Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle sammen! Super fed side. Jeg har et par spg om dyrkning. Jeg har overvejet meget på det seneste at prøve at gro disse auto strains især lowryderen pga den er så nem. Jeg har tænkt mig at gøre det indendørs i et skab. Jeg har så fundet to løsninger til at begynde med og vil godt høre hvilken der var at fortrække.

1. : Turbo neon tl 75w bloom 2700k samt turbo neon tl 75w grow 6500k til belysning.
Da det er auto (lowryder) er det nok lys? Eller kan jeg endda undvære en af de to? Udluftingen her vil ske manuelt.

2. Et såkaldt starter kit med disse specifikationer CFL 125 watt , Elektrox 2700 K Red spectrum,
Clip fan, 2speed, diameter 15cm?

De to tl lys er jeg mest varm på da der både er en til at grow og bloom, der står ikke noget med flower men da de er autoflower er det ikke så ligemeget. Hvis jeg kan bruge begge lys, hvornår vil det så være bedst at skifte?. Jeg ved at lowryderen nærmest kan gro overalt, så vil en af disse setups kunne få noget okay udbytte ud af den, samt måske senere nogle af de andre auto'er. Er udluftning vigtigt og kan jeg bare gøre det ved at lufte godt ud hvor den står og hvor tit skal jeg gøre det? Har læst guiden fra http://dcfonline.dk men vil godt have en erfaren person til at banke det ind i hovedet på mig om det er muligt :D . På forhånd tak.

Junior medlem

Vi snakker om maks 3-4 planter :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du skal lidt hoejere op for rigtig at faa noget ud af det. Hvad med en 250 watt HPS? Saa faar du flere gram/watt, ogsaa selvom elregningen bliver dyrere. Du kan godt noejes med en enkelt paere. I saafald ville jeg vaelge en omkring de 2700 kelvin. Eller du kan bruge begge lysstofroer samtidigt. Der vil godt kunne staa 4 planter, men HPS er stadig bedre.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Vil også helt klart anbefale dig at få en kraftigere pære :) Tror ikke du kan få det store ud af det ved en 125 CFL. En 125 watts HPS vil måske også kunne klare jobbet, når det kun drejer sig om 3-4 planter.

Moderator
Brugeravatar

Flower=bloom i denne her sammenhæng. Det er bedst at skifte omkring når du ser tegn på blomstring, evt. lidt efter. Udluftning er vigtigt, både for at nedbringe varme og fugtighed, men også for at du har mulighed for at bruge aktivt kulfilter, og dermed fjerne lugtgener, forndig og dine naboer.

Junior medlem

Tak for de tidlige svar. Jeg har fundet 250w hps til cirka de samme penge, har dog læst om disse forskellige lys til hver fase. Men vil sådan en pære være fin fra start til slut til en lowryder (eller andre auto). Har I nogle gode forslag til ventilation til et skab og hvor skulle kulfilteret så placeres?

Junior medlem

Ville en normal stationær blæser i bunden fungere, hvor så skabet var lukket og det eneste hul, så var dækket af et kulfilter. Det skulle da placeres i toppen så? eller hvad tænker bare højt :) Det stadig kun få planter vi snakker om.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i din joint
en 250 watt hps afgiver meget varme og varmen går jo opad, så blæseren skal placeres i toppen af skabet :D

Junior medlem

ja selvfølgelig.. Jeg har kigget lidt rundt og jeg syntes det nemmeste og billigste vil være de 75w tl lys. Der hvor de skal sidde (armatur?) kan der være to i af gangen, så planen vil være at putte to af den samme eks grow i og så vente til næste skridt hvor så at putte de to andre bloom i. Ville det være nok lys? og skal jeg skifte når det er auto eller vil jeg bare kunne skifte lystimerne ved en af lysene? det er stadig 2-3 planter :D

Medlem

Kender ikke så meget til det lys der, men umiddelbart ville du vel nok kunne få nogle små planter ud af det. Det de andre mener er at du vil kunne få mere ud af planterne med mere optimalt lys.. Forskellen kunne godt ligge mellem 10-30g pr plante for auto evt mere for nogen sorter..
Auto blomster gir du bare 18/6 lys fra start til slut.

Det kommer an på hvor meget man vil gøre ud af det og hvor meget man vil kunne forvente i udbytte.. Gør op med dig selv om du vil have fuld potentiale ud af dine planter eller om du kan nøjes med.

Moderator
Brugeravatar

Er det denne type lys du mener på 75W?
Billede
I såfald bliver de populært kaldt PL-L lystofrør, og er udemærket til mødreplanter/vegge, eller micro-dyrkning hvis man vil blomstre under dem. Men det er lidt et krav at man holder planterne lave, enten ved at sætte dem hurtigt i blomst, evt. have dem i små potter, eller at binde dem ned med f.eks. SCROG eller LST teknikker. Ved autoblomstrene sorter skal du nok bare sørge for at det ikke er de store "Super auto" sorter, men ellers er de et udemærket valg til lyset.
Desuden skal rørrene være så tæt som muligt på planterne for at det giver et ordentligt udbytte, og her kræver det at man regulere afstanden lidt oftere, end med f.eks. HPS pærer.

Du skal bare have lyset sat på samme timer, du kan evt. starte ud med 6000-6500K rør, og så skifte over til 2700K når de begynder at blomstre. Vil du kun købe et sæt rør, så køb 2700K, men det kan godt betale sig at have begge, især hvis du vil dyrke almindelige sorter der ikke autoblomstre efter kort tid. 18-24 timers lys i døgnet hele perioden igennem, så får du mest ud af dine autos.

Junior medlem

Okay, hvad med strøm? Da jeg tænker lidt på en 150hps (da det kun er 2-3 planter) sparer den meget strøm i forhold til en 250hps? Og hvad bruger lysstofrørene i forhold til hps i strøm? Da jeg kun vil have 2-3 planter vil 250hps så være spild af strøm og ydelse og ville en 150hps kunne klare det 100%? (de koster det samme cirka, men tænker mere på strømforbrug) Har nemlig hørt noget med 80w pr plante og så passer det jo meget fint :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
En watt er en watt (med forbehold for faseforskydning, men det er ikke saa relevant her). 2x75 watt = 150 watt, saa det er praecis det samme. Men jo hoejere du gaar op, jo mere energieffektive er lamperne (flere lumen/watt). Men jo, du kan godt have 2-3 planter under en 150 watts. Men forvent ikke saa taette buds og generelt udbytte i gram/watt som hvis du gaar op til at have 250 watt, eller endnu mere.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]