Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,

Jeg har siddet og kigget lidt rundt på nettet, før jeg oprettede denne tråd, for ikke at spilde nogens tid.
Har fundet lidt, men ikke meget omkring emnet, som jeg ønsker svar på. :)

Jeg har igennem 3 år fået Diazepam, 5 mg x 3 gange dagligt imod generel-angst/panik-angst,
jeg syntes dette har virket okay på generel-angsten, men ikke på panik-angsten.

Min læge syntes derfor jeg skulle prøve Alprazolam, idet han mener min angst ødelægger min uddannelse
og han mener der skal gøres noget inden det går galt. Jeg fik derfor Alprazolam 1 mg x 1 gang dagligt.

Jeg måtte hurtigt konstatere, at Alprazolam bestemt virkede på både min generelle ængstlighed, men så sandelig også min panik angst. Den eneste ulempe ved denne medicin var, at den ene dosis jeg fik, ikke dækkede de 8 timer jeg er i skole om dagen. Jeg tog 1 mg Alprazolam kl. 08 ca. og omkring kl. 12 kunne man tydeligt mærke, at virkningen aftog.

Jeg så tiden an og måtte til opfølgende samtale, bede om enten anden medicin eller 2 doser dagligt.

Lægen har nu udskrevet Alprazolam "Krka" (Depot).
1 mg x 2 gange dagligt.

Nu kommer spørgsmålet så endeligt.
Hvad kan jeg forvente af denne medicin? Der står ikke meget på nettet omkring forskellen på almindelig Alprazolam og Alprazolam "Krka" (Depot). Er der nogle herinde, med deres erfaring og viden, som kan belyse dette spørgsmål?

:hm:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Det er nøjagtig samme medicin, lægen har blot skrevet at det skal være fra en anden producent (KRKA).
Så vidt jeg lige kan se, er den eneste forskel at du skal tage én tablet to gange daglig frem for én gang daglig.

Junior medlem

Det er nemlig også det resultat, som jeg er kommet frem til.
Dog undre det mig at der står på nettet, at Alprazolam "Krka" (depot), er 5-11 timer om at nå fuld plasmakoncentration og almindelig Alprazolam er altså ikke mere end 1-2 timer om dette. Ligeledes står der, at depot formen ikke kan misbruges.
(Hvad end de så mener med det)

Ligeledes står der, at denne medicin 'kan' tages om aftenen, inden man går i seng og først virke når man står op.
Det virker på mig lidt underligt, idet den almindelige Alprazolam's virkning ville være aftaget på dette tidspunkt.

Jeg skal tage 1 mg, når jeg står op og 1 mg, når klokken er 12.
Hvad nytter det at tage medicinen på dette tidspunkt, hvis den er 11 timer om at virke.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Depot - det virker over længere tid - og er længere tid om at virke.
så hvidt jeg har forstået er det ikke en (til her og nu) pille, men en der dækker over et længere stykke tid, nok ment sådan at den virker hele din skoledag kunne jeg forstille mig, og nok også mere til. jeg har også i en meget kort periode fået admindelig alprazolam og der virkede det self ikke som depot medicin. husk at snak godt med din læge om hvordan du bruger din nye medicin rigtigt så du evt ikke kommer til at tage for meget af den hvis angsten rammer dig.

Junior medlem

Depot - det virker over længere tid - og er længere tid om at virke.

Ville det ikke kræve en langt større dosis depot medicin, at få samme virkning, som ved den almindelige Alprazolam?

1 mg, er 1 mg, om det er i almindelig eller depot form.
Forskellen er vel som du siger, at den frigives langsomt, men så vil det jo også tage længere tid at nå sammen virkning (koncentration af Alprazolam i systemet) af depot medicinen, end ved den almindelige Alprazolam.

Eller er jeg helt gal på den her?

Jeg sidder lidt med en bange anelse for, at Alprazolam "Krka" (depot), kommer til at have en virkning meget lig Diazapam. Netop pga. det vil tage lang tid at nå 'effekten' af denne depot medicin + den lange halveringstid, som der er på depot formen.

Jeg har ikke meget forstand på denne type medicin(I mit hoved er en diazepin en diazepin), men kan det overhoved betale sig, at skifte fra Diazepam til Alprazolam depot. Er forskellen på de to diazepiner ikke blot halveringstiden og virkningstiden?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis du får to doser dagligt vil du konstant været dækket lidt ind - måske du ikke behøver 1mg udløst på een gang, for at opnå god effekt?
Du komme selvfølgelig med tollerence fra diazepam'erne, men det er da et forsøg værd..

