Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey Psy

Jeg tænkte om der var nogen, der kunne henvise mig til et sted, hvor man kan læse om hvorfor nogle folk ændrer personlighed fuldstændigt når de er stive.

Gør det ikke selv, mister måske lidt hæmninger og bliver lidt liderlig og højtråbende(FISSE!), men har et par kammerater som fuldstændigt slår om fra at være flinke og rare til at være frådende monstre. Det sker ekstremt hurtigt og pludseligt.

Hvad kunne dette skyldes psykologisk/kemisk?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
http://www.sydgaarden.dk/p83.asp

Citat:
Alkohol og dens virkning på hjernens signalstoffer – undervisningsmateriale fra Sydgården

Mål: Øge viden om alkohols virkning på signalstofferne i hjernen og konsekvensen af denne virkning

Teori oplæg om den effekt alkohol har på hjernen:

Dette oplæg har som formål at beskrive fysiologiske forklaringsmodeller for den både stimulerende og dæmpende effekt, alkohol har på hjernen. Trang og toleranceudvikling belyses samtidig på fysiologisk grundlag.

Har intet svar på dit spørgsmål (ud over mine egen små lomme teorier)

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for linket, spændende læsning.

Det eneste der direkte berører ovennævnte problematik er denne sætning:

"Mennesker, som har en tendens til at blive aggressive under påvirkningen af alkohol har en lav serotoninaktivitet i en ædru tilstand."

Så som jeg forstår det, så er det folk der er triste i hverdagen der har en tendens til at blive vrede. Hvilket egentligt virker meget fornuftigt

Det forklarer dog ikke det fuldstændige skift ala Jekyll and Hyde og hvorfor nogle triste mennesker blot bliver dysforiske af alkohol.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
RandyNewman skrev:

Det forklarer dog ikke det fuldstændige skift ala Jekyll and Hyde og hvorfor nogle triste mennesker blot bliver dysforiske af alkohol.

Måske er det fordi de går og gemmer på deres rigtig personlighed i hverdagen, og når de så drikker kommer det til udtryk i en ekstrem grad.

Eller også bare en fysiologisk effekt på deres hjerne der lukker ned for deres personlighed og vækker dyret i dem.

En ting er sikker for mig, ens personlighed har meget at sige, når jeg sammenligner mig med min familie (som jeg forhåbentlig deler gener med ) så jeg langt mere rolig og pjattet når jeg stiv, ingen aggression eller det der ligner.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er desværre præcis en af disse personer RandyNewman.. Har det tværtimod super godt, er godt kørende, gode venner og en dejlig kæreste, god selvtillid og ingen problemer. Dog når jeg drikker klikker den fra at være i godt humør, til en nærmest psykopat lignende person. Det værste er at denne ikke kommer snigende som alkohol "normalt" påvirker, men gå fra at være 1-2 stiv, til 20+ på en øl.. Ville meget gerne høre og læse hvis nogen har noget interesant at byde ind med, mht. topic. Og nej, føler ikke medlidenhed med mig selv - prøver at løse problemet.

Medlem

har mange kammerater, som har rusket diverse tremmer i perioder, pga samme problem.
de mest flinke mennesker til hverdag, men den snapper for dem, under påvirkning af alkohol.

det er yderst interessant, hvis nogle kan belyse emnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.matrixmasters.net/podcasts/T ... adow1.html

Citat:
As I said, we’re not going to step into that morass right now; but going back to the original question – What’s wrong with suppressing and then forgetting the more ?? parts of yourself? Wouldn’t it make for a much more peaceful life, and a happy society? Well, it doesn’t work out that way. The problem is, those suppressed parts of you include not only destructive impulses – they also include creative ones; and above all, the Shadow Beast does not remain quiet and docile. The longer it remains in the dark, and the deeper it’s hidden in the cellar of the unconscious, the more powerful it becomes. In fact, the name of the Shadow’s game is power.

I’ll give the most obvious and well-known example: the gentle, sweet-natured man who changes when he drinks alcohol. Suddenly, everyone’s best friend becomes a sarcastic, mean-spirited, even vicious enemy or destroyer (and, by the way, this applies just as well to women, of course; it’s just easier for me to stick to one gender. I usually refer to therapists as female and patients as male, but that’s simply a matter of convenience, and I assume you realise that). Alcohol is, in our society, the most commonly used way by which the Shadow gets released from its chains for a while, but it’s certainly not the only way. Some people under extreme stress, or in situations involving intense emotions, might burst out with words that shock with their hate and malice; others with even less control over themselves will actually become physically abusive and destructive. Certain drugs will allow the same kind of thing to happen, for some people in some situations. Neither the alcohol nor the drugs are responsible: what is responsible is the unconsciousness of the Shadow.

Men alkohol trigger virkelig også aggressivitet som intet andet. Og aggression er så umuligt at styre. Blodet løber væk fra hjernen og ned i musklerne.

Junior medlem
Brugeravatar

Satori,

Jeg har også undertiden opfattet det som en nietzscheansk dualitet/dobbelthed mellem det Appollinske (ordnede) og det dionysiske (kaos).

Hvor mennesket selvfølgeligt har brug for orden påpeger Nietzsche, at det også har behov for at frigøre kaotiske og destruktive kræfter.
Samme teori har også inspireret Freud til hans ide om det underbevidste og mest relevant i dette tilfælde Georges Batailles teori om excess, hvor et hvert overskud af "orden" må brændes af i et orgie af excess.

Det kan tænkes at når det følelsesmæssige og fysiologiske overdrev er nået (gennem druk) så slukker nogle mennesker simpelthen for "hovedafbryderen" og giver sin hen til kaos.

