Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 15:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Østrig
"Hårdt stof" er ret løst defineret. De definitioner jeg har kunne finde har alle inkluderet egenskaben "kan lede til fysisk afhængighed", hvilket alkohol selvfølgelig kan, og nogle har inkluderet "relativt fysisk harmfuldt". Blot som intro til emnet.
Da jeg var 14 (er 19 nu) begyndte jeg at interessere mig for stoffer. 14 år var også den alder, da jeg begyndte at drikke alkohol for første gang. Ikke før 18-års alderen prøvede jeg andet end alkohol, og jeg har i dag prøvet cannabis, amfetamin, morfin, lsd, svampe, alkohol, mdma og khat, og det fortryder jeg selvfølgelig ikke. Jo dybere jeg er kommet i min viden om stoffer - særligt efter de personlige erfaringer jeg har gjort mig, er det slået mig, at der efter min mening ikke er noget som helst blødt ved alkohol. Tværtimod synes jeg, alkohol er et af de hårdere stoffer på markedet. Det virker efter min opfattelse ikke til at være den generelle holdning, hvor mange mennesker opfatter cannabis, alkohol, koffein og nikotin som de bløde stoffer.
Mine holdninger til alkohol er lidt i modsætning med min personlige erfaring med cannabis, da jeg har været psykisk afhængig af cannabis, men kun i en kort periode har været "tæt" på at misbruge alkohol. Alligevel anser jeg alkohol som et hårdt stof og cannabis som et blødt stof, da afhængigheden er af helt forskellige grader. En langtids alkoholiker kan løbe ind i helt forfærdelige abstinenser - i værste fald delirium tremens og for nogle mennesker desværre tilmed døden - og hvis jeg nævner for nogle "mainstream tænkende" mennesker, at der absolut er intet bedre ved at være alkoholiker end at være opiat misbruger, så ligner de et stort spørgsmålstegn.
For en god ordens skyld: jeg opfordrer ingen mennesker til at begynde på illegale stoffer, alle stoffer har sine mulige skadevirkninger, og man skal altid sætte sig fuldt ind i hvad man foretager sig, når man har med rusmidler at gøre! At noget er et "blødt stof" efter min mening, betyder ikke, at man ikke risikerer problemer med det.

TL;DR:
Så debatten er følgende:
Er alkohol et hårdt stof efter jeres mening?
Har samfundet gjort sig selv en bjørnetjeneste ved at bilde mennesker ind, at det er bedre at tage alkohol end eksempelvis MDMA eller cannabis?

Medlem
Brugeravatar

Alkohol er bestemt (i større mængder) oppe i den hårde ende af skalaen :)
Jeg har ikke den store forstand eller viden om hvad der er "hårdt eller blødt"
Men jeg ved at Alkohol er det stof på verdensplan som skader mest rent samfundsmæssigt.
Personligt er det også det eneste stof jeg har prøvet som giver psykisk ubehag, depression og de klassiske blackouts.
så derfor jeg drikker faktisk kun alkohol i små mængder, eller i større mængder hvis vennerne "insisterer" på en bytur...
Alkohol er jo overvejende et socialt rusmiddel, eller det er jo hvad samfundet syntes?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Ja, jeg synes i den grad det er et hårdt stof. Det viser sig også ved de alvorlige konsekvenser det har fysisk og psykisk for dem som bliver alvorligt afhængige.

Medlem
Brugeravatar

God indledning og gode pointer - fedt oplæg ryze!

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Alkohol har fået en plads ved siden af de andre bløde rusmidler, imens cannabis bliver hægtet på samme krog som amfetaminer og opiater, og det er der et eller andet vanvittigt i.

Hvis man ser fuldstændig isoleret på alkohol som et rusmiddel, så er det jo et hårdt stof. Kig bare på hvordan andre "hårde stoffer" bliver beskrevet: Man kan dø. Man kan blive afhængig. Abstinenserne er forfærdelige. Blackouts. Man gør ting man ikke ville gøre ellers. - Alle disse beskrivelser passer jo også på alkohol.

I har nok set den før, men i Storbrittanien har de undersøgt hvor meget vi skader os selv og andre:

Billede

Billedet er jo sådan set sigende nok. Alkohol skyder ud af toppen, fordi det er så populært - fordi det er en acceptabel rus.

Når vi drikker os pissestive og vælter rundt kan jeg ikke se hvordan det er "mindre hårdt" end at vælte dissocieret rundt. Ihvertfald skadesmæssigt.

Ligeså snart vi sætter det i et samfundsmæssigt perspektiv bliver det dog lidt "hårdere" at stikke en nål i armen end at drikke en kold bajer -eller to.

Senest rettet af 2tilbage 16 nov 2013 09:43, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Smider lige en kommentar til afholdsselvskabet :wink:
Nu er alkohold ikke et stof, men en alkoholisk drik.
Statistikken- tager der højde for hvor mange der feks har drukket alkohol og hvor mange der har røget hash?

-John Rooney.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Statistikken- tager der højde for hvor mange der feks har drukket alkohol og hvor mange der har røget hash?

