Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 maj 2025 22:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 20  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Odense
Btw er der nogen der har prøvet at dyrke på en eller anden blanding der indebærer heste-møg?

jeg har tænkt over det...
men det er en lang process tror jeg.. du skal fermentere hestemøget sådan så bakterier trives... også skal du sterilisere materiallet, også skal det fermenteres en anden gang... jeg ved ikke om der er nogen der er slupppet væk med én fermentation.. men ja.. det er lidt af en process...
hvad havde du tænkt da??

Medlem

Du kan halvere, hvis det passer bedre. God idé med en trykkoger, den gør det hele meget nemmere. :)

jeg har en kage, som jeg gerne vil begynde på.. faktisk så har jeg tre.. men spørgsmålet er om jeg skal putte dem i vand i 12 timer... altså KOLDt vand.. om det vil chock´e dem og starte deres pinning hurtigere??
eller er lunkent vand vejen frem??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Du kan halvere, hvis det passer bedre. God idé med en trykkoger, den gør det hele meget nemmere. :)

jeg har en kage, som jeg gerne vil begynde på.. faktisk så har jeg tre.. men spørgsmålet er om jeg skal putte dem i vand i 12 timer... altså KOLDt vand.. om det vil chock´e dem og starte deres pinning hurtigere??

Ja. Koldt vand er vejen frem. De skal jo have et kuldechok og stå i køleskabet.

Mht temperatur under vækst har Roger Rabbit lavet mange forsøg, og de peger alle sammen på at vækst bliver sænket meget, når man når over ca 26 grader. Den ideelle temperatur ligger på omkring 23-24 grader. Jeg skal gerne finde en kilde på et tidspunkt, hvis folk har brug for det.

Medlem

Ja. Koldt vand er vejen frem. De skal jo have et kuldechok og stå i køleskabet.

Mht temperatur under vækst har Roger Rabbit lavet mange forsøg, og de peger alle sammen på at vækst bliver sænket meget, når man når over ca 26 grader. Den ideelle temperatur ligger på omkring 23-24 grader. Jeg skal gerne finde en kilde på et tidspunkt, hvis folk har brug for det.

når det behøver du ikke... jeg har allerede nogen svampe der gror ved den temperatur, omkring 20 er mit terrarie, de gror fint... men utålmodig er jeg også ang det... og jeg vil se resultater, derfor var jeg lige nød til at tjekke op om det jeg gjorde var korrekt eller ukorrekt.. jeg gjorde det bare fordi jeg fik afvide jeg skulle.. men først igår fandt jeg en der snakkede om kuldechok... det syntes jeg var interessant.. du dyrker også svampe? hvilke?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Btw er der nogen der har prøvet at dyrke på en eller anden blanding der indebærer heste-møg?

jeg har tænkt over det...
men det er en lang process tror jeg.. du skal fermentere hestemøget sådan så bakterier trives... også skal du sterilisere materiallet, også skal det fermenteres en anden gang... jeg ved ikke om der er nogen der er slupppet væk med én fermentation.. men ja.. det er lidt af en process...
hvad havde du tænkt da??

Må kan nøjes med at finde nogle godt udtørrede pærer som man så blander sammen med noget kokus og vermiculite og bringer det op på field capacity hvorefter man pasteuriserer det hele. På den måde slår man de dårlige bakterier lidt omkuld og bevarer de gode bakterier. Hvis man steriliserer hestemøget så åbner man en masse muligheder for dårlige bakterier, da de både de gode og dårlige er fjernet.

Og man giver ikke cubensis kuldechok, da det er en tropisk svamp.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og man giver ikke cubensis kuldechok, da det er en tropisk svamp.

Hvaffor noget? Hvor har du det fra?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Det er uddateret info. Cubensis er en tropisk svamp der vokser de varmeste steder i de varmeste måneder. Det har ingen effekt at give dem kuldechok.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Nu nævner du selv Roger Rabbit:

Citat:
RogerRabbit said:
Nobody with any experience differs. Cold shocking is for fall fruiting species, not summer fruiting tropicals. For example, I cold shock my Shiitake before placing into fruiting conditions.
RR

Citat:
RogerRabbit said:
Citat:
conformist said:
I was referring to information from "The Mushroom Cultivator" (Stamets). The data for cubes shows that the temp should drop from spawn run (84-86degF) to cropping (74-78degF).

