Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 23:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Citat:
Hash holder unge fast i psykisk sygdom
22. maj 2013 kl. 18:26 1 kommentar
Ny dansk forskning viser, at hash gør det sværere for unge med psykose eller andre psykiske sygdomme at slippe af med deres symptomer, også selvom de får medicin og terapi.

Emner: Biologi, Hjernen, Kroppen, Stoffer
SendPDFPrint
Af: Sybille Hildebrandt, Region Hovedstadens Psykiatri

At hash og psykisk sygdom er en dårlig cocktail, kommer ikke som den store overraskelse, men det nye studie giver vægtig videnskabelig dokumentation. (Foto: Colourbox)
Mennesker, der lider af en psykisk sygdom, gør klogt i at undlade at ryge hash. Cannabis øger nemlig risikoen for, at man bliver ved med at få psykoser, vrangforestillinger og hallucinationer.

Det viser et nyt forskningsprojekt, hvori forskere fra Region Hovedstadens Psykiatri gennem en periode har fulgt yngre danskere med debuterende psykoser. Nogle af patienterne røg hash i hele eller dele af perioden, mens andre ikke røg.

»Vi har vist, at hash spiller en selvstændig rolle for at fastholde psykiske symptomer som hallucinationer og vrangforestillinger hos unge med psykiske lidelser, og at hash dermed bidrager selvstændigt til at forværre prognosen,« siger Merete Nordentoft, der har ledet studiet som professor i psykiatri ved Region Hovedstadens Psykiatri samt Københavns Universitet.

Ikke-rygerne havde færre symptomer
At hash og psykisk sygdom er en dårlig cocktail, kommer ikke som den store overraskelse. Blandt fagfolk har man længe haft en mistanke om, at der var sådan en sammenhæng baseret på erfaringer fra praksis og en stribe små og ikke tilstrækkeligt stærke studier.

Fakta
De patienter, der begynder at ryge hash, får samme niveau af psykotiske symptomer, som dem, der har røget hash hele tiden.

Det nye studie giver ifølge forskerne vægtig videnskabelig dokumentation til at kunne sige, at det rent faktisk er sådan. Resultaterne er netop publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Psycological Medicine.

Merete Nordentoft og hendes kolleger fandt sammenhængen efter at have fulgt 547 danskere med debuterende psykoser fra 1998 og fem år frem.

De 314 patienter, der gennemførte behandlingen, blev efterfølgende inddelt i fire grupper baseret på deres forhold til hash: afholderne, starterne, stopperne og fortsætterne.

»De deltagere, der holdt op med at ryge hash, havde færre psykiske symptomer, end dem, der blev ved med at gøre det,« siger Merete Nordentoft.

Forskellen skyldes ikke medicin
Fakta
Disse grupper var med i studiet:

1) Afholderne: Røg ikke hash og påbegyndte det ikke under OPUS
2) Starterne: Begyndte at ryge hash i løbet af de fem år, studiet stod på
3) Stopperne: Holdt op med at ryge hash i løbet af perioden
4) Fortsætterne: Røg hash under hele perioden.

En vigtig del af undersøgelsen gik ud på at udelukke andre mulige forklaringer på fundet. F.eks. viste det sig, at deltagere, der blev ved med at ryge, havde en større tendens til at lade være med at tage antipsykotiske medicin. Det faktum kunne i sig selv være forklaringen på, hvorfor hashrygerne i større grad blev fastholdt i psykisk sygdom.

Men selvom forskerne kompenserede for forskellen i bug af medicin, kunne de konstatere, at sygdomsforløbet stadig var længere for hashrygerne. Forskerne kunne derfor konkludere, at det er hash i sig selv, der forlænger patientens sygdomsforløb.