Men spørgsmålet forbliver: hvorfor kun nogle? Hvorfor et afbalanceret menneske som Hundehovedet og ikke mig f.eks som bestemt har mine issues at døje med?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste person, som ikke ændre personlighed under indflydelse af alkohol eller andre rusmidler.
Det ville da også være kedeligt hvis det kun var 1/3 der kunne opnå en personilighedsændring efter indtagelse af rusmidler.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
jeg har intet kemisk svar på hvorfor, men jeg ved det direkte lukker ned for centre i hjernen og derfor er de eneste funktionelle centre tilbage er vores 3 dyriske instinkter... og det er ; MAGT (vold) MAD(mcdonalds ;)) og SEX (alt der rør sig)
men hvis du tænker over det, er det jo præcis de eneste ting folk har i tankerne når de bliver stive! alt andet fornuft har forladt dem! (slukket)

jeg har selv oplevet jeg har været VERDENS største idiot når jeg har været meeega stiv, det har vi vel alle, og som du siger er det HELT skizofrent ! har nogen gange ikke troet på hvad folk fortalte mig jeg havde sagt eller gjort.! fordi det simpelthen ikke ligger til min personlighed...!
det gør det så åbenbart når alt anden lukker ned! ... :(

Junior medlem
Brugeravatar

Har lige fundet noget forskning på området for dem som har interesse i det det. Der er vildt meget spændende i dette blandt andet en skelnen mellem to typer drukkenbolte:

"Not all alcoholics are aggressive. Cloninger (1987, 1988) has proposed that two subtypes of alcoholism exist, type I and type II. Type I alcoholics are believed to consume alcohol primarily to reduce anxiety, whereas alcohol use for type II alcoholics appears to be part of an overall behavior pattern of impulsive, antisocial behavior. Type II alcoholism is, therefore, characterized by impaired impulse control, antisocial traits, difficulties in social relationships, and physically aggressive behaviors (Cloninger 1986, 1987, 1988). Indeed, Bergman and Brismar (1994) concluded that type II alcoholism is determined by a genetic predisposition to both alcoholism and violence."

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/ ... /12-19.htm

Dedikeret medlem
Brugeravatar

For mig har det både været for at nedsætte angst, men jeg er da også blevet agressiv samtidig. Men det varierer i den grad. Alså nogle gange er det værre end andre. At det skulle være genetisk betinget lyder lidt sært. Medmindre gener skifter fra dag til dag, fra druktur til druktur

RN: Det som jeg henviser til handler om skyggen (Jung) http://da.wikipedia.org/wiki/Skyggen_%28psykologi%29 Forklaringen her skulle så være at, du, ikke afviser den side ad dig, som hos andre kommer til udtryk vha. alkoholindtag.

Det ligget på sin vis tæt op ad det andet du henviser til, synes jeg.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
I mine unge teenage år var det virkelig tydeligt og ekstremt så meget jeg skiftede personlighed. Jeg blev meget aggressiv og voldelig over det mindste. Det var virkelig så galt at jeg til sidst ikke kunne se mig selv i spejlet efter en weekend. Hvis folk rettede mig eller gik imod mig, blev jeg tosset! Jeg har desværre indsamlet et par pletter på attesten af samme grund.. Men nu og de sidste 4-5 år har jeg INTET problem haft overhovedet. Jeg bliver helt anderledes nu, meget kærlig, hjælpsom og generelt bare glad i låget. Måske man vokser fra det og lære at styre det, eller måske er det pletterne som har gjort mig "bange" og rolig. I dont know.

Jeg kender heller ikke en eneste person som ikke skifter personlighed. Og det er jo klart for alkohol ændre jo en del i hjernen under påvirkning. Men jeg skal love for at jeg kender et par stykker som også skifter til "alkohol-monster!" .. Dem holder jeg mig langt fra så snart de drikker. Orker det simpelthen ikke! Fulde mennesker er UMULIGE at snakke med =)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Det kommer vel også an på hvad man drikker..?
Hvis man fulder sig i humle, eller kører en snapsebrandert, er to meget forskellige ting(ihvertfald for mig).
Kan godt få trælse blackouts, hvis jeg er fuld i #12timer :cheers:

-John Rooney.

Medlem

Det kommer vel også an på hvad man drikker..?
Hvis man fulder sig i humle, eller kører en snapsebrandert, er to meget forskellige ting(ihvertfald for mig).
Kan godt få trælse blackouts, hvis jeg er fuld i #12timer :cheers:

Den er jeg meget enig i... Selv efter +25 bajere kan jeg sagtens opføre mig nogenlunde uden at vælte rundt og lukke alt for meget lort ud. Men hvis det er vin eller sprut vi snakker, skal der omkring det halve til, og så kan jeg ikke holde min kæft omkring noget som helst, og ender MEGET ofte med at sige noget temmelig ubegavet. Dog bliver jeg aldrig voldelig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Alkohol er alkohol, thats it. Den eneste grund til at man kan blive en større idiot på snaps, vodka osv er tiden det tager at indtage det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Humle er jo også sløvende bare i sig selv, det har også en indflydelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Alkohol er alkohol, thats it. Den eneste grund til at man kan blive en større idiot på snaps, vodka osv er tiden det tager at indtage det.

Den hopper jeg sku ikke på du..!
Er der nogle facts om dette du vil dele?

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den hopper jeg sku ikke på du..!
Er der nogle facts om dette du vil dele?

http://videnskab.dk/krop-sundhed/ti-myt ... branderten

Kan ikke lige finde det andet link som jeg stoler mere på, men skal nok lede. Men der står lidt om det her http://videnskab.dk/krop-sundhed/ti-myt ... branderten.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som hun skriver så er der ikke lave præcise undersøgelser om det og det virker som om det er noget som hun personligt skønner..

-John Rooney.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]