Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 aug 2025 16:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/11/13/085453.htm

Feeeedt Fanny! :) Knap så fedt at journalisten bruger netdoktor som kilde og KUN nævner at man kan DØ af det... :| It's getting better... :)

Citat:
Af Louise Damløv
Fanny Brandt er 42 år gammel. Siden hun var 17 år, har hun taget både svampe og det ulovlige, psykedeliske stof LSD på jævnlig basis.
- Jeg får nogle oplevelser ud af det, og det får mig til at mærke verden dybere. For mig er det en bedre rus end alkohol, siger hun til DR Nyheder om det stof, der ifølge læger kan give alvorlige psykiske og fysiske bivirkninger.
- Nogle gange tager jeg det med en uges mellemrum, andre gange går der en måned imellem, og jeg kan sagtens få en hverdag til at hænge sammen, fortsætter Fanny Brandt, der til daglig er meditationsinstruktør.
Forskerne vil lære Fanny at kende
Fanny Brandt er en af de mange danskere, der lever med stoffer i sin hverdag. Og hun er en af dem, forskerne bag en ny stor undersøgelse gerne vil blive klogere på.
Undersøgelsen hedder Global Drug Survey og er onsdag blevet lanceret i Danmark. I undersøgelsen spørger forskerne blandt andet stofmisbrugerne og stofbrugerne om, hvorfor de tager stoffer, hvor de køber dem og hvilke effekter stofferne har.
LÆS OGSÅ Ny stor narkoundersøgelse lanceres i Danmark

- Med den her undersøgelse tager vi stofbrugerne i hånden og får forhåbentlig svar på nogle af de ting, vi faktisk ikke ved i dag, vi kan i sidste ende mindste antal dødsfald og alvorlige bivirkninger, siger forsker ved Center for Rusmiddelforskning, Jakob Demant.
Han forklarer, at resultaterne forhåbentlig vil blive brugt af både myndigheder, behandlingssteder og rusmiddeleksperter.
Sætter pris på undersøgelse
Og den holdning vækker begejstring hos Fanny Brandt.
- Vi kan kun sætte stor pris på, at den her undersøgelse er gået i gang, fordi man prøver at indhente ærlige oplysninger om, hvordan folk bruger stoffer. Det vil give et mere realistisk billede af en stofbruger, mener hun.
Fanny Brandt skriver jævnligt på debatforummet Psychedelia, der er et internetforum for danskere, som bruger narkotika. Og her har man valgt at gøre reklame for undersøgelsen, så flere finder ud af, at den findes.
Skal holde sig indefor med mange svampe
Fælles for flere af brugerne på Psychedelia er, at de lever med stoffer i deres hverdag. For Fanny Brandt går det hverken ud over job eller socialliv, at svampe og LSD fylder en gang imellem, siger hun.
- Det er selvfølgelig vigtigt, at man tager sine forholdsregler, hvis man tager rigtig mange svampe - så skal man holde sig indendøre. Men ellers kan man sagtens gå en tur og hilse på folk, siger hun og tilføjer:
- Hvis du drikker dig fuld en lørdag aften, tager du måske heller ikke telefonen, hvis din chef ringer. Og det gør jeg heller ikke, hvis jeg vil have et trip en aften, siger hun.
Weekendnarkoman?
Men er du ikke sådan en slags weekendnarkoman?
- Ja, narkoman, siger Fanny Brandt og griner:
- Det kan man godt kalde det. Så kan man jo også kalde dig alkoholiker, fordi du drikker en gang om ugen. Det er et meget stigmatiseret udtryk. Men ja, jeg bruger illegale stoffer på weekendbasis.
Stofferne kan være dødelige
Både LSD og svampe kan ifølge Netdoktor fremprovokere angst og kan i værste fald koste et menneske livet.
Stofferne kan nemlig give akutte skader som hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser og blodprop i hjertet, som kan betyde pludselig død, skriver Netdoktor.dk. Stoffet kan også give de såkaldte danseskader - det vil sige udtørring og forhøjet legemstemperatur på grund af længerevarende fysisk aktivitet.
Global Drug Survey har kørt i udlandet i flere år, men bliver for første gang nu lanceret i Danmark.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Forholdsvis god artikel, dog som du nævner kilden Netdoktor.dk som den eneste, virker lidt tyndt

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Journalister :lol:

EDIT: Fra netdoktor
Citat:
Hvad er skadevirkningerne ved LSD, svampe meskalin, ketamin med flere?

De hallucinogene stoffer er stort set ugiftige og dødsfald på grund af forgiftninger forekommer uhyre sjældent. Mange af de nyere stoffer deler skadevirkninger med ecstasy. De akutte skader er enten ”amfetaminskader”, det vil sige hjerneblødning, hjerterytmeforstyrrelser, blodprop i hjertet, som kan betyde pludselig død, eller de såkaldte ”danseskader”; det vil sige udtørring og forhøjet legemstemperatur på grund af længerevarende fysisk aktivitet i varme lokaler. De hallucinogene stoffer hæmmer nemlig kroppens naturlige reguleringsmekanismer. Danseskader kan medføre døden på grund af organsvigt.

De kan åbenbart ikke læse en tekst. Der refereres til ecstasy+nyere stoffer

Medlem

Stort Fanny :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor?
fedt at du bare siger tingene som det er.. Det er fandme sejt!
Lidt trist at de failer med deres viden fra netdoktor. men hva faen

Medlem

det her er et godt eksempel på at folk fra pressen "vender et par sider" på psychs hjemmeside.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Fik helt sommerfugle i maven, da jeg så dit navn, Fanny, i "rulle nyhederne i bunden" af Tv avisen på DR.

Noget jeg synes man som frontfigur for dette forum, er at man med en bindende aftale på papir, om at den interviewet har mulighed for at rette direkte forkerte oplysninger i en artikel, og at artiklen ikke bliver udgivet før både journalist og interviewet siger god for artiklen - igen bindende på skrift.

Ellers super fedt at du endnu engang tager faklen i hånden og repræsenterer os der bruger stoffer, både herfra siden, men også dem der ikke bruger siden.

Medlem

Psychedelias mediedarling på spil igen ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Har først set denne tråd nu. Dejlig læsning!

Og specielt elsker jeg det her: - Ja, narkoman, siger Fanny Brandt og griner:
- Det kan man godt kalde det. Så kan man jo også kalde dig alkoholiker, fordi du drikker en gang om ugen. Det er et meget stigmatiseret udtryk. Men ja, jeg bruger illegale stoffer på weekendbasis.

Fanny :gud:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]