Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 00:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 35  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

"Østershatte holder ikke længe"
Hvorfor fryser du dem ikke? Pladsmangel?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
"Østershatte holder ikke længe"
Hvorfor fryser du dem ikke? Pladsmangel?

Dels det, dels at jeg blev træt af dem, med fire spande kunne jeg have flush på små tyve kilo. Forærede spandfulde til en bekendts mor som havde adgang til en dehydrator.

Dedikeret medlem

Uhm de smager ellers rigtigt godt har forsøgt at få dem til at gro hjemme i haven det lykkes bare ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Pakkede spandene ind i plastik og lod dem kolonisere inden for, og satte dem derefter ud i et redskabsskur, hvor jeg jævnligt vandede dem. Havde en lille timer som tændte og slukkede for lyset over dem. Den sommer føltes den næsten som om jeg ikke levede af andet.
Kulturen var bare klonet fra en klynge jeg købte i supermarkedet.

Medlem
Brugeravatar

Tusinde tak! Jeg har lige endu et par spørgsmål: jeg har tænkt mig at pode agar under normale omstændigheder, og satse på at østershat myceliet dominerer eller helt får udryddet eventuelle bakterie kolonier. Jeg vil så bruge et stykke af det rene mycelie til spawn. Er dette her dumt? Jeg vil så bruge (pasteuriseret)halm, først indendørs imens det "runner", men nu ved jeg ikke hvad jeg så skal gøre. Akvarium indenfor, eller stille spanden udendøre med en flamingokasse eller andet over? (Så helst at det bliver udendørs) Har også et skur. Jeg tænker på at opnå 90% fugtiged, som beskrevet er nødvendigt. Hvordan får jeg det?
Takker på forhånd :D
Med venlig hilsen

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tusinde tak! Jeg har lige endu et par spørgsmål: jeg har tænkt mig at pode agar under normale omstændigheder, og satse på at østershat myceliet dominerer eller helt får udryddet eventuelle bakterie kolonier. Jeg vil så bruge et stykke af det rene mycelie til spawn. Er dette her dumt? Jeg vil så bruge (pasteuriseret)halm, først indendørs imens det "runner", men nu ved jeg ikke hvad jeg så skal gøre. Akvarium indenfor, eller stille spanden udendøre med en flamingokasse eller andet over? (Så helst at det bliver udendørs) Har også et skur. Jeg tænker på at opnå 90% fugtiged, som beskrevet er nødvendigt. Hvordan får jeg det?
Takker på forhånd :D
Med venlig hilsen

Din teknik lyder fin, men jeg ville alligevel starte ud I det små. Få fat I en plastkasse og dyrk lidt på rug eller pf-tek-kager I den kommende vinter. Så er du klar til at gå stort I gang her til næste sæson. At miste en enkelt kage gør ikke så ondt, som en hel spand. Men hvis du vil udenfor, så tag fat I Stamets igen, staten Washington, hvor han huserer, skulle have et klima meget lignende vores her til lands.
Prøv at læse her om de forskellige østershattes vækstbetingelser http://www.shroomery.org/9419/Oysters, vil tro at dem vi køber I butikken er pleurotus ostreatus eller pleurotus citrinopileatus.
Du kan sagtens putte en flamingo kasse over dine svampe, men husk at de skal have lidt lys og ikke mindst noget luftgennemstrømning.
Jeg ved ikke hvordan du helt præcists opnår 90% luftfugtighed, må lige genlæse svampebøgerne igen og se om jeg kan finde noget.
Den eneste tråd jeg kan huske om det er den her viewtopic.php?f=1&t=34354&p=457932#p457932

Medlem
Brugeravatar

Okay, mange tak! Men jeg vil rigtig gerne begynde projektet lige nu og her. Tror jeg vil dyrke på halm i måske to forskellige spande (med luftgennemstrømningshuller i) overtrukket med plastfolie, så det både kan danne fugt og modtage lys. Jeg vil vande/dugge dem dagligt.
Jeg glæder mig til at se hvad der sker! Desuden tror jeg, at jeg vil lave en simpel glovebox ud af en plastikkasse til de trin, der er bedst i luftstilstand.

og de svære slipper fri.

Junior medlem

Geografisk sted: syd for oslo - nord for rom
Ville såmænd blot vide om der er nogen af jer, der kunne hjælpe mig med et problem inden jeg køber mig til løsningen? Er der nogen af jer som ligger inde med en trykkoger, der ikke bliver brugt længere? Har egentlig ikke de store krav.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Genbrugsbutikker! Der koster de ikke saerlig meget. Hvis det er typen med en fjederaktiveret ventil, saa tjek at den kan aabne frit inden du tager den i brug. Saa er der ikke rigtig noget der kan gaa galt, udover hvis den ikke kan holde taet og temperaturen derfor ikke bliver hoej nok.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Bubber -

tak for svaret. bor i en by med masser af genbrugsbutikker, men de sælger kun gamle kjoler og møbler. er desuden lidt "nervøs" ved brugen af en brugt trykkoger (der er ikke noget at være bange for, så længe sikkerhedsventilen holder, men ....).

fandt en på nettet - fejlkøb til 299 eksl. porto. så det er jo til at overleve.

det var jo bare det, at hvis du nu var min nabo - eller i jernhest afstanden, og ikke brugte din trykkoger, så ville jeg bestemt have hente den.

