Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 15:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Den dumme abes tid er forbi
Lad os slå en ting fast med det samme: Den kurs som menneskeheden er på lige nu ligner faretruende en selvmordskurs. Planeten brænder sammen i dette århundrede hvis vi ikke skifter ind på en bæredygtig kurs NU. Det har videnskabsfolk forsøgt at sige til os i årtier og først nu er det ved at gå op for os. Som Terence McKenna fyndigt sagde: “den dumme abes tid er forbi, på den ene eller den anden måde”. Enten går vi ned sammen, eller også løfter vi os til et fælles nyt bevidsthedsniveau. Occupy bevægelsen er et opmuntrende tegn på at der er forandring på vej.

Vi låner planeten af vores børn
De gamle nordamerikanske indianere sagde at, vi ikke arver planeten efter vores forfædre, men at vi låner den af vores børn. Set i lyset af den yderst alvorlige situation som menneskeheden befinder sig i pga. at vi groft udplyndrer planeten og pga. den afsindige skæve fordeling af goder og ressourcer, bliver vi nød til at tage alle evolutionære hjælpemidler i brug. Bemærk at jeg skriver evolutionær og ikke vækst! Pt. bruger vi 1.2 planeters ressourcer. Vi kan ikke materielt vækste os ud af denne krise!

Frihedskæmperen
Jeg har børn og frihedskæmperen er i den grad vågnet i mig for at kæmpe for at mine oldebørn og tipoldebørn får en sund, smuk og eventyrlig planet at bo på. Min kæphest er omkring de psykedeliske stoffer. Der er en del debat omkring stoffer for tiden og for at sige det lige ud, masser af misinformation og decideret vås fra sundhedsmyndighederne. Går man ind på siden styrpaastoffer.dk og læser om svampe og LSD står der: “Hallucinogener er en fælles betegnelse for en række stoffer, som giver en rus med virkelighedsforvrængning”. Er der nogen fra psykiatrien der har prøvet det selv og sat sig ind i “stoffet”. For mig er det helt grotesk at psykiatere tror, at de kan læse sig til at blive “eksperter” i psykiske lidelser og stoffer uden selv at have erfaringer. Med hallucinogener mener man, at LSD og svampe giver hallucinationer og som de skriver forvrænger virkeligheden. Hvad for en virkelighed?

Verden er lavet af sprog
Før mikroskopet var opfundet var man sikker på at materien var fast. Nu ved man, at det vi kalder materie, er tomrum med bittesmå partikler der somme tider er bølger af energi. Verden er lavet af vores sprog, og verden har forandret sig lige fra tidernes morgen. Tænk bare på Galileo der blev dømt, fordi han sagde, at Jorden var rund!

Psykiatrien og virkeligheden
Vores “virkelighed” er defineret af hvad vi bliver fortalt og oplært med fra vi er helt små. Kernen af den udfordring som vi er oppe imod, er at vi vokser op med den overbevisning, at vi er vores krop, og at vi forsvinder med kroppens bortgang. Hele vores verden er centreret om den opfattelse af hvad der er virkeligt. Og hvad nu hvis dette i virkeligheden er helt forkert? Hvad hvis det nu i virkeligheden er denne indgroede overbevisning der er en hallucination? Psykiatrien og psykologien er stadig rodfæstet i den freudianske model der siger, at barnet er født som en renvasket tavle.

Sindsmanifesterende
Det er meget mere korrekt at kalde svampe og LSD for psykedeliske stoffer. Psykedelisk betyder “sindsmanifesterende”. For at bruge analogien med mikroskopet så får man adgang til at se sider af sindet og bevidstheden, som man ellers ikke kan få adgang til. Når vi bruger en kikkert og ser galakser og stjerner, så mener vi jo ikke, at det er kikkerten der skaber hallucinationer.

Hellig medicin
Hovedårsagen til den misinformation som der er omkring psykedeliske stoffer er, at den bevidsthedsmodel og referenceramme som vi har er mangelfuld. Den dækker simpelthen ikke de oplevelser som man får, og hvis oplevelserne ikke passer ind i “landkortet”, så bliver de kategoriseret som virkelighedsforvrængende. Psykedeliske stoffer er en hellig medicin som mennesket har brugt siden tidernes morgen i rituel sammenhæng og brugt rigtigt er psykedelika en øjenåbner. Kan de psykedeliske stoffer være med til at skabe et bæredygtigt samfund? Hvad mener du?

TheMagicGarden.dk

Junior medlem

Hvorfor hater folk på trådstarter fordi han prøver at rykke verden i den rigtige retning? Fuck da om han reklamerer, han reklamerer i det mindste kun til sidst i et ellers interessant oplæg...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så længe der er kapitalisme, har vi brug for vækst. Om psykedelika kan gøre noget ved det...? Hvad end der skulle komme efter kapitalisme, så håber/tror jeg at psykedelika ville spille en stor rolle i en sådan kultur. Vi får se :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Jacob,

Rigtigt godt indlæg. Tiden er absolut inde til at kræve at den hellige medicin igen kan bruges, uden at man behøver frygte repressalier fra politi og retsvæsen. Psykedeliske stoffer kan som du selv siger være øjenåbnere, og det har vi om noget brug for, og det kan ikke gå hurtigt nok.