That book was written 30 years ago, and the knowledge base has changed dramatically since then. Paul also said to colonize in total darkness back then. Now, he keeps his own colonizing rooms in the mid 70s and gives them 12/12 light from inoculation through fruiting. If you go to one of his seminars, you'll pick up on a lot of the changes from when he wrote that book.
RR

:)

йети skrev:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I see. Spændende. Det vidste jeg slet ikke (havde ikke fået læst det hele fra RR) ;)

Medlem

Det er uddateret info. Cubensis er en tropisk svamp der vokser de varmeste steder i de varmeste måneder. Det har ingen effekt at give dem kuldechok.

så kuldechok giver ikke nogen bedring?
det du siger er at man engang argumenterede at kuldechok var godt for tropiske svampe,
men den argumentation er uddateret?

så de skal ikke chokkes overhovedet??
wtf??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Vil dog anbefale at bruge koldt vand til dunkning alligevel, for at nedsætte chancen for kontaminationer

Medlem

Vil dog anbefale at bruge koldt vand til dunkning alligevel, for at nedsætte chancen for kontaminationer

bingo.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hehe, det var heller ikke ment som at folk skulle dunke med varmt vand, bare at man ikke behøver at stille dem i køleskabet under dunking.

Vedr. hestemøg, der har jeg lige inokuleret 3 petriskåle som indeholdt en 2% MEA blanding med 1% pulveriseret hestelort. Jeg fandt nogle tørre pærer på marken som jeg genhydrerede, steriliserede, tørrede og pulveriserede. Jeg inokulerede skålene med sporer fra Panaeolus cyanescens. Jeg regner med at lave 1 overførsel fra hver af de 3 skåle så jeg får 3 skåle med rene pan cyan kulturer, dem laver jeg så 2 overførsler fra så jeg står med i alt 6 petriskåle og da de kan holde sig flere måneder i køleskabet vil der være masser af mycelium til at forsøge sig frem med.

йети skrev:

Medlem

Hehe, det var heller ikke ment som at folk skulle dunke med varmt vand, bare at man ikke behøver at stille dem i køleskabet under dunking.

Vedr. hestemøg, der har jeg lige inokuleret 3 petriskåle som indeholdt en 2% MEA blanding med 1% pulveriseret hestelort. Jeg fandt nogle tørre pærer på marken som jeg genhydrerede, steriliserede, tørrede og pulveriserede. Jeg inokulerede skålene med sporer fra Panaeolus cyanescens. Jeg regner med at lave 1 overførsel fra hver af de 3 skåle så jeg får 3 skåle med rene pan cyan kulturer, dem laver jeg så 2 overførsler fra så jeg står med i alt 6 petriskåle og da de kan holde sig flere måneder i køleskabet vil der være masser af mycelium til at forsøge sig frem med.

det lyder noget kompliceret det med hestemøget..

jeg har min egen lille teori, jeg gad godt at vide hvor lav en luftfugtighed jeg kan kører mit system på...
og om det vil kunne tillade at jeg kører systemet på meget højere temperaturer???
men jeg tør sgu ikke lege med det på den måde... jeg holder mig til det der virker på nuværende tidspunkt...

Medlem

kan vi ikke få en oversigt over alle teknikker? både med links til de hjemmesider der nu er ledige.. eller personlige forklaringer hvis man har et system derhjemme der er unlike alle andre... så kan det ikke gå galt..

Medlem

kan vi ikke få en oversigt over alle teknikker? både med links til de hjemmesider der nu er ledige.. eller personlige forklaringer hvis man har et system derhjemme der er unlike alle andre... så kan det ikke gå galt..

det ville være primo.
hvis vi også fik specifikationer, såsom: anslået tid, og anslået vægt ved høst***.
( disse to variere fra tech til tech.)
observation:
popcorn, og rug vokser til dobbelt størrelse når man putter det i trykkogeren, det gør pf tech ikke
Så måske er rug, og popcorn tech´s bedre i tid pga: luftighed, i substratet
PF tech er måske derfor superior i vægt ved høst.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det ville være primo.
hvis vi også fik specifikationer, såsom: anslået tid, og anslået vægt ved høst***.
observation:
popcorn, og rug vokser til dobbelt størrelse når man putter det i trykkogeren, det gør pf tech ikke

For at kunne give svar på yield skal man først have lavet en mono-kultur som man har testet og fundet et gennemsnit af yield på. Derefter skal de forskellige teks afprøves på forskellige måder. Der spiller mange ting ind bl.a. temperatur, lys, mængde af frisk luft og vand.
Og når alt det er sagt så er det de færreste der har en mono-kultur til at starte op med, da print eller sprøjte vil altid indeholde tusindvis af forskellige strains. Derfor er det ikke til at sige hvor meget man får ud af de forskellige teks fordi mange af svampene vil have forskellige gener og derfor forskellige størrelser og potens.

Rug eller andre hele kerner vil altid overtrumfe PF tek, da der er meget mere næring i kernerne til at producere svampe med.

йети skrev:

Medlem

For at kunne give svar på yield skal man først have lavet en mono-kultur som man har testet og fundet et gennemsnit af yield på. Derefter skal de forskellige teks afprøves på forskellige måder. Der spiller mange ting ind bl.a. temperatur, lys, mængde af frisk luft og vand.
Og når alt det er sagt så er det de færreste der har en mono-kultur til at starte op med, da print eller sprøjte vil altid indeholde tusindvis af forskellige strains. Derfor er det ikke til at sige hvor meget man får ud af de forskellige teks fordi mange af svampene vil have forskellige gener og derfor forskellige størrelser og potens.

Rug eller andre hele kerner vil altid overtrumfe PF tek, da der er meget mere næring i kernerne til at producere svampe med.

find viljen til at måle og veje også gør vi det her, om en måneds tid bør alle os dyrkere kunne give nogen svar, hvis ikke før. jeg røv keder mig alligevel, så jeg begynder at måle og veje mine teknikker, og skriver estimeret gennemsnits høst.

mono kultur ideen- drop det.
hop over hvor gærdet er lavest, tag de genveje som vi kender:
såsom: brug mycelium, der har de stærkeste karakteristika, tag sporer fra de hurtigst groende og sunde udseende svampe.
jeg er frisk på at se hvad resultaterne bliver, det er et fedt project.

Medlem

det ville være primo.
observation:

jeg havde nær glemt teknikken man bruger til at lave kloner med.
så undgår du multistrains,
gør det her i et sterilt miljø:
du skærer kødet op på stilken, af en svamp du godt kan lide karakteristikken på.
og så tager du kødet indvendigt, og lægger på et agar medie.
så får du single strains, og du har derved lettere ved at styre flushene i dine monotubs.
single strains er vejen frem hvis vi skal lave den her test her.

Medlem

dagens joke: jeg ville gerne købe noget dextrose, til at lave mit eget agar medie.
jeg spørger så en fyr, om hvor jeg kan skaffe noget dextrose,
han henviste mig til intersport, han troede at de havde noget dextrose,
jeg går så i intersport og finder maxim energy gel.
hvilket er kulhydrat Gele.
det var det eneste jeg så på det tidspunkt, og i al travlhed, gik jeg hjem med tre af de her pakker,
300 gram. da jeg kommer hjem kigger jeg ordenligt på pakken, og kan se der står:
JORDBÆR SMAG. hahhahhah jeg grinte inderligt.
jeg har sort humor, så det synes jeg var grineren, jeg flækker stadig.
men jeg leder stadig efter noget dextrose. tror i jeg kan bruge det her energi gele, som substitut?
hvis jeg får cubensis med jordbærsmag bliver jeg glad ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 397 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 20  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]