Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 18:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article2130484.ece

Pushere: Syge strømmer til Staden
Cannabis-olie er blevet så efterspurgt et middel blandt alvorligt syge, at der bliver solgt flere doser på Christiania hver dag

14:40, 25. okt. 2013 Jacob Høngaard Jensen

facebook Twitter E-mail

« Forrige 1 af 2 Næste »
- Du tager cannabisolien på en ske lidt ligesom med levertran, siger den skaldede og tætbyggede pusher med et smil.

Ekstra Bladet er på Pusher Street på Christiania en helt almindelig torsdag formiddag for at undersøge, hvordan det går med salget af cannabisolie til kræftsyge og andre patienter med alvorlige sygdomme.

Læs også: Pæn dame køber hash til syg mor i Jylland

For debatten om medicinsk cannabis kører i udlandet, skriver Dagbladet Information.

Det amerikanske medie CNN's chefmedicinske korrespondent og professor i Neurokirurgi ved Emory University School of Medicine, dr. Sanjay Cupta, der tidligere har været modstander af brugen af medicinsk cannabis, råder i dag modstanderne af medicinsk cannabis til at se på det videnskabelige grundlag, der er tilgængeligt.

Læs også: Hashoverlæge ikke alene: Danskere dyrker cannabis som aldrig før

- Videnskaben er der. Det er ikke anekdoter. I alt for lang tid har vi ignoreret de videnskabelige studier af et stof, som er blevet brugt i tusindvis af år, siger han i et interview til CNN.

Læs også: Frigiv hash
Stemningen på Christiania er rolig torsdag formiddag, og de forskellige pushere er i gang med at gøre deres boder klar til dagens salg.

Foran den skaldede pusher ligger der et udvalg af store hash-klumper og pot, som er de tørrede blade fra hampplanten.

Pineapple Express, lyder det eksotiske navn på nogle af de visne skud, der findes i flere varianter.

Blandt den ellers ulovlige pot og alle hash-klumperne står der nogle bittesmå flasker med cannabisolie.

Læs også: Politiet knalder skunk for millioner

Og den er meget efterspurgt blandt alvorligt syge mennesker.

Kræftramte, folk med sclerose, gigt og psoriasis efterspørger cannabisolien.

Men pusheren vil ikke ud med, hvor meget han sælger.

- Det er blandt andet cancer-patienter og psoriasis-patienter, der efterspørger den. Det er jo meget oppe i tiden. De kommer og spørger, om det virker, siger pusheren.

To af hans kolleger i de andre hashboder vil gerne ud med, hvor meget cannabis-olie de sælger. Nemlig helt op til tre-fire af de små flasker om dagen.

Læs også: Ordførere: Cannabis til syge bør være lettere at få

- Det var faktisk ikke noget, vi solgte før. Det er noget, vi er begyndt at sælge, fordi folk selv kommer og efterspørger det. De læser en masse om det på nettet.

- Men jeg vil ikke selv udtale mig, om det har helbredende virkning, for jeg ved det ikke, siger en anden hash-pusher til Ekstra Bladet.

Han får også besøg af kræftsyge og gigt-patienter, og det er folk i alle aldersgrupper, der kommer og køber cannabis-olien.

Læs også: Forsøgte at dæmpe sønnens symptomer: Smuldrede cannabis i madpakke

Den tredje pusher Ekstra Bladet taler med, har op til tre-fire kunder om dagen, der køber olien.

- Jeg har haft en dame som kunde, der var 80 år gammel. Hun er syg af kræft, og lægerne kan ikke hjælpe hende, siger han.

Bedst som vi står og taler, dukker en pæn ældre herre op i jakke. Han vil gerne købe en af de små flasker cannabisolie til sin syge veninde. Den lille flaske koster 500 kroner.

- Hun har vand i kroppen, og troede, at det var kræft. Men det har lægerne ikke kunnet påvise. Hun har hørt, at cannabisolie måske kunne hjælpe, siger den ældre herre.

I mellemtiden ringer han til hende for at spørge, om hun er interesseret i et interview med Ekstra Bladet.

Læs også: Patientforening vil have pot til medicinsk brug

- Hun vil først prøve det og se om, det virker. Hvis hun kan dokumentere, at det virker, vil hun måske gerne stille op til interview, siger han.

Det er ikke lovligt at sælge hash eller cannabisolie i Danmark. Derfor optræder interviewpersonerne anonymt.

Cannabis-olie lovligt i USA
Mange borgere oplever, at cannabis kan lindre smerter, kramper, PTSD, tics, kvalme, muskelstivhed og visse former for epilepsi.

I 21 stater i USA er den medicinske effekt af cannabis anerkendt og lovlig, mens andre dele af verden, herunder Danmark, vurderer, at der mangler videnskabelige beviser for, at planten har den medicinske virkning, som cannabisbrugere beretter om.
Kilde information

Jeg glædes over flere og flere artikler som denne :)

Medlem
Brugeravatar

Kan kun give dig ret, det er sgu dejligt at se så mange af disse artikler! :)
I 21 stater i USA er den medicinske effekt af cannabis anerkendt og lovlig, mens andre dele af verden, herunder Danmark, vurderer, at der mangler videnskabelige beviser for, at planten har den medicinske virkning, som cannabisbrugere beretter om.