Junior medlem

Hvis du får to doser dagligt vil du konstant været dækket lidt ind - måske du ikke behøver 1mg udløst på een gang, for at opnå god effekt?
Du komme selvfølgelig med tollerence fra diazepam'erne, men det er da et forsøg værd..

Ja, jeg får selvfølgelig 2 doser á 1 mg dagligt, fremfor én dosis, hvilket gør at jeg er dækket ind, i en del timer.
Jeg er sikker på, at det nok skal virke på angsten, jeg fandt det for eksempel bare besynderligt, at jeg
skulle tage en om morgenen, når den er så lang tid om at virke (5-11 timer).

Har jo netop behov for en virkning når jeg møder i skole, og ikke når jeg får fri.

Jeg giver det også et forsøg og tror det kommer til at fungerer helt fint, jeg forstår bare ikke hvordan
virkningen af depot formen helt konkret er.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Stoffet bliver bare udløst langsommere fra tabletten. Du har ret i at du ikke kommer til at få samme effekt som med den almindelige tablet, da din plasmakoncentration aldrig vil nå så højt, men som der blev sagt: det er ikke sikkert at du har brug for så høj en effekt. :-)

Mht. det med at tage den om morgenen, så vil det ikke gøre den store forskel da du efter noget tid med daglig medicin vil opnå noget der hedder steady state der betyder at du er pænt dækket ind hele døgnet. Jeg ville tage medicinen inden sengetid for at sikre fuld effekt i skoletiden. Den anden dosis kunne evt. tages omkring frokosttid.
Ellers skal du have en alm. tablet og en depot à hver 1mg hver hver morgen så du får max effekt i skolen af den almindelige og depotabletten tager over når den stilner af.

Junior medlem

Mht. det med at tage den om morgenen, så vil det ikke gøre den store forskel da du efter noget tid med daglig medicin vil opnå noget der hedder steady state der betyder at du er pænt dækket ind hele døgnet. Jeg ville tage medicinen inden sengetid for at sikre fuld effekt i skoletiden. Den anden dosis kunne evt. tages omkring frokosttid.
Ellers skal du have en alm. tablet og en depot à hver 1mg hver hver morgen så du får max effekt i skolen af den almindelige og depotabletten tager over når den stilner af.

Jeg har evaluering her om 3 uger , hvor læge og jeg skal revurdere medicinen,
Alt efter hvor effektivt det har virket. Må sige at Alprazolam Krka, virker meget mildt
Og ikke særlig godt på panik angst, når det er i depot form.

Jeg tror jeg vil forslå, det som du skriver ovenfor, nemlig
1 mg alm. Alprazolam morgen + 1 mg depot.

Selvom jeg har på fornemmelsen , at lægen helst udskriver depot fremfor
Almindelig Alprazolam, så tror der skal noget diskusion til.

Medlem

Det er helt vildt, at han vælger benzodiazepiner ved førstegangsvalg.

Du skal over i de nyere produkter - særligt Efexor Depot(Venlefaxin)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Han havde tidligere udskrevet 1mg Alprazolam som instant release til dig, så jeg tror ikke det bliver noget problem at få dem igen. Du får jo allerede 2mg dagligt. Hvis du føler at du får angst om aftenen ved den dosering jeg nævner ovenfor kan du prøve at tage depottabletten ved frokosttid.

Peter Pedal: Det er meget problematisk at skulle stoppe med benzodiazepiner og lægen har nok haft sine grunde til at sætte trådstarter i behandlingen fra start. Men ja, det idéelle ville selvfølgelig være at udtrappe benzodiazepinen og prøve en anden behandling.
Det lyder dog ikke som om trådstarter er i en situation i livet lige nu, hvor der er plads og overskud til at udføre sådanne eksperimenter.

Junior medlem

Det er helt vildt, at han vælger benzodiazepiner ved førstegangsvalg.