Junior medlem

Hey Psychedelia-folk! :-)

jeg er ny her på siden, og jeg har læst rigtig meget info her på siden omkring svampe, som har været til kæmpe hjælp! :-)
- jeg har dog stadig lidt spørgsmål omkring plukning af Spids Nøgenhat svampe i Danmark. mig og nogle af mine venner overvejer at tage på skovtur og plukke nogle Spids nøgenhat svampe, men ingen af os har nogen erfaring med at plukke svampe. jeg har læst på siden at der er en del andre svampe der ligener spids nøgenhatte, men i virkeligheden er giftige svampe, og jeg vil gerne prøve at minimere eller fjerne den risiko totalt.

på forhånd tak for jeres feedback! :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvis I skal plukke små spidse, skal I holde jer fra skoven. Find en mark og gå på rov der. Gerne en hvor der går køer. Skoven får ikke meget ud af (selvom der er meget flot derude!) :)

Junior medlem

Hvis I skal plukke små spidse, skal I holde jer fra skoven. Find en mark og gå på rov der. Gerne en hvor der går køer. Skoven får ikke meget ud af (selvom der er meget flot derude!) :)

mange tak for dit svar Doctor! :-)

Junior medlem

Bubber -

tak for svaret. bor i en by med masser af genbrugsbutikker, men de sælger kun gamle kjoler og møbler. er desuden lidt "nervøs" ved brugen af en brugt trykkoger (der er ikke noget at være bange for, så længe sikkerhedsventilen holder, men ....).

fandt en på nettet - fejlkøb til 299 eksl. porto. så det er jo til at overleve.

det var jo bare det, at hvis du nu var min nabo - eller i jernhest afstanden, og ikke brugte din trykkoger, så ville jeg bestemt have hente den.

- så er den kommet ind af døren - splinter ny :))
har erhvervet mig en sæk vildtfugle foderblanding, som er blevet lagt i blød natten over.
nu må jeg se om jeg kan finde sporesprøjten frem som ligger, blandt en milliard andre besynderlige sager. den slags forgår vel ikke? det er et print jeg lavede for nogle år siden - magter ikke skulle til at bestille (vente) for at kunne komme i gang :D

bannet

Det her falder vel også ind under spørgsmål og svar.... Hvordan håndterer I marker og golfbaner? Altså hvis der kommer folk? Er I ærlige og siger I leder efter svampe.... Stikker I halen mellem benene? Hvad gør I? Kan forestille mig nogen bondemænd måske er mere pernitten end andre?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
hmmm, det der halm kunne vist være interessant at arbejde med.

og gummiøglens østershatte tror jeg ski osse at kæresten ville være glad for... der skal vist læses op på skidtet

Dedikeret medlem
Brugeravatar

hmmm, det der halm kunne vist være interessant at arbejde med.

og gummiøglens østershatte tror jeg ski osse at kæresten ville være glad for... der skal vist læses op på skidtet

Østershatte er en dejlig svamp at arbejde med. Robust og kan gro på næsten alt, inklusiv spild olie - ved dog ikke om de er til at spise. Har startet kulturer op ved bare at ligge et stykke på kogt pap. Og så kan den købes, lige til at klone i de fleste større supermarkeder. :)

Medlem
Brugeravatar

Hey! Nu skal jeg lige være helt sikker. Er det virkelig muligt at sterilisere rug spawn uden en trykkoger? Bare ved at lægge nogle f.eks. metallåg i bunden af en stor gryde, og så et lag sølvpapir over, hvorpå mine spawnglas kan stå. Så hælde vand ned så det akkurat ikke rør glassene, men damper med varme.
Er denne metode bedre end bare at koge glassene i vand, og er den komplet usikker? På shroomery har jeg læst at en trykkoger er et must, og at man ikke vil gro andet end mug uden. Men Rubberlizard fortalte at han havde god erfaring uden trykkoger. Har andre det?

og de svære slipper fri.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mine rugglas, (dem fra glaskartofler) giver jeg minimum 3 timer når jeg ikke bruger en trykkoger, og holder nøje øje med den så gryden ikke løber tør. Bruger en 25L aluminiums gryde med mindst 10 cm leca i bunden og et godt tungt låg til den. Mellem lagene, og mellem leca og glas, har jeg lavet nogen stykker alufolie med mindst en 5-6 lag i hver.
Har altid virket for mig med både rug og fuglefrø.
Omkring rugen vil jeg varmt anbefale Roger Rabbits opskrift på at tilberede det. Har virket godt for mig.

Junior medlem

Hvordan tørrer i spids nøgenhatte?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 683 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 35  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]