Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 maj 2025 14:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

:hm:
Hej alle :)

Efter havet brugt denne side i 3. år har jeg nu fået oprettet mig en bruger fordi jeg har et spørgsmål :)

Har været ude og kigge efter svampe siden midt i september, primært på ko marker, og græs marker med højt græs.
Det kan ikke rigtigt kan forstå er at der hvor jeg har kigget er der både et sump område, skov område, og et stort område hvorpå der har gået køer i flere år, vi ledte alle steder men fandt ingen sn og kun få andre svampe.
og
Det med at natten frosten, betyder det er det bedst lige inden, eller lige efter eller hvordan var det? og har googlet lidt men kan ikke rigtigt se nogle steder om det har været nattefrost endnu.

men som sagt ingen held nogle steder, på trods af jeg har hørt at det skulle være godt ude på djrusland:)

Tænkte om folk ville være venlige at poste hvor de har fundet spidsnøgenhat, hvilken dato ca, og hvilke forhold der var på stedet.

På forhånd tak,
(håber snart at finde en eng med 100vis af sn:P) :rocking:
dbh
momento

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Moment!

Citat:
der hvor jeg har kigget er der både et sump område, skov område, og et stort område hvorpå der har gået køer i flere år, vi ledte alle steder men fandt ingen sn

Det er ikke givet, at SN vokser på gamle komarker, men det er helt sikkert her, du skal lede. Hestemarker, fårmarker, dyremarker, golfbaner er også gode.

Det kan tage lidt tid at finde de små bæster. Du kan sagtens have været på en mark, hvor der gror SN blot uden at have fundet dem. Her i Nordjylland kom de sent ift. sidste år. De virker endda til at være mindre i år.
I Københavområdet ved jeg også, at folk klager over SN's fremkomst.

Der er flere herinde, som har hooket op med hinanden i år for at gå på svampejagt. Du kan evt se, om der er nogen, som gør det samme i dit område? Om ikke andet, kan du oprette en tråd omkring det.

Naturområder Djursland
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Beskrivelser/Djursland/

Prøv at se, om du kan finde noget på Svampeatlasset: http://www.svampe.dk/soeg/

Junior medlem

Har netop været ude i dag (Bjergby i Nordjylland) der var lidt at finde. har billeder af dem vi fandt i dag, men ved ikke hvordan jeg ligger billeder op på siden her??

Junior medlem

Hej! tak for svar! :)
Jeg ved selvfølgelig godt det ikke er givet komarker, og kan jo være jeg har også set de små svin :b -
har kigget på mange billeder og føler mig ok sikker på at kunne genkende den ægte vare når jeg ser dem, men er meget i tvilvl om hvilken en jeg mest skal kigge efter, den hvide er den som altid kommer først når man ser billeder, men der findes jo mange slags, vil det også være sådan i naturen, eller er der en der har en større fremkomst end de andre typer, eller er det bare blandet?
tak for links :) har været inde og kigge på begge før, :) men mener virkelig at det område jeg har fundet herude hvor jeg bor har det hele, det har en endda også får, og bakker og en å, og forskellige ''jordtyper'' (mener hård jord, blød jord, jord med lort, fugtigt og tør jord)

Junior medlem

Har netop været ude i dag (Bjergby i Nordjylland) der var lidt at finde. har billeder af dem vi fandt i dag, men ved ikke hvordan jeg ligger billeder op på siden her??

Kunne være mega fedt at se nogle billeder:P
enten med den her kode [img]indsæt-link-her[/img] så skal du have billedet online og ligge linket i midten, ellers imgur.com

Junior medlem

tror endda du kan med imgur.com bruge det link du får og indsætte i koden så bliver det vidst i indlægget

Junior medlem

Ok, er selv lidt i tvivl om det er de rigtige jeg har fundet??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej! tak for svar! :)
Jeg ved selvfølgelig godt det ikke er givet komarker, og kan jo være jeg har også set de små svin :b -
har kigget på mange billeder og føler mig ok sikker på at kunne genkende den ægte vare når jeg ser dem, men er meget i tvilvl om hvilken en jeg mest skal kigge efter, den hvide er den som altid kommer først når man ser billeder, men der findes jo mange slags, vil det også være sådan i naturen, eller er der en der har en større fremkomst end de andre typer, eller er det bare blandet?
tak for links :) har været inde og kigge på begge før, :) men mener virkelig at det område jeg har fundet herude hvor jeg bor har det hele, det har en endda også får, og bakker og en å, og forskellige ''jordtyper'' (mener hård jord, blød jord, jord med lort, fugtigt og tør jord)

SN varierer meget i udseenet - det er blot én af artens skønheder.
Når SN står i tørvejr, bliver den ofte lys. Når den er lys, er den nemmere at spotte i det grønne græs.
Det er ofte således, at man spotter den lyse SN først og pludselig kan man se andre SN i nærheden. Der kan sagtens være en lys SN og en våd SN lige ved siden af hinanden.
Når man først finder 1 SN, så er der som regel flere lige i nærheden. Så kæm græsset godt igennem, de skjulers sig nemlig godt.

Her er en tråd, hvor du visuelt kan se forskellene på marksvampe og SN. Du kan hente filerne ned til din telefon eller computer som PDF. http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=46178

Junior medlem

har allerede billedet på min telefon er blevet brugt da jeg var ude i dag tidligere:)! - men du mener altså at de kommer i alle disse afskygninger, og det aldrig typisk to slags? syntes ofte folk uploader billedet af den brune med spids

Junior medlem

Ok, er selv lidt i tvivl om det er de rigtige jeg har fundet??

lad os se! :) så er der nok et par stykker der kan hjælpe med (af)/el/bekræfte det:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har allerede billedet på min telefon er blevet brugt da jeg var ude i dag tidligere:)! - men du mener altså at de kommer i alle disse afskygninger, og det aldrig typisk to slags? syntes ofte folk uploader billedet af den brune med spids

De kommer i mange afskygninger. Enten lyse(tør) eller mørke(våde). Du kan også sagtens finde en blanding mellem våd og tør. SN har en spids, som er det mest klassiske kendetegn. Den har altid lys stok, men den kan se lidt mørkere ud, når den er våd.

Jeg fandt 100SN forleden sammen med en homie fra min by - der var stor foreskel på deres udseende.
Spidsen, den lyse stok og purpurbrune lameller er de klassiske kendetegn. Gå efter dem.

Junior medlem

Fedt at hører:) tak for svar, jeg var bange for der kun var enkle slags, men fedt at hører i har fundet så mange:) en anden fandt 40 i går så de er her ;)! må hellere bare ud igen :) måske kan jeg lige nå en time inden det bliver mørkt:)

Junior medlem

Billede

Junior medlem

Er det de rigtige?
Billede

Junior medlem

kan i hvert fald spotte et par som jeg ville være ret så sikker på, de hvide med lang spids og tynd stilk,

Dedikeret medlem
Brugeravatar

billede #1: De to til venstre er Høj Glanshat. Resten er SN.
billede #2: Her det lidt sværere at se. Jeg ser umiddelbart 4 svampe, der ikke er SN. Det er svampen øverst til venstre og den nederst til højre (de har en grå hat) Derudover de to svampe i bunden med mørk stok og mørk hat.

Prøv at sortér svampene efter hvad du mener, er SN og ikke SN. Det er godt selv at være lidt kritisk!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu er du vel ikke på vej til at smide dem i ovnen, vel? ligger de ikke på en rist med bagepapir :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Her er min dom, grøn er god:

Billede

Billede

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Nu er du vel ikke på vej til at smide dem i ovnen, vel? ligger de ikke på en rist med bagepapir :D

haha :D jo det var den letteste måde at få taget billeder på.. :D
Men nej, bare rolig, de kommer ikke i ovnen :S

Dedikeret medlem
Brugeravatar

[quote="Pestilence » 09 okt 2013 17:47"]Her er min dom, grøn er god:

enig - jeg missede vist én.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]