Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 07:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey allesammen, jeg har på et tidspunkt prøvet at gro nogle planter, det gik bare ikke særlig godt, da de blev gule og døde :(... jeg spurgte derfor herinde om hvordan det kunne være. Jeg fik en masse svar tilbage som var alt for kompliceret for mig til at fatte noget af... ps. er altså ikke dum, men det var ret svært at finde hoved og hale i.

Nu vil jeg lige høre om en anden ting. Er det for det første muligt at gro uden gødning?

Hvis jeg nu alligevel skal bruge gødning, hvilken gødning er så den letteste at bruge?

Nu har jeg før prøvet at gro det på mit værelse, men da der er lidt fugtigt der, tænkte jeg at det måske kunne være et problem....

Sidste spørgsmål er, ville det være en god idé at købe en af de der growtents??... det er jeg selv ret overbevist om nemlig!

Håber i vil svarer på mine spørgsmål :D

Medlem
Brugeravatar

Næringsstoffer er livsvigtige for planter, ligesom mad er for os. Du kan evt. købe en startpakke, hvor det nødvendige følger med.
Fugtighed kan være et problem især i blomst, da planterne kan mugne, udluftning er vigtigt, hvis du ikke har det i forvejen ;) Så vidt jeg husker, så er en god RH værdi i vegge ca. 60% og i blomst ca. 40%

Growtents fungere udmærket, men det er jo svært at svare på, om det ville være en god idé for dig at købe et :D

Medlem
Brugeravatar

Er det for det første muligt at gro uden gødning?

Nej, du kan ikke gro uden gødning - uden mad og drikke dyrker helten ikke, du ved. En skive rugbrød med speger og et æble er godt til formålet. Næring skal der altså til hvis du skal gro og blive stor og stærk. Godt med mad og drikke, og så kommer det af sig selv.
Hvis du snakker om at dyrke planter skal du også helst bruge gødning, men her taleer vi ikke spegepølse. Hvis du gerne vil dyrke planter uden gødning, skal de ned i jorden og udenfor.

Et telt til at dyrke i er en god idé, men ellers er det NU du skal igang - solen slår enhver kunstig belysning. Du kan sagtens gøre det i din vindueskarm, hvis du har ringe mulighed for at dyrke planterne udendørs.

Du skriver at du vil gøre det på dit værelse? Jeg synes du skal lade være hvis du stadigt bor hjemme og dine forældre ikke er med på den.

Slutteligt: hvis der er for fugtigt på dit værelse til at holde planter, bør du heller ikke selv bo der - en god tommelfingerregel.

Medlem

Ja okay fair nok.. det har nok været det der har været mit problem... er der udluftning i growtents? Altså med blæser og sådan?

Medlem

Nu spørger jeg lige lidt mere grundlæggende... hvad skal jeg bruge for at starte et indoor grow? Jeg har en 450 wts hps lampe ...

Tænker på growtents osv... gerne en liste tak :)

Dedikeret medlem

Alle planter skal bruge lys, luft, vand og næring. Hvad du ellers finder på af rammer er vel op til dig selv. :)

Det skal dog siges, at der med luft menes enten en tilførsel af frisk luft, eller at planten står i et rum der er så stort, at udluftning ikke er nødvendigt. Jeg forestiller mig dog, at man dyrker cannabis i så lille en beholder som muligt, relativt til hvor meget lys man har. Hvilket vil sige en-eller-anden grad af aktiv luftudskiftning er nødvendig - om det så følger med et 'growtent' eller ej, komme vel an på hvilket man erhverver sig?

Iøvrigt en priceless og passende indledende kommentar, Charles Ingalls :lol:

Medlem

hehe jo tak ;)... jeg har bare lige nogle flere spørgsmål hvis det er okay ;)

Har kigget på et growtent som har de her specs:

1 x SilverBox Grow Tent 0,4 Mq - 60x60x120cm
1 x High performance Fan GROWTECH 12 x 12cm 220-240V
1 x EasyRoll - Suspension Device

Er det ikke også bedst at have en blæser stående inde i growtentet, eller er det fint nok med den lille blæser på toppen?

og så er der lige en anden ting... tager et aktivt luftfilter lugten? når det går i blomst?

Dedikeret medlem

450W til 0,36m^2 lyder ret kraftigt (~1350W/m^2). Det kunne godt blive en hård start for en lille plante, det svare nogenlunde til høj sol på en sommerdag (~1200-1400W/m^2) - specielt når der kun er 120cm fra top til bund lyder det intenst.

Mht blæser i dit telt, er der jo nærmest ikke plads tilbage hvis der også skal stå sådan en. Lader man ikke bare planter fylde et telt op, så der ikke er nogen retning tilbage at falde i?

Mht kulfilter tager det al lugt (punktum), så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle virke på cannabis-lugt. Vær dog opmærksom på at der skal kunne komme mere luft igennem et filter, end motoren (blæseren) trækker, ellers vil den overophede/have kortere levetid.

Som en lille disclaimer, vil jeg iøvrigt gerne påpege at jeg ikke selv dyrker cannabis, så det er ikke fordi jeg har den store insiderviden når det bliver så specifikt. :)

Medlem

Hvor tit skal man vande?.. og skal der gødning i vandet hver gang?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Når du tager din fede pegefinger og stikker den ned i jorden, hvis så jorden er tør 5cm nede PLEJER det at være tid til at vande, men det afhænger af klimaet, hvornår der skal vandet.
Gødning: Se hvad anbefalingerne siger.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Medlem

Hvis man bruger et growtent, skal blæseren så kører hele tiden? eller er det kun når lampen også er tændt?

Moderator
Brugeravatar

Udsugningen bør kører hele tiden. Ellers stiger den relative fugtighed eksplosivt når pæren slukkes og temperaturen falder, og sandsynligheden for mugdannelse stiger. Desuden skal udsugningen også kører konstant for at kulfilteret virker ordentligt.

Medlem

okay, men det er jo kun hvis man har et kulfilter...

Medlem
Brugeravatar

Der bør altid være udluftning. Om der er kulfilter på eller ej er irrelevant

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]