Mennesker har tilsyneladende ikke øje for at vi alle er mennesker på den samme planet, og at vi altså ikke har andre steder at tage hen. Kapitalisme og vækst er selve problemet, og kan dermed ikke være en del af løsningen. Hele verden lider under buddhismens tre gifte: grådighed, vrede og uvidenhed. Ved kyndig brug af hellig medicin kan man drastisk reducere indflydelsen af disse, og naturligvis vil det have en direkte indflydelse på verdens tilstand, hvis flere får øjnene op for dette.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har slettet den tekst der opfattedes som reklame, samt de indlæg det affødte.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

En afslappet tilstand kaldes sindssyge og virkelighedsforvrængning. Skal man grine eller græde.
Derfor skulle man måske hellere kalde psykedelika for en øjenlukker hehe. Det er hvad der ikke kan accepteres i et samfund der helt grundlæggende er voldeligt.

Jacob; Forhåbentligt kan din bog tjene som referenceramme. Det er der brug for.
Det virker forresten på mig somom vi ikke får at vide at vi er vores krop, men derimod vores tanker.

Medlem

Geografisk sted: Østrig
Nu er det jo ikke alle på psychedelia, der har et problem med kapitalisme. Personligt synes jeg, det er det bedste, der nogensinde er sket for mennesket.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^nu er mennesket jo bare ikke den eneste organisme der bor her på jorden, det er jo lige netop det som kapitalismen glemmer alt om... Ellers er jeg da enig med dig, det har fået hjulene til at køre, men hvor er bremsen? :roll:

Junior medlem

Nu er det jo ikke alle på psychedelia, der har et problem med kapitalisme. Personligt synes jeg, det er det bedste, der nogensinde er sket for mennesket.

Er det nu stadig det?

Jeg er enig med, at vi er nået langt med kapitalismen. Vi kan have denne samtale over internettet i dag pga. kapitalismen. Men vi må hele tiden reevaluere den kurs menneskeheden er på. Vi skal respektere hvor vi kommer fra men vide, at vi kan gøre det bedre. Og vi må bare konstatere, at det nuværende kapitalistiske system ikke er bæredygtigt i længden, og finder vi ikke snart nye løsninger, ser fremtiden mørk ud for menneskeheden.

Se venligst denne video med Charles Eisenstein og udvid dit syn på emnet:
http://www.youtube.com/watch?v=EEZkQv25uEs

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
vi arver ikke planeten efter vores forfædre, men at vi låner den af vores børn

Smuk filosofi! Kunne vi bare efterleve den!

Er vi (70'er - 80'er - 90'er generationerne) ikke også de generationer, som tager mest afstand til den sløsede forbrugermentalitet, som vores forældre og bedsteforældre har ført og gennemlevet hele deres liv? Jeg kender næsten ingen "unge", der som mine forældres jævnaldrende lever livet gennem frygt, had, bekymringer, TV, uvidenhed mm. som de gør.

De sidder foran tv'et og ser nyhederne om vedens katastrofer og siger "neeej hvor er det forfærdeligt, det der sker rundt omkring i verden - godt det ikke er herhjemme hm hm hm" imens de klemmer lidt slavechokolade ned og drukner smagen med en semidyr Amarone. Efterfølgende afbrydes Vild med Dans af latter fra gaden "Hvad fanden er det for en larm ude på gaden - er det nu naboens 7 årige søn, der igen står på skateboard. Nu får han krafedme en opsang igen. Han skal satme respektere os, der har knoklet hele dagen på arbejde. Jeg har edermukme ikke ikke købt så dyrt et hus for at høre de snotunger rende og skrige ude på gaden, det kan de kraftstejsme gøre nede i lejlighedskomplekserne". sorry lidt offtopic, men dette synes jeg er det gængse billede af middelklasseefterkrigsfaderen.

Babyboomerne fra efterkrigstiden har levet hele deres liv i velstand og overforbrug. Og med den indsats de har gjort for at nå derhen, hvor de er idag, kræver de nærmest, at vi følger deres fodspor... men de er vel ligeledes også bare et produkt af deres egne forældres måde at anskue verden på.
Jeg tror på det er os, der vender bøtten - men det bliver også nødvendigt. Dannelse i lige stilling med uddannelse, hvis eller det tillades.

Junior medlem

"Hey, that's only one little world. We don't have anywhere else to go. No other planet in the solar system is a suitable home for human beings. It's this world or nothing. That's a very powerful perception. And so again we're messing around with the global environment in a very serious, very stupid way, and we just have to get our technology ahead. It's not enough to say that corporations can do whatever they want as long as they make a profit, not if they're putting at risk people all over the world. They can't. There has to be a new way of approaching this, and we can't say that one nation can do what it wants within its borders, because as I've said before, what you do in one country’s borders has consequences all over the planet. The solution to these kinds of problems has to be that everybody on earth works together. And so I think there's certainly a chance of getting out of this mess, but not by business as usual, not by the idea that we shouldn't plan ahead, not by the idea that anybody can do whatever the hell they want and it doesn't affect the environment. So there has to be a new way of looking at the future and that is that we're all humans and that we are the same species on one fragile little planet. We're all in this together, and we have to work together. That's kind of the silver lining of these crises. They are forcing us to become a planetary species." - Carl Sagan
http://www.youtube.com/watch?v=xq86H0k0ioc

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er nok ikke alle der er bevidste omkring det. Kapitalisme har givet os meget gennem brutal værdiforøgelse. Det fint nok, men nu har vi bare ikke brug for mere værdiforøgelse længere. Det virker jo ikke. Det er ikke hvad der gør os glade.

Citat:
Er vi (70'er - 80'er - 90'er generationerne) ikke også de generationer, som tager mest afstand til den sløsede forbrugermentalitet, som vores forældre og bedsteforældre har ført og gennemlevet hele deres liv? Jeg kender næsten ingen "unge", der som mine forældres jævnaldrende lever livet gennem frygt, had, bekymringer, TV, uvidenhed mm. som de gør.

Mon ikke det bare ofte kommer med alderen? Langsomt men sikkert. De havde vel også håb og drømme da de var unge

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
^enhver generations drømme er anderledes! Vores bedste forældre kommer fra en tid med krig og fattigdom, det er klart at de har opfordret deres børn til at rage til sig og stifte familie, for det er der tryghed og fremtid i. Vi er den kulturelt frisatte generation og vi er vokset op i en global verden og ved, at uretfærdig behandling ikke går uset hen (i den vestlige verden i det mindste :roll: ) så jeg tror ikke, at vi på samme måde er bundne af materielle behov, som vores forældre, der jo pt. kører den på "buisness as usual", har været det. Selvfølgelig bliver man nok magelig med alderen og knap så reaktionær, men det at vi er vokset op i en global verden gør, at vi har værktøjerne til oplysning og evnen til at handle på baggrund deraf - jeg tror ikke vi kommer til at se gennemgående forandringer fra vores generation (jeg håber det...) men 40-50 år frem så skal der nok være sket noget. Ellers er vores børn på skideren...

Medlem
Brugeravatar

Der er meget der skal ændres, især vores behandling af Jorden.
Kapitalismen ser jeg dog intet alternativ til i vores tidsalder.
Hvorfor skulle kapitalisme ikke være bæredygtig?

Billede

Junior medlem

Hvorfor skulle kapitalisme ikke være bæredygtig?

Økonomisk vækst og forurening følges ad. Med mindre man kan skabe reel grøn vækst, men det ser vi bare ikke i dag. Der er penge i aktiviteter der udplyndrer jorden. Der er ikke penge i at plante skove, genskabe regnskoven, mm. Så grønne aktiviteter skal finansieres. Det kan være igennem højere skatter, meget højere miljøafgifter, negative renter, mm.
Derudover har vi et pengesystem hvor man låner penge med rentebærende gæld, hvilket gør at vi har et pengesystem hvor der er et uendeligt behov for vækst, og så er vi tilbage til vækst/forurenings-problematikken.
Se igen denne: http://www.youtube.com/watch?v=EEZkQv25uEs

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^enhver generations drømme er anderledes! Vores bedste forældre kommer fra en tid med krig og fattigdom, det er klart at de har opfordret deres børn til at rage til sig og stifte familie, for det er der tryghed og fremtid i. Vi er den kulturelt frisatte generation og vi er vokset op i en global verden og ved, at uretfærdig behandling ikke går uset hen (i den vestlige verden i det mindste :roll: ) så jeg tror ikke, at vi på samme måde er bundne af materielle behov, som vores forældre, der jo pt. kører den på "buisness as usual", har været det. Selvfølgelig bliver man nok magelig med alderen og knap så reaktionær, men det at vi er vokset op i en global verden gør, at vi har værktøjerne til oplysning og evnen til at handle på baggrund deraf - jeg tror ikke vi kommer til at se gennemgående forandringer fra vores generation (jeg håber det...) men 40-50 år frem så skal der nok være sket noget. Ellers er vores børn på skideren...

Det kan være du har ret. Jeg ser dog en del gøre det samme, men det bliver måske nok færre. Jeg tror også familie-mønstret (kernefamilien) sætter sit præg på livet. Det nok ret hårdt (også selvom det vel også er meget givende). Så selvom man egentlig gerne vil noget andet, kan man pludselig befinde sig i et mønster man egentlig ikke ville have.

Jeg satser på 20 år. Det ville også være fedt. Så ville den nye generation se os som sådan helt underlige gamle mennesker med moral og værdier som slet ikke ville give nogen mening.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]