Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 22:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

Jeg er en ung mand i tyverne, som ryger hash ofte.
Normalt får jeg den generelle rus som alle andre, dog kan jeg føle mig mere angst samt være i dårligere humør, hvis jeg har røget flere dage i træk, de efterfølgende dage. Ofte forekommer det, at jeg har svært ved at tænke, og at jeg har tanker som; "det hele går dårligt" - "jeg føler mig ensom" - "Jeg er egoistisk og tænker ikke på andre" osv.

Burde jeg stoppe med at ryge?
Det har stået på gennem længere tid. Jeg vil derfor gerne hører jer om det er normalt hvis man ryger meget og ofte igennem en mindre periode, eller om min psyke muligvis er for skrøbelig til at forsætte mit hash forbrug.
Har i oplevet det der ligner?

På forhånd tak for jeres svar! :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Godaften og velkommen til psy
Jeg tror godt (uden at pege fingre her) at du kender svaret på dit eget spørgsmål.
ja - du bør holde inde med dit overforbrug. Jeg lider selv af angst/ panik angst (katastrofe tanker og depressive tanker) ryger jeg en joint en gang eller to om måneden sker der ikke noget ved det, jeg har det fint og kan fungere uden at mærke til nogle seriøse bivirkninger, under alle omstændigheder er det jo individuelt og jeg bør nok lade helt vær, ligesom du også bør. Men overforbruger jeg (misbruger) skader jeg mig selv. jeg forværre mine angst symptomer, jeg er nået derud hvor jeg kan kalde mig mildest talt sindsyg når jeg f.eks har røget hver dag i et par måneder. jeg er meget egoistisk og lader min adfærd gå ud over andre - især folk jeg elsker, hvilket resultere i dårlig samvitighed og selvhad.

genkender du noget af det ?

prøv at holde inde. men det store spørgsmål er jo egentlig nok hvorfor du føler behovet for at ryge flere dage i træk - kedsomhed ? vær bare ærlig og fortæl hvis du selv mener du har et misbrug, ryger du hele tiden ? Har du noget at tage dig til - til hverdag ? nogle sunde interesseer ? motionere du og spiser du sundt ?

Junior medlem

Godaften Viridis.

Jeg vil starte med at sige tak for dit svar.
Du besvarer mine spørgsmål rigtig godt. Jeg har det på nøjagtig samme måde som dig tror jeg, og du har jo fuldstændig ret i hvad du skriver. Mine angst symptoner stiger ekstremt efter f.eks. en weekend med hash, eller som sagt flere dage i træk. Det er som om at man pludselig skal tilbage til den virkelige verden, og at man ikke helt passer ind når man så ikke er skæv mere. Sådan føles det i et stykke tid, hvorefter mine alarmklokker ringer mindre og mindre, og til sidst er på det normale niveau.

Jeg blev glad da jeg så du nævnte det med din adfærd, da jeg egentlig kan indentificerer mig ret godt med den. Man får det nemlig dårligt med sig selv, man får ikke gjort de ting man skal, og man er jo egentlig ligeglad med andre folk i den periode. Præcis som du nævner det, jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Så JA, jeg genkender det hele!

Men hvad grunden til jeg ryger helt grundlæggende er, er mig egentlig også en stor gåde. Jeg føler naturligvis større trang til at ryge hvis jeg keder mig, men det er ikke en absolut nødvendighed altid. Jeg indrømmer gerne at jeg har et misbrug, og jeg har haft det gennem flere år. Mine tanker har naturligvis kredset om hvor alvorligt omfanget af det var, men af en eller anden grund så begynder jeg altid at ryge igen, selv efter perioder uden røg, hvor jeg har holdt mig clean. Måske ryger jeg fordi at jeg simpelthen nogle gange har brug for at få lidt afstand fra angsten et øjeblik, og har brug for lige at glemme alle de ting som stresser mig (Skole, venskaber, ... you name it). Og så er der naturligvis også det sociale i det, når mange i vennekredsen ryger, så er det svært at lade være når man så er sammen med dem.

Jeg går på sidste år på gymnasiet, og går det om da jeg havde for meget fravær forgående år. Det er ikke bedre dette år, og jeg frygter for min fremtid, da jeg har fået mange advarsler i forvejen. Det er meget svært for mig at stå op om morgenen, og jeg føler mig ikke altid godt tilpas i skolen, da min angst spiller en væsentlig rolle for min tilværelse.

Jeg får ikke motion, da jeg simpelthen ikke føler overskud til det. Dog skal det lige siges at jeg er en slank og på ingen måde overvægtig fyr. For ca. 2 år siden trænede jeg i et motionscenter, og når jeg tænker tilbage på dengang, jaaa så mindes jeg jo egentlig at mit humør var lidt bedre, og det samme med min motivation.