»Denne viden kan bruges i rådgivningen af de unge, som rammes af en psykose. Takket være studiet kan vi nu med betydeligt større vægt sige, at det at ryge hash øger risikoen for, at man bliver ved med at vrangforestillinger og hallucinationer. Det vil forhåbentlig betyde, at flere patienter vil motiveres til at holde op med at ryge hash,« siger Merete Nordentoft.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/hash-h ... isk-sygdom

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the Sky with Diamonds
Jeg vil godt se tallene, men kunne snildt forestille mig at det passede. Man bliver ikke ligefrem mere klar i hovedet af hash - tvært i mod.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Præcis, GrimReefer. Jeg kan stadig ikke forstå, at man kan forsvare et dagligt forbrug af cannabis, som i hvert fald har været tendensen herinde. Nogen kan sikkert finde ud af det, men jeg er 99% sikker på, at det ville være bedre for stortset alle som røg dagligt, hvis de skar ned på det.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Præcis, GrimReefer. Jeg kan stadig ikke forstå, at man kan forsvare et dagligt forbrug af cannabis, som i hvert fald har været tendensen herinde. Nogen kan sikkert finde ud af det, men jeg er 99% sikker på, at det ville være bedre for stortset alle som røg dagligt, hvis de skar ned på det.

+1

Der findes folk med overskud til at kunne "styre" det at ryge dagligt. Ingen tvivl om det. Men jeg har da selv mærket på egen krop hvordan at hash kan fastholde en i alle de ting som bliver nævnt i artiklen.

Som med alle rusmidler, følger der altså negative konsekvenser med når det bliver til et misbrug.

Dedikeret medlem

synd for jer, hvis man ryger god kvalitet og rigeligt, så har man et hoved/sind der er klarer end en ny pudset zeiss linse, og jeg kan klare hvilken somhelst mental udfordring under hvilken somhelst dosis cannabis. nogle endda langt bedre end et normalt udviklet menneske.

hvis man bliver sløv og uklar så er det ikke cannabis der er skyld i det, men tilførte lorte produkter fra usle kriminelle bagmænd, som er blandet i dit dårlige hash.

legaliser!

I øvrigt er jeg dybt uenig med rapporten som bare er endnu et tåbeligt karrier manifest fra en arbejdsliderlig klovn, det har ikke en skid på sig andet end en elstrablads journalistisk indgangsvinkel.

man kan ryge fede på 2 måder hele tiden eller en gang imellem. begge virker godt men alt imellem er bare latterligt (altså skifte mellem det ene og det andet, hvis man ryger morgen fed skal man gøre det hverdag, ik når det lige passer, hold dig til et doserings regelsæt.

HVIS LÆGERNE UDSKREV CANNABIS VILLE DE SIGE: fx. til mig "INDTAG ½g CANNABIS 6 GANGE DAGLIGT" så hold dig til at ryge efter vane og ikke impulsivitet. (OG jo det er det lægerne skriver på recepterne til udlevering af pakkerne med cannaflo og sativex) :peace:

det kommer på recept en dag. min syge hund ryger pt det de hollandske apoteker sælger under navnet cannaflo, og kendt som "big bang" fra ghsc, den indeholder fuldt spektrum af cannabinoider og er fantastisk medicin, uden bivirkninger.

fx morgenfed kl.10, middagfed kl12, middagsfed 2 kl14, 420 kl16:20 og efter aftensmad, og til tvet, bagefter og inden man crasher. det er en rigtig god doserings form. testet gennem årtier. start småt slut stort.

tal tæller ikke uden en grundigt gennem gang af dataindsamling.

Medlem
Brugeravatar

Jeg røg rigeligt, og jeg røg god kvalitet. Jeg dyrkede mit eget røg i flere år. Jeg dyrkede og høstede en super lækker Lowryder og MKultra. Jeg røg det hverdag mange gange om dagen, og mit liv gik totalt i stå. Passede arbejde, men det var så også det. Det havde meget negative konsekvenser for mig, og jeg blev totalt tåget og ligeglad med tilværelsen. Hvis du ikke mener tal tæller, har du her et kvalitativt eksempel på, at hverdagsrygning ikke er særlig sundt. Jeg vil vædde med, at dit cannabisforbrug rammer dig hårdt i nakken før eller senere, selvom jeg er sikker på du vil påstå det modsatte. Også: Can't tell if troll or serious. Go ryger.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
synd for jer, hvis man ryger god kvalitet og rigeligt, så har man et hoved/sind der er klarer end en ny pudset zeiss linse, og jeg kan klare hvilken somhelst mental udfordring under hvilken somhelst dosis cannabis. nogle endda langt bedre end et normalt udviklet menneske.