Alkohol er fuldt ud et stof, og et af de mere hårde.
Et stof, eller en substans, som jeg altid undgår så meget jeg kan, og jeg kunne ikke finde på at drikke mig direkte beruset i det, udelukkende fordi det er så giftigt, og eftervirkningerne ikke er rusen værd. Desuden synes jeg ikke at det er særlig nemt at holde en rus kørende en hel aften/nat. Det er ca. 20 år siden jeg sidst var beruset.
Jeg drikker 2-7 genstande om året.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Tænkte selvfølgelig på øl og lign - beklager forvirringen.

-John Rooney.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn

Ethanol er et stof ja - præcis som cannabis og mdma F.eks. Det omtales bare ikke som et stof i normal tale - netop derfor man altid høre "stoffer OG alkohol".

Medlem
Brugeravatar

Det er sørme et svært spørgsmål. Hvad skal definere hvad der er "blødt" og "hårdt"? Hvis jeg skal komme med et bud, handler det måske om stoffets afhængighedspotentiale, og der scorer alkohol temmelig højt. Alle stimulanser, bedøvelsesmidler og nervemedicin scorer også meget højt på den skala og de er, for mange menneskers vedkommende, meget vanedannede. Ligesom alkohol er det. Så ud fra den definition er alkohol et ret hårdt stof.

Jeg er i tvivl om om alkohol ville være lige så vanedannende hvis andre stoffer var umiddelbart tilgændelige. Ville der, for at tage et populært eksempel, være lige så mange alkoholikere hvis cannabis var lovligt?

Hvis "hårdhed" vejes i "indvirkning på psyken", er alkohol måske i mellemklassen, da det ikke, for en enkelt branderts vedkommende, har så stor påvirkning på den måde du opfatter verden på som f.eks. psykedeliske stoffer. Ved lang tids forbrug kan det dog, i væsentlig grad, fordrejere dit virkelighedsbillede.

Skal det vejes i fysisk påvirkning, synes jeg oså alkohol scorer ret højt.

Svært spørgsmål. Spændende diskusssion. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
^ Muligvis ville der falde en % i alkoholikere hvis det blev ulovligt at drikke alkohol. Men igen hvorfor egentlig? Folk er ligeglade med om et stof er lovligt eller ulovligt - hvis de vil indtage det så gør de det! Og uanset hvilket stof der er tale om vil der ALTID være nogen som er villige til at importere og sælge det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
hvis der er efterspørgsel, kommer der hurtigt et udbud ja..

jeg har aldrig indtaget noget som gjorde at jeg havde det lige så dårligt dagen efter som med alkohol... eftereffekterne er meget voldsomme i forhold til alle andre stoffer som jeg kender til, efter 1 rus.

stort set alle bummerter eller upsere jeg har lavet under påvirkning har været med alkohol... altså man blir sgu så fandens dum af lortet! jeg kan føle mig dobbelt så påvirket på mdma, men stadig sagtens have forståelse for den situation jeg er i.

alkohol er dog ret svært at OD'e på, da det ikke er særligt potent, og det tror jeg også medvirker til at det ses som et blødt stof. de fleste falder i søvn før de har fået en farlig dose. Alkohol er også ret let at gå til, da det ikke er bevidstheds udvidende, men bare gør ens verden "mindre".

-derfor tror jeg det anses som et blødt stof, men de færreste ved særligt meget om stoffer når det kommer til stykket. og slet ikke de personer som lovgiver på området.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har selv haft nogle oplevelse på alkohol, der har fået mig til at tænke en ekstra gang omkring mit forbrug.
Nogle gange når folk har været for fulde og blevet til en man ikke kan genkende, så har jeg slet ikke haft lyst til at drikke, og indset at det ikke er for sjov.

Udover det er tømmermændende dagen efter ulidelige for mit vedkommende.

Men det er vel som med de fleste andre stoffer, kan man ikke styre det, så går det galt.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Det er hvertfald hårdt for sjælen og kroppen. Og der er mange ting der bliver ødelagt af alkohol.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
jomfruhinder bl. andet :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det der med bløde og hårde stoffer, er kun en måde at ekskludere de eksotiske (hårde) på. De gode og de dårlige. Det er helt meningsløst. Og i et HR perspektiv heller ikke helt godt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Ifølge det her chart (der er også er udfærdiget af Doktor Nutt), er alkohol midt i mellem soft og hard sammen med bl.a. tobak. Derudover er MDMA, khat og LSD soft drugs og heroin og cokain hard drugs:

Billede
http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_harmfulness

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
^Hvordan kan cannabis udgøre mere fysisk skade end GHB?

Moderator
Brugeravatar

Det der med bløde og hårde stoffer, er kun en måde at ekskludere de eksotiske (hårde) på. De gode og de dårlige. Det er helt meningsløst. Og i et HR perspektiv heller ikke helt godt.

+1 Det er tom snak, som at spørge hvad der er værst, et los i kuglerne eller et stenslag i forruden. Kan lyde som sammenlignelige størrelser men bivirkningerne er forskelligartede (fysiologiske, sociale, samfundsmæssige, økonomiske mm.) og endda forskelligartede indenfor disse kategorier samt forskellig intensitet.

@Krimse
Fordi flere bruger cannabis. Det er så åndsvagt.

Medlem
Brugeravatar

jomfruhinder bl. andet :D

Lol :lol:

og de svære slipper fri.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
alkohol og THC er de hårdeste stoffer jeg har prøvet! no doubt! og der er snart ikke det jeg har prøvet!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]