Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 15:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Halløj derude!

Jeg er lige hjemvendt fra et weekendtophold, og synet jeg kommer hjem til er ikke just lovende.

Jeg havde glædet mig til at se min første plante nogensinde var skudt i vejret, men synet det møder mig, har gjort mig ret bekymret.

Her er et par billeder af min plate:

http://tinyurl.com/mwgcy7a
http://tinyurl.com/nx6bm33

Hvad jeg selv har kunnet komme frem til, ligner det en gødningsfejl af en eller anden art, men jeg kan ikke se hvor fejlen er.

Mit setup er:

25% Lecasten
75% Almindelig muld, men en smule gødning tilsat fra fabrikanten

(Jeg har ikke selv tilsat noget gødning endnu)

En 180w UFO LED
100m3/h udsugning

Jeg vander planten når jorden føles tør 3-4 cm nede.

Hvad fejler min plante, gode råd er dyre lige nu!

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
måske overhgødnng eller for meget vand ? du vander når jorden føles tør 3-4 cm nede ? hvor mange dage går der på det ca ? mærk istedet efter på planten om den mangler vand hvis ud er i tvivl, lidt slappe blade der hænger lidt er en god indikator, man skal self ikke vente til den begynder at visne. der er mange måder at teste om planten skal have vand, bla ved at løfte potterne og mærke hvor tunge de er. overvej næste gang du planter om - eller skal til at dyrke nogle nye - at smide lidt vermiculite i jorden, det gør den dejlig og luftig (bare ikke brug sand)

hvor meget gødning har ud givet dem og hvor ofte ?

Senest rettet af Mr.Pink 20 okt 2013 15:06, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Som sagt - Jeg har ikke gødet med noget endnu, men det var selvfølgelig noget gødning i den jord jeg købte. (men plejer der ikke at være det ?? )

Bladene er spændte og ikke slappe

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jo somegel i havejord/pottemuld er der lidt gødning og hvis den klarede det da den var mindre i den jord og problemet først er opstået nu - så tror jeg ikke det er overgødning, det kan også være jordens PH værdi eller andet men jeg ligger nu mine kort ved overvanding. når bladende er spændte og hårde skal den i hvert fald ikke have vand : )

Medlem
Brugeravatar

Kan det være for overophedning af planterne? Er du sikker på at du har sat lampen tilpas afstand til planterne? :)

Senest rettet af Anarkisten420 20 okt 2013 15:14, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Det underlige er bare, at hvis jeg kigger på dcf guiden, så udfra billederne ligner det udelukkende varme / stress - eller overgødning, men, det er vel ikke meget mere en 21-23 grader inde i skabet, og som sagt så har jeg ikke gødet planten.

Derfor synes jeg ikke det giver mening at min plante ser sådan ud :(

edit*

Anarkisten420 - Jeg troede også det var problemet da det startede for en lille uge siden, og der rykkede jeg planten ned i bunden af skabet, så nu er det vel 140cm op til lampen, og det har stadig ikke forbedret sig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis det var for meget varme tror jeg at det havde vist sig på toppen af planten først - det har jeg i hvert fald erfaret hvis jeg tror indenfor og ikke ude, men hvis der er 21-23 grader ved plantens top går det jo nok. overvandings symptomer kan vist svjv vise sig på mange forskellige måder.

men du svarede vist ikke på mit spørgsmål, hvor ofte vander du ca ?

Junior medlem

Hov undskyld, jamen det må vel være 2-3 gange om ugen maks. En fra et engelsk forum sagde det lignede overgødning fra jorden, så nu har jeg gennemskyllet den, også lader jeg være med at vande den i det godt stykke tid, også håber jeg på det går fremad.

Jeg kan se nogle steder at folk forslår man skal fjerne de "døde" blade, skal jeg det?

Medlem

For at tage forbehold til både overvanding og overgødning, så ville jeg nok selv have taget det skridt at udskifte jorden til noget som er neutralt (eks. Så og prikeljord), så ville jeg gøre jorden meget let fugtig så planten stadig kan tage nærring (bland jorden med lidt vand inden det puttes i potten så du ved hvor fugtigt det er) der efter lade det stå og tørre ud (5cm ned fra overfladen) og så kan du langsomt sætte vandingen op til normal igen..
husk at aflæs planten om den kommer sig, blir værre eller får andre symptomer.

Hvis andre mener noget andet eller mener det vil stresse planten for meget så sig til.. Men det virker logisk for mig..

Junior medlem

Så; en lille update.

Jeg gennemskyllede potten i går eftermiddags, og da jeg stod op her til morgen, var alle bladene vendt op af, den strutter og virker generelt bare som en rigtig glad plante nu ! :) -Tak for alle svar og løsningsforslag!

Medlem

det jo godt nyt, fedt

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]