Daglig forbrug er i mine øjne,i bedste fald, bare kedeligt og spild.
Værste - gør dig total ligeglad, uinspireret, lad. basalt set er det eneste spændene du kan fortage dig er at ryge mere.
Cannabis skal nydes en gang imellem, som de fleste menneske indtager alkohol.
Er personligt "fanget" i et hash misbrug, det eneste det give mig, er at holde mit humør moderat oppe, gøre jeg ikke blive ophidset over de mindste og ikke mindst at jeg kan sove, alle tre kommer primært af mit misbrug til at starte med, så det skuen uden ende.

Men respekt til dig hvis du kan opretholde et forbrug uden at falde til et misbrug, og samtid føler du får noget ud af det, er rimelig sikker på du er en undtagelsen.

med hensyn til det med Cannabis+psyke er jeg også rimelig sikker på at det for nogle mennesker er dissideret usundt for deres psyke at indtage Cannabis dagligt, dog tro jeg også der folk med psykiske problemer der kan selvmedicinere med Cannabis og får det bedre.

Junior medlem

Geografisk sted: København
Må desværre også sige at jeg har oplevet mange negative konsekvenser i løbet af mine 10+ år med dagligt hashindtag, og hvad værre er, hvis jeg ser på alle dem jeg kender, som også har et dagligt forbrug, er det en forsvindende lille del, der ikke oplever dem. Langt de fleste har lav/ingen uddannelse, svært ved at holde på et job, stor gæld og generelt svært ved at klare hverdagens gøremål..

Medlem
Brugeravatar

Dejligt at se du er tilbage MFS. Min lowryder var ellers (ofte) yderst potent. Mkultra er så til gengæld en meget potent sort, men det er også totalt ligegyldigt for diskussionen. Jeg skriver jo netop om, hvordan det gik ned for mig, så jeg syns ikke det er så sejt :)

Medlem

hvis man bliver sløv og uklar så er det ikke cannabis der er skyld i det, men tilførte lorte produkter fra usle kriminelle bagmænd, som er blandet i dit dårlige hash.

legaliser!

I øvrigt er jeg dybt uenig med rapporten som bare er endnu et tåbeligt karrier manifest fra en arbejdsliderlig klovn, det har ikke en skid på sig andet end en elstrablads journalistisk indgangsvinkel.

man kan ryge fede på 2 måder hele tiden eller en gang imellem. begge virker godt men alt imellem er bare latterligt (altså skifte mellem det ene og det andet, hvis man ryger morgen fed skal man gøre det hverdag, ik når det lige passer, hold dig til et doserings regelsæt.

HVIS LÆGERNE UDSKREV CANNABIS VILLE DE SIGE: fx. til mig "INDTAG ½g CANNABIS 6 GANGE DAGLIGT" så hold dig til at ryge efter vane og ikke impulsivitet. (OG jo det er det lægerne skriver på recepterne til udlevering af pakkerne med cannaflo og sativex) :peace:

det kommer på recept en dag. min syge hund ryger pt det de hollandske apoteker sælger under navnet cannaflo, og kendt som "big bang" fra ghsc, den indeholder fuldt spektrum af cannabinoider og er fantastisk medicin, uden bivirkninger.

fx morgenfed kl.10, middagfed kl12, middagsfed 2 kl14, 420 kl16:20 og efter aftensmad, og til tvet, bagefter og inden man crasher. det er en rigtig god doserings form. testet gennem årtier. start småt slut stort.

tal tæller ikke uden en grundigt gennem gang af dataindsamling.

Du er virkelig naiv hvis du tror at cannabis ingen bivirkninger har... Og hvorfor SKAL man holde sig til et doseringsregelsaet? Det laegen siger er jo bare vejledende, efter behov.
Desuden, saa bruger de fleste mennesker jo cannabis rekreationelt, og ikke til at behandle nogen lidelser.