Du skal over i de nyere produkter - særligt Efexor Depot(Venlefaxin)

Jeg forstår dig udemærket og er helt enig, men andre medikamenter som.:
- 'Blue Fish'
- 'Cipramil'
- 'Lyrica'
- 'Zoloft'
- 'Setralin'
- 'Truxal'
- 'Buspiron'

Alle disse er forsøgt, før jeg overgik til anden behandling, med benzodiazepiner.
Jeg har været i behandling en del år, hvor jeg har været igennem mange typer medicinering,
som alle har haft effekt på min generelle angst, men ringe effekt på min panik angst.

Du har nemlig helt ret, Alprazolam, Diazepam og andre benzodiazepiner, ville være et underligt første valg.

Senest rettet af EEAQ 14 okt 2013 22:48, rettet i alt 3 gange.

Junior medlem

Peter Pedal: Det er meget problematisk at skulle stoppe med benzodiazepiner og lægen har nok haft sine grunde til at sætte trådstarter i behandlingen fra start. Men ja, det idéelle ville selvfølgelig være at udtrappe benzodiazepinen og prøve en anden behandling.
Det lyder dog ikke som om trådstarter er i en situation i livet lige nu, hvor der er plads og overskud til at udføre sådanne eksperimenter.

Du har helt ret, der er nemlig en grund til at lægen ønsker forsat behandling med benzodiazepiner.
Der skal helst ikke være for store ændringer i min angst og daglige funktion på nuværende tidspunkt.

Lægen har tæt samarbejde med psykiater omkring min behandling.
Grunden til at man vælger en forsat behandling med benzodiazepiner,
er at de har ønsket effekt på min angst, og ligeledes ønsker man ikke at skabe forstyrrelser
i min uddannelse, ved at forsøge sig med andre medikamenter (som nævnt tidligere, så har lægen forsøgt sig med mange andre typer behandling før diazepam og Alprazolam overhoved kom på tale).
Man skal ikke være i tvivl, doserne bliver målt og vejet. Kontrollen er stor.

Mit mål er at komme på en anden type behandling, men jeg har 7 måneder tilbage af mit jura studie og er faktisk ret bange for at de nu, vil forsøge sig med anden behandling pludselig.

Senest rettet af EEAQ 14 okt 2013 22:52, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er virkelig flot at du på trods af din angst næsten har gennemført sådan en lang og udfordrende uddannelse! :)
Jeg håber ikke de kaster dig ud i nogle eksperimenter før du er færdiguddannet, det er simpelthen for risikabelt og uansvarligt synes jeg.
Jeg håber de vil prøve den dosering vi snakkede om ovenfor og at den fungerer for dig resten af din studietid. Når du er færdiguddannet får du forhåbenligvis et større overskud til at arbejde mere med hvad der ligger til grund for din angst og om ikke stoppe medicineringen helt, så på sigt komme over på et mildere alternativ end Alprazolam. Det lyder i hvert fald til at du er motiveret til at arbejde med dine problemer og det er det første og rigtig vigtige skridt på vejen.

Junior medlem

Det er virkelig flot at du på trods af din angst næsten har gennemført sådan en lang og udfordrende uddannelse! :)
Jeg håber ikke de kaster dig ud i nogle eksperimenter før du er færdiguddannet, det er simpelthen for risikabelt og uansvarligt synes jeg. Jeg håber de vil prøve den dosering vi snakkede om ovenfor og at den fungerer for dig resten af din studietid. Når du er færdiguddannet får du forhåbenligvis et større overskud til at arbejde mere med hvad der ligger til grund for din angst og om ikke stoppe medicineringen helt, så på sigt komme over på et mildere alternativ end Alprazolam. Det lyder i hvert fald til at du er motiveret til at arbejde med dine problemer og det er det første og rigtig vigtige skridt på vejen.

Det har skam ikke været en nem vej at gå på, kan jeg lige hilse at fortælle.
Det har været en hård tur, med mange svære situationer, som jeg har skulle håndtere og
bide i mig. De har krævet gå-på-mod og vilje, det er helt sikkert.

Jeg har dog haft specielle vilkår, netop på grund af min lidelse.
Jeg tager nemlig mit studie på 'nedsat' tid.
Jeg har derfor brugt længere tid end hvad normalt er.

Som du nævner, ville det være at 'lege med ilden', pludselig at skift behandling og
forventer derfor også, at nuværende behandling forsætter, dog med dosis justeringer.

Det er dog sket før, at lægen i samarbejde med psykiater,
får en 'god idé' og pludselig ændre behandlings type. :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]