Hvor mange beviser vil de lige have?

Medlem

det der sativex er dyrt. 5506,95,- for 3x10mL
men tilgengæld kan man da godt sige at systemet har rokket sig lidt.
det er da blevet delvist lovligt, i 2011.
http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/praepa ... nnabis.htm

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
ja gad vide om de mon også laver olien på den korrekte måde.
er det ikke noget med at medicinsk olie bliver fremstillet ved at koge plantemateriale ind - og til sidst lade vandet dampe fra så der kun er olie tilbage ? det syntes jeg i hvert fald at have set, og her er der jo nok tale om olie lavet med lightergaz eller andet i den stil...... gad vide om folk overhovedet ved hvad de køber.

så gør da det PJAT lovligt aaaaamen altsååååååææh !

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hasholie, sådan som jeg tænker på det, er den sorte ekstremt klistrede nol man kan trække ved at bruge IPA (isopropylalkohol) gennem skunk, bæreblade og andre rester fra et grow. Det giver en hasholie der er meget rig på CBD så vidt jeg er orienteret.
Har en god ven der har lavet olie på den her måde, for derefter at putte den tykke olie i gelatinekapsler mod gigt blandt flere andre ting. Min ven fik ekstremt gode resultater af den hasholiekur, gigten var så godt som forsvundet!
Der er en lille tråd om ekstration i den her tråd: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtop ... =3&t=39142

Ellers super super lækkert med sådan en dejlig positiv artikel!! :D
Flere af dem tak! :rocking:

Medlem

Er der nogen der ved, om den hasholie man kan få på omtalte sted, er af okay kvalitet? Min far har fået kræft, og vi overvejer at anvende cannabisolie som behandling, jeg har dog ikke adgang til planter nok til at kunne fremstille olien selv....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er der ikke noget om, at medicinsk cannabis (og olie trukket på det), skal være specialavlet, så det ikke bare er rigt på THC, men også de anti-psykotiske cannabioder? Kunne godt forestille mig man blev lidt bims, hvis man aldrig har røget pot før, og så pludselig sluprer en skefuld ekstrem koncentreret olie i sig, som bare er avlet til at man skal blive så blæst som muligt.
Noget andet jeg kunne frygte er, at hvis markedet for medicinsk olie vokser sig stort på staden, at pusherne så begynder at cutte lort i det. Tvivler på de har noget til overs for, at det er patienter de sælger til, når de kan lugte profit.
Men fedt at se at folk trodser statens latterlige forbud, og tager skridtet for selvmedicinering

Medlem
Brugeravatar

Er der nogen der ved, om den hasholie man kan få på omtalte sted, er af okay kvalitet? Min far har fået kræft, og vi overvejer at anvende cannabisolie som behandling, jeg har dog ikke adgang til planter nok til at kunne fremstille olien selv....

Du skal bruge et mindre laboratorium for at undersøge den præcise kvalitet af olien, men eftersom mange bliver ved med at komme igen efter den medicinske virkning, kunne noget tyde på at det er ganske udmærket olie. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
folk kan jo ikke se om kræftcellerne stoppes kun håbe, det er vel derfor de bliver ved med at komme igen.
og jeg syntes det er rigit syndt hvis de viser sig at være den forkerte olie - eller bare lavet under de forkerte forhold da de jo sælger den til uhyrre priser også. første og sidste gang jeg købte olie på staden gnistrede den da jeg brændte i den hvilket jeg ikke så som noget godt tegn, men der er da nok nogle pålidelige derinde hvis man leder lidt.

Dog ville jeg nok bestille olien fra nettet eler andet istedet. holland må lave sådan noget .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ifølge artiklen på Information køber den 80 årige kvinde sit nol via. internettet fra Holland. Det ville jeg nok være mere tryg ved end Christiania, hvor ingen rigtig kan fortælle dig noget som helst om kvaliteten.
Hvordan kvaliteten er fra Holland, er jeg ikke klar over. Men man må da gå ud fra det er nemmere for dem at sørge for en god kvalitet, eftersom det er afkriminaliseret i Holland. Det varierer selvfølgelig nok også fra webshop til webshop, men heldigvis giver internettet jo gode muligheder for at læse massere af reviews om hver enkelt side.

Jeg kan desværre ikke komme nærmere ind på hvilke hjemmesider det kan købes på, både af hensyn til at jeg intet rigtigt ved om det, og fordi reglerne naturligvis forbyder at linke til den slags her på psychedelia. Men jeg er sikker på at du kan få meget hjælp v.h.a. google.

EDIT: Stavepladen skulle lige tages i brug

Senest rettet af Rellek 26 okt 2013 14:40, rettet i alt 3 gange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]