Der er ikke noget stof, der er uden bivirkninger, hvis du indtager det hver dag, heller ikke cannabis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

"Jeg røg rigeligt, og jeg røg god kvalitet. Jeg dyrkede mit eget røg i flere år. Jeg dyrkede og høstede en super lækker Lowryder og MKultra. Jeg røg det hverdag mange gange om dagen, og mit liv gik totalt i stå"

Øj hvor du sej, lowryder er noget af de mindst potente strains.

Not this shit again. MFS, har du intet klogt at sige så er det bedst at holde munden lukket.
Du lyder seriøst som et barn, når du skriver sådan der - "Nøj, hvor er du cool du tager amf. Det er totalt wack og dårligt i forhold til meth!!11". please.

Udover det er en meget lidt potent strain rigeligt for nogen mennesker, hvor andre godt kan lide sindssyge potente strains. And who the fuck cares, så længe det ikke er brickweed.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Junior medlem

Jeg må give spaffeh ret. MFS lyder som en personlighedforstyrret drengerøv der tror at ryge store mængder hash, butter WHATEVER er = så er man GANGSTAR og COOL!
Grow up og kom med et konstruktivt indlæg, men hey det kan du jo ikke for du aner ikke en bønne om stoffer andet end hvad din pusher har fortalt dig og de vandrehistorier der har ramt dig...
Jeg har været (og jeg kan med garanti sige dette) længere ude end nogen anden og jeg har i det mindste ALTID vidst de neurotoxiske processor som hjernen udsættes for ved diverse stofindtag! Jeg har set MANGE blive psykotiske og paranoide af at ryge den fede. ALT MED MÅDE, den gyldne middelvej og du behøver ikke at prøve det hele for det er ikke alle der er lige stærke, fysisk, genetisk og psykisk. ALT HAR BIVIRKNINGER, selv MAD(fedme)! Hvis du generelt har lavet det samme hver uge de sidste 6 mdr. og sidder med en MORGENJOINT hver dag, så har du et problem! Tag tyren ved hornene eller lev videre i samme monotone takt, til det samme beat du kender så godt at du ikke lægger mærke til livets små overraskelser og nye spændende veje det heletiden byder et VÅGENT menneske!
Verden ændre sig ikke (så nemt) men DU kan ændre DIG og derved ændre DIN verden sig til det bedrer, hvis det er positive initiativer du tager....

Håber du realisere hvor ualmindeligt lost du selv er før toget er kørt og det er vel ment min ven!

Medlem
Brugeravatar

Jeg kan stadig ikke forstå, at man kan forsvare et dagligt forbrug af cannabis, som i hvert fald har været tendensen herinde.

Hvad snakker du om, det er da lige modsat din bong..

Og jeg fatter ikke hvorfor i bliver ved med at trække den ned over os alle sammen, det kan godt være at DU ikke kan finde ud af at styre et rusmiddel, men det kan da ikke gå ud over alle andre..

Folk skal fatte at man ikke bliver dum af at ryge tjald, det er bare mest dumme mennesker der ryger tjald..

Dedikeret medlem

Hvaa er vi snart ved at være færdige med at måle tissemænd.. :roll:

Jeg synes at undersøgelsen passer meget godt med min oplevelse af livet som hash ryger med psykose. Og det er vel også almindelig sund fornuft (noget jeg ikke ejede i min ungdom) at man ikke skal ryge hash i nogle år som minimum efter man har haft en psykose.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke tæskelæst alle jeres indlæg, men kan det ikke også være noget med alkaloidefordelning?

Jeg plejer at lindre et "badtrip" på stærk rockerskunk fra staden med en stenet CBD-rig hash.

Bliver utroligt rolig af f.eks den semistandard fra Lejren. Den er næsten kun holtig af CBD og næsten ikke noget THC.

Junior medlem

Jeg har ikke tæskelæst alle jeres indlæg, men kan det ikke også være noget med alkaloidefordelning?

Jeg plejer at lindre et "badtrip" på stærk rockerskunk fra staden med en stenet CBD-rig hash.

Bliver utroligt rolig af f.eks den semistandard fra Lejren. Den er næsten kun holtig af CBD og næsten ikke noget THC.

