Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 16:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Hej,

Det er længe siden, jeg har postet (EDIT: ET EMNE!!!!) herinde. Nå. Sagen er den, at jeg netop nu forsøger mig med at dyrke khat fra frø.

Jeg har erhvervet frø fra to forskellige, men tilsyneladende gode, kilder. Der er taget 4 metoder i brug, og jeg forsøger mig med 10 frø til at starte med. Dette skyldes, at jeg har fået for mig, at planten er svær at få fremmanet fra sit indkapslede spædplante-stadium.

3 af frøene er lagt i lunkent vand, hvor de blev efterladt over natten. Dernæst er de plantet i en slags cocos-fiberunderlag, der er gennemblødt med vand, og placeret i et mørkt kammer.

2 frø behandledes på samme måde, men er lagt i et mindre vådt underlag af samme type, som er placeret varmt og lyst.

3 frø blev ikke lagt i blød, men blev plantet i samme underlag, som de, der netop blev nævnt, mens de sidste 2 heller ikke er lagt i blød, men placeret med de 3 opblødte i et mørkt kammer.

De blev plantet igår.

Er der nogle indvendinger? Jeg har stadig 15 frø, der kan sås på andre måder, hvis ovenstående ikke leder til nogle frugtbare resultater.

Det bliver spændende at se, om der sker noget, og hvis der gør, skal jeg nok holde tråden levende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lyder spændende! Hvad for noget lys bruger du til væksterne?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, ikke sandt. Sidder seriøst og har stress over, at der går 3-4 år før den første beskedne høst er i hus (hvis de overhovedet spirer).

Intet kunstigt lys endnu. Men jeg har tænkt mig at støtte mit solrige vindue med et eller andet tilfældigt udvalgt lysstofrør. Jeg vil læne mig op ad anbefalingerne, der gives til cannabisdyrkere. Min erfaring er, at bare man giver planterne "cirka" de ting, folk anbefaler, så klarer de sig formidabelt. Og khat skal efter sigende være ret hardcore når først den har fået rødder og smidt sin barnlige skald.

Moderator
Brugeravatar

Var jeg dig ville jeg prøve at stratificere nogle af frøene, enten ved at give dem en køle periode i køleskabet før spirring, eller den gamle metode med at ligge frøene lagvis i fugtigt sand, og så holde sandet let fugtigt, sammentidig med at man sørger for at rode lidt rundt i sandet fra tid til anden, i mens det holdes køleskabskoldt. Det igangsætter nogle enzymproccesser der er med til at fremme spirring. Hvis det er tykskallede frø, kunne det også være en mulighed at lime fint sandpapir nederst i en tændstiksæske, og så ryste æsken, således at noget af frøskallen brydes (dog uden du ser decideret huller i frøet) og der nemmere trænger fugt ind til frøet.
Du kunne også bruge 'tallerken' tricket til at forspirre frøene, mange bruger til hamp, altså køkkenrulle/toiletpapir fugtet let og lagt på en tallerken, hvor frøene placeres på, endnu nogle lag papir, og så en tallerken ovenpå igen, vent omvendt, så der dannes et hulrum mellem tallerkenerne. Med hamp hjælper det at placere tallerkenerne lunt, f.eks. ovenpå en radiator, der ikke er alt for varm, da rødder godt kan lide det lunt.

Spændene projekt, hold os endelig opdateret!

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg har prøvet at så 8 frø, hvor af ét kom op. Men sænkede luftfugtigheden for hurtigt/tidligt så den døde. Har ikke lige fået forsøgt igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Spændende tråd. følger lige med da jeg også har planer med khat på et tidspunkt :)

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Medlem
Brugeravatar

Er Khat ikke en forholdsvis stor busk?
Er nysgerrig. Hvis det lykkedes frøene at komme igennem spiring, har du så et stort drivhus, eller regner du med at den kan trives i Dk udendørs?

Dedikeret medlem

Uden at være nogen khat guru, lader det til, ud fra de første par hits på google, at spiring af khat er lige så straight-forward som for de fleste andre frø. Altså vitterligt så og priklemuld / andet let- til ikkegødet veldrænende substrat + frø + let fugtig = plante.