Du har givet mig noget at tænke over med dine linjer, tak for det, det gav lidt lys for enden af tunellen! :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg er glad for at høre at du kunne bruge det til noget. og ja der er altid lys for enden af den tunnel. Når man ryger hash for ofte er en af de mest kendte bivirkninger (for mange) at motivationen bliver taget fra dem, til at komme videre i livet - til at stå op om morgenen og passe sine ting, passe sit forhold med en sød pige f.eks eller sine venskabelige forhold som ofte smuldre bort langsomt, sammen og ens gamle interesser og hobby's, der lige pludselig ikke synts så fandens interessante længere (det alt sammen kan komme igen - og når det gør kan det føles fantastisk befirende og lettende) Grunden til at jeg spurgte om det med motionen var nu ikke fordi jeg tænkte så meget på hvordan du har det med din krop (selv om det self også kan spille en vigtig rolle) men mere fordi at du får udløst serotonin og dopamin og nogle andre stoffer i din hjerne ved motion der er vigtige for dit velvære, motivation og meget andet. Det er dine naturlige lykkepiller om man vil, det er dem der kan få dig til at tænke (græsset er dejligt grønt og himlen er smuk og blå) de er vigtige.

jeg ved ikke helt hvorfor de udløses når man motionere os.v - det er vel en belønning kunne man forstille sig - fra urtiden måske ? hvis man har rørt sig meget må hjernen vel gå ud fra at man har været på "jagt" eller flygtet for sit liv, overlevet / ført dine gener videre, forsvaret dine gener, og det skal vel på en eller anden måde belønnes. Det samme gælder når du har sex eller spiser god mad. hjernen siger ae ae det var godt. Det kan godt være nogen kommer og retter mig her men det er min opfattelse indtil videre.

En cannabis pause og evt en pause væk fra de venner der ikke respektere at du trænger til en pause fra det, kan hjælpe - kombinere det med motion og sundere mad og jeg er sikker på - ja næsten 100 % sikker på at du vil mærke en positiv forskel. det kan selfø være svært at komme så brat op til overfladen igen og mærke livet, men det er noget man kan vende sig til, samt at når dine gamle interesser kommer tilbage bliver det lidt lettere. Jeg lader ofte nostalgien og gode gamle følelser tage over når jeg er ved et stop, for at minde mig selv om tryghed og hvad der engang var godt, det kan være bare sådan noget som at spille et gammelt spil man holdte af (man evt spillede da man var barn eller inden man røg) eller se en gammel film, eller se en gammel ven man har forsømt pga tjalden, evt stikke dem der fortjener det en undskyldning og måske også en forklaring. Jeg håber i hvert fald du kommer godt igennem det her og det er bare at klø på ! Græsset er meget grønnere på den anden side, og et misbrug er virkelig ikke at fortrække. Du skal være velkommen til at skrive en privat besked hvis du har nogen spørgsmål eller bare trænger til nogen at snakke med som har erfaring med cannabis og det at stoppe med det.

Senest rettet af Mr.Pink 11 nov 2013 03:03, rettet i alt 1 gang.

bannet

Viridis er sød <3
Undskyld, jeg kunne ikke lade være...
hihihi... *ss*

Jeg er enig i alt hvad manden siger. Det mest fornuftige, vil nok være en pause! Hvis du føler, det går udover dig selv og din hver dag. Jeg håber du genvinder motivationen, til og se hvor smukt livet i virkeligheden er!

Bare du lover mig, at holde dig fra psykofarmisk medicin.. JUST MY 5 CENTS!

Massere af vitaminer, mineraler.. og evt. start ligeså stille og roligt med en kort løbetur, når du vågner (start forsigtigt!).. men tro mig, det udretter mirakler ;)

Stoffer.. hverken naturlige, eller syntetiske, er altid starten og roden til en masse skidt der kan forekomme forud for en, hvis man har problemer i forvejen :(.. det er en utrolig led start katalysator, derfor det er så ekstremt nemt og gå til.. fordi du skyder genvej, men i den sidste ende.. er det kun dig selv du snyder!

Junior medlem

Hey gutter.

Jeg vil bare sige undskyld fordi jeg ikke lige havde overskudet til at give et langt svar her tilbage, på trods af det har jeg gode nyheder om forandring, hvilket jeg vil takke jer tusinde gange for at have medvirket til.

Jeg har nu ikke røget hash i næsten 14 dage, og jeg er så småt ved at få en ny vennekreds. Mit humør er blevet mere stabilt, og jeg kan pludselig tænke mere optimalt. Jeg kan sagtens mærke en forskel!

Dog har jeg nogle gange stadig lyst til en join, og overvejede det stærkt her til aften. Dog lod jeg være, og har det ret godt med den beslutning. Men har i et godt råd til hvad jeg kan gøre når jeg får trangen til den fede, for at undgå fristelsen?
Nu er jeg jo så godt på vej, så ville det være en skam at ødelægge det.

Endnu en gang tak for støtten, i lagde tid og respekt i jeres indlæg!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Jeg plejer at ryge en cigaret, hvis jeg får lysten til en joint. Det er ikke sundt, men det skader i det mindste ikke psyken.

Medlem

se noget fjernsyn, flyve RC helikopter, flyve drage.
windsurfing, svømning, kajak, guitar, sex, passe din egen lille have.

you know regular stuff, hvis at du har et skateboard, så rul lidt rundt på den.
træn til marathon, gør dig selv lidt stolt.

også vend tilbage hertil når det kniber. så er der masser af folk der gerne hjælper med nogen gode ord.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]