Jeg har selv tænkt som dig og selv-medicineret mig selv for at regulerer mine følelser igennem utallige forskellige situationer jeg fandt mig i! Et "bad-trip" er ofte et godt trip for det når ind til kernen, essensen af dig som er et stærkt "sanseorgan"...
Vi kan vel alle blive enige om at vi alle er forskellige og har et præfiks, bestående hovedsageligt af vores samlede oplevelser gennem opvækst, den sociale arv og bagage og vores medfødte gener som delvist udgør vores individuelle tolerance overfor THC (siger THC for at forenkle det! Jeg ved at der er masser af forkellige aktive alkaloider i de forskellige strains, men lad os nu kalde en spade for en spade) og andre bevidsthedsudvidende stoffer som DMT, Psilosobin, LSD og lignende triptaminer!
Jeg vil tage skridtet videre og forbinde vores selv-analytiske tro på om vi tager skade eller ej af vores forbrug af cannabis som et direkte udtryk for vores individuelle forbindelse med vores mentale, psykologiske og ja spirituelle bevidstheds niveau som er hvad der giver bevidstheden om hvad der er godt, dårligt eller føles rigtigt eller forkert!
Måske er det tid til at vi spørger os selv, ærligt og lytter til vores intuition og ikke vores begær men hjertet og reviderer vores tidligere fortællinger som der har givet os grønt lys til fortsat brug af THC... Tænk og husk den gyldne middelvej altid er den nemmeste hvis man vil nå sine mål her i livet!
Peace bro

Medlem
Brugeravatar

Folks, det nytter ikke noget at diskutere med misbrugere. Indtil de rammer "rock bottom", så holder de stædigt fast i deres selvbedrag, og kommer med (af og til aggressive) udfald mod folk der anfægter deres illusion om det sunde kontrollerede forbrug(misbrug).

Junior medlem

Du har ret dopamin! Jeg ramte bunden og lidt til! Der er ikke den substans jeg ikke har brugt eller misbrugt og jeg måtte gennem helvede for at fatte det... Egentligt vidste jeg det heletiden og satte mig altid ind i hvad der skete rent biokemisk med hjernen. Men jeg skulle hele møllen rundt, kriminalitet, fængsel, mere kriminalitet og så kommer realitionen... Ikke som et lys, men en voksende selvforståelse som også kommer med alderen! Jeg er bare glad for jeg er genetisk disponeret til misbrug, dvs jeg stort set ikke har taget skade. Har fået lavet ecg som viser alle områder af hjernen lyser fint op som de skal, min læge troede ikke rigtigt på mig da jeg fortalte hvilken form for misbrug og hvor meget og af hvad...
Jeg er heldig for har set flere starte samtidigt med mig og de er enten døde (selfølgelig snakker jeg nu ikke thc, men hårde stoffer) eller omvandrende zombier uden tænder...
Men ville ønske jeg kunne spole de år tilbage jeg bare sumpede, det var da hyggeligt nok og der var gode mennesker, samtaler osv, men set i retrospek var det meget af det samme... Og uhh hvor jeg følte mig kreativ, startede dit og dat men færdigjorde næsten intet! Ville ønske dem der har et fast forbrug af cannabis vil indse at man ikke tager skade af en pause, bare et halvt år og så se om man stadig tænker på samme måde eller om røgen var en supressor for noget man heletiden havde skubbet på afstand for ikke at deale med det! DO IT, JUST DO IT!

Junior medlem

Men Ayahuasca og nogle få andre psykedeliske stoffer vil jeg nok stadigvæk tage, men med et klart mål for øje...
DMT f.eks kan gøre det samme som 20 års yoga og tager man det med mål for øje er det nogle fantastiske livsbekræftende og lærerige oplevelser der ligger og venter (eller hænger fra træerne når nu det er i form af ayahuasca ;)

Medlem
Brugeravatar

Har ikke læst artiklen, men overskriften giver da ikke meget mening.

Hvordan kan man "fastholdes i psykisk sygdom"? Enten har man en psykisk sygdom eller også har man det ikke. Mon ikke også man blev "fastholdt" i sin kroniske sygdomstilstand uden at indtage et rusmiddel?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]