Evt.

http://ekhat.org/growing-khat
http://www.shroomery.org/forums/showfla ... er/3862373
http://www.shaman-australis.com/forum/i ... topic=2158

Din fremgangsmåde virker rationel og ret helgarderet, måske du skulle prøve med et knapt så vædet substrat til nogle af de sidste frø. Af hvad jeg umiddelbart forstår, er khat kimplanten ret sårbar overfor svampe. Hvad er det du har hørt, at der skulle være svært ved at dyrke / spire khat?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej igen.

Der er intet nyt på spiringsfronten.

Hvad angår spørgsmålet om, hvorfor jeg tror, det er svært at få spiring igang: frøene er ikke så hårdføre, og de skulle almindeligvis være svære at spire. Som en anden nævner, så er de også modtagelige for mugangreb - i høj grad sammenlignet med andre planter. Selve den "velnærede", halvvoksne plante er dog ret standhaftig.

Bismann, frøene er meget små, med "vinger" på. De er måske 0,5-1mm i de forskellige dimensioner. Lidt større end valmuefrø, men mindre end f.eks. morning glory frø.

Jeg har tænkt mig at have planten i en stor krukke som prydplante til at starte med. Gives planten tid, plads osv., bliver det til et op mod 10 meter højt træ. Jeg vil helst bare have en stor, flot, lidt busket plante. Bladene er ret flotte, så den skal nok gøre sig godt i hjemmet.

Jeg vil forsøge nogle af de resterende frø i simpelt toiletpapir.

Moderator
Brugeravatar

Ah ja okay, så er det nok ikke så smart at slibe kanterne med sandpapir i tændstikskæske, og de vil nok også blive væk ved sandmetoden.
Men en lille uges tid i køleren før spirring vil nok stadig ikke være en dum ide.
Held og lykke med projektet!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
Fandt lige lidt til dig her:

Catha edulis propagation

Growing from Seed

Plant one seed ¾" deep in a flowerpot filled with vermiculite, sand or cactus compost, or a mixture of all three.
Cover the seed with the potting mix.
Use a handspray to spray the surface with water, and repeat as required to keep the surface moist but not wet.
Place the pot in a bright area that is out of direct sunlight. The seedling should germinate in about a week.
Catha edulis seedlings are prone to damping off, so it is a good idea to spray with an anti-mould compound.
When seedling appears, gradually move into a sunlit area, turning the plant pot daily to keep the plant growing upright. It will continually stretch towards the sunlight.
Re-pot into a larger pot when the roots appear at the bottom of the pot's drainage holes.

Kilde: http://isabelmelville.hubpages.com/hub/ ... t-or-Miraa

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Medlem
Brugeravatar

Intet held med dine khat frø?

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Jeg ved ikke med OP. Men jeg kan da give min erfaring siden sidst.

Efter min første ene plante som døde, fik jeg købt en håndfuld frø igen i april 2014. Jeg mener det var omkring 50 frø jeg købte, i hvert fald en del.
Jeg såede dem bare i et mini drivhus i almindelig jord med lidt perlite/leca mix. Ikke så meget hukos pokus der.
I dag har jeg 5 planter på mellem 15-30 cm, så spiringsprocenten er absolut ikke særlig god.
Men når først de er kommet op og har en vis størrelse og man har fået dem afklimatiseret til luften i ens stue, er de faktisk temmelig hårdføre. De kan f.eks. sagtens tåle at man glemmer at vande dem i nogle dage. Mht. lys har jeg dem i vest og østvendte vinduer og det klarer de også helt fint. Men de vil selvfølgelig vokse hurtigere med mere lys.
En lidt sjov ting er at de er meget top-heavy og begynder at hælde til siden ret hurtigt. Jeg valgte ikke at bruge støttepinde men bare lade dem finde ud af det selv. De begynder så at sende nye skud op fra helt nederst på stammen, så der kommer lidt balance i det og den begynder at ligne en lille busk.

Jeg har prøvet at høste blade et par gange, men tror ikke rigtig jeg havde nok til at få en effekt. Desuden smager de ekstremt bittert at tygge i quids. Lidt bedre for smagen at lave en te med masser af sukker, men der er effekten vist ikke så god som quids.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neden under min kat
Lyder rigtigt spændende, held og lykke med dyrkningen.

markerer lige tråden så jeg kan følge med senere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]