans mentale tilstand er et par år bagud.

I dag kan der godt gå en måned mellem et af de store anfald, mens Frederik daglig får 10-12 mindre anfald. Hver gang må Dorthe overveje, om det er nu, hun skal ringe 112 efter ambulancen.

Det tog lang tid, før Frederik fik den præcise diagnose. I begyndelsen mente lægerne ikke, at der var grund til nogen særlig bekymring.

»På hospitalet sagde de, at det var feberkramper, og i begyndelsen slog jeg mig til tåls med det. Men jeg undrede mig da over, at han kunne have feberkramper, selv om han ikke havde feber,« siger Dorthe.

En måneds tid senere fik Frederik et såkaldt tonustab, det vil sige, han mistede bevidstheden og drattede om. Som ugerne gik, steg antallet af tonustab, og Dorthe syede en lille hjelm, så Frederik ikke slog hovedet, når han faldt om. Nu mente lægerne, at Frederik måtte have absence-epilepsi, som er en mere almindelig form for børneepilepsi, men når Dorthe nærlæste kurverne fra EEG-scanningerne af Frederiks hjerne, stemte værdierne ikke med, hvad hun kunne læse sig til på nettet.

»Jeg kunne ikke rigtig få noget svar. Sådan er det bare nogen gange, sagde lægerne, og det kunne man ikke rigtig gøre noget ved.«

Da Frederik var halvandet år, kom han gennem en grundig undersøgelse. Det blev konstateret, at han led af Dravet syndrom, og Dorthe fik en forklaring fra et panel af neurologer.

»Den er ikke så god, sagde de. Du er heldig, hvis dit barn bliver fem år. Og hvis han nogen sinde skulle blive 18, så vil han sidde i kørestol.«

Dorthe undrede sig over, at neurologerne kunne være så pessimistiske, hvad angår fremtidsprognosen, hvis syndromet først for nylig var opdaget.

»Du kan kun gå to veje i den situation: Enten kan du stikke hovedet i busken og tudbrøle morgen, middag og aften. Eller også kan du kæmpe imod.«

Dorthe valgte det sidste.

Frederik på nedtrapning

»Dravet syndrom er en genmutation, som ikke er arvelig. Jeg begyndte at researche på egen hånd og lærte snart at skelne mellem begreber som anfaldskontrol og livskvalitet. Hvis ikke Frederik ville blive så gammel, så skulle han i hvert fald have noget livskvalitet. Derfor skulle han efter min mening heller ikke have al den medicin, så når lægerne sagde, at jeg skulle skrue op for den ene eller anden medicin, skruede jeg nogen gange ned i stedet.«

Dorthe ændrede også på kosten og fjernede hvedemel, sukker og sødestoffer. Til sidst var al Frederiks mad økologisk ud fra en antagelse om, at vejen til en kronisk sygdom ofte går gennem maven. Hun undersøgte også alternative homøopatiske kure og fandt til sin egen overraskelse ud af, at behandling med en speciel væske reducerede antallet af tonustab med cirka en tredjedel.

»Frederik gik fra ca. 200 tonustab på én dag ned til omkring 120, og selv om jeg selv ikke rigtig troede på den væske, så virkede den altså alligevel.«

»Når ens barn får en sådan diagnose, så spiller man på alle tangenter. Det nytter ikke kun at gøre én ting.«

Dorthe kunne se, hvordan hendes dreng fik bivirkninger af den medicin, som lægerne ordinerede. Der findes ikke en tilfredsstillende medicinsk behandling, og derfor kommer børn med Dravet syndrom ofte gennem en lang række forskellige medicinbehandlinger.

»Frederik fik utrolig meget medicin. Han mistede balancen, han mistede den smule koordination, han trods alt havde, og han mistede sin personlighed. Og som regel gik en behandling med én medicin godt et års tid, men så ophørte virkningen, hvorefter han så skulle ordineres en ny medicin.«

I den periode ringede Dorte 112 adskillige gange om ugen.

»Man aner ikke, hvad man skal gøre som mor, når ikke man kan få sit barn ud af et anfald, og når stesoliderne ikke virker længere.«

Problemet er, at når Frederik får benzodiazepin (stesolid), så opbygger han en tolerance, og så virker stesoliden ikke efter et stykke tid. Derfor skal drengen med regelmæssige mellemrum nedtrappes, og abstinenserne giver flere anfald.

Det var i den situation, at Dorthe gjorde alvor af at prøve en behandling, som hun flere gange havde læst om på nettet, men ikke havde turdet forsøge.

»Jeg prøvede at bruge cannabis til at mildne hans abstinenser. Jeg var meget nervøs, og jeg troede ikke på, at det skulle virke. Der findes nemlig ikke en mirakelkur mod Dravet syndrom, det havde jeg også læst mange gange.«

Medicin med det samme

Cannabisen virkede på Frederik. Hans anfald blev sjældnere, og det virkede også positivt på hans kognitive evner, så vidt Dorthe kunne iagttage.

»Jeg stod pludselig med en dreng, som var der. Den glasklokke, jeg havde været vant til, at han var inden i – den var væk! Pludselig havde jeg en dreng uden rystelser, uden mærkelig blinken og uden trækninger i ansigtet.«

Dorthe prøvede at give Frederik cannabis tre dage i træk, så havde hun ikke råd til mere.

»Men jeg havde fået blod på tanden. Det var næsten for godt til at være sandt.«

Dorthe fandt også på en en løsning på, hvordan Frederik skulle indtage cannabissen.

»Jeg smuldrede cannabis i smørret i hans madpakke. Og jeg var hunderæd for, at pædagogerne i børnehaven skulle opdage, at den lugtede specielt.«

Dorthe har kun et par gange som teenager prøvet at ryge hash, men det er ikke det psykoaktive stof THC, som er gavnligt for Frederik.

»Det er et andet stof, cannabidiol eller CBD, der virker. Problemet er at skaffe cannabis med højt CBD-indhold, og samtidig skal THC-indholdet være under én procent.«

Det er lykkedes Dorthe at få en bekendt til at hjemmedyrke en særlig form for cannabis, hvor CBD-indholdet er højt. Cannabisformen er fremavlet i USA, men den kan ikke lovligt komme til Europa.

Ifølge Dorthe er der 20-30 børn i Danmark med Dravet syndrom. Hun har kontakt til andre forældre, og flere af dem ville ifølge Dorthe gerne påbegynde en cannabisbehandling af deres syge barn, hvis det bare var lovligt.

»Der skal meget til at gå mod autoriteterne og bryde loven. Det har jeg dybest set slet ikke lyst til, men når det drejer sig om mit eneste barn og hans helbred, så er jeg klar til at gøre det. Jeg har så mange gange snakket med forældre, der med tårer i øjnene giver deres børn endnu en pille, som de godt ved ikke virker. Jeg har set familier, der er kørt helt ned af fortvivlelse over deres situation, og jeg har tænkt for mig selv: Det skal blive løgn!««

Hun har kontakter til spanske forældre til børn med Dravet, der ligeledes er i gang med at dyrke cannabis med højt CBD-indhold. I Spanien er cannabis reelt afkriminaliseret, og den særlige form for cannabis med det høje CBD-indhold kan også bruges af cancerpatienter, der kan modvirke kvalme fra kemoterapien og genvinde appetitten.

»Jeg kan slet ikke have, at andre skal bestemme, at det, som jeg har set er gavnligt for mit syge barn, ikke er lovligt. Min største frygt er selvfølgelig, at politiet kommer og beslaglægger cannabissen, når jeg får den. Hvis det sker, så er jeg parat til at emigrere til Spanien, selv om jeg må rive Frederik væk fra sit miljø, sin børnehave, sine bedsteforældre.«

Dorthes netværk som enlig er forældrene, men dem må hun i givet fald flytte fra. Faren har cancer, mens hendes mor har slidgigt, så de ville ikke kunne flytte med til Spanien.

»Men de ville vil aldrig tilgive mig, hvis jeg ikke gør det bedste for deres barnebarn, så jeg kan blive nødt til at vælge: Hvad er vigtigst for Frederik? At have alt det velkendte og sine bedsteforældre her eller have en hjerne?«

Der burde efter Dorthes mening laves en ordning, så forældre med børn, der lider af Dravet syndrom, kunne få en slags green card med tilladelse til at dyrke medicinsk cannabis.

»Set ud fra et økonomisk synspunkt ville det også være langt billigere. Tænk på hvor mange hospitalsindlæggelser, ambulanceudrykninger, ekstra pædagoger osv. samfundet kunne spare.«

Dorthe helmer ikke, før hun kan behandle sin dreng med det, hun tror virker bedst. Og til efteråret, når den første høst af medicinske cannabis er i hus, vil hun behandle Frederik med det i mange måneder.

»Og så kommer tiden for den store beslutning, hvis det virker så godt, som det ser ud til at gøre: Skal vi blive i Danmark, eller skal vi flytte til Spanien?«

Dorthe er et pseudonym. Kvindens rigtige navn er redaktionen bekendt.

Kilde-URL: http://www.information.dk/467087

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Her har vi en sygdom som nærmest er ikke eksisterende ved indvirkning af cannabinoder i rigtige koncentrations forhold. Her viser det sig af den slemme bivirkning som Sundhedsstyrelsen er imod, nemlig selve rusen, er selv kuren mod hans kramper og manglende kognitive funktioner.

Senest rettet af rootmood 22 jul 2013 11:44, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Igen et eksempel paa Sundhedsstyrelsens grusomhed i disse spoergsmaal. De holder fast i deres antirus-ideologi, uanset konsekvenserne.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Gør de? Jeg har da mødt folk på receptpligtig medicin der har været mere blæst end jeg nogensinde har været på cannabis. Det har nok nærmere noget at gøre med at hvis ikke der er potentiale for at produktet kan indbringe medicinalindustrien enorme summer på bekostning af resten af samfundet, så er det ikke noget værd for dem.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Jeg må indrømme at det virker lidt sygt at give sit femårige barn cannabis uden han ved det...

Men ja, selvfølgelig burde det være lovligt, det er intet mindre end uetisk korrekt at sundhedsstyrelsen forbyder et lille barn hans bedste medicin.

Dedikeret medlem

stakkels moder, og barn selvfølgelig!! Det er klart det rigtige at gøre!!
@bubber du har helt ret, og hvis cannabis blev lovligt ville de jo ikke kunne prakke alle de syntetiske masseproducerede medikamenter på de mennesker som ikk har naturens hjœlp.. naturen er ALLES og man skal ikke spørge om lov!!!... det er ren ondskab at forbyde et menneske at komme i kontakt med naturens rigtige medicinske planter, for at pushe sine egne hjemmelavede kvasalve-stoffer på dem..at lave penge på de syge og døende; føj for en penge-grisk indstilling!!
S T O P T H E W A R O N D R U G S!

Medlem
Brugeravatar

Igen et eksempel paa Sundhedsstyrelsens grusomhed i disse spoergsmaal. De holder fast i deres antirus-ideologi, uanset konsekvenserne.

Huh? Min mormor tager hver aften 5mg hydrocodone som hun får af lægen, har ikke prøvet pillerne, men jeg kan læse mig frem til at det er cirka dobbelt så stærkt som morfin, og du skulle være pisse blæst i 4-7 timer. Og sådan er det jo altid, se bare på ritalin..

Pas nu på med for meget vodka når du skriver og sletter indlæg :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Huh? Min mormor tager hver aften 5mg hydrocodone som hun får af lægen, har ikke prøvet pillerne, men jeg kan læse mig frem til at det er cirka dobbelt så stærkt som morfin, og du skulle være pisse blæst i 4-7 timer. Og sådan er det jo altid, se bare på ritalin..

Pas nu på med for meget vodka når du skriver og sletter indlæg :roll:

Hvis det ikke havde vaeret for din sidste linje, saa havde det vaeret et udmaerket indlaeg. Og du og andre har ret, der er en masse dobbeltmoral, og en masse gode grunde til at tro at det har noget at goere med medicinalindustriens indtjeningsmuligheder.

Og hvad mener du med at jeg sletter indlaeg? Har du ondt i roeven over at vaere blevet modereret? I saa fald burde du tage den i pm, istedet for at skrive det et sted hvor ingen gider laese det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Der hvor solen altid skinner.
OH snap!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er vel det psykedeliske i Cannabis de ikke kan lide. Det er PLUR-Meds. Antidepressive, benzoer osv. har de det helt fint med, da man bliver mere afstumpet af dem. Det er noget de kan lide

Medlem

hold the fuck up. giver hun sit barn cannabis? dagligt? fedt, hvis det virker på anfaldene, men helt ærligt, det kommer jo til at hæmme hans mentale udvikling helt vildt. Det svækker indlæringsevnen hos folk hvis hjerner ikke er fuldt udviklede, hvordan vil hun give en femårig dreng cannabis daglig? er hun dum? Jeg er helt med på at vi bør legalisere det 0g det har medicinske egenskaber... men nej. Hun skal stoppes hurtigt

Senest rettet af lykkeli 22 jul 2013 17:39, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Prøv lige og læs artiklen lykkeli før du kommentere ;)

Medlem

Hmm, hvad mener du, jeg har overset? i slutningen af artiklen står:

"Dorthe helmer ikke, før hun kan behandle sin dreng med det, hun tror virker bedst. Og til efteråret, når den første høst af medicinske cannabis er i hus, vil hun behandle Frederik med det i mange måneder."

Ligemeget hvor pro-cannabis man er, må man anerkende at det har en negativ påvirkning på hjerner, der ikke er fuldt udviklede. Specielt hvis det bliver indtaget dagligt

Senest rettet af lykkeli 22 jul 2013 17:45, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
hold the fuck up. giver hun sit barn cannabis? dagligt? fedt, hvis det virker på anfaldene, men helt ærligt, det kommer jo til at hæmme hans mentale udvikling helt vildt. Det svækker indlæringsevnen hos folk hvis hjerner ikke er fuldt udviklede, hvordan vil hun give en femårig dreng cannabis daglig? er hun dum? Jeg er helt med på at vi bør legalisere det 0g det har medicinske egenskaber... men nej. Hun skal stoppes hurtigt

Øhm... Du vil hellere have at han får benzodiazepiner som Diazepam på daglig basis, frem for cannabis?
Det er jo lidt en pest eller kolera situation, vi står i. Det handler ikke om hvorvidt han skal behandles eller ej, men hvordan.

Medlem

Jeg er enig. Det er en pest eller kolera situation, jeg kan ikke se hvordan cannabis skulle være et hak bedre end benzodiazepiner. Jeg tror derimod, der er en stor sandsynlighed for at han bliver psykotisk hvis han i en så ung alder får daglig cannabis. Så ville jeg næsten foretrække diazepam, selvom det da også er noget mega skidt at give et barn

Men du har ret, det er en svær situation. Jeg er bare ikke så positivt opstemt over at et barn bliver medicineret med cannabis, som i den grad påvirker hjernens udvikling

Dedikeret medlem

Jeg bed mærke i følgende:

"Cannabisen virkede på Frederik. Hans anfald blev sjældnere, og det virkede også positivt på hans kognitive evner, så vidt Dorthe kunne iagttage."

"»Den er ikke så god, sagde de. Du er heldig, hvis dit barn bliver fem år. Og hvis han nogen sinde skulle blive 18, så vil han sidde i kørestol.«"

"Dorthe har kun et par gange som teenager prøvet at ryge hash, men det er ikke det psykoaktive stof THC, som er gavnligt for Frederik.

»Det er et andet stof, cannabidiol eller CBD, der virker. Problemet er at skaffe cannabis med højt CBD-indhold, og samtidig skal THC-indholdet være under én procent."

"»Jeg stod pludselig med en dreng, som var der. Den glasklokke, jeg havde været vant til, at han var inden i – den var væk! Pludselig havde jeg en dreng uden rystelser, uden mærkelig blinken og uden trækninger i ansigtet.«"

Plus flere fx alternativet med benzoer tror ikke de er sunde for udviklingen af et barns kognitive evner.

Medlem

Jeg bed mærke i følgende:

"Cannabisen virkede på Frederik. Hans anfald blev sjældnere, og det virkede også positivt på hans kognitive evner, så vidt Dorthe kunne iagttage."

"»Den er ikke så god, sagde de. Du er heldig, hvis dit barn bliver fem år. Og hvis han nogen sinde skulle blive 18, så vil han sidde i kørestol.«"

»Jeg stod pludselig med en dreng, som var der. Den glasklokke, jeg havde været vant til, at han var inden i – den var væk! Pludselig havde jeg en dreng uden rystelser, uden mærkelig blinken og uden trækninger i ansigtet.«

"»Jeg stod pludselig med en dreng, som var der. Den glasklokke, jeg havde været vant til, at han var inden i – den var væk! Pludselig havde jeg en dreng uden rystelser, uden mærkelig blinken og uden trækninger i ansigtet.«"

Plus flere fx alternativet med benzoer tror ikke de er sunde for udviklingen af et barns kognitive evner.

Jeg mener stadig ikke, cannabis skulle være bedre end diazepam. Tværtimod tror jeg som sagt der er en øget mulighed for at drengen bliver psykotisk. Men okay, jeg havde ikke set citat nummer to, og det sætter selvfølgelig lidt perspektiv på det

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hmm, hvad mener du, jeg har overset? i slutningen af artiklen står:

"Dorthe helmer ikke, før hun kan behandle sin dreng med det, hun tror virker bedst. Og til efteråret, når den første høst af medicinske cannabis er i hus, vil hun behandle Frederik med det i mange måneder."

Ligemeget hvor pro-cannabis man er, må man anerkende at det har en negativ påvirkning på hjerner, der ikke er fuldt udviklede. Specielt hvis det bliver indtaget dagligt

Man må vel acceptere et underudviklet bonghovede, hvis alternativet havde været konstante kramper, ingen kognitiv funktion osv., og i sidste ende død? Epilepsi har det desværre med at forværres hurtigt, som de også giver udtryk for i artiklen. Jeg mener der er meget du har overset lykkeli, hvis du synes det er forkert at medicinere med cannabis i så slemt et tilfælde, uanset alder!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg er enig. Det er en pest eller kolera situation, jeg kan ikke se hvordan cannabis skulle være et hak bedre end benzodiazepiner. Jeg tror derimod, der er en stor sandsynlighed for at han bliver psykotisk hvis han i en så ung alder får daglig cannabis. Så ville jeg næsten foretrække diazepam, selvom det da også er noget mega skidt at give et barn

Men du har ret, det er en svær situation. Jeg er bare ikke så positivt opstemt over at et barn bliver medicineret med cannabis, som i den grad påvirker hjernens udvikling

_Mig bekendt_, skulle cannabis være bedre, da det ikke kræver seponering, for at effekten vedbliver, såsom Stesolid skal.
Det er også noget de snakker om i artiklen.
Det kan være at rusen med tiden aftager, men den medicinske effekt skulle gerne være vedvarende.

Derudover skriver de også
Citat:
"Da Frederik var halvandet år, kom han gennem en grundig undersøgelse. Det blev konstateret, at han led af Dravet syndrom, og Dorthe fik en forklaring fra et panel af neurologer.

»Den er ikke så god, sagde de. Du er heldig, hvis dit barn bliver fem år. Og hvis han nogen sinde skulle blive 18, så vil han sidde i kørestol.«"

Så lige nu tror jeg ikke at den mentale udvikling er i højeste prioritet, men mere blot det at give ham et værdigt liv, så længe det nu engang bliver.

Jeg kan dog sagtens forstå din modvilje mod at give et så ungt et barn cannabis dagligt, men umiddelbart ser jeg det også som det bedste alternativ.

Når han skal trappe ud af de benzoer, kan han jo som de også har skrevet i artiklen opleve en masse anfald, og det ville være forfærdeligt hvis han havnede i status epilepticus på grund af det, hvor de så ingen effekt havde af stesoliden!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
@lykkeli: Så du mener det er bedre bare at lade drenge dø af det eller ende i kørestol? Så hellere leve med kronisk hasherhjerne da, come on... :roll:

Edit: CBD virker i øvrigt tilsyneladende anti-psykotisk, så der er ingen grund til at tro at han skulle få en psykose på noget tidspunkt. Såfremt de bliver ved med at give ham den rette CBD rige cannabis-olie. http://psychcentral.com/news/2012/06/07/marijuana-compound-may-beat-antipsychotics-at-treating-schizophrenia